Gå til innhold

Jobb søknad - "selgende argumenter"


L@dy

Anbefalte innlegg

Å skrive søknader er en ting. Men å skrive gode søknader er noe annet. De skal selge en inn på intervju, sånn at en forhåpenligvis får jobben. Jeg har skrivet en del søknader, og vært på noen intervju. Så helt håpløs er jeg vel ikke. Men allikavel , det kommer mange "vi takker for din interesse...bla,bla..." mail. Selfølgelig, mange kan være mye mer aktuell enn meg for mange stillinger. Men jeg tror jeg nå skal begynne å se litt på søknadene jeg skriver. Med litt forandring, så kanskje jeg høyner mulighetene mine?! Poenget er rett og slett prøve å selge meg bedre. Og da tenker jeg om dere har noen gode "selgende argumenter". Noen floskler kan virker for latterlig, så jeg vil prøve å styre unna de....

F.eks det å svare på en annonse, hvorfor en søker på jobben. Jeg søker jobben fordi "den virker spennende, utfordrende, mi mor sa jeg skulle søke" :roll: ...eh.... Og så sier de lærde at en skal si noe om hvorfor JEG passer til jobben. "Jeg tror jeg vil trives i denne stillingen fordi...bla,bla.., sikkert bedre enn å være arbeidsledig, eller rett og slett fordi jeg er best". :blunke:

Ja,ja....er sikkert mye fornuftigufornuftig en kan skrive har du noen forslag?! Trenger litt inspirasjon.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg har ikke skrevet så veldig mange jobbsøknader, men fikk en gang et kompliment på et intervju engang om at "han kunne lese så mye mellom linjene i søknaden min". Har grunnet litt på hva det betyr, men tror poenget er å være kort og konsis, men likevel få sagt så mye at de som leser den blir mer interessert i å bli bedre kjent med deg på et intervju.

Forslag til personlige egenskaper:

-sosial

-engasjert

-inititaivrik (muligens noe oppbrukt??)

-motivert

-systematisk

-effektiv

-faglig dyktig

Når det gjelder hvorfor akkurat du passer til denne jobben ville jeg skrevet om hvordan dine faglige kvalifikasjoner og erfaring passer inn i det de spør etter i annonsen.

-valla-

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Siste søknaden jeg skrev var så bra at jeg benyttet den til 3 forskjellige jobber!

Bare byttet ut navnet på firmaet!

Kom til intervju på alle 3 jobbene og endte opp med en mye høyere stilling enn det jeg hadde sett for meg!

Jeg vet ikke helt hva som var greia,men jeg føler bl.a. at den var veldig oversiktelig.

Kort om meg først og hvorfor jeg vil bytte jobb. Påpekte relevant erfaring.

Jeg hadde ett punkt som var hvorfor velger jeg (navnet på firmaet)?

Med begrunnelse under.

Stikkord om meg: også mange kule stikkord.

2 eller 3 referanser.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Noldus

Det kommer litt ann på hva i hva slags stilling du søker, men du kan jo prøve å få frem hva du kan bidra med for at firmaet skal kunne øke omsetningen/produktiviteten.

Lykke til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk til dere som har svart! Samme dag jeg skrev innlegget så sendte jeg også ut en jobbsøknad. Og tydligvis har det virket! :D For de har ringt meg ang jobben. De ringte på fredag, og la igjen en beskjed. Men da var han i møtet resten av dagen når jeg forsøkte å ringe tilbake. Fikk snakket med han i dag, og da ville de gjerne snakke med meg. Men han måtte ringe meg tilbake for nærmere tidspunkt. Han var gjerne litt stresset. :roll: ...Så nå går jeg her og passer på telefonen... :kul:

Og alle mulige tanker svirrer rundt i hodet mitt...Forberedelse til intervju...hvem er jeg, hvorfor bør jeg få den jobben...bla,bla... :briller:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Så flott da!!! Lykke til på intervju!! Vær deg selv, så går det bra!!!

Takk skal du ha! :lol:

Venter fortsatt på at han skal ringe tilbake...Hater å gå å vente sånn, blir rastløs på en måte. Om han skulle være av den distre` typen og glemme meg :roll: , så ringer jeg tilbake om en 2 dager.... :kul: Vil ikke virke masete heller.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Oi, så spennende! Fortell oss om hvordan det gikk!

(spesielt hvis det gikk bra, da kan du jo fortelle oss andre i samme situasjon hva du gjorde riktig...) :wink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Angående jobbsøknader så har jeg ett tips til dere som er søkere: Mange skriver veldig lite om hvorfor de har lyst til å jobbe akkurat i dette firmaet, og nøyaktig hva som er grunnen til at arbeidsgiver bør velge akkurat deg. Jeg synes man skal være så konkret som mulig, og kom gjerne med forslag til hva akkurat DU kan gjøre for bedriften.

(har lest ca 500 jobbsøknader på få år, så jeg vet i hvert fall hva kicker på når jeg skal velge ut folk til intervju...)

