Gå til innhold

Reise tips, til lang tur!


trine19

Anbefalte innlegg

Hei :)

Jeg skal til Thailand om ca 2 mnd og gleder meg veldig, men ser veldig lite fram til fly turen!

Jeg må i alt være på reise fot i over 24 t og det lyster meg lite. Men lite å gjøre med det hvis jeg skal komme meg til Thailand!

Men spørsmålet er hva skal jeg ha med i hånd bagasjen, hva befinnes ombord, osv!

Jeg reiser med Thai airways, noen som har reist med det?

Alle tips taes i mot med stor takknemelighet:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gode bøker redder meg på sånne lange turer. Det er et must for meg på fly.

Ørepropper (sov i ro) i tilfelle uro og bråk.

Oppblåsbar pute....de deler ut puter og pledd på flyet også, men de har som regel ikke nok til alle.

En lun strikkejakke. Det er gjerne litt kaldt på flyet, ikke noe særlig å fryse. Har du en slik jakke, trenger du ikke pledd (som du kanskje ikke får likevel). Jakke er mer praktisk enn genser, lett å ta av og på i et trangt flysete.

Ta med minst mulig, slik at du ikke har mye (tungt) å drasse på hvis du skal bytte fly, og må vente en stund på en flyplass.

Våtservietter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

24 timer? Regner med et er med mellomlanding?

Turen går nok rimelig greit og kan forløpe som følgende:

- 1/2 time går med til alt som skjer fre til flyet når marsjhøyde + litt mer.

- 1/2 time dokø m)dobesøk

- 1/2 time: lese litt i reisehåndbok og snakke med partneren.

- 1/2 time : matutdeling

- 1/2 time: spise

- 1/2 time: innsamling av remedier etter bespisningen.

- 1/2 time: strekke på bena inkl. dokø m/dobesøk.

- 1/2 time : snakke litt med partner, bl.a. om hvilken film dere har lyst til å se.

- 2 timer: se film.

- 1/2 time: snakke med partner om filmen.

- 1/2 klargjøring for mellomlanding.

- 3 timer (?) mellomlanding.

- 1/2 time frem til marsjhøyde.

- 1 time: snakke med partner om opplevelser under mellomlandingen og lese litt i reisehåndbok.

- 1/2 time: matutdeling.

- 1/2 time: spise

- 1/2 time: innsamling av remedier etter bespisningen.

- 1/2 time: strekke på bena inkl. dokø m/dobesøk.

- 7 timer: sove, subsidiært se film og sove.

- 1 time: våkne + dokø for å vaske trynet.

- 1/2 time matutdeling

- 1/2 time: frokost

- 1/2 time: innsamling av remedier etter frokosten.

- 1/2 time: strekke på beina + dokø m/dobesøk

- 1/2 time klargjøring nedstigning og landing.

Og så er dere i Thailand.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

24 timer? Regner med et er med mellomlanding?

Turen går nok rimelig greit og kan forløpe som følgende:

- 1/2 time går med til alt som skjer fre til flyet når marsjhøyde + litt mer.

- 1/2 time dokø m)dobesøk

- 1/2 time: lese litt i reisehåndbok og snakke med partneren.

- 1/2 time : matutdeling

- 1/2 time: spise

- 1/2 time: innsamling av remedier etter bespisningen.

- 1/2 time: strekke på bena inkl. dokø m/dobesøk.

- 1/2 time : snakke litt med partner, bl.a. om hvilken film dere har lyst til å se.

- 2 timer: se film.

- 1/2 time: snakke med partner om filmen.

- 1/2 klargjøring for mellomlanding.

- 3 timer (?) mellomlanding.

- 1/2 time frem til marsjhøyde.

- 1 time: snakke med partner om opplevelser under mellomlandingen og lese litt i reisehåndbok.

- 1/2 time: matutdeling.

- 1/2 time: spise

- 1/2 time: innsamling av remedier etter bespisningen.

- 1/2 time: strekke på bena inkl. dokø m/dobesøk.

- 7 timer: sove, subsidiært se film og sove.

- 1 time: våkne + dokø for å vaske trynet.

