Gå til innhold

hva anbefaler dere?

Fremhevede innlegg

Skrevet

hva anbefaler dere??? nå bruker jeg p-plaster.. men huden blir iritert av det... kjempe rød... så hva bruker dere og er dere fornøyd??

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Nå har jeg ikke prøvd p-plaster eller p-sprøyte, men jeg var veldig fornøyd med p-ringen.

Skrevet

Av de tre, anbefaler jeg p-ring. Det er den jeg personlig har hatt minst bivirkeninger av. P-sprøyten bør en heller ikke gå på sammenhengende over mer enn to år, da bentettheten reduseres.

I tillegg kan depoteffekten vare og rekke lenge etter en sluttet på sprøyten. De som har vært virkelig uheldige, har ventet opp til to år for å komme i gjenge igjen. Det er kjipern hvis en prøver å få barn.

Plasteret fikk jeg også irritert hud av. Små blemmer fikk jeg også.

Skrevet

For meg fungerte p-sprøyta veldig bra, for jeg fikk ingen bivirkninger, og fikk tilbake mensen med det samme etterpå.

Nå går jeg på p-ringen, og er egentlig veldg fornøyd med denne også, da jeg ikke får bivirkninger på denne heller. Veldig greit i forhold til piller, for man slipper jo å huske på dem hver dag. Litt dyre, men, det er verdt det. Har også finni ut at ringen kan være inne i fire uker isteden for tre, uten at sikkerheten er redusert, så sparer litt på det....

Skrevet

Jeg anbefaler IKKE p sprøyta.. Masse bivirkninger,- som kvalme, uvelhet ol..

sjekk Her

Dette gjelder så klart ikke alle, men er du uheldig , og får bivirkninger kan det gå laaaang tid før de er borte!!!

Skrevet
For meg fungerte p-sprøyta veldig bra, for jeg fikk ingen bivirkninger, og fikk tilbake mensen med det samme etterpå.

Nå går jeg på p-ringen, og er egentlig veldg fornøyd med denne også, da jeg ikke får bivirkninger på denne heller. Veldig greit i forhold til piller, for man slipper jo å huske på dem hver dag. Litt dyre, men, det er verdt det. Har også finni ut at ringen kan være inne i fire uker isteden for tre, uten at sikkerheten er redusert, så sparer litt på det....

4 uker, ja, det er jo en uke man ska ha mensen.

Man tar den vel vanligvis ut etter 3 uker, så en ringfri uke, og så setter man inn en ny ring. Så man skal ikke sette inn en ny før etter 4 uker, med mindre man skal utsette mensen da.

Men du velger å ha den inne i 4 uker? Det trenger du ikke.

Skrevet
4 uker, ja, det er jo en uke man ska ha mensen.

Man tar den vel vanligvis ut etter 3 uker, så en ringfri uke, og så setter man inn en ny ring. Så man skal ikke sette inn en ny før etter 4 uker, med mindre man skal utsette mensen da.

Men du velger å ha den inne i 4 uker? Det trenger du ikke.

Jeg vet da at jeg ikke trenger det, hvor fikk du det fra at jeg ikke visste det? Ja, man tar vanligvis ut etter tre uker, og har en ukes pause. Men hvis jeg har den inne i fire uker, og så har en ukes pause, "varer" hver ring i fem uker, så jeg sparer altså litt penger på det (ja, kall med gnien). I tillegg bruker jeg ofte tre ringer etter hverandre før jeg har mensen, så i stedet for å ta tre ringer á tre uker = 9 uker, tar jeg tre ringer á fire uker som gir 12 uker før jeg får mensen igjen. Penger spart. I og med at det står i pakningsvedlegget at ringens egenskaper ikke er svekket før en uke etter at du evt har glemt å ta den ut etter de tre fastsatte ukene, regner jeg med at det er trygt. Hva andre folk gjør, får være deres sak.

Skrevet

Okei. Du har tydeligvis et system på det :)

Gjest Moonshadow
Skrevet

Jeg vil i allefall aldri anbefale noen p-sprøyten.

Jeg tok den en gang og hadde problemer i to år etterpå. Når jeg sluttet på den begynte jeg å blø, hver eneste dag. Hadde sånne blødninger i ett år og måtte da starte på hormontabletter for å stoppe blødningene. Gikk på de i seks mnd før jeg prøvde og kutte de ut. Blødde fortsatt hver dag så jeg måtte starte igjen. Etter seks mnd til sluttet jeg på de og fikk tilbake el og mens.

En veninne av meg hadde samme problemer etter sprøyta så jeg er naturlig nok veldig skeptisk til den.

Skrevet

Jeg elsker p-sprøyta! Jeg har gått på den i flere år og i flere omganger, og aldri hatt problemer. Eneste bivirkning er at sideflesket satt litt hardere fast, men det kan jeg leve med. Mensen forsvant og kom ikke tilbake før 10 mnd etter at jeg sluttet. Nå har jeg lyst til å begynne med den igjen, men må undersøke nøyere dette med beintetthet. Ellers anbefaler jeg den på det sterkeste. Så stor frihet. Har en annen venninne som også er storfornøyd.

Skrevet

Utdrag fra felleskatalogen om Depo-provera: "Reduksjon av benmineraltetthet: Depo-Provera reduserer serumøstrogennivået og er forbundet med signifikant tap av BMD. Bentapet øker ved lengre behandlingstid og synes å være minst delvis reversibelt etter seponering, når østrogenproduksjonen øker. Reduksjon i BMD er av spesiell bekymring hos ungdom og unge voksne som er i en kritisk periode når det gjelder dannelse av benvev. Det er ukjent om bruk hos unge kvinner vil redusere den maksimale benmassen og øke risiko for osteoporotiske frakturer senere i livet. Hos kvinner i alle aldre bør nytte/risiko vurderes nøye for de som ønsker å behandles mer enn 2 år."

Min utheving.

Skrevet

Det er derfor jeg vil undersøke dette nærmere, særlig med reversibilitet, og om styrketrening og kalsiumtilskudd kan bøte på det eventuelle tapet. Jeg elsker nemlig p-sprøyte! Er arkeolog, og det er bare helt utrolig praktisk å ikke ha mensen når man er i feltarbeid. Er også veldig opptatt av den utrolig høye sikkerheten det gir, jeg er IKKE klar for barn. Jeg er ikke så flink til å ta p-piller når jeg skal...

Skrevet

Skjønner. :)

Du er forresten heldig som er arkeolog og har jobb! :-D Har noen basicfag i ark. selv.

Skrevet

Jeg gikk på p-piller i 9 år, og fant i sommer ut at jeg ville prøve noe annet. Vurderte da både p-plaster (hørt mye negativt om dette, plasteret løsner, huden blir irritert osv), p-implantat (-stav) som jeg syns ble litt tungvint å få fjernet om jeg ikke trivdes med den og p-sprøyte (ble valgt vekk fort etter å ha lest om andres negative erfaringer her og hørt om negative erfaringer fra venninner, samme som i andre poster i denne tråden). Til slutt falt valget på p-ringen, som min bestevenninne har brukt siden den kom på markedet og vært ekstremt fornøyd med hele tiden.

Må si jeg også er veldig fornøyd selv. Den er lett å få på plass, jeg kjenner den ALDRI, den har aldri fallt ut, og den er relativt enkel å få ut igjen (jeg har veldig korte fingre desverre, så tar nok litt lenger tid for meg enn for andre, men den er da alltid ute i løpet av et minutt... hehe), samtidig som det er fantastisk godt å bare måtte huske på noe hver 3.uke og ikke hver dag. I hverdagen gikk det kjempefint med p-piller, men jeg surret noe voldsomt i ferier og på reise... Anbefaler p-ringen på det sterkeste!

Skrevet

Jeg også bruker ringen og er fornøyd med den. Jeg har lagt inn påminner om når den skal ut og ny inn på mobilen. Der legger jeg også inn beskjed når jeg må kjøpe nye ringer/få ny resept sammen med når siste ring skal ut. ;)

En kan forøvrig bruke den i fire sammenhengende uker, uten å miste sikkerheten. Noen her bruker den sammenhengende uten pause også, har jeg skjønt.

Gjest Lilleulv
Skrevet

Jeg anbefaler p-ring! beste prevensjonsmiddelet jeg har prøvd :)

P-plaster fraråder jeg. det kommer til å forsvinne fra markedet om kort tid da de oppdaget at det er ekstremt mye bivirkninger med plasteret. det er ikke som de trodde da det kom på markedet. har selv prøvd det og fikk kuler i puppene :O

P-sprøyte anbefaler jeg dersom det er leeeeeeeeeeeeeenge til du skal ha barn.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...