Gå til innhold

Kan man blande hva som helst?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Om jeg hadde valgt å bruke 6 - 8000 kr på en hund, så ville det vært på grunnlag av at den ville vært renraset med god, sunn og frisk stamtavle, kjøpt fra en seriøs oppdretter, er avlet for å forbedre rasen, veterinærpapirer, oppfølging osv..

Og er det greit å avle for "gøy"?

http://www.finn.no/finn/bap/object?finnkod...ll&tot=null

Videoannonse
Annonse
Skrevet

det der var en slem annonse. og det er latterlig å ta så mye penger for blandingsraser. selv om de er søte.

Skrevet

Personlig liker jeg blandingsraser. Det er mindre problemer med dem enn med flere av rasehundene.

Syns allikevel litt synd på noen av de der... svært så pjusk de var.

Er ikke helt for at folk avler på måfå eller gøy. Det er noe jeg mener de bør ta seriøst. Det er faktisk små liv det er snakk om. Samtidig er det dårlig avl som har gitt mange rasehunder de problemene de har i dag.

Annonsen var heller frekk

Ring eller kom innom å få en god latter!
Gjest Veronica Mars
Skrevet (endret)

Jeg syntes faktisk hundene var fine jeg. Fordelen med at de tar penger for dem er jo også at sannsynligheten for at valpene kommer til seriøse hundeeiere er større. Og i forhold til en renraset hund av de små typene er det jo ikke spesielt dyrt, de kommer jo ofte opp i 20000.

Jeg er i grunnen litt enig i at man ikke skal drive med avl for moro skyld (vi vet i og for seg ikke om det er gjort heller, det kan ha vært et uhell), men samtidig har blandingshunder mye mindre sjanse for å ha arvelige sykdommer enn til og med seriøst avlede renrasede hunder, rett og slett fordi de forskjellige problemene har en tendens til å være innenfor rasene.

Annonsen var nok et forsøk på å være morsom, de virket jo også opptatt av at valpene fikk et godt hjem.

Jeg kunne faktisk gjerne tenkt meg en av de hundene, om jeg ikke skulle hatt renraset puddel pga allergi.

Endret av Veronica Mars
Skrevet

Det kan, som over sier, være et uhell, men jeg fikk ikke det inntrykket da jeg leste annonsen.

Jeg har heller ingenting i mot blandingshunder, men skal man mixe bør man vel helst finne to raser/ hunder som "utfyller" hverandre for å få fram avkom med (forhåpentligvis) egenskaper man har planlagt på forhånd!?

For meg ser dette mer ut som et morsomt forsøk på å skape noe nytt og sprøtt som ingen har sett før!

Og da føles det mer som avl for gøy, og det er jeg ikke helt for..

Ang. det å sette så høy pris på slike blandingshunder som ikke har noen spesielle egenskaper (avlet for godt jaktinnstinkt, utholdenhet, styrke, gjeting, lettlært, osv) og appåtil ikke ha noen stamtavle og vise til.. For meg blir det litt rart, for når en oppdretter setter denne prisen så har så vidt jeg vet en oppdretter en del utgifter å dekke? Derfor prisen?

Blir ikke det litt "uretferdig" ovenfor en som driver seriøst, å bare krysse to vilt forskjellige hunder og tjene mer på det enn en oppdretter som jobber for å forbedre "sin" rase?

Ellers er jeg enig i at en høyere sum antagelig vil trekke til seg seriøse kjøpere, så jeg er ikke fullstendig strikt på dette!

Dette er bare tanker som dukker opp i hodet mitt når jeg ser slike annonser! :)

Skrevet

Jeg synes det er ganske tydelig at dette er ett uhell, hvor de prøver å gjøre det beste utav det, spesielt pga åpningssetningen hvor "endelig" står i gåseøyne. Prisen var stiv for blandingsvalper, men mulig disse rasene er mere attraktive også som blanding, jeg vet ikke.

Skrevet

Og en veldig sjelden blanding kom det ut av dette i hvertfall, planlagt eller ikke :fnise:

Lurer på hvordan de blir når de blir store og shih tzuplesen på halve hodet og rompa er vokst ut! Tøffeste doggen i gata :cool:

Poenget mitt var at jeg vet det er mange meninger rundt om på temaet tilfeldig avl på blandinger vs seriøse oppdrettere, og syns disse valpene var en ypperlig utgangspunkt i en diskusjon med dette temaet!

Skrevet

Jeg ser faktisk ikke problemet med å blande raser, så lenge blandingshundene ikke går inn i raseavl igjen. Og det gjør de jo ikke i og med at man kjenner stamtavlen til hunder som brukes i raseavl.

Jeg ville foretrukket en førstegenerasjons blanding mellom to raser i og med at de som regel vokser bedre og er sunnere enn begge foreldrene. Det som kalles Hybrid Vigour. Men det er viktig at rasene er tålelig like i gemyttet, ellers vet man overhodet ikke hva man får. Og det er selvfølgelig viktig at foreldrehundene testes for alle tenkelige sykdommer, på linje med rasehundavl. Tror det er der det syndes litt, og det er ikke bra.

Prisen kan ingen klandres for, det er tilbud og etterspørsel som avgjør. Er folk villige til å betale 20 000 for en bastard så er den faktisk verdt det.

Gjest lillebøll
Skrevet

Fy så stygge de var. Og til den prisen..

Skrevet

Nå er det påstått av flere her at blandingshunder er så mye friskere enn rasehunder. Jeg vil derfor utfordre dere til å komme med dokumentasjon på dette. Jeg har spurt om det før fra andre som har påstått det samme, men ingen kan komme med noe som bygger opp under det annet enn synsing merkelig nok. Kanskje dere kan gjøre det bedre?

Skrevet

Jeg skjønner ikke at noen er villige til å gi så mye for en blandingshund, jeg hadde hvertfall ikke gjort det.

Disse hundene her må bare være for spesielt intresserte, for de var temmelig spesielle.

Skrevet
Jeg synes det er ganske tydelig at dette er ett uhell, hvor de prøver å gjøre det beste utav det, spesielt pga åpningssetningen hvor "endelig" står i gåseøyne. Prisen var stiv for blandingsvalper, men mulig disse rasene er mere attraktive også som blanding, jeg vet ikke.

Enig. Jeg tolket det straks som "uhell" på bakgrunn av den første setningen. Og jeg syntes de med full pels var riktig så søte også jeg. (Den som var veldig mye innslag av kinesisk nakenhund i....hm....vel....) Synes også det er bra de tar penger for "uhellene" sånn at de forhåpentligvis kommer til noen som virkelig vil ha dem.

Skrevet

jeg har ikke noe vitenskapelig fakta på at blandingsraser er mindre utsatt for sykdom. kun erfaring. så jeg har bestemt meg for at jeg senere også skal gå fr blanding.

jeg har en blanding som aldri har vært syk.

søs hadde en dalmatiner som måtte avlives når han var 1,5 år pga brusk på kule leddene (osteokondrose eller noe i den duren tror jeg).

venninden min har en great japanese dog som har blitt blind og har mista all pelsen nesten.

en annen venninde har en rottweiler med hofteproblem.

en annen venninde har boston terrier som har hatt masse problemer.

og ikke er det noen av de andre jeg kjenner med blandingsrase som har hatt noen problemer heller.

Skrevet

Det selger jo, så hvorfor ikke? Ikke det at jeg støtter det... ;)

Skrevet
Nå er det påstått av flere her at blandingshunder er så mye friskere enn rasehunder. Jeg vil derfor utfordre dere til å komme med dokumentasjon på dette. Jeg har spurt om det før fra andre som har påstått det samme, men ingen kan komme med noe som bygger opp under det annet enn synsing merkelig nok. Kanskje dere kan gjøre det bedre?

At blandingshunder er så mye friskere enn renrasede hunder er en myte og er nok ikke så enkelt å dokumentere ;) . Alle hunderaser har sine svakheter og genene som gjør en hund disponert for enkelte typer ting forsvinner ikke fordi om man parrer den med en helt annen type hund. Tvert i mot kan enkelte ting forverre seg på denne måten. Det som nok stemmer er at blandingshunder sjeldnere behandles for alvorlige lidelser, men det skyldes nok i første rekke at en del ser på blandingshunder som "verdiløse" og derfor velger å avlive fremfor å behandle.

For øvrig har jeg en renraset hund som aldri har vært syk ut over litt hudproblemer nå når han begynner å bli virkelig gammel, men jeg anser ikke det som bevis på at renrasede hunder er friskere enn blandingshunder...

Blandingen i annonsen var jo heller snodig, men når uhellet først er ute (Jeg regner med at det var et uhell...) er det jo fint at de forsøker å gi disse valpene en verdi og ikke bare gir dem bort.

Skrevet

Så kommer du og ødelegger morroa da Leo! Jeg som hadde gledet meg så til at noen kanskje endelig skulle ta utfordringen min ;)

At blandingshunder er så mye friskere enn renrasede hunder er en myte og er nok ikke så enkelt å dokumentere ;) . Alle hunderaser har sine svakheter og genene som gjør en hund disponert for enkelte typer ting forsvinner ikke fordi om man parrer den med en helt annen type hund. Tvert i mot kan enkelte ting forverre seg på denne måten.

Jeg er helt enig med deg. Det er jo rimelig naivt å tro at f eks schäferens allergiproblemer skulle forsvinne selv om man blander den med en annen rase.

Det som nok stemmer er at blandingshunder sjeldnere behandles for alvorlige lidelser, men det skyldes nok i første rekke at en del ser på blandingshunder som "verdiløse" og derfor velger å avlive fremfor å behandle.

Dette er vel mye av sakens kjerne. Bikkja her fikk valpefurunkulose når hun var 6-7 uker (dette er ikke en raserelatert sykdom, men noe som vilkårlig kan ramme en eller flere i en valpekasse). Dyrlegen visste ikke hva det var til å begynne med og det tok mange turer, mange prøver og veldig mange tusen kroner. Denne jobben og utgiften er det ikke mange "oppdrettere" av blandingshunder som ville tatt på seg - enklere og billigere å avlive valpen.

Skrevet
At blandingshunder er så mye friskere enn renrasede hunder er en myte og er nok ikke så enkelt å dokumentere ;) .

Kan du være så vennlig å vise til en undersøkelse som konkluderer med at det ikke lønner seg å avle på kryss av raser? Det blir nemlig gjort med poteter såvel som kyr, fordi det har vist seg at avkom av to ubeslektede parter fra ulike raser/ typer resulterer i bedre produkter.

Det samme gjelder faktisk for oss mennesker. Det er ikke uten grunn at vi opplever blandinger av ulike raser som spesielt "vakre". De representerer en mix fra en større genpool enn vanlig, og det er spesielt attraktivt for oss siden sannsynligheten for at de er friskere og sunnere er mye større. I motsatt retning gir innavl tydelige tegn i form av arvelige defekter, deformering osv. Ganske elementært egentlig.

'heterosis'

"also called hybrid vigour, the increase in such characteristics as size, growth rate, fertility, and yield of a hybrid organism over those of its parents. Plant and animal breeders exploit heterosis by mating two different pure-bred lines that have certain desirable traits. The first-generation offspring generally show, in greater measure, the desired characteristics of both parents."

http://www.ermanz.govt.nz/resources/public...ER-IS-03-01.pdf

http://www.dogbreedinfo.com/heterosiseffect%20.html

http://www.continentalkennelclub.com/Artic...x?ArticleNum=38

Journal 'Evolution', Vol. 53, No. 6 (Dec., 1999) , pp. 1757-1768

http://www.aph.gov.au/senate/pubs/occa_lec...ipts/280203.pdf

http://www.country-wide.co.nz/article/449.html

http://www.csiro.au/proprietaryDocuments/BreedMeans.pdf

http://www.britannica.com/eb/article-9040306Dog Articles » Dog Breeding

Skrevet

LaFlaca: det der sier jo ingenting om at de er friskere, gjør det vel? Genetisk disposisjon for enkelte sykdommer forsvinner ikke om man blander de med genetiske disposisjoner for andre sykdommer eller? Jeg søkte etter ordet "health" i de artiklene dine (de som førte noe sted i alle fall), men merkelig nok fikk jeg bare ett treff og da i et utsagn om at en dyrlege mente at de var sunnere - dog kunne heller ikke han bevise det.

Skrevet

Det er gjerne så at renraser kan unngå problemer, men der er en grunn til at;

Schæferen bl.a. har store sjanger for å slite med hoftedysplasi (de har en rygg som svinger nedover, pga kortere bakben - å avle frem dette trekket har altså økt faren for ryggproblemer)

Små hunder med butte neser får ofte pusteproblemer

At atferdstrekk går igjen.

Hengeører gir ofte hørselsproblemer

osv.

Det en jo en grunn til at søsken eller nært beslektede ikke bør få barn - i dyrelivet så vel som menneskelivet. Da blir det mindre genetisk materiale å velge imellom.

Ofte er problemene rasebetinget. Visse trekk hører bl.a. sammen med andre. Hvit pels kan gjerne gi problemer med synet. Trekk som har vært ettertraktet og gitt dyret det utseende det har i dag, har ført med seg andre lidelser som man ikke blir kvitt uten å forandre ting som gjør rasen til en helt annen.

Blandigsraser har gjerne ikke karakteristikker som dette og er ofte bedre utrustet enn andre.

Skrevet

Det jeg finner pussig er at mange som promoterer den fantastiske helsen til blandingshunder snakker om rasehunder som en enhetlig gruppe. Det finnes 3-400 forskjellige hunderaser som hver har sine særegenheter, styrker og svakheter. Noen av disse har en dårlig helsestatistikk, men de fleste ikke. I tillegg så glemmer dere gjerne at hunder - som mennesker - er individuelle vesner. Det blir som å påstå at om jeg skulle få barn med en afrikaner ville få sunnere barn enn om jeg fikk barn med en nordmann - uten å tenke på hvilken helsemessig bakgrunn vi har :)

Selv tror jeg at det er hipp som happ..

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...