Gå til innhold

Sykepleieryrket;driver meg selv til vannvidd

Fremhevede innlegg

Skrevet

Har jobbet som sykepleier i snart 10 år og vært glad i utfordringer og ansvar, men etter at jeg kom tilbake igjen etter siste fødselspermisjon gruer jeg med hver dag for å gå på jobb. Jeg er livredd for ansvar! Jobber i hjemmesykepleien og der er vi jo oftest alene med pasientene. Trodde dette ville gi seg bare jeg fikk jobbet litt, men synes det bare blir verre og verre. Er nå 6 mnd siden jeg kom tilbake fra permisjonen.

Selv de tingene som er mest elementære går jeg å gruer med til. Som insulininjeksjoner blir jeg aldri ferdig med å sjekke at dosen er riktig og etter at den er satt begynner jeg å gruble igjen; er riktig dose satt, er den satt på riktig måte...osv.

Etter at jeg er kommet hjem kan jeg få helt angst over tanken på å kanskje ha gjort noe galt. Utfordringene blir jo ikke akkurat mindre med vap'er intramuskulære injeksjoner osv.

Vet ikke hva jeg skal gjøre med dette. Prøver å se meg om etter en annen jobb, samtidig som jeg synes det er trist også for jeg trivdes jo så godt i yrket tidligere. Kanskje det er tryggere å jobbe på et sykehus?

Noen som har råd å komme med?

Eller som har opplevd noe av det samme?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

1) flytt tråden til karriere og utdanning

2) omskoler deg dersom du ikke takler ansvar

Skrevet
Har jobbet som sykepleier i snart 10 år og vært glad i utfordringer og ansvar, men etter at jeg kom tilbake igjen etter siste fødselspermisjon gruer jeg med hver dag for å gå på jobb. Jeg er livredd for ansvar! Jobber i hjemmesykepleien og der er vi jo oftest alene med pasientene. Trodde dette ville gi seg bare jeg fikk jobbet litt, men synes det bare blir verre og verre. Er nå 6 mnd siden jeg kom tilbake fra permisjonen.

Selv de tingene som er mest elementære går jeg å gruer med til. Som insulininjeksjoner blir jeg aldri ferdig med å sjekke at dosen er riktig og etter at den er satt begynner jeg å gruble igjen; er riktig dose satt, er den satt på riktig måte...osv.

Etter at jeg er kommet hjem kan jeg få helt angst over tanken på å kanskje ha gjort noe galt. Utfordringene blir jo ikke akkurat mindre med vap'er intramuskulære injeksjoner osv.

Vet ikke hva jeg skal gjøre med dette. Prøver å se meg om etter en annen jobb, samtidig som jeg synes det er trist også for jeg trivdes jo så godt i yrket tidligere. Kanskje det er tryggere å jobbe på et sykehus?

Noen som har råd å komme med?

Eller som har opplevd noe av det samme?

Det finnes ordninger gjennom Nav hvor du kan "gå i lære". Det fungerer litt som en oppfriskning av dine kunnskaper. Er for personer som kanskje har vært ute av arbeidslivet en stund og som syns det er vanskelig å komme tilbake. Det er som om du går i praksis. Du blir en ekstra som er der for å lære og har alltid noen med ansvaret rundt deg. Kanskje det kan hjelpe deg til å bli mer trygg på dine arbeidsoppgaver og igjen gjøre at du trives med ansvar.

Jeg er ikke helt sikker på hvordan en kommer inn i dette programmet. Men kontakt ditt lokale Nav kontor. Kanskje fastlegen din kan skrive en henvisning for deg om at dette er anbefalt på grunn av usikkerhet i arbeidet, og at dette vil fungere som forebygging av sykemelding på sikt.

Å sifte arbeidsplass til et sykehus kan også være en ide. Da vil du til en hver tid alltid ha noen rundt deg som du kan spørre om råd fra.

Lykke til!

Gjest =tentacle=
Skrevet

Dette er ting du har mestret før, og fortsatt mestrer, men troen på at du mestrer det har forsvunnet. Det høres ut som du har utviklet tvangstanker i forhold til å gjøre alt rett, og at det baller på seg. Snakke med lege eller en kollega? Du trives i jobben, så jeg synes du bør gi deg flere sjanser til å komme over denne skrekken før du vurderer å bytte jobb.

Skrevet
Dette er ting du har mestret før, og fortsatt mestrer, men troen på at du mestrer det har forsvunnet. Det høres ut som du har utviklet tvangstanker i forhold til å gjøre alt rett, og at det baller på seg. Snakke med lege eller en kollega? Du trives i jobben, så jeg synes du bør gi deg flere sjanser til å komme over denne skrekken før du vurderer å bytte jobb.

Tusen takk for svar! Tror du har rett i forhold til dette med tvangstanker og at det er det som er iferd med å gjøre meg gal. Har oppdaget masse feil som andre har gjort med alle disse "kontrollene" mine, og det er sikkert positivt. Men det ødelegger nattessøvnen min flere netter før jeg skal på jobb og etter. Synes det er ekkelt å ta det opp med kollega, føler meg udugelig. Føler meg rådløs i forhold til hvordan mestre arbeidsdagen nå. Vi er jo stort sett alene sykepleier på jobb og har kun oss selv å stole på.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...