Gå til innhold

Ironi er en fin bil


Gjest Gjest

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Der jeg er fra brukes slikt som en ironisk (!) måte å si at noen ikke forsto ironi på.

Et annet eksempel er hvis noen f.eks ikke bruker blinklys i trafikken når de skal, så kan vi si "blinklys er en fin bil".

Lenke til kommentar
Del på andre sider

IQ er en fin bil.... om noen som ikke er av de skarpeste.

Har ikke hørt det brukt i andre sammenhenger, men hvorfor ikke...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes det uttrykket var teit.

Jeg synes også det er på grensen til uintelligent og forlange/forvente at fremmede folk i farten som ikke kjenner dere og deres "humor" skal forstå - eller ta seg tid til å forstå - deres humor og/eller ironi.

Ironi er veldig i grenseland på hva man kan få gjort noe ut av skriftlig - kjapt - på et nettforum der folk popper innom.

Jeg synes dere skulle holde dere for gode til å latterliggjøre andre som ikke viser tegn på at de har forstått eller sagt seg enig i "ironien" dere til enhver tid måtte bruke.

Som hovedregel bør en faktisk ikke bruke ironi på et nettforum.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tilgi skrivefeilen over her...det skulle naturligvis være "å" (ikek "og" i begynnelsen der.

Dre forsto sikkert innlegget likevel.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Den nye Toyota Ironi kommer til høsten og skal avløse Avensis. Ifølge Toyotas egne hjemmesider er det en riktig så fin bil.

Mulig at den får et annet navn i Europa, akkurat som det skjedde med Honda Fitta (som her heter Honda Jazz) da den ble lansert i Japan under slagordet "liten utenpå, stor inni."

Ingen vet om det var ironisk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den nye Toyota Ironi kommer til høsten og skal avløse Avensis. Ifølge Toyotas egne hjemmesider er det en riktig så fin bil.

Mulig at den får et annet navn i Europa, akkurat som det skjedde med Honda Fitta (som her heter Honda Jazz) da den ble lansert i Japan under slagordet "liten utenpå, stor inni."

Ingen vet om det var ironisk.

Det stemmer. Det finnes noen raffinerte sjeler på dette forumet som ville ha syntes dette var for dumt til å være ironi.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror ikke jeg har opplevd å ikke skjønne ironi her inne ennå, men det vet jeg vel strengt tatt ikke... Kanskje jeg hopper i baret rett som det er?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

:lol: Ja, det er kanskje sant... det hender jeg får høre et sannhetens ord eller to, men jeg har ikke fått beskjed om hvilke biler som er fine... enda jeg faktisk er i markedet for bil akkurat nå ;)
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ironi er veldig i grenseland på hva man kan få gjort noe ut av skriftlig - kjapt - på et nettforum der folk popper innom.

Ironi er ett språklig virkelmiddel som bla er viktig å kjenne til innenfor vanlig tekstanalyse, så det fungerer også skriftlig. Og dette er noe alle som har fullført videregående burde ha grunnleggende kjennskap til. Men de siste årene har det vært ett problem at flere og flere sliter med å forstå det, noe som har vist seg på norskeksamener hvor elevene får en ironisk tekst til tolkning, og tar den seriøst.

Jeg tror hovedproblemet er at vi har gjort oss avhengig av smileys og annet tull for å formidle følelser i tekster, og dermed blir de grunnleggende språklige virkemidlene mindre og mindre brukt. Også er det jo selvsagt litt ironisk at det som kalles ironigenerasjonen sliter sånn med å forstå ironi...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ironi er ett språklig virkelmiddel som bla er viktig å kjenne til innenfor vanlig tekstanalyse, så det fungerer også skriftlig. Og dette er noe alle som har fullført videregående burde ha grunnleggende kjennskap til. Men de siste årene har det vært ett problem at flere og flere sliter med å forstå det, noe som har vist seg på norskeksamener hvor elevene får en ironisk tekst til tolkning, og tar den seriøst.

Jeg tror hovedproblemet er at vi har gjort oss avhengig av smileys og annet tull for å formidle følelser i tekster, og dermed blir de grunnleggende språklige virkemidlene mindre og mindre brukt. Også er det jo selvsagt litt ironisk at det som kalles ironigenerasjonen sliter sånn med å forstå ironi...

Problemet er at det finnes mennesker som mener de mest absurde ting, spesielt på Internett. Og da kan det være vanskelig å forstå om en som bare skriver "de fleste innvandrere er jo kriminelle" faktisk mener det eller ikke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Når folk ikke forsto A Modest Proposal for nesten 300 år siden skulle man tro at folk hadde lært. Når det er snakk om noe som er viktig bør man holde seg unna ironi fordi det alltid vil finnes folk som ikke skjønner det. Det er ikke noe vits i å gjøre seg vanskelig å forstå bare for å briljere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ironi er ett språklig virkelmiddel som bla er viktig å kjenne til innenfor vanlig tekstanalyse, så det fungerer også skriftlig.

Ja visst, men på et nettforum er det flere temaer og en annen omgangsform enn i en tekstanalyse fra eksamen i videregående skole der man får servert et tema som opplagt er ironi. Det er så dumt at man ikke misforstå...Statsministeren sier: "Ingen bør betale skatt i Norge, vi har jo oljen i ti år til"...osv. De fleste forstår tekstanalyseironi i skolesammenheng.

Internett har utviklet seg raskere enn pensumet for en skolelærer.

Internettet der omgangsformen er preget av stor avstand og hyppige temaskifte uten tid til fordyping i de fleste, og uten kjenneskap til avsender, er ikke bruk av ironi et smart sjakktrekk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...