Gå til innhold

Flere med fibromyalgi?


brum

Anbefalte innlegg

Jeg fikk denne diagnosen for en stund tilbake og det har egentlig ikke plaget meg så veldig får de to siste årene. Nå i vinter har jeg hatt enkelte dager hvor jeg har vært ute av stand til å gjøre noe som helst. Smertene er til tider veldig slitsomme.

Jeg lurer på om deg er flere her som har denne diagnosen eller som sliter med kroniske smerter- vil veldig gjerne ha gode tips til alternativ smerte lindring. ( bruker allerede legemidler)

*koz*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det er så trist å høre om dere som har fått denne diagnosen.. For Fibromyalgi er egentlig en "jeg finner ingen feil ved denne pasienten, så jeg gir pasienten diagnosen fibromyalgi"

Fibromyalgi kommer av dårlig kosthold og lite bevegelse. Selvfølgelig får man vondt når man har for eks sittet lenge stille, eller ikke trent/beveget seg på en stund!

Jeg har også vondt i hele kroppen mange ganger.. Overalt! Knær, albuer, nakke, rygg, føtter osvosvosvosv

Men jeg er ikke så dum og tror at jeg har fibromyalgi. Dette er nemlig ikke en sykdom, bare et teit navn!

Grunnen til at jeg vet dette, er fordi jeg er sammen med en lege. Han er heldigvis litt alternativ, ikke som en vanlig fastlege som propper deg full av piller for å overleve dagene.

Jeg syns du bør glemme hele denne fibromyalgi-greia en god stund, og tenke fremover. Kutt utt pillene, de blir du bare sykere av. Ta vitaminer, få i deg nok omega 3 og 6

Begynn å beveg deg masse! Tving deg ut og gå turer, svøm osv..

Tro meg, dette vil gjøre deg mye bedre!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Ladybug.

Det kan godt være at fibromyalgi ikke er en sykdom men for min del kan jeg si at det ikke er fordi jeg har beveget meg for lite. Er faktisk veldig godt trent. Spiller fotball aktivt og trener ca 6 ganger i uken, noen ganger flere ganger om dagen. ( spiller i 1. divisjon) I hele mitt liv har jeg trent masse og variert så det er nok ikke grunnen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Det at man ikke rører noe særlig på seg er en av flere grunner.. så hun mente det nok ikke at du har fått det fordi du ikke har trent..

Bra at du er aktiv, beveg deg så mye som mulig. Får du vondt, gå en tur. Bare ikke bli sittende stille!

Jeg er enig med LadyBug.. Fibromyalgi er en "tulle-diagnose" som ikke eksisterer!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Jeg lurer litt på hva Ladybug baserer seg på når hun sier at Fibromyalgi ikke er en sykdom? Annet enn at du er sammen med en lege som sier det.

Ja fibromyalgi er en mye omdiskutert "sykdom", "syndrom" eller hva du vil kalle det, men og si at det er en tulle diagnose som ikke eksisterer er nå litt drøyt.

Du kan jo lese hva en lege som har doktor grad i fibromyalgi sier om saken (hun kaller det nå en sykdom):

http://www.helsenytt.no/artikler/fibromyalgi.htm

Eller dersom legevennen til Lady bug søker på "pubmed" der de fleste forskningsartikler fra hele verden blir lagt ut vil du se at det er 2886 publiserte artikler relatert til temaet fibromyalgi.

Tror ikke så mange hadde forsket på emnet fibromyalgi dersom det var allmenkjent at dette var noe som gikk over med litt vitaminer og mosjon.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Marbella

Sorry å måtte si det, men Ladybug: Du er helt på jordet...

få deg litt kunnskaper før du uttaler deg. Fibromyalgi ER en sykdom.

Og den trenger ikke å komme av dårlig kosthold og lite mosjon.

Og han legen din har tydeligvis et innsnevret syn. Jeg ville ikke kalle en

lege for en lege når han benekter en SYKDOM som har vært kjent i omtrent 200 år! En lege med vettet på rett plass sier ikke at; nei, den sykdommen finnes ikke.

Ok, jeg er lege, synes du det er forsvarlig å rettferdig hvis jeg i morgen uttaler: Migrene er ikke en sykdom, fordi den kan ikke bevises....?

Basta finale, over og ut.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Fibromyalgi er definert som en diagnose i ICD-10. Når enkelte leger likevel velger å ikke definere fibromyalgi som en sykdom, skyldes dette at man ikke kan finne en årsak til de fysiske symptomene.

Jeg har kroniske smerter, og for meg så funker ignorering. Jeg gir blaffen i dem.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lady Bug:

Som en lege som er spesialist på gikt som jeg kjenner sier - det er noen leger som ikke mener at fibromyalgi er en 'fin' nok sykdom for dem, og derfor nekter for at det er en sykdom.

Pasientene er 'lavstatus' - kvinner 'i sin beste alder' og det er lite prestisje i å kunne noe om det.

Som flere andre har sagt her, det er en anerkjent sykdom og dessverre er det ingen kjent kur for det. Man kan til en viss grad behandle symptomene, men ikke sykdommen selv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

har hatt fibromyalgi i fire år. om det er en sykdom eller ikke vil ikke jeg diskutere, men om noen finner en annen diagnose for fire år med smerte og slapphet, så tar jeg gjerne imot...

Men det jeg ville si er at jeg for fire uker siden startet å drikke aloe vera gel fra FLP, og den har hjulpet meg masse. Vet ikke om den kan hjelpe alle, men jeg vil anbefale den på det sterkeste. Fåes kjøpt hos uavhengige distributører, og kommer med 90 dagers pengene tilbake garanti.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fibromyalgi kommer av dårlig kosthold og lite bevegelse. Selvfølgelig får man vondt når man har for eks sittet lenge stille, eller ikke trent/beveget seg på en stund!

Så håpløst ignorant av deg å si dette!

Disse plagene kan skyldes utrolig mange forskjellige ting, ofte er psykiske plager og stress årsaker.

Dette er en diagnose, men pasientene blir ofte "kastet rundt" mellom de ulike fagområdene da man ikke er sikker verken på årsak eller behanldling av fibromyalgi.

I norsk medisinsk ordbok blir fibromyalgi beskrevet som betennelse i bindevev i muskelfascier og annet bindevev, i tillegg er det beskrevet som kanskje samme tilstanden som kronisk trøtthetssyndrom.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, jeg har den.

I likhet med min lillesøster og min far.

Og levd normalt sunt har jeg også. Jeg har også vært gjennom den runden med at dette ikke er en sykdom. For meg er det likegyldig hva de kaller den, om det er leddgikt, fibrositt (som jeg gjerne bruker) eller annet. Så lenge en spesialist har sagt: Ja, du er syk, men det er ikke i hodet ditt det sitter - så er jeg fornøyd.

For meg kommer og går den i perioder. Av og til må jeg ha medisiner men nå for tiden går det som oftest bra. Sliter med værforandringer og får vondt når jeg skriver for hånd(derfor gjør jeg tilnærmet ikke det).

Hos meg er dette desverre ikke den eneste plagen, men det går for tiden greit å leve med den :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Marbella

Bare for å få sort på hvitt: WHO har satt denne sykdommen under

bløtdelsreumatisme. Og det er litt vanskelig å krangle mot WHO og

deres uttalelser.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...