Gå til innhold

Trene langrenn

Fremhevede innlegg

Gjest Gjest_Eliza_*
Skrevet

Jeg prøver febrilsk å unngå innmelding på treningssenter, først og fremst på grunn av prisen, men også fordi ett av mine nyttårsforsetter er å være mer ute i frisk luft. I den forbindelse har jeg vurdert å gå til innkjøp av et par langrennsski, av typen "treningsski". Jeg har allerede fjellski, men de egner seg dårlig i lysløypa. Jeg har skrevet "nybegynner" i emnebeskrivelsen, men jeg er jo ikke nybegynner på ski da. Men har alltid bare praktisert turgåing på ski, og ikke trening. Jeg trenger derfor noen tips som har drevet skitrening tidligere! Hva slags utstyr bør jeg kjøpe? Hva slags tøy er best å trene i? Bør jeg bruke en spesiell teknikk (skøyting/klassisk) eller er det andre triks dere vil dele med meg?

På forhånd takk!

Videoannonse
Annonse
Gjest Tigress
Skrevet

Velkommen i klubben!

Kjøp lette treningsski, av klassisk type. Sjekk at du klarer å presse ned begge skiene, altså ikke prøv bare en av dem. Klassisk lønner seg fordi det er så få steder de prepper for skøyting, og å skøyte i klassiskløyper blir bare kela hvis du er nybegynner.

Tøy: trange bukser fungerer best til alle typer trening, men alt kan brukes hvis de bare gir deg full bevegelighet. Skal jeg anbefale noe så er de Swix-buksene med vindtett front og stretch bak helt geniale - da varierer du bare hvor mye du skal ha under. Jakke kan godt være av lignende type, vindtett foran og strech bak. Bevegelighet er viktig, og jakka bør strekke seg litt ned på baken, ellers får du fort glippe. Tips: på G-sport har de faktisk tilbud på en slik dress nå! Så veldig bra ut, jeg var fristet, men har altså et par slike fra før...

Til sist vil jeg tale varmt for intervalltrening. Da kan du nemlig konsentrere deg litt om god teknikk, for du klarer å gå teknisk bra i 3-5 minutter, men i to timer..? Jeg synes i hvert fall det er vanskelig, men så er jeg heller ingen Marit Bjørgen...

Bidrar gjerne med flere tips, jeg! Bare spør hvis jeg har glemt noe...

Gjest Gjest_sala_*
Skrevet

Anbefaler Madshus Birkebeiner, som er en relativt smal trenings og markaski med noe innsving. Fungerer perfekt både til tur med ungene, treningsturer på kveldstid og Skarverennet.

Pass på å kjøpe på et kompetent sted, så spennet blir riktig for din vekt. Bull, Oslo Sportslager e.l.

Alpina sine junior støvler kombi klassisk/skøyte er geniale og mye billigere enn racingstøvler.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...