- 1/2 time matutdeling

- 1/2 time: frokost

- 1/2 time: innsamling av remedier etter frokosten.

- 1/2 time: strekke på beina + dokø m/dobesøk

- 1/2 time klargjøring nedstigning og landing.

Og så er dere i Thailand.

Ja, eller..

Jeg reiser fra bodø klokken 01.00 om natten og må sove over på gardermoen(tar det med i reisen) Så blir det reise fra oslo til Stocholm, det må vi vente et pr timer til vi flyr derfra til Thailand..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gode bøker som Nabodama sier! Gjerne en liten språk på reisen-bok slik at du kan lære deg høflighetsfraser på veien ned.

Musikk. Vedlig deilig hvis det er mye bråk.

Det med puter og pledd: Jeg pleier aldri ha med meg det, jeg kaster meg heller over det når jeg kommer på flyet...rasker med meg noe på vei nedover midtgangen, eller spør en flyvertinne med en gang jeg har satt meg, funker alltid.

Jeg synes det er veldig greit med en liten lotion og litt lypsyl, for lufta er veldig tørr i flyet.

Sett deg godt inn i håndbagasjereglene, så ikke for eksempel yndlingsparfymen blir liggende igjen på flyplassen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gode bøker som Nabodama sier! Gjerne en liten språk på reisen-bok slik at du kan lære deg høflighetsfraser på veien ned.

Musikk. Vedlig deilig hvis det er mye bråk.

Det med puter og pledd: Jeg pleier aldri ha med meg det, jeg kaster meg heller over det når jeg kommer på flyet...rasker med meg noe på vei nedover midtgangen, eller spør en flyvertinne med en gang jeg har satt meg, funker alltid.

Jeg synes det er veldig greit med en liten lotion og litt lypsyl, for lufta er veldig tørr i flyet.

Sett deg godt inn i håndbagasjereglene, så ikke for eksempel yndlingsparfymen blir liggende igjen på flyplassen.

Kan jeg ha lotion med da?

er ikke det flytene sånn ca? kommer dem ikke til å ta i fra meg den?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ja, eller..

Jeg reiser fra bodø klokken 01.00 om natten og må sove over på gardermoen(tar det med i reisen) Så blir det reise fra oslo til Stocholm, det må vi vente et pr timer til vi flyr derfra til Thailand..

Og disse stoppene gjør at flyturen ikke blir så kjedelig som om du skulle vært 24 timer i lufta.

Jeg husker ikke hvor lang tid det tar til Bangkok fra Scandinavia. 12 timer? vet Finnair fløy på 8, men de flyr fra Helsinki, og en annen rute.

Konse om flyturen fra Stockholm til Thailand. Legg inn noen av de aspektene jeg har nevnt, og du ser at flyturen går rimelig kjapt unna.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

* iPod med masse rolig og deilig musikk

* Lydbøker (lagt inn på iPoden. Har alltid med meg bøker, men blir alltid så slack at jeg ikke orker å lese, og da er det deilig å få de lest for en. Deilig å ha på lange lugubrue bussturer når dere skal fra A til B også)

* Kortstokk

* Magnetiske minispill (backgammon, sjakk, ludo, scrabble etc)

* Fuktighetskrem + leppepomade

* Ulljakke (pledd og pute er tøys å ha med, jakken vil du få bruk for på reisen ellers også, ikke pakk mer enn nødvendig totalt sett)

* Gå turer ofte

* Vann, vann, vann, vann

God tur og godt nyttår :)

Edit:

* Papir, blyant, penn (til å skrive ved inspirasjon, tegne eller som oftest - spille hang man :fnise: )

Endret av Rainbow Brite
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest reiseglad
Ja, eller..

Jeg reiser fra bodø klokken 01.00 om natten og må sove over på gardermoen(tar det med i reisen) Så blir det reise fra oslo til Stocholm, det må vi vente et pr timer til vi flyr derfra til Thailand..

Sjekk nå bare billetten din skikkelig.... Det går verken fly eller tog fra Bodø på den tiden av døgnet.....

Ellers har thai egne tepper og puter i hvert stolsete, så tenk ikke for mye på det. Men ei oppblåsbar pute er bra, den kan du bruke på bussturer og togturer i Thailand.

Håndkrem og lotion kan du ta med, bare pass på at tuben ikke er mere enn 100 ml. Ellers støtter jeg alle de andre forslagene, bok og lypsyl og ipod osv. Koselig å ha med en liten bok å skrive i, hvis du er en "skribler"...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan jeg ha lotion med da?

er ikke det flytene sånn ca? kommer dem ikke til å ta i fra meg den?

Som sagt, les håndbagasjereglene før du drar...

Du kan ha med deg ti beholdere á 100 ml med væske, som alle skal sammen få plass i én gjennomsiktig lukkbar pose som kan ramme 1 liter. Disse posene får du blant annet gratis på apoteket og du må ha det klart før du går gjennom sikkerhetskontrollen, for posen skal opp av veska og legges for seg selv på båndet. Lypsyl regnes ikke som flytende, men blant annet lotion, lipgloss, maskara og lighter må du ha oppi posen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Rainbow Brite skriver vann, vann, vann, vann, men husk at du ikke kan ta med deg en flaske med vann gjennom sikkerhetskontrollen. Det du kan gjøre er å ta med deg en tom flaske, som du kan fylle på innsida av kontrollen, eller rett og slett kjøpe en der.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei

Jeg fløy med Thai til Bangkok via Køben i mai 2007. Dagen før hadde jeg kommet hjem fra Johannesburg i Sør-Afrika så jeg var litt lei av å sitte ombord i fly kan du si :-) Men hvis du skal ha samme turen som meg så flyr de om "natten" og de prøver å få passasjerene til å sove på slutten av turen og så lander du i bangkok tidlig om morgenen. Ikke det mest ideelle spør du meg for det er vanskelig å holde seg våken hele dagen når man lander. Ombord på Thai får du god mat, tilbud om øl og vin osv. Men de hadde ikke personlig TV skjerm da jeg fløy med dem sist så her måtte en bare se det som ble vist på fellesskjermene. Men turen går nok helt fint....det er alltid spennende å være på tur :-) Her er et reisebrev som jeg har laget fra Thailand http://gardkarlsen.com/thailand2002.htm . God tur.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg var i USA for en stund siden. Reiste fra Bergen til Oslo med tog først, og overnattet der et par dager. Heldigvis! Var nemlig veldig sliten bare av togturen...

På Gardermoen måtte jeg møte opp noen timer før flyet skulle gå til Amsterdam. Når vi landet var jeg på Shipol flyplass i noen timer, og tok jeg fly derfra til San Francisco.

Det blir med andre ord mye kjedlig venting! Jeg hadde med tre ukeblader å lese i, kryssordblad og sudokuhefte... Leste alle bladene, men kryssord og sudoku var overflødig. Jeg driver aldri med det ellers, var ikke gøy på tur heller.

Du bør ta med en bok du liker , hvis du har konsentrasjon nok til å lese med støy rundt deg. Skrivebok og blyant så du kan skrive og tegne... Kanskje en gameboy. Utrolig hvor fort tiden kan gå av litt tetris;)

Flyturen på ca 12 timer fra Amsterdam til San Francisco gikk mye fortere enn forventet. På en skjerm ble det stadig vist hvor flyet befant seg på kartet. Ikke se så mye på den! Jeg gjorde det til å begynne med, så ikke ut som at flyet gikk fremover i det heletatt. Hvis man sjeldent ser på den, blir man mer positivt overrasket over å se at man nærmer seg, når man først tar en titt.

På flyturen ble det vist 3 filmer. Har du flaks er det greie filmer du kan bruke nesten 6 timer på. Man kunne forsyne seg med drikke, og mat/snacks ble stadig utdelt. Dermed gikk det litt tid til å drikke og spise. Opp og bevege føttene, stå i do kø tar også litt tid. Man kan sove litt, hvis man får til det... Plutselig er man framme og kan nyte ferien!

Med medvind går turen straks noen timer fortere.

Vet ikke om min reise er lik reiser til Thailand, men noe av det samme er det nok. En reisehåndbok eller annen info om stedet du skal besøke, er også fint!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...