Gjest Gjest Skrevet 2. januar 2008 #21 Skrevet 2. januar 2008 Jeg liker godt italiensk vin og synes f eks Masi og Valpolicella Classico, Amarone (riktignok ganske dyre?), Barbera Asti-viner osv egentlig er lettdrikkelige samtidig som de er litt "interessante", men faktisk tror jeg endel andre italienere, kan være i syrligste laget for noen. Og det virker som de som ikke liker italiensk vin er mer glad i sør-amerikanske lettere viner (Gato Negro o.l... er ikke den chilensk?) blant annet. Også enig i australsk og californsk vin. Og om man skal drikke franske så kanskje lurt å prøve noen Merlot-er? Jeg synes de ofte er nokså runde i smaken (men kan tippe over i vel søt smak?)... Jeg synes spansk vin også er godt, f eks endel Rioja-viner, disse har kanskje litt kraftig smak, men har etter min gane mindre garvesyresmak enn italienske viner... Har egentlig ikke så god greie på dette Ellers er det jo endel viner som nesten er for saft å regne, typisk sånn husets vin på enkle restauranter i Spania - de har lite smak, men er heller ikke sure om innehaver har litt respekt for seg selv. Til en fjelltur kjøpte jeg forøvrig vin på "juicekartong" (pinlig?), og den smakte tilsvarende lite og er antagelig lett å få ned for en nybegynner. Men god skal jeg ikke påstå at den var... (og for all del - styr unna Amigo. Jeg har ikke spesielt fancy vinsmak, og har drukket min andel av bestselger-kartong-viner uten å skjemmes noe særlig, men Amigo er et helvete. Man blir jo sur i hele kroppen!) Vin til mat har jeg lite greie på, der er det lurt å spørre på polet
janne84 Skrevet 2. januar 2008 #22 Skrevet 2. januar 2008 Greitt å se at det ikke flere som lære seg å like rødvin.. Svigerfar prøvde i et par år, kjøpte mange forskjellige, men jeg syns de fleste smakte det samme og alle var bare ekkle.. Men til slitt begynte jeg å like rødvin, jeg drakk da J.P Chenet. Var helt ok. Nå liker jeg godt Gato Negro, er ikke så sterk på smak... LYKKE TIL!!!
Saeria Skrevet 2. januar 2008 Forfatter #23 Skrevet 2. januar 2008 Takker. Alle tips og råd er notert og jeg er klar for å rådslå med polbetjeningen også. Dette kommer nok til å bli interessant, og sambo får vel sjokk når jeg plutselig skal nippe til et glass rødvin likevel.
Gjest nextlife Skrevet 2. januar 2008 #24 Skrevet 2. januar 2008 Ønsker deg lykke til med opplæringa, la oss gjerne høre hva du endte opp med, og hvordan du likte det
Saeria Skrevet 2. januar 2008 Forfatter #25 Skrevet 2. januar 2008 Will do. Gi meg et par uker, så er vi der. Kan ikke gi opp om første flaska ikke er jackpot.
Gjest Opa Skrevet 2. januar 2008 #26 Skrevet 2. januar 2008 (endret) Min samboer som ikke er glad i vin synes Ripassa/Ripazza er veldig god, jeg drakk ikke av den så jeg vet ikke. Chill out er forresten god. Argento. Jeg ble også "lært opp" på Boheme, men det er veldig varierende kvalitet på den, så du kan risikere å få en som smaker mig... Endret 2. januar 2008 av Opa
Gjest Gjest Skrevet 2. januar 2008 #27 Skrevet 2. januar 2008 Forresten er det et tips å ikke drikke vinen til ost og kjeks og sånt. Ofte er portvin eller annen søt (het eller evt hvit?)vin gjerne bedre til ost, mens rødvin egentlig skjærer litt og om du har problemer med at du synes vin er "surt" blir det ikke bedre av å ha ost til. Og la vinen stå og lufte seg før du drikker, hell den enten over i karaffel eller i glasset, eller la flaska stå åpen en stund, gjerne minst et kvarter, før du drikker. Også går det an å kjøpe halvflasker og til og med kvart-flasker av ganske mange populære viner. Evt er rødvin godt i matlaging også om det skulle være umulig å drikke den opp..
Gjest Gjest Skrevet 2. januar 2008 #29 Skrevet 2. januar 2008 Prøv rødviner for seg selv først-mat og vin er en fantastisk kombinasjon når det klaffer, men å plukke rett vin til rett rett er noe som krever en smule kunnskap, og uten den blir som regel bare rødvinen en "sur saft" som følger med maten.
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå