Gå til innhold

URETTFERDIG! Fikk advarsel for å ta ekstra pause,

Fremhevede innlegg

Gjest Nyansatt
Skrevet

Jeg røyker ikke, og har ingen planer om å begynne med det heller.

Jeg har begynnt i ny jobb ganske nylig, og der er det flere røykere. De tar seg et par røyk før og et par røyk etter lunsj, og er som regel borte drøye fem minutter hver gang. Siden jeg ikke røyker har jeg ved et par anledninger når jeg har vært sliten gått på pauserommet og spist et eple utenom lunsjen. Det har vært maks en gang per dag og det har skjedd to eller tre ganger i julerushet.

I går ble jeg kalt inn på kontoret til sjefen og fikk en skriftlig advarsel for at jeg hadde tatt "pauser utenom avtalt tillatt lunsjpause". Jeg nektet å skrive under da jeg mener at det er helt på jordet at jeg skal få en skriftlig advarsel for å ha tatt fem minutter for å spise et eple eller en banan utenom lunsjen, når røykerne tar tre-fire ekstra pauser per dag for å røyke. Det er totalt urettferdig!

Der jeg jobbet før fikk røykerne maks to røykepauser utenom lunsjen og vi som ikke røyket fikk også lov til å ta 2 x 5 minutter pause utenom lunsjen. Det syntes sjefen ikke var mer enn rett og rimelig. Derfor tenkte jeg ikke på at det skulle være et problem at jeg tok et eple en gang, siden de er så generøse med røykerne her.

Hva gjør jeg? Jeg skal ikke på jobb igjen før 2.1 og jeg gruer meg allerede!

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Så flott at du nektet å skrive under!!! :)

Men sa du til sjefen grunen til det? At de som røyker tar seg pauser?

Hva sa han til det?

Det er ikke noe mere som ligger bak da tror du?

Synes uansett at det var bra du ikke bare skrev under,

du kan høre med de andre som jobber der hva de synes om dette?

Jeg pleier å snakke høyt å tydelig om ting som skjer på mitt jobb når det er noe urettferdig.

Føler ikke man ska gjøre sjefen en tjeneste å holde tyst..

Skrevet

Dette høres helt vilt ut!!

Skriftlig advarsel for å ta seg pause for å spise eple ?

Dette burde du ta opp med fagforeningen, det er på tide at sjefen din lærer seg å være rettferdig.

Jeg trodde man i en 100 % stilling hadde krav på fem min pause hver time.

Gjest Tigerjente
Skrevet

Det har jeg også hørt, og vi får det selv om vi ikke har 100% stilling.

Men, til TS, nå vet jeg ikke hvordan du jobber, eller hvor mange som var der. Men, fortalte du de andre at du gikk? Det er en ting vi på jobben syns er veldig viktig, fordi da vet vi om vi trenger å ta på oss noen oppgaver mens den andre er ute en tur (f.eks passe kassen - jeg jobber i butikk)

Gjest Blondie65
Skrevet

Det er ikke rett å gi skriftlig advarsel ved en første gangs forseelse. Dessverre er advarsler ikke nedfelt i lov, det er tariffavtalene som regulerer det.

Jeg ville protestert og henvist til røykerne, men vær obs på at du risikirerer at det strammes inn overfor dem også og at de da legger deg for hat.

Det er ikke lov å diskriminere på denne måten.

Jeg tror også at dersom det skal være lov å gi skriftlig advarsel slik så må det være opplyst om det på forhånd og det gjøres vanligvis i en personalhåndbok. Denne skal du ha fått utdelt eller tilgang til (online versjon) den dagen du ble ansatt.

Når du klager kan du si som følger: Du kunne umulig vite at pauser var så strengt da andre tar pauser flere ganger for dagen utenom lunsj. Dermed sverter du egentlig ikke røykere, du bare henviser til praksis. Dersom din klage medfører innskjerping for røykere og de blir sure får du si til dem at du ikke kan finne deg i at det gjelder flere regelsett for samme gruppe arbeidstakere i samme bedrift.

