la Flaca Skrevet 29. desember 2007 #21 Skrevet 29. desember 2007 LaFlaca: det der sier jo ingenting om at de er friskere, gjør det vel? Genetisk disposisjon for enkelte sykdommer forsvinner ikke om man blander de med genetiske disposisjoner for andre sykdommer eller? Jeg søkte etter ordet "health" i de artiklene dine (de som førte noe sted i alle fall), men merkelig nok fikk jeg bare ett treff og da i et utsagn om at en dyrlege mente at de var sunnere - dog kunne heller ikke han bevise det. "Hybrid vigor has been clearly shown to exist in everything from fruit flies to orchids to pigs to humans. That’s why there are laws against people intermarrying, and why certain families that DID intermarry, like the Russian czars, find disorders like hemophilia among their members. It doesn’t matter what you are breeding, by maximizing the number of different alleles in the gene pool, you minimize the chances that disease-causing genes will end up paired together in any individual. Therein lies the promise of heterosis, or hybrid vigor." "Health" blir nok et litt upresist begrep. Det som taes opp er økt fertilitet, bedre vekst og lavere forekomst av arvelige sykdommer bla. annet. Det nevnes også at flere hunderaser har måttet avle med andre raser for å hindre total ødeleggelse. I USA er døvhet blant dalmatinere et enomt problem, og der hadde rasen vært forhistorie hvis man ikke hadde blandet inn friske gener. I europa har Berner fått innslag av New Foundlandshund og schæferen blitt lovlig parret med tervueren. Dette er ikke noe nytt fenomen. Derimot veldig logisk.
Gjest Gjest Skrevet 29. desember 2007 #22 Skrevet 29. desember 2007 Om innavl: "Innavl reduserer graden av genetisk variasjon, og øker andelen av såkalte homozygote individer (individer som har to like alleler av et gen i cellene). Dette fører til at dårlige egenskaper som for eksempel genetiske sykdommer akkumuleres, og det oppstår svake eller syke individer med redusert overlevelsesevne. En populasjons sunnhet betegnes ofte ut i fra heterozygositet, det vil si hvor stor den genetiske variasjonen er - jo større, jo bedre. En populasjon som er sterkt preget av innavl er rammet av innavlsdepresjon"
Frey Skrevet 29. desember 2007 #23 Skrevet 29. desember 2007 Hehe ja LaFlaca, ved forskjellige anledninger blander man inn fra andre raser inn i en rase for å f eks utvide genpoolen osv. Det er like fullt avl av rasehund da dette er gjennomtenkte og bevisste valg hvor man ikke blander inn en tilfeldig annen rase. Her taes det rasehensyn, individhensyn, hvorfor akkurat denne rasen og dette individet mm. Men unntak av avl på trekkhunder så er jeg rimelig overbevist om at de som produserer blandingshunder ikke tar slike hensyn og slike veloverveide valg på hva de avler inn Eller tror du naboen som lar sin høyløpske tispe gå løs i hagen sjekker nabohundens helsesertifikat før hun slipper ham til?..
Gjest Gjest Skrevet 29. desember 2007 #24 Skrevet 29. desember 2007 Problemet er også at det blir stor etterspørsel etter hanner som vinner konkurranser, og disse blir ofte parret med flest mulige tisper. Resultatet kan man se ved å sammenligne 10 generasjoner tilbake i tid hos de fleste raser: svært mange hunder har identiske stamfedre. Hvis det finnes en person i verden som mener at dette ikke er uheldig med hensyn til sykdommer, skal jeg med glede kalle ham eller henne en løgner.
Frey Skrevet 29. desember 2007 #25 Skrevet 29. desember 2007 Problemet er også at det blir stor etterspørsel etter hanner som vinner konkurranser, og disse blir ofte parret med flest mulige tisper. Resultatet kan man se ved å sammenligne 10 generasjoner tilbake i tid hos de fleste raser: svært mange hunder har identiske stamfedre. Hvis det finnes en person i verden som mener at dette ikke er uheldig med hensyn til sykdommer, skal jeg med glede kalle ham eller henne en løgner. Det du beskriver her kalles matadoravl. Dette har (de fleste?) raseklubbene regler mot. Men selvfølgelig er det ingen automatikk i at man er en seriøs oppdretter selv om man avler rasehunder så mye rart forekommer også der.
