Gå til innhold

Fyrverkeri...


Gjest Søvnløs

Anbefalte innlegg

Gjest Søvnløs

Da er det på nytt tiden for fyrverkeri...

Hvert år, helt fra 3. juledag og fram til 3.-4. januar, blir de sendt opp i tide og utide.

Hele kvelden 3. juledag blir det sendt opp raketter rundt oss. Det roer seg rundt midnatt, men jeg våkner garantert i tre-tiden om natten av smell som kjennes helt inn i ryggraden, småvåkner hele natten av smell litt lengre unna. Siste raketten blir sendt opp i åttetiden om morgenen før det blir for lyst til å se den.

Så er det bare å vente til det blir mørkt igjen, og de neste rakettene blir sendt opp... og slik går romjula.

Hvorfor er dette nødvendig? Kan ikke rakettoppskytingen begrenses til den ene dagen i året det er ment å brukes?

Og dessuten: Tror de som sender opp rakettene fra 3. juledag til 3. nyttårsdag at det er totalt unødvendig å sove i denne perioden?

Hvordan er det hos dere?

Og reagerer dere like mye på de konstante nattlige smellene som jeg gjør?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Blondie65

Du kan trøste deg med at dette er siste året for neste år blir det jo forbudt.

Det interessante er om dette blir håndhevet.

Forøvrig hadde jeg ringt politiet hvis jeg ble så plaget som du er for det er vel kun lov nyttårsaften?

Her i Bergen sentrum er det ulovlig med annet enn bakkefyrverkeri innenfor bompengerringen pga brannfaren. Det er det jammen meg en god del som gir tyve-null i. Hadde de stått og smelt opp raketter hele natten så hadde jeg ringt. Heldigvis smeller det bare av og til.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For oss som har dyr som er livredd disse smellene, er romjul/nyttår en sann plage. Jeg syns forbudet er veldig bra, selv om jeg i prinsipp er i mot forbud av alle slag.

Men når du har en hund som skjelver, gjemmer seg, gjør fra seg på gulvet i ren skrekk, er det ikke moro. Og når vi går tur, smeller det plutselig ett eller annet sted, og hun får mer eller mindre sammenbrudd.

For ikke å snakke om brannfare og personskader som følger med dette.

Jeg bruker hvert fall ikke opp penger på det tullet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er helt enig. Jeg synes det er unødvendig å sende opp raketter i tide og utide (i tillegg er det faktisk forbudt, så fremt man ikke har spesiell tillatelse, og det tviler jeg på at de har). Hva er poenget med å sende opp noen enslige raketter bare dager før nyttårsaften? Og jeg synes også det er merkelig med de som på selve nyttårsaften sender opp raketter allerede fra tidlig på kvelden. Skjønner at ikke alle barn er oppe sent, men det går an å legge barna til vanlig tid og så vekke dem rett før midnatt slik at de får med seg alt og ikke bare et par enslige raketter i bakhagen. Det funket utmerket for oss i allefall.

I tillegg er jeg enig med en gjest over her angående dyr. Vi har to utekatter og den ene er veldig redd fyrverkeri. På nyttårsaften er kattedøren stengt. Jeg ser absolutt for meg at hun kunne stikke til skogs av redsel og ikke finne veien hjem. Men når mange sender opp fyrverkeri flere dager i forveien (jeg kan jo ikke stenge henne inne hele romjulen) har jeg hjertet i halsen når jeg hører raketter og vet hun er ute. Og på nyttårsaften må jeg stenge henne inne stort sett hele dagen siden så mange begynner å sende opp allerede på dagtid og jevnt utover kvelden. Kan ikke folk tenke litt?

Endret av Arkana
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Her holder de også på. Selger fyrverkeri rett ved, så det er kort vei å gå for å kjøpe mer. Begynner i fire-tiden om ettermiddagen, og holder på til sent. Det er ganske irriterende. Og politiet tar det ikke seriøst, så er liten hjelp å få der.

Men jeg tror ikke det blir noe bedre til neste år. Folk kommer bare til å bruke de som står på bakken istede.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men jeg tror ikke det blir noe bedre til neste år. Folk kommer bare til å bruke de som står på bakken istede.

Mhm, og der er det ikke bar et stkudd, men gjerene 25++ i en..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er litt merkelig med alle disse menneskene som bare ikke klarer å vente til nyttårsaften kl 24 med å sende opp rakettene sine. Hvorfor er det så vanskelig?

Og forbudet som antakelig kommer, gjelder bare de med styringspinne, så det vil nok fortsette å smelle.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da er det på nytt tiden for fyrverkeri...

Hvert år, helt fra 3. juledag og fram til 3.-4. januar, blir de sendt opp i tide og utide.

Hele kvelden 3. juledag blir det sendt opp raketter rundt oss. Det roer seg rundt midnatt, men jeg våkner garantert i tre-tiden om natten av smell som kjennes helt inn i ryggraden, småvåkner hele natten av smell litt lengre unna. Siste raketten blir sendt opp i åttetiden om morgenen før det blir for lyst til å se den.

Så er det bare å vente til det blir mørkt igjen, og de neste rakettene blir sendt opp... og slik går romjula.

Hvorfor er dette nødvendig? Kan ikke rakettoppskytingen begrenses til den ene dagen i året det er ment å brukes?

Og dessuten: Tror de som sender opp rakettene fra 3. juledag til 3. nyttårsdag at det er totalt unødvendig å sove i denne perioden?

Hvordan er det hos dere?

Og reagerer dere like mye på de konstante nattlige smellene som jeg gjør?

Der jeg bor er det stort sett fredelig for raketter i romjulen. Det er selvfølgelig en og annen rakett som som blir skutt opp i utide, men selv har jeg aldri opplevd det som et problem.

De som skyter opp raketter der hvor du bor viser at de mangler respekt for andre. De tenker kun på at de liker å skyte opp raketter, og barnslig som de er klarer de ikke å begrense bruken til den ene dagen i året rakettene er ment for å brukes. Nei, slike mennesker har jeg liten, eller ingen respekt for.

Du må ha en god romjul videre, og et godt nytt år. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du kan trøste deg med at dette er siste året for neste år blir det jo forbudt.

Det interessante er om dette blir håndhevet.

Forøvrig hadde jeg ringt politiet hvis jeg ble så plaget som du er for det er vel kun lov nyttårsaften?

Her i Bergen sentrum er det ulovlig med annet enn bakkefyrverkeri innenfor bompengerringen pga brannfaren. Det er det jammen meg en god del som gir tyve-null i. Hadde de stått og smelt opp raketter hele natten så hadde jeg ringt. Heldigvis smeller det bare av og til.

[/quote

Jeg er i mot uvettig bruk av fyrverkeri, men jeg syns ikke et forbud er veien å gå. Hvis noen så på TV2 nyhetene i går, så var det en dame som fortalte at hennes bror hadde blitt drept av en nyttårsrakett for fire år siden. Det var ikke raketten i seg selv det var noe galt med, men en kamerat av broren skulle tulle med de, og fyrte raketten mot ham. Det er jo rett og slett idioti! :frustrert:

Det er selvfølgelig trist for henne at hun mistet broren sin, men det irriterer meg at vi andre rammes av et forbud, hovedsaklig pga at noen er DUM.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For oss som har dyr som er livredd disse smellene, er romjul/nyttår en sann plage. Jeg syns forbudet er veldig bra, selv om jeg i prinsipp er i mot forbud av alle slag.

Men når du har en hund som skjelver, gjemmer seg, gjør fra seg på gulvet i ren skrekk, er det ikke moro. Og når vi går tur, smeller det plutselig ett eller annet sted, og hun får mer eller mindre sammenbrudd.

For ikke å snakke om brannfare og personskader som følger med dette.

Jeg bruker hvert fall ikke opp penger på det tullet.

Et forbud er IKKE en god ide. Jeg har forståelse for at dyr kan bli redd, men hvor reelt er egentlig dette problemet? De færreste dyr blir så redd som du beskriver.

Hovedvekten av brannskader og personskader kommer av uvettig bruk, og det er det som må slås ned på!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Et forbud er IKKE en god ide. Jeg har forståelse for at dyr kan bli redd, men hvor reelt er egentlig dette problemet? De færreste dyr blir så redd som du beskriver.

Hovedvekten av brannskader og personskader kommer av uvettig bruk, og det er det som må slås ned på!

Og hvilke virkemidler tenker du deg brukt for å hindre uvettig bruk? Totalforbud mot bruk, salg/kjøp, tilvirking og import av alle typer alkohol? Totalt portforbud for alle under 60 mellom 20. desember og 10. januar? Kom gjerne med andre og bedre forslag.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Og hvilke virkemidler tenker du deg brukt for å hindre uvettig bruk? Totalforbud mot bruk, salg/kjøp, tilvirking og import av alle typer alkohol? Totalt portforbud for alle under 60 mellom 20. desember og 10. januar? Kom gjerne med andre og bedre forslag.

Ja, jeg kan gjerne komme med bedre forslag, for dine forslag er ikke realistiske i det hele tatt. Portforbud, tar du meg virkelig for å være en person som ville støttet et slikt forslag?

Et forslag er i høyne bøtene, og til og med idømme fengselsstraff til de som sender opp raketter utenom på nyttårsaften. Det er og teoretisk mulig å høyne aldersgrensen for kjøp av fyrverkeri, men det er mindre realistisk.

Jeg er ikke for et forbud mot å drikke alkohol på nyttårsaften. Greit nok at noen blir for full, og dermed overmodig, men skal det gå ut over oss andre?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Passende forholdsregler vil vel kunne være å forby alt salg av fyrverkeri til privatpersoner, og at kommunene selv sørget for oppskyting? Eller de lokale brannvesenene, eller noe sånt..?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Det hadde vært fint om de startet rakettsalget nyttårsaften. Men da er det jo en del som ikke har anledning til å kjøpe, samt at salget hadde stupt.

Synes forøvring at det er disse "bombene" som skulle vært ulovlig.

if er enig

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Blondie65
Passende forholdsregler vil vel kunne være å forby alt salg av fyrverkeri til privatpersoner, og at kommunene selv sørget for oppskyting? Eller de lokale brannvesenene, eller noe sånt..?

Amen.

Jeg er for et stort flott organisert offentlig fyrverkeri, og at vi andre får klare oss med stjerneskudd.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her er vi ikke så plaget med fyrverkeri, men så bor vi langt ute på bondelandet og da. Blir spennende å se hvordan de skal klare å håndheve forbudet som kommer, og om det kommer et totalforbud vil jeg tro at mange kommuner bare gir blaffen i å besørge et felles fyrverkeri. Tviler på at de er veldig intr i å betale det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Passende forholdsregler vil vel kunne være å forby alt salg av fyrverkeri til privatpersoner, og at kommunene selv sørget for oppskyting? Eller de lokale brannvesenene, eller noe sånt..?

Så vidt jeg vet må man ha lisens for å skyte opp fyrverkeri i Sverige. Det vil si at en hver pyroteknikker kan kjøpe og sende opp, men ikke hvem som helst idiot. De pyroteknikkerene jeg kjenner tar sikkerheten sin skikkelig alvorlig, selv om jeg ellers ville karaterisert dem som ganske sprø og uansvarlige personer. En slik restriksjon ville nok hjulpet skikkelig her i Norge også.

Men slik jeg har skjønt har Sverige bommet litt, med at hvems om helst kan kjøpe, men bare pyreteknikkere kan sende opp. Ikke en veldig effektiv og lett-håndterlig regel, med andre ord.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...