Skrevet

Bra du ikke skrev under! Forklarte du at det med røykerne?

Ja fem min pause per time ELLER en halvtimes pause i løpet av arbeidsdagen. Har man monotont arbeid, som for eks kassaarbeid skal man ha pause hver time i tillegg til lunsjen. I den pausen kan man bli satt til å gjøre annet arbeid for å minske risikoen for arbeidsskader som senebetennelse.

Skrevet

Jeg har begynnt i ny jobb ganske nylig, og der er det flere røykere. De tar seg et par røyk før og et par røyk etter lunsj, og er som regel borte drøye fem minutter hver gang. Siden jeg ikke røyker har jeg ved et par anledninger når jeg har vært sliten gått på pauserommet og spist et eple utenom lunsjen. Det har vært maks en gang per dag og det har skjedd to eller tre ganger i julerushet.

I går ble jeg kalt inn på kontoret til sjefen og fikk en skriftlig advarsel for at jeg hadde tatt "pauser utenom avtalt tillatt lunsjpause". Jeg nektet å skrive under da jeg mener at det er helt på jordet at jeg skal få en skriftlig advarsel for å ha tatt fem minutter for å spise et eple eller en banan utenom lunsjen, når røykerne tar tre-fire ekstra pauser per dag for å røyke. Det er totalt urettferdig!

Det er et vekjent problem dette med at røykerne tar seg flere pauser enn ikke-røykerne. Det å være røyker betyr dårlig business for arbeidsgiver: røykere får flere sykdommer, det lukter vondt av dem (munn og klær), de er avhengige og de er generelt sett mer utsatt for nervespenninger på grunn av nikotinavhengigheten. Eksempel: jeg var til time hos en ny tannlege her forleden. Jeg kommer ikke til å bestille flere timer av ham. Årsak: det luktet røyk av munnen hans.

Så over til din arbeidsplass: Det høres ut som om du jobber på en slavefabrikk. Står det virkelig noen og følger med på pausene dere tar? I all verden...der var det lite frihet. Kanskje du burde se deg om etter en annen jobb? Jeg synes uansett du burde fastholde at røykerne tar flere pauser pr. dag og at du dermed synes det er rimelig at du får like mange eple-pauser som røykerne tar røyke-pauser. Noe annet er ren forskjellsbehandling og faktisk i strid med arbeidsmiljøloven.

Gjest Nyansatt
Skrevet

Takk for svar - er godt å få bekreftet at jeg ikke er helt på jordet!

Jeg sa til sjefen at jeg nektet å godta advarselen, da det jo vil si at jeg godtar at røykerene faktisk får en "bonus" i form av ekstra pauser fordi de røyker. Det er jeg ikke med på. Jeg har ikke for vane å ta pause utenom lunsjen, men som butikkansatt i julerushet hender det at man trenger fem minutter for å hente seg inn. H*n hadde ikke noe godt svar til meg, så jeg vet ikke helt hva som kommer til å skje videre. Pappa mener jeg bør sende en skriftlig klage på dette til sjefens sjef, altså områdeansvarlig i kjeden, men jeg vet ikke helt hva som kommer ut av det. Mulig h*n blir involvert uansett, siden jeg nekter å godta advarselen...

Gjest Blondie65
Skrevet
Takk for svar - er godt å få bekreftet at jeg ikke er helt på jordet!

Jeg sa til sjefen at jeg nektet å godta advarselen, da det jo vil si at jeg godtar at røykerene faktisk får en "bonus" i form av ekstra pauser fordi de røyker. Det er jeg ikke med på. Jeg har ikke for vane å ta pause utenom lunsjen, men som butikkansatt i julerushet hender det at man trenger fem minutter for å hente seg inn. H*n hadde ikke noe godt svar til meg, så jeg vet ikke helt hva som kommer til å skje videre. Pappa mener jeg bør sende en skriftlig klage på dette til sjefens sjef, altså områdeansvarlig i kjeden, men jeg vet ikke helt hva som kommer ut av det. Mulig h*n blir involvert uansett, siden jeg nekter å godta advarselen...