Leo Skrevet 29. desember 2007 #26 Skrevet 29. desember 2007 Kan du være så vennlig å vise til en undersøkelse som konkluderer med at det ikke lønner seg å avle på kryss av raser? Det blir nemlig gjort med poteter såvel som kyr, fordi det har vist seg at avkom av to ubeslektede parter fra ulike raser/ typer resulterer i bedre produkter. Det er jeg fullstendig klar over, men da gjøres det i kontrollerte former. Man blander ikke inn hva som helst som tilfeldigvis måtte komme forbi. Som tidligere nevnt her, så er det heller ikke uvanlig å krysse inn gener fra andre raser i forbindelse med hundeavl. Det har vært gjort så lenge rasebegrepet har eksistert og de fleste hunderaser er et resultat av dette. Hele poenget er at det gjøres kontrollert og med utvalgte individer. Det samme gjelder faktisk for oss mennesker. Det er ikke uten grunn at vi opplever blandinger av ulike raser som spesielt "vakre". De representerer en mix fra en større genpool enn vanlig, og det er spesielt attraktivt for oss siden sannsynligheten for at de er friskere og sunnere er mye større. I motsatt retning gir innavl tydelige tegn i form av arvelige defekter, deformering osv. Ganske elementært egentlig.Er de alltid spesielt "vakre"? :klø: Jeg kan vel ikke si annet enn at de fleste jeg har sett ser fullstendig normale ut med trekk fra både mor og far. Hele poenget er vel at kontrollert avl gir friskere individer (Hvis man da ser bort fra enkelte hunderaser hvor det er avlet helt ukritisk på alt med fire bein og hale). Tilfeldige parringer gir ikke friskere individer fordi begge foreldrene kan være bærere av uheldige gener. Innavl er selvfølgelig ikke bra, men så importerer da også de hundeoppdretterne jeg kjenner jevnlig dyr fra andre land og fører stamtavler som går svært langt tilbake for å hindre nettopp dette.
Leo Skrevet 29. desember 2007 #27 Skrevet 29. desember 2007 Problemet er også at det blir stor etterspørsel etter hanner som vinner konkurranser, og disse blir ofte parret med flest mulige tisper. Resultatet kan man se ved å sammenligne 10 generasjoner tilbake i tid hos de fleste raser: svært mange hunder har identiske stamfedre. Hvis det finnes en person i verden som mener at dette ikke er uheldig med hensyn til sykdommer, skal jeg med glede kalle ham eller henne en løgner. Og nettopp derfor er jeg opptatt av stamtavler når jeg skal kjøpe valp! Anskaffer jeg meg en blandingsvalp hvor f.eks. ingen med sikkerhet kan si hvem som er faren, kan jeg ikke vite hvordan helsetilstanden har vært hos forfedrene.
Gjest Gjest Skrevet 29. desember 2007 #28 Skrevet 29. desember 2007 Er de alltid spesielt "vakre"? :klø: Jeg kan vel ikke si annet enn at de fleste jeg har sett ser fullstendig normale ut med trekk fra både mor og far. Jeg synes nesten alltid individer av blandet raset ser penere ut. Det gjelder også med mennesker. For eksempel synes jeg ofte folk fra sør-Amerika som har gener fra europeere, afrikanere og indianere er utrolig vakre. De får en kombinasjon av det beste fra vær kant. Men sånt er selvsagt subjektivt.
Gjest Gjest Skrevet 29. desember 2007 #29 Skrevet 29. desember 2007 Og nettopp derfor er jeg opptatt av stamtavler når jeg skal kjøpe valp! Anskaffer jeg meg en blandingsvalp hvor f.eks. ingen med sikkerhet kan si hvem som er faren, kan jeg ikke vite hvordan helsetilstanden har vært hos forfedrene. Det høres ganske rasistisk ut for å være ærlig... :kaffe:
Leo Skrevet 29. desember 2007 #30 Skrevet 29. desember 2007 Det høres ganske rasistisk ut for å være ærlig... :kaffe: Det er liksom det raseavl dreier seg om... :kaffe:
Gjest oppgitt Skrevet 30. desember 2007 #31 Skrevet 30. desember 2007 Om jeg hadde valgt å bruke 6 - 8000 kr på en hund, så ville det vært på grunnlag av at den ville vært renraset med god, sunn og frisk stamtavle, kjøpt fra en seriøs oppdretter, er avlet for å forbedre rasen, veterinærpapirer, oppfølging osv.. Og er det greit å avle for "gøy"? http://www.finn.no/finn/bap/object?finnkod...ll&tot=null Har sagt det før og sier det igjen. HVORFOR i hele verden er det ikke "obligatorisk" kastrering av alle hunder som ikke skal brukes i seriøs avl/utstillinger/konkuranser??? Det er faktisk slik i veldig mange land! Og da slipper man slik useriøs oppdrett som f.eks denne annonsen viser.
Gjest oppgitt Skrevet 14. januar 2008 #32 Skrevet 14. januar 2008 Synes faktisk ikke slik som DETTE er noe bedre! Om de hadde hatt så stor en etterspørsel så hadde det vel ikke akkurat vært behov for å legge den ut på finn.no Håper det snart blir lettere og mer vanlig å kastrere i Norge
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå