Gå til innhold

Hva synes dere om Generasjon C?


Gjest Gjest Julie

Anbefalte innlegg

Uten internett tror jeg aldri jeg ville overlevd barndommen min, for å være helt ærlig.

Det tror jeg ganske mange verden over trygt kan si også. Bra at det kan ha så mange funksjoner.

Selv er jeg 33 og har fått nettbekjente gjennom Myspace og Youtube. Hovedformålet er å finne musikk jeg liker, men så har personer i Sveits, Italia og USA funnet ut at de digger min musikksmak (da alle kan gå inn og se på musikkprofiler og musikkvideoer som en person har valgt å vise at den liker).

Dermed har vi en dialog gående...og det er jo hyggelig å kunne snakke musikk og smak med likesinnede. Kanskje blir det gode vennskap der vi kan treffes på gjennomreise, kanskje ikke. Kult er det uansett. Verden blir litt mindre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Uhyre interessant tråd. Jeg kunne skrevet i timesvis om dette, men det får holde med 10 punkter:

1. Totalt sett er jeg ekstremt positiv.

2. Personer i Generasjon X er nettsosialt funksjonshemmet fordi de tenker for mye over det de skriver. Hvert eneste innlegg på et forum (som f. eks. KG) er preget av at man enten ikke skal avsløre hvem man er eller ikke avsløre hva man føler.

3. Generasjon C vil være mer helhetlige mennesker. Tidligere generasjoner har sluppet å stå til rette for uttalelser i sin barndom, ungdomstid og tidligere voksne alder. Generasjon C, derimot, må stå ansvarlig for alt de har skrevet på nettet.

4. Generasjon C vil være mer tolerante og mindre fordomsfulle fordi de vil skjønne at en person utvikler seg i forhold til tidligere skrevne innlegg.

5. Det ligger en midlertidig fare i at kun mennesker som aldri har blottlagt seg selv vil komme til makten siden man ikke vet noe negativt om dem.

6. Faren med at mennesker hvis meninger er kjent blir utstemt/utstøtt til fordel for mennesker med ukjent bakgrunn vil bli balansert av at demokratiet sørger for at man stemmer frem dem man har mest kjennskap til, jf. punkt 4 om toleranse.

7. Næringslivet har erkjent utfordringen med Generasjon C fordi dagens ledere er dem som skal være forutseende (les: er betalt for å være forutseende).

8. Næringslivet frykter utviklingen fordi den må omstille seg og stå for sine regler og rutiner. Omstillingen vil gagne samfunnet.

9. Etter at næringslivet har vist vei, vil politikere, rettsapparat og det øvrige offentlige følge etter. Det vil gå mot en mer moralsk stat (som i mine øyne vil si en mindre umoralsk stat).

10. Ungdommen har rett, men jeg frykter at de er blitt for late. Alle eldre generasjoner sier dette om den neste, men nå er det store problemer med å finne mennesker som kan utrette et dags ærlig arbeid utenfor skjermen. For at vi kan late oss mer, har vi først lyktes med å få kvinner i arbeid, deretter med å tiltrekke oss øst-europeere. Men snart må enhver brette opp skjorteermene selv. Det er jeg ikke sikker på Generasjon C klarer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest Julie
2. Personer i Generasjon X er nettsosialt funksjonshemmet fordi de tenker for mye over det de skriver. Hvert eneste innlegg på et forum (som f. eks. KG) er preget av at man enten ikke skal avsløre hvem man er eller ikke avsløre hva man føler.

3. Generasjon C vil være mer helhetlige mennesker. Tidligere generasjoner har sluppet å stå til rette for uttalelser i sin barndom, ungdomstid og tidligere voksne alder. Generasjon C, derimot, må stå ansvarlig for alt de har skrevet på nettet.

Det er mulig tendensen på KG har vært /er at det er enkelte +/- 20 år som registrerer seg med det faktiske bildet av seg selv, og til og med riktig fornavn eller annet gjenkjennelig. Eller? De aller fleste, uansett alder, har vel nickname og "falske" bilder i avataren. Mulig det er jenter i alderen 16-25 som registrerer seg med gjenkjennelig bilder på Deiligst.no o.a. og da må de stå for det i ettertiden. Men kanskje de ikke synes det er så ille.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Milorill

Da jeg var 12 år det var jeg i 1982 så hadde vi vel kanskje fått video VHS (byttet ut BETAN da), og var vi heldige så hadde vi vel 3 kanaler på TV og det var NRK1, Sverige1, og Sverige2 - Mobiltelefon???? Ingen hadde det,bortsett fra rikinger som Thon.

Da var mobiltelefonen en mega stor og tung kloss!

Oppvaskmaskin :fnise: det fantes bare i drømmene det og hustelefonen (fast tlf.) fikk vi bruke til nød for den var gjerne låst med tlf.nøkkel.

Datamaskin Ha,ha,ha, det hadde vi ikke.

NOEN haddde noe som het comondore 64!

Dette kunne du ha kjøpt i dag for 1 krone hadde det ikke vært for at det nå er et klenodium.

Hva jeg mener om dagtidens ungdum er at de er heldige på mange måter som har PC!

Herregud tidene forandrer seg jo!

Når C generasjonen får barn, som da er like gamle som dem selv er nå, så ler unga dems av denne såkalte C generasjonen slik dem kanskje gjør av oss når vi forteller om vår ungdom - tiden står ikke stille!

Så jeg mener ikke noe spesielt om dagens ungdom, de er født til dette årstallet, sånn vil det fortsett og slik vil det forbli!

Om forandring ikke alltid fryder, så skjer det ;)

Edit:litt vel fort skriving, rettet 3 ganger :sjenert:

Endret av Milorill
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er mulig tendensen på KG har vært /er at det er enkelte +/- 20 år som registrerer seg med det faktiske bildet av seg selv, og til og med riktig fornavn eller annet gjenkjennelig. Eller? De aller fleste, uansett alder, har vel nickname og "falske" bilder i avataren. Mulig det er jenter i alderen 16-25 som registrerer seg med gjenkjennelig bilder på Deiligst.no o.a. og da må de stå for det i ettertiden. Men kanskje de ikke synes det er så ille.

Ja, jeg ser det er noen 20+- som har bilde av seg selv her. Men på den alderen har man ikke så mye å "skjule". De som er eldre har gjort endel mer i livet og liker ikke at halve livet deres skal bli offentliggjort i ettertid.

Jeg synes det nesten virker litt kunstig når 30-40-åringer i full offentlighet bretter ut om hva de driver med til daglig. Selv om det selvfølgelig ikke er noe galt i det. Det er bare at man ikke forventer det av den generasjonen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når C generasjonen får barn, som da er like gamle som dem selv er nå, så ler unga dems av denne såkalte C generasjonen slik dem kanskje gjør av oss når vi forteller om vår ungdom - tiden står ikke stille!

Tiden står ikke stille, men noen ganger får man inntrykk av at tiden går fortere enn ellers. Mobiltelefon og internett har forandret verden mye mer enn video og walkman. Jeg synes jeg har mer til felles med dem som ble født 15 år før meg enn dem som ble født 15 år etter (er i slutten av 30-årene).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Trym, 43
Jeg synes jeg har mer til felles med dem som ble født 15 år før meg enn dem som ble født 15 år etter (er i slutten av 30-årene).

Samme her!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er enig i det gasse sier - og det er da også mulig å vurdere selv hva slags opplysninger som er "farlige". Jeg ser ikke noe problem med å legge ut hele navnet mitt på facebook, da det jo bare er venner og nettverksfeller som har tilgang til profilen. Jeg legger ikke ut tlfnr, bare e-post. Samtidig kunne jeg jo like gjerne lagt ut telefonnummer, det ligger jo på telefonkatalogen.no uansett.

Jeg bruker nick som ligner mitt eget navn og jeg har ikke noe problem med å si hva jeg driver med. Jeg legger aldri ut noen bilder som kan slå tilbake på meg siden, men dersom en arbeidsgiver finner et festbilde av meg på nett og ikke vil ansette meg av den grunn, vil jeg faktisk ikke ha den jobben heller. Jeg er en frigjort og radikal person, har sterke meninger i svært rød retning og er meget opptatt av etikk. Folk må rett og slett kunne stå for det de gjør og sier. Og andre folk må kunne godta at folk forandrer seg.

Jeg har forøvrig en svært nær venn som jeg aldri har møtt irl, men som jeg har snakket med på msn i 5 år. Han bor i Oslo, som jeg, men vi har heller ikke tenkt å møtes. Det er ganske befriende å ha en venn slik; man kan snakke om hva som helst. Jeg vet hva han heter, tlfnummer, og hvor han bor. Jeg vet hvor han jobber og hvordan han ser ut. Han vet det samme om meg. Ingen av oss ser det som et problem.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...