Gå til innhold

Lady Comp som prevansjon

Fremhevede innlegg

Skrevet

Er det noen her som har erfaringer med bruk av Lady Comp som prevansjonsmetode? Jeg har lest mye om metoden, men savner bruker erfaringer.

Akkurat nå bruker jeg p-stav, men ønsker å fjerne denne da jeg er mye plaget med kviser. En annen ting er at jeg ikke har hatt regelmessig mens siden jeg begynte med hormonell prevansjon for snart 7 år siden, og ønsker nå en mer naturlig prevansjonsmetode. Kanskje vi prøver med barn snart, om et år eller to.

Erfaringer motta med takk! :-)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Bruker fertilityfriend. Fungerer svært godt for meg, men LC og BC hadde neppe fungert pga at de kun baserer seg på tampraturmålninger.

Skrevet

Hva er fertilityfriend?

Har aldri hørt om det?

Skrevet

Bruker nå Babycomp/Ladycomp (har basic'en, men den er oppgradert til den mest avanserte... Husker ikke hva som var hva :flau: )

Jeg har brukt min som familieplanlegger for å få til barn nr to, og nå bruker jeg den som ren prevensjon. Er strålende fornøyd!!

I starten bør du likevel bruke tilleggsprevensjon, hoppe av i svingen, eller leve i sølibat. Den blir nemlig mer og mer pålitelig jo lengre du bruker den, mens du i starten får mange røde dager = null sex...

Men igjen - INGEN bivirkninger, enkelt og greit, og helt naturlig! Jeg liker ikke å proppe meg med hormoner, så for meg er den et utmerket alternativ!

Lykke til!

Skrevet

Heisan! Eg har masse erfaring med lady comp. Eg kjøpte min for 2 år sidan, var da lei av usikker prevensjonsmetode (hoppe av i svingen og billig termometer). Med lady comp var det lettare å få teke tempen dagleg, og etter kvart trengte eg ikkje ta tempen dagleg heller :)

Lady comp er ganske dyr, trur min kosta ca. 4.500,-, men på to år blir det ca 188 kr per månad. Omtrent det same som eg i mange mange år brukte på p-piller (brukte av dei dryaste merka, blant anna Diane pga. urein hud). Men i tillegg til p-piller hadde eg soppinfeksjonar kanskje 6-8 gonger eller kanskje meir (uff) årleg, så kostanden for canesteen kjem jo i tillegg. P-piller aukar for nokre kvinner tendensen til soppinfeksjon. Da eg vart fri for hormonar vart eg også kvitt dette problemet.

Lady comp er bra fordi du lærer å kjenne kroppen din, den fungerer nok best dersom du har rimeleg stabile syklusar, men skal visst takle variable syklus-lengdar også. Men dette gjev jo fleire raude dagar. Og på raude dagar, må ein vera forsiktig dersom ein ikkje vil bli gravid da. Ergo kan lady comp brukast for å bli gravid også :)

Det er nokså interessant å bli kjent med kroppen sin på denne måten, etter eitt år eller så var eg i stand til å kjenne når eg hadde eggeløysing. Eg følte meg lurare enn lady compen rett og slett. Parallellt med dette hadde vi begynt å diskutere barn, vi var glad for at eg var hormonfri for da ville vi ha større sjansar til å få det til kjapt når vi skulle prøve. Med lady comp kan ein også sende inn heile saken (25 kr x 2 i porto) og få utskrift frå firmaet. Veldig fint for babylaging da du på grafane ser kva for dagar du oftast har hatt eggeløysing mm mm.

Men, parallellt med dette tok vi over 3 månader stadig fleire sjansar, vi trossa raude dagar og andre fertilitetsteikn som eg kjente. Truleg blir eg lett gravid, for plutseleg hadde det skjedd!

Nå vurderer eg å selja lady compen min. Eg kan sende deg ein pm dersom du er interessert.

Skrevet

Eg hadde tenkt å kommentere fertility friend også. Dette er eit system der du sjølv suksessivt plottar inn temperaturane og gjerne andre fertilitetsteikn også. Fertility friend er laga (trur eg) primært for dei som prøver å lage barn. Du kan nemleg også plotte inn når du har sex, og få opp prognosar på om du har god sjanse på å treffe. Det fine med fertility friend er at du mens syklusen din går kan følgje med på korleis kurva blir til, altså ei veldig visuell framstilling av når du har fått eggeløysing.

Mi erfaring og mine tankar om dette seier meg at det er temmeleg tungvindt og ikkje noko å basere seg på om det er tale om prevensjon!

Men når tida kjem for babylaging kan ein jo fint plotte inn i fertility friend (ja, dei temperaturane du har målt med lady compen). Det hadde eg tenkt, men rakk det ikkje :)

Gjest En annen gjest
Skrevet

Signerer alt Gjest skriver ovenfor her! Har brukt LadyComp i ca. 6 år, og den fungerer veldig fint for oss. Jeg har hatt litt ustabile sykluser, noe som gjør at LadyComp kompenserer med å være veldig streng, og det er litt kjedelig. Men siden hormonell prevensjon IKKE er noe for meg (uuuurkbuuuurk), så er den et veldig bra alternativ.

Vi lagde forresten grafer og kurver selv :)

Hvis man er litt flink med Excel går det helt fint.... mannen min ordnet det :)

LadyComp funket også fint da vi skulle bli gravide. Vi hadde stålkontroll på syklusene og kunne "planlegge" sexen ut fra det.

Jeg kan si negative ting om LC også - den er ikke spesielt smart. Som Gjest ovenfor skriver - hun følte seg smartere enn den. Signerer. Programvaren er temmelig simpel - men den fungerer.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...