Lykke til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Angående jobbsøknader så har jeg ett tips til dere som er søkere: Mange skriver veldig lite om hvorfor de har lyst til å jobbe akkurat i dette firmaet' date=' og nøyaktig hva som er grunnen til at arbeidsgiver bør velge akkurat deg. Jeg synes man skal være så konkret som mulig, og kom gjerne med forslag til hva akkurat DU kan gjøre for bedriften.[/quote']

Takk for godt tips.

Har du intervjuet mange også? Jeg tenker på disse "vanskelige" spørsmålene som positivenegative sider. Har massevis av positive sider,:wink: og selfølgelig også noen negative. Men jeg leste på nettet i dag om forskjellige tips til intervju og der var rådet om å ikke si "så mye" om de negative. Dvs, en skulle jo være ærlig, men de negative sider som en har trenger jo nødvendigvis ikke å vises i jobbsammenheng. F.eks som privatperson er jeg en forholdsvis bedagelig person. "Oppvasken kan jeg ta i morgen" om du skjønner. Hadde jeg sagt det på intervju så hadde jeg hørtes ut som den late personen. I jobbsammenheng kan jeg ikke si at det stemmer helt. Hva synest du om å fortelle om de negative sidene? Virker litt eplekjekt å si en ikke har noen da... :roll:

Og så er det jo alle disse standard negative sidene, som en kan vri til positive. En kan være sta, utålodig...bla,bla...Er sikker på at de aller fleste er akkurat det. Eller de sier det... :blunke:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Joda, jeg har intervjuet mange også. Det snedigste er jo å nevne en negativ side som kan vris til noe positivt. F.eks "jeg har en tendens til å ta på meg litt for mange oppgaver - har vanskelig for å si nei". Ellers synes jeg faktisk det er greit å nevne negative sider som ikke går så veldig på "person" - men mer på evner man ikke besitter. For eksempel er det helt ok å innrømme at man ikke klarer å holde det ryddig på kontoret. Men det kanskje ikke er like greit å proklamere at man aldri klarer å komme tidsnok... :ler:

Det er i hvert fall bedre å prøve og komme på noe litt ufarlig i stedet for å vri seg på stolen og ikke klare å komme på noen negative egenskaper, syns nå jeg. Da kan det fort virke som dårlig selvinnsikt. Men for guds skyld, ikke rakk ned på deg selv. Og det er helt greit å være nervøs, det er de fleste. Det er også greit å tenke gjennom spørsmål før man kommer med et svar, det er mye bedre enn endeløs tjatring uten tanker bak.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sitter her med et utkast til en jobbsøknad foran meg, og klarer ikke å formulere avsnittet om at "jeg søker denne jobben fordi..." Jeg trenger en jobb, jeg har lyst til å jobbe i dette yrket, firmaet høres OK ut, men hvordan i svarte skal jeg skrive det? Tror nok at det er denne biten som vil avgjøre om jeg kommer til intervju eller ikke, har jeg rett i det?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva slags jobb er det snakk om da?

Har du hatt lignende jobb før?

Hvis ikke kan du jo si noe sånt som at du ønsker ny lærdom, nye erfaringer og liker utfordringer. At du føler deg god kvalifisert, og samtidig føler du får noe å strekke deg etter. At du har lyst å jobbe i et godt arbeidsmiljø og føler du kan bidra med noe positivt...

Bedre å selge seg litt for mye enn litt for lite synes jeg.

Nå skal jeg skrive min egen søknad :-?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest M-ling
-inititaivrik (muligens noe oppbrukt??)

Ingenting er oppbrukt, så lenge det faktisk er en egenskap du besitter.

Å være initiativrik ville jeg sett på som veldig positivt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sitter her med et utkast til en jobbsøknad foran meg, og klarer ikke å formulere avsnittet om at "jeg søker denne jobben fordi..."

I min min siste jobbsøknad så skrev jeg: "Dette er en stilling jeg ønsker, var tanker som slo meg når jeg leste annonsen." Og jeg var til intervju i dag. :briller: Hmm...men jeg vet ikke om jeg har såååå lyst på stillingen lenger. Den virker svært lærerik, men jeg fikk følelsen at hun som intervjuet meg ville ha en som er like "hyper" som henne selv. Den som får jobben vil jobbe tett med henne,så det er jo viktig at en går godt i lag da.

Jeg trenger en jobb, jeg har lyst til å jobbe i dette yrket, firmaet høres OK ut, men hvordan i svarte skal jeg skrive det? Tror nok at det er denne biten som vil avgjøre om jeg kommer til intervju eller ikke, har jeg rett i det?

Synest Kalas hadde gode tips om det! :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Super tråd, jeg har skrevet opp flere gode tips. Etter den sure gårsdagen (hvor jeg ikke har så mye jobb lenger) Sitter jeg her i dag og prøver igjen å få inspirasjon til å skrive nye søknader.

