Gå til innhold

Styring av internett for tenåringer


Væren

Anbefalte innlegg

Vi har to gutter på 14 og 16 år som ikke selv klarer å begrense nettbruken sin. Det går i WOW og CS døgnet rundt, dersom muligheten byr seg. Juleferien har vært et eneste sammenhengende LAN her i huset...

Over nyttår har vi varslet endringer på denne fronten. Begge er for så vidt enige i at det blir for mye, og 16 åringen har selv funnet ut at han skal begrense PC bruken sin. Yngstemann er vel den som sliter mest med avhengigheten (ja, jeg velger å kalle det for avhengighet!) og han blir sur og fornærmet når vi tar opp temaet. Han er jo nesten ikke med kameratene sine lenger!

Synes dette er vanskelig, for vi vil jo gjerne unngå å ty til drastiske virkemidler, og er i prinsippet mer opptatt av å spille på lag med barna våre enn å ta fra dem goder, for å si det sånn. Men nå vet vi ikke verken ut eller inn, og noe må gjøres!

Nå er spørsmålet: Finnes det en enkel måte å begrense disse to PC'ene til noen timer internett hver kveld, uten å måtte stenge internettilgangen på vår egen PC? Vi som er voksne har jo gjerne ting vi skal gjøre via PC'en på kveldstid, og det er ikke vi som har problemer med å begrense tidsbruken...

Håper på svar!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Helt klart et vanskelig tema.

Og etter innføring av itslearning-verktøyet fra skolen side er det enda mer håpløst. Da kan de jo nærmest kreve netttilgang. Kutter man nettet som jeg gjør i perioder så får de ikke gjort leksene. Kanskje jeg må til med router-konfigurasjon og legge inn itslearning som eneste mulighet, ja også google, men hva med sidene man finner med google.

Velger man å blokkere de kjente spillserverne så er heller ikke det nok siden de da blir sittende å spille offline eller leke på annen måte. Ta fra dem boksen er også et slit.

Og så problemene med gutter (jeg har to) i forskjelliga alder...

Og mange datt sikkert av lasse da jeg nevnte routerkonfigurering, noe jeg absolutt ikke er spesialist på selv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest datageek

Hei! Jeg spilte mye data før, (er 19), men kutta ned fordi det ble for mye. Slik er det for veldig mange. Spilte wow og sims :P (sims er like farlig som noe annet!)

Det som kanskje er det beste, er å holde øye med karakterene til guttene dine, og ha en avtale om lekser før spilling. Kanskje en maxtid på 2 timer per dag? Det kan bli lite dersom de er veldig glad i wow, der man i gruppespilling gjerne må ha 3 timer...

Eller 1-2 spillfrie dager i uka. Noe sånt :) Lykke til, og det går nok bra med de selv om de spiller for mye :) de fleste finner ut av det før eller senere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest datageek

forts.

Fikk ikke med meg det siste du sa der. Det går ikke an å begrense internett eller lignende på en enkelt pc. Uansett tror jeg at det kan være en litt barnslig måte å håndtere problemet på, de er jo ikke småbarn lenger. Tror det beste vil være en avtale med guttene. Evt, nekte dem penger dersom de ikke følger reglene - wow koster ca 100 kr/mnd å spille...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei, og takk for svar begge to!

Flott å høre fra en 19 åring som kjenner til "problemet" fra innsiden. Vår eldste sønn er også 19, han er helt enig i det du skriver i svaret ditt og at de fleste finner ut av det selv etterhvert.

Jeg er enig i at det kan være en uheldig løsning å måtte ty til sånne virkemidler, og som allerede sagt: helst vil vi slippe dette. Forresten har yngstemann de beste karakterene i denne familien, han kom hjem med fire 6'ere, masse 5'ere og noen 4'ere i karakterboken til jul. Læreren sier at han er den skarpeste og flinkeste eleven i klassen - i alle fag... Så vi kan liksom ikke bruke det mot ham, heller... :fnise: Det er betenkelig hvor mye tid PC spill tar fra alle andre aktiviteter, fysisk aktivitet og sosialt samspill med venner.

Jeg tror og håper at dette ordner seg, og så får vi bare vurdere om vi kan unngå å stenge internett og heller gjøre som du foreslår, faste spillefrie dager, faste tider e.l.

Takk igjen!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Britt Banditt

Det er ikke akkurat det du spør om, men på WoW mener jeg det er noe som heter Parental Control eller noe sånt, noe som vil si at du kan begrense spillingen av hvertfall det spillet til bare så og så mange timer per dag.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det er mulig at du kan regulere nettadgang i ruteren. Det har jeg mulighet til i min. Dvs. jeg kan sette begrensing på hvor lenge og til hvilke tidspunkt aktuelle PC`er kan ha tilgang til nett.

Les brukermanualen .. eller fortell hvilken ruter du har. ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ikke akkurat det du spør om, men på WoW mener jeg det er noe som heter Parental Control eller noe sånt, noe som vil si at du kan begrense spillingen av hvertfall det spillet til bare så og så mange timer per dag.

Var det jeg også tenkte på. Går man inn på profilen på siden til wow så har man parental kontrol. Der kan man bestemme tid (tror jeg) man kan spille. ALtså fra da til da. Resten av tiden er det sperret og det er et egt passord inn til den siden som da sønnene din ikke kan få til.

Du får opp et sånt skjema. Du trykker på rutene for at de skal bli røde. De røde er tidspunktet han ikke fåt lov til å spille på. Vet ikke om det er noe lignende på CS, tror ikke det siden det er 16 års grense på det..

Wowparentalcontrol.jpg

Endret av Gjest
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå har vi hatt en liten runde med guttene i går kveld, og de er begge enig i at de er nødt til å begrense spillingen sin kraftig! Alle våre hint, kommentarer og bønner har jo hittil bare prellet av, og kun blitt besvart med utsagt av typen: "Men hva skal vi finne på, da? Det er jo ingenting annet å gjøre - og alle kameratene våre sitter jo også og spiller!!!" Alle sier selvfølgelig det samme hjemme...

Nå skal vi prøve om vi kan komme til enighet først, men dersom det ikke bedrer seg, får vi ty til andre virkemidler - evt. prøve ut disse forslagene som blir nevnt her!

:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ver parental control har vært brukt av noen jeg kjenner ettersom de spiste om oftest middag sammet id hver dag. Og da satte de på den sånn at hver gang det var middag logget den seg selv ut.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest_Mia_*

Det finnes programvare som kan installeres på pc'n som kutter internettilkoblingen på et gitt tidsrom og for x antall timer. Selv om flere pc'er er koblet opp i et nettverk så er det kun den/de pc'n som programmet er installert på hvor dette funker.

Jeg hadde samme problemet som dere. Tenåringer som satt til langt på natt på internett. Derfor ble dette programmet installert og jeg vet at det fungerte godt. Dessverre så husker jeg ikke hva det het for det er nå rundt 3 år siden det var i bruk. Mulig du må betale for det.

Nå må det sies at programmet kun brøt nettforbindelsen så du kan fortsatt bruke pc'n til alt som ikke krever nettforbindelse.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjenner til det der, selv om det var samboeren min (22) som ikke klarte begrense seg. På det verst jobbet han ikke og spilte hvert våkne sekund. Alle kameratene hans gjorde det samme og dette var deres måte å pleie vennskapet på - møtes online. Han tok seg selv i nakken, og begrenset spillingen kraftig, samtidig som han forsøkte å finne på andre ting med kompisene sine. Nå har de roet ned spillingen litt, og alle er fornøyde. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest JennaC

Broren min har slitt med samme problem, noe foreldrene mine løste på følgende måte:

1. De snakket med ham, kom med forslag til at han kunne invitere spilleglade kamerater hjem for å se film, brukte tid på å kjøre ham til ulike venner, etc.

2. Innførte spesielle tider han fikk lov til å spille. Han fikk velge nye tider hver uke, under forutsetning av at lekser, trening, etc. ikke ble nedprioritert.

Dette fungerte veldig bra, og foreldrene mine møtte positive reaksjoner blant andre foreldre i vennegjengen hans. Et annet alternativ kan jo være å ta opp problemet med foreldrene til de par-tre nærmeste kameratene. Kanskje dere sammen kan komme frem til en løsning.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Annonse

Takk igjen for mange gode innspill!

Nå prøver vi med "det gode" først...

16 åringen har tatt grep: han er mye mer sosialt aktiv og spiller mindre. Han er også en habil gitarist og bruker en del tid på gitaren.

14 åringen er fortsatt den som har lettest for å havne foran skjermen, og går minst ut. Vi minner ham stadig på dette med tidsbruk, og at om han ikke er flink til å begrense seg selv, så må vi hjelpe ham. Han har også begynt å ta fram elgitaren igjen, og leser en del bøker. Men du verden, så fristende det er å spille... Som nevnt, han er flink på skolen og en populær gutt, men han burde vært mer sosialt aktiv.

Håper vi slipper å ty til drastiske virkemidler, for jeg har i utgangspunktet mest lyst til å løse dette i samarbeid med sønnene mine. Og ja: Jeg antar det er mange frustrerte foreldre rundt omkring som har samme bekymringer...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ettersom jeg selv har vært en skikkelig nerd i min ungdom så ser jeg problemet. Nå hadde vi riktignok ikke de maskinene og spillene som vi har i dag men problemet var like reelt, og mutteren var skråsikker på at hjernen min ville råtne og forsvinne på kort tid dersom jeg ikke bedret meg. Hun jobbet også veldig mye så det var ikke noe problem for meg å bruke all min fritid på dette.

I dag så skjønner jeg litt bedre hva hun mente. Hjernen min er fortsatt inntakt og med skolekarakterer over snittet så føler jeg ikke at jeg tapte noe. At jeg ikke løp rundt i skog og mark hele dagen slik som hun gjorde i sin ungdom ser jeg ikke på som noe tap.

I dag har jeg en gutt på 10 år som elsker PS2, XBOX og PC av hele sitt hjerte. Han kan sitte 24 timer i strekk foran en pc dersom han klarte å holde seg våken:)

Plutselig så har jeg havnet i min mors posisjon der jeg skal oppdra en gutt som er utrolig lik meg for 20 år siden:)

Hvordan gjør jeg det? Selfølgelig så klør det i fingrene mine etter å hive ham ut på en solskinns dag og stenge pc'en, men burde jeg ikke komme opp med noe bedre?

Å begrense PC og PS2 uten å gi dem noen alternativer føler jeg er litt drøyt, så det jeg gjør er å gi ham forslag til andre ting som kan gjøres. Nå skal det sies at han etterhvert selv merker når det blir for mye og spør meg om jeg vil være med å spille fotball eller lignende. Han har ikke så mange kamerater her i området ettersom han er veldig sjelden hos meg og vi flyttet inn for bare noen måneder siden.

På den annen side så har jeg en kompis på rundt 40år. Han er i dag konkurs og lever på det han får i trygd. Årsak? Dataspilling. Han er fullstendig hektet og klarer ikke å begrense seg. Han innrømmer dette selv men klarer ikke å forandre på det.

Jeg har selv en konto på online spill i dag men jeg lar ikke dette ta over verdenen min:)

Å la guttungen min begynne med WoW er noe jeg til nå har nektet ham. Dersom man spiller dette spillet så blir man sittende, og det er vanskelig å logge seg ut. I de tilfellene så tror jeg ikke at jeg ville vært så streng på tidene man kan spille men heller si at man har 10 timer i uka så kan dem heller disponere dem selv.

Det er vanskelig å begrense spilling, men jeg tror ikke at man skal være så skremt av det som mange er. Så lenge poden gjør det bra på skole og er sosial så er det ingen fare. Og med sosial så teller også nettet. I det online spillet som jeg spiller (eve-online) så har vi far, sønn og bestefar som spiller! Er litt morsomt noen ganger da faren logger seg på for å gi beskjed til guttungen at han må komme ned til middag ;)

Hos min bror så er det skikkelig strengt. Såpass strengt at jeg flere ganger ser guttungen stå nede på fotballbanen alene fordi bror min mener det er langt sunnere enn å sitte foran pc'en. Er dette riktigere?

Meningene er mange men ha såpass respekt for deres sønner og døtre at dere lar dem få del i avgjørelsen som blir tatt. Etter det jeg har lest ovenfor så virker folk veldig fornuftige og det er godt og lese:) Ser at TS også vil drøye det til det lengste før han foretar noe drastisk og det er bra!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...