Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Så var vi kommet hit da. Voksen og greier, og det forventes nesten at en drikker vin i når en nærmer seg 30 og blir bedt ut i festlige lag i jobbsammenheng såvel som privat.

Dessuten har sambo, som forøvrig har vent seg til rødvin etter utallige jobbmiddager hvor det ikke passer seg å takke nei uten å bli uglesett, ymtet frempå at det hadde vært kos med ett glass vin eller tre i sofaen (sikkert med påfølgende sengekos :humpe::ler: ). De rødvinene jeg har smakt, har jeg bare ikke likt. :forvirret:

Er det noen her som har noen gode tips til rødvin for en som "ikke liker det". Jeg drikker litt hvitvin og musserende, men de må være søte. Finnes det søte rødviner, på tross av at de har stått og gjæret til sukkeret er borte?

Kom gjerne med tips til hva som passer til å bare drikke uten noe til og noe som passer til kjøtt. Jeg er så grønn som det går an når det gjelder vin.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Mange av mine venninner har lært seg å drikke rødvin med Boheme. Lenge siden jeg har smakt den, men husker den som en "snill" vin. Du kan jo prøve :)

Gjest barelillemeg
Skrevet

'Amigo'. Det er en rimelig vin, og for mange en vin uten mye smak.

Skrevet

Enig med gjesten som anbefaler Boheme.

Boheme er mild i smaken. Dessuten er det skrukork på flaska, og da holder den lenger.:)

Skrevet
'Amigo'. Det er en rimelig vin, og for mange en vin uten mye smak.

Pardon my french, men Amigo er tynn, sur og jævlig og får t.o.m. meg, som elsker rødvin, til å vurdere å slutte med stoffet.

Den rødvinen jeg har smakt som er mest rund og smakløs er Blossom HIll. Nettopp derfor liker ikke jeg den særlig godt, men kanskje den passer for deg? Ut over det finner du en del enkle og "komersielle" Californiske viner på vinmonopolet. De er som regel lette å like fordi de ikke oppleves som så bitre som andre viner.

Skrevet (endret)

Takker for tips. De er notert og skal tas med til vinmonopolet.

Bare sånn at det er sagt, så skal disse vinene brukes til opptrening, sånn at jeg en gang i fremtiden kan sette pris på finere vin som ikke er så søt. Dessuten slipper jeg kanskje å drikke brus i eget bryllup. :ler:

Endret av Saeria
Skrevet

Jeg har ingen bestemte tips til viner, men jeg anbefaler å unngå å kjøpe veldig billige og kjipe viner når du nå skal lære å like vin. Legg litt penger i vinen, f.eks. mellom 100-150 kroner, og be om råd på polet for å finne noe som passer ditt behov, maten du skal spise etc. Grunnen til at jeg anbefaler dette er at kjipe viner virkelig kan ødelegge opplevelsen og da føre til at du blir negativ til rødvin og aldri vil lære å like det. Selv har ungdommens møte med kjipe, søte tyske hvitviner virkelig ødelagt mitt forhold til tyske hvitviner for evig tid selv om jeg vet det finnes mange veldig gode. ;)

Skrevet

Noen tips: Masi, Undurraga, Canepa og Gato Negro. :vin: Men - smaken er jo som baken, som kjent...

Skrevet
:) Takk. Siden jeg ikke er i form, ble det ikke poltur på meg, så jeg tar gjerne i mot flere tips.
Skrevet

I min venninnegjeng gikk det i Masi da vi skulle "lære å drikke vin" :)

Gjest nextlife
Skrevet

Her kommer noen råd fra ei som mått lære seg å like rødvin, og som nå er rødvinskjerring nr 1 :)

Rådet du fikk lenger opp om Californiske viner er bra, de er ofte lyse og søtlige. Blossom Hill, Arrow og Chill out er et par tips her.

Chile har masse gode viner, mange som ikke er så fulle av garvesyre. Sunrise (som var den vinen jeg ble lært opp på) og Canepa er et par gode her.

Australske viner har også ofte de kvalietene du etterspør, men mange er ganske fyldige, f. eks Wolf Blass red label og Badgers Creek.

Hvis du liker biff (eller annen type oksekjøtt) er det mat som er lett å lære å drikke vin til. har et par tips her og, jeg : Chilenske Casillero del Diablo og Santa Rita, Australske Lindemans Cawarra.

Et siste tips til deg :

Lag deg ei vinbok! Når du har drukket ei flaske, skriv med en gang hva du synes om den, beskriv smak, fylde o.l (med egne ord), skriv pris, og om det var et godt kjøp, verd å kjøpe igjen. Dersom du spiste mat, skriv hva du spiste og om det passet til vinen. Ta etikketten av flaska og lim den inn (evt ta bilde av flaska og lim inn)

Dette har jeg gjort i flere år nå, og har et supert "kartotek" over vin, både hva jeg liker, og ikke minst,- hva jeg ikke liker.

Dette har bl.a lært meg at Italienske viner ikke er etter min smak. Karakteristikkene på disse vinene er gjennomgående sur, bitter, smaker mugg og kjeller o.l.

Gjest Morgan le Fay
Skrevet
Dette har bl.a lært meg at Italienske viner ikke er etter min smak. Karakteristikkene på disse vinene er gjennomgående sur, bitter, smaker mugg og kjeller o.l.

der ser vi igjen at smaken er som baken; jeg liker nemlig veldig godt italienske viner, og også fransk beaujolais, som av enkelte karakteriseres som sur saft. Derimot er jeg ikke så begeistret for chilenske viner, som jeg synes er i tammeste laget. ;)

Skrevet

:ler: Så artig at diskusjonen er i gang. Etter å ha sjekket opp i viner både her og hva som har blitt anbefalt nybegynnere på apertif.no, kom jeg og frem til den konklusjon at jeg bør styre unna for mye garvestoffer i første omgang.

Det kan godt hende at jeg bare har smakt rødvin med mye garvestoffer i, fordi jeg har fått smake vin av folk som generelt sett ELSKER rødvin og har drukket det i årevis. Min mor er et godt eksempel på det. Det samme gjelder en god venn som er kokk av yrke og virkelig liker å nyte vin, såvel som whisky og cognac.

Tusen takk for kartotektipset nextlife, det tror jeg jaggu at jeg skal benytte meg av. Greit å vite hva en liker og ikke.

Skrevet
:ler: Så artig at diskusjonen er i gang. Etter å ha sjekket opp i viner både her og hva som har blitt anbefalt nybegynnere på apertif.no, kom jeg og frem til den konklusjon at jeg bør styre unna for mye garvestoffer i første omgang.

Det kan godt hende at jeg bare har smakt rødvin med mye garvestoffer i, fordi jeg har fått smake vin av folk som generelt sett ELSKER rødvin og har drukket det i årevis. Min mor er et godt eksempel på det. Det samme gjelder en god venn som er kokk av yrke og virkelig liker å nyte vin, såvel som whisky og cognac.

Tusen takk for kartotektipset nextlife, det tror jeg jaggu at jeg skal benytte meg av. Greit å vite hva en liker og ikke.

Masi har lite garvestoffer

Skrevet

Jeg fikk også anbefalt italienske viner som "begynnerviner" og synes de er stort sett OK smak på. Franske viner synes jeg ofte blir "sure". De få spanske jeg har smakt har vært sånn midt på treet, med unntak av Torres som er blitt min favoritt.

(Men er egentlig uenig i at man "må" lære seg å like vin. Liker man det ikke så kan man jo drikke mineralvann eller brus ;) )

Skrevet

Tusen takk, folkens. Nå er vi hvertfall klare til å prøve ordentlig å like rødvin. Kanskje jeg blir voksen til slutt jeg og? :ler:

Gjest nextlife
Skrevet
der ser vi igjen at smaken er som baken; jeg liker nemlig veldig godt italienske viner, og også fransk beaujolais, som av enkelte karakteriseres som sur saft. Derimot er jeg ikke så begeistret for chilenske viner, som jeg synes er i tammeste laget. ;)

Av en eller annen grunn er det stort sett Salento og Salento Primitivo viner fra Italia jeg har smakt,-og loggført, det er disse jeg har karakterisert som jeg gjorde.(både min far og min svigerfar har disse som favoritter) Burde kanskje utvide horisonten litt og prøve noe annet fra Italia.

Når det gjelder franske ser jeg av mitt kartotek at jeg har drukket bl.a Fortant (merlot) som var lett, men samtidig smakfull, Arabesque (syrah) lett, med lite garvesyre, Beaujolaise Thorin som jeg syntes var tynn og smaksløs. Grand Veneur Merlot som var sur, tynn og hadde lite smak.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...