Jeg fant en jobb i avisen i dag, som jeg har dritlyst på, men hvordan få den????? Jeg har nå en del gode råd. Men er det noen her som leser litt søknader noen erfaring med farger i søknaden, jeg må jo skille meg ut på en måte........Er det dumt å bruke for mye av farger og fargeflater?? hva med vannmerke????

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Hei, og lykke til med søknadsskrivingen!

Tror du skal passe deg litt for å gjøre søknaden for "dillete", med alt for fancy ark etc. Et enkelt ark i en frisk farge går nok an, da legger de i det minste merke til akkurat din søknad - men pass på at fargen ikke er så mørk at teksten blir vanskelig å lese.

Ellers har jeg hørt mye bra om å legge med et bilde av seg selv, uansett hva slags stilling du søker! Det er lettere å danne seg et bilde (ordspillet var ikke planlagt, men...) av noen når du har et ansikt å knytte opplysningene til.

Har dessuten god erfaring med å bytte søknadsskrivingen med en venn - slik at jeg skriver hans/hennes søknad og h*n skriver min. For venner har lett for å trekke fram positive sider hos hverandre, men man er ofte redd for å skryte for mye av seg selv.

Stå på! :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Super tråd, jeg har skrevet opp flere gode tips. Etter den sure gårsdagen (hvor jeg ikke har så mye jobb lenger)

Utrolig kjedelig at du ikke har jobb lenger. Det jeg ville snakket med arbeidsgiver om det var å få en super attest, og at de skriver det KUN var et kortvarig jobboppdrag. Om dette var en bransje du ønsker å jobbe videre med det, så kan du "spinne" på alt du lærte i denne perioden.

 

Men er det noen her som leser litt søknader noen erfaring med farger i søknaden, jeg må jo skille meg ut på en måte........Er det dumt å bruke for mye av farger og fargeflater?? hva med vannmerke????  

Jeg synest en ikke skal være for redd for å bruke farger og bilder i en jobbsøknad. Tenk på det som en reklame annonse. Du har et produkt (deg) og du har et budskap. Nå mener jeg ikke helt bokstavlig at du skal lage en annonse, med "kjøp to få tre" . Men jeg tror at en kombinasjon med en god layot på søknadcv, samt selfølgelig innholdet vil høyne mulighetene. Men selfølgelig, som Ingeborg skriver pass på at det ikke blir for "dillete". Det skal være stilig og "gjennomført". Den siste jobbsøknaden jeg sendte, så hadde jeg et bilde av meg selv som bakrunn. Dette redigerte jeg i photoshop, sånn at det nesten ble gjennomsiktlig på søknaden. Det såg faktisk ganske stilig ut. Og jeg kom på intervju. :P Ellers har jeg ofte sendt ut søknader der jeg skriver teksten inni en tekstboks. Og så har jeg en farge inni denne tekstboksen. En litt lys farge. Da blir det en hvit rammemarg rundt. Husk på at mange skriver ut jobbsøknadene sånn at det kan være lurt å ikke ha før mørk farge.

Det kommer nok an på hvilken type jobber du søker på. Men mange ønsker "kreativitet" og da er jo søknaden en fin måte å vise at du er det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, det er ikke spesiet gøy, desuten så trodde jeg at jeg kom til å få jobbe der iallefall ut sommeren....men nå ser det stygt ut. Pokker

Men i dag har jeg vært skikkelig "stå på jente" og har laget søknader som ser litt mer stilige ut. Jeg har kun et lite "logomerke" øverst i hjørne på søknad og cv, og har et litt mer fancy omslagsark, men bilde og greier. Har jo litt erfaring om farger og layout etter en lang kunst utdannelse, men det skal jo som Ingerborg skriver ikke bli for dillete heller. Jeg håper at jeg skiller meg litt mer ut nå. Og jeg har også tenkt itl å forandre innholdet litt også, føler at jeg har skrevet den samme søknaden til alle, bare forandret på litt. Jeg må nok fornye meg litt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har bare lyst til å kommentere dette med farger og layout på søknaden. Hvis man skal bruke grafiske virkemidler, bør man være FLINK til dette, ellers virker det bare mot sin hensikt. Nå til dags kan jo enhver med datamaskin smelle sammen en søknad med diverse effekter, uten at resultatet blir særlig imponerende av den grunn.

Husk at søknaden din fremfor alt skal være lettlest - og svart på hvitt er svært enkelt for øyet å oppfatte (særlig etter at man har pløyd igjennom en hel haug). De verste eksemplene jeg har sett: En som skrev hele søknaden med gul skrift på hvit bunn! Dere kan jo selv se hvor lettlest det er... Ellers var det også en som skrev hele søknaden sin i kursiv. Ojoj...

Jeg lar meg overbevise av innholdet i søknaden, ikke formen. Dog har det noe for seg å legge ved bilde av seg selv - man føler liksom at man kjenner personen bedre da. :P

Ahem, dette var mine personlige meninger, da.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...