Jeg ville tatt en prat til med sjefen din og sagt at du ikke kan akseptere en skriftlig advarsel på noe som ikke går an å forstå siden andre tydeligvis tar pauser også.

Jeg har til og med stått ute på røykeplassen uten å røyke og fått tyn av røykerne - hva gjorde jeg der liksom? Da svarte jeg dem bare at jeg jo hadde rett på akkurat like mange pauser som dem. De likte det ikke. Ikke vet jeg hvorfor.

Gjest Ikke-røyker
Skrevet

Jeg gjør faktisk det samme som en annen i tråden: jeg går ofte ut med røykerne på pause selv om jeg ikke røyker!

Jeg gjør dette for å vise hvor dumt og ineffektivt det er for ledelsen at de gir røykerne ekstra friheter. At røykerne har særrettigheter vil jeg ikke se noe av. Derfor tar jeg hyppige pauser fordi røykerne i gjeng går ut flere ganger i løpet av dagen.

Når skal Norges arbeidsgivere tørre å slå i bordet og si at røykepauser er forbudt?

Gjest Blondie65
Skrevet
Jeg gjør faktisk det samme som en annen i tråden: jeg går ofte ut med røykerne på pause selv om jeg ikke røyker!

Jeg gjør dette for å vise hvor dumt og ineffektivt det er for ledelsen at de gir røykerne ekstra friheter. At røykerne har særrettigheter vil jeg ikke se noe av. Derfor tar jeg hyppige pauser fordi røykerne i gjeng går ut flere ganger i løpet av dagen.

Når skal Norges arbeidsgivere tørre å slå i bordet og si at røykepauser er forbudt?

Det blir faktisk stadig mer utbredt. Så det er vel bare et spørsmål om tid.

Personlig synes jeg at det må være greit å ta seg en 5 minutters luftepause, med eller uten røyk, eller eple, en gang i mellom. Det er ofte dette klarner tankene mine. En plass jeg hørte om prøvde de også helt seriøst å regulere det å gå til kaffemaskinen etter kaffe. En liten luftetur på 3 minutter, fy og skam, det fantes nemlig arbeidere i produksjonen som ikke kunne forlate sine stasjoner utenfor fast oppsatte pauser og da skulle jo det ikke være sånn for de som ikke hadde maskiner å passe heller.

Skrevet

Å det håper jeg da virkelig ikke det blir. Alle har rett til å vlege selv om de vil røyke eller ikke. Et forbud blir bare teit mener jeg.

Men derimot at de som ikke røyker også tar seg pauser er kjempefint!

Ikke for å vise at det er innefektivt uten snarere omvendt!

Etter en liten pause jobber man mye bedre igjen! :-)

På jobben vår tar både røykere å ikke røykere seg pauser på balkongen uten at noen synes det er rart!

Jeg synes godt du ska sende en klage til din sjefs sjef.

Ikke ka sjefen behandle deg sånn.

Hvis du er fagorganisert kan du ta en telefon til dem å høre hva de synes!

Skrevet

Der jeg jobbet før fikk røykerne maks to røykepauser utenom lunsjen og vi som ikke røyket fikk også lov til å ta 2 x 5 minutter pause utenom lunsjen. Det syntes sjefen ikke var mer enn rett og rimelig. Derfor tenkte jeg ikke på at det skulle være et problem at jeg tok et eple en gang, siden de er så generøse med røykerne her.

Hva gjør jeg? Jeg skal ikke på jobb igjen før 2.1 og jeg gruer meg allerede!

Din sjef har liten peiling. tenk hvor godt det gjør for deg og ta et 5min og et eple.

Nå vet vi at å ta hypppige avbrekk gjør sundt for arbtaker.

Fint at du ikke skrev under.

Er du organisert, så ta kontakt med de.

Jeg vet at det er flere undertekster til dette med pauser.

Vi måtte gå grundig til verks for å finne en. Husker ikke ordlyden,men var noe sånt: kan ta opptil et kvarters pause i forb med toalettbesøk, røyk.....

En oppegpende sjef gjør bare ikke slik din har gort.

kan jeg tippe at det er en ung mann som har liten erfaring fra andre arbplasser? pluss at han har liten kunnskap/forståelse for arbtaker sitt ve og vel?

Gjest Blondie65
Skrevet

Hvis jeg skal gjette hva som er skjedd vil jeg tro at hun ble observert i kantinen utenfor "regulær pausetid" og rapportert eller observert av sjefen selv. Eller hun gjorde den feilen å forlate arbeidsplassen uten å avtale med sine kolleger.

Men det er fremdeles alt for strengt å reagere med skriftlig advarsel - når det er åpenbart at pausereglementet er tilfeldig som dette.

Skrevet
Din sjef har liten peiling. tenk hvor godt det gjør for deg og ta et 5min og et eple.

Nå vet vi at å ta hypppige avbrekk gjør sundt for arbtaker.

Fint at du ikke skrev under.

Er du organisert, så ta kontakt med de.

En oppegpende sjef gjør bare ikke slik din har gort.

kan jeg tippe at det er en ung mann som har liten erfaring fra andre arbplasser? pluss at han har liten kunnskap/forståelse for arbtaker sitt ve og vel?

Helt enig i dette innlegget! Denne sjefen hørtes veldig lite oppdatert ut.

(Kanskje en ung mann uten erfaring? En tørrpinn som ikke aner noe om trender og arbeidslivsforskning).

Skrevet
Hvis jeg skal gjette hva som er skjedd vil jeg tro at hun ble observert i kantinen utenfor "regulær pausetid" og rapportert eller observert av sjefen selv. Eller hun gjorde den feilen å forlate arbeidsplassen uten å avtale med sine kolleger.

Hva slags arbeidsplasser har det lik da, dette høres ut som et fengsel! Må man rapportere at man går på toalettet eller ut i butikken hos slike eller?

På de arbeidsplassene jeg har jobbet melder vi ikke fra....det er frihet under ansvar. Så lenge alle gjør det de skal og resultatene/målene oppnås må det gis frihet til den enkelte.

Gjest Blondie65
Skrevet
Hva slags arbeidsplasser har det lik da, dette høres ut som et fengsel! Må man rapportere at man går på toalettet eller ut i butikken hos slike eller?

På de arbeidsplassene jeg har jobbet melder vi ikke fra....det er frihet under ansvar. Så lenge alle gjør det de skal og resultatene/målene oppnås må det gis frihet til den enkelte.

Hvis du står i en kasse enten i en butikk eller på et hotell f.eks. kan du ikke bare forlate arbeidsplassen uten avtale med dine kolleger. Så enkelt er det. På min arbeidsplass der ingen av oss har slikt ansvar går vi og kommer fra arbeidsplassen som vi vil.

Skrevet

Dette høres helt sprøtt ut, og er klar forskjellsbehandling. Flott at du ikke skrev under, noen hadde sikkert blitt så satt ut og lei seg at de hadde skrevet under. Sjefen din har klart en dårlig sak og blir nok den tapende part her.

Angående å ta pauser uten å si ifra, så kommer det helt an på hvor man jobber. I min jobb kan jeg helt fint gjøre det (jobber i språkbedrift), det er opptil den enkelte å regulere (innen rimelighetens grenser, selvsagt), men i en butikk eller lignende bør kollegaer naturligvis være informert.

Skrevet

Du har ikke krav på noe annet en en halvtimes lunsjpause i en 100% jobb, for de som lurte på det (altså; ingen krav på 5 minutter hver time, en utbredt misforståelse), om det ikke står noe spesielt om det i arbeidsavtalen deres.

Skrevet
Du har ikke krav på noe annet en en halvtimes lunsjpause i en 100% jobb, for de som lurte på det (altså; ingen krav på 5 minutter hver time, en utbredt misforståelse), om det ikke står noe spesielt om det i arbeidsavtalen deres.

Da er det mange røykere som sliter!!!!! På vår arb.plass tar røykerne 5-minutters pauser omtrent hver time, i tillegg til matpausen.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...