Gå til innhold

Hvilke slankekur?


Gjest Gjest_Synne_*

Anbefalte innlegg

Gjest Gjest_Synne_*

Hei!

Jeg er en kvinne på 33 som skal slanke meg for først gang.

Jeg er nå 71 kilo og 167 cm høy. For to månder siden sluttet jeg å spise snop( spiste snop hver dag før) men det har ikke hjulpet på vekten. Har vært flink å spise sunt og hver 3-4 time. Trener mye styrke så har nok mye muskelmasse men så har jeg problemer med et kne så kan ikke jogge, men sykler jo endel. Likevell går jeg ikke ned i vekt!

Har bestemt meg for å begynne på en kur for å få litt fart på sakene men har null peiling på slankekurer og lurer derfor på om noen har noen råd til meg og tips om hva jeg bør velge.

Målet mitt er å gå ned ni kilo.

Takknemmelig for tips!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Du nevner at du trener styrke, og poenget er vel da å øke muskelmassen? Muskler veier (mer enn fett), så forhåpentligvis har du økt i muskelmasse, og gått ned i fettprosent. Ingenting er bedre. :) Fortsett å tren styrketrening. I og med at du ikke kan være særlig aktiv mtp. kondisjonstrening, hold deg i nakken når det gjelder kostholdet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Synes dette høres knallbra ut jeg:) Om du ikke kan løpe, så er både sykling og spaserturer kjempefin kardio trening.

Og som ovenfor her så veier muskler mer enn fett, så ikke se så mye på vektnåla, men kjenn etter på klærne dine om de blir løsere...

At du spiser hver 3.time er knallbra, da dette holder forbrenningen ved like, men hva spiser du? Og hvor mye?

Vil iallefall anbefale deg masse fiber i kostholdet, grove knekkebrød er ypperlig:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest_Synne_*

Takk for svar.

Problemet mitt er at alle klærne mine er begynt å bli for små! Har mye muskler så må nok trene med mindre vekter for jeg vil ikke bli større. Men fettet har lagt seg så fint rundt magen..

Til frukost spiser jeg et par havre knekkebrød med magert kjøttpålegg, mellom måltid det samme.

Middag f.eks skinkebiff med ris, el stekt fisk med kokte poteter. Har alltid masse grønnsaker til middagen.

Til kveld tar jeg enten et par grov skiver eller havreknekkebrød, med stort sett sunt pålegg.

Drikker nesten ikke annet enn kaffe og vann.

Har også kuttet ned på alkoholen men uansett går vekten oppover! Det er litt fortvilt, så derfor ønsker jeg å ta en kur for å ikke miste motivasjonen..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Morgan le Fay

Muskelvev har større tetthet enn fettvev, så hvis du er muskuløs, kan du muligens kan veie mer, men allikevel bruke mindre klesstørrelser enn en tilsvarende person med mindre muskler i forhold til fett.

Kostholdet synes jeg høres greit ut, men hvis du skal ned i vekt, er det faktisk greit å vite at ris har en ganske høy kaloritetthet, så det kan være lurt å redusere rismengden og heller spise mer grønnsaker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

OK, i utgangspunktet er en slankekur er ikke noe annet enn en oppskrift på å mislykkes. 95-98 % av de som slanker seg mange kilo går opp igjen innen tre år. I tillegg er du ikke engang overvektig, og jeg ville vært svært forsiktig med å begynne å slanke meg hvis jeg var deg.

Det er mye bedre å satse på langsiktig livstilsendring, og mål deg heller med et målebånd enn på vekta. La din motivasjon være mer overskudd og en sterkere og friskere kropp, heller enn en lettere kropp.

Hvis du ønsker å gå ned i vekt men ikke vet hvordan ville jeg heller gått til en profesjonell rådgiver, feks. en ernæringsfysiolog eller lignende. Husk at du skal bo i kroppen din resten av livet, det er ikke kjappe løsninger den trenger!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vet av erfaring at det kan være fristende å øke vekter når er ikke lenger kjenner noe særlig motstand, men om du bare vil vedlikholde og stramme musklene og ikke øke i volum, så må du være forsiktig med hvor mye vekter og styrke du tar. Lette vekter, flere repitisjoner er da min anbefaling. Det er viktig at du spise nok, men riktig.

Vil anbefale deg å spise minst mulig poteter, ris, pasta etc, da dette har mye karbohydrater i seg. Det er også viktig å vite at en må ha fett i kroppen for å forbrenne fett, men du må spise riktig fett. En hånfull nøtter, kjøtt stekt i litt olivenoje f.eks. Vær tilbakeholden med melkeprodukter, osteprodukter.

Holde deg til fisk og kylling, masse grønt, mye vann og te. Spis masse fiber, som sagt er grovt knekkbrød mye bedre enn brød(alt som er deigete lager mer slam i tarmer og mage)

En fin diett er f.eks:

Frokost:

3 grove knekkebrød med magert pålegg

Lunsj:

3 grove knekkebrød med magert pålegg

Mellommåltid:

Frukt eller salat(eller måltidserstatter eks. Noka Shake)

Middag:

En kyllingfilet eller fisk med masse grønnsaker og gjerne flatbrød ved siden av

Kveldsmat:

2 knekkebrød eller måltidserstatter(Noka Shake f.eks)

Det er viktig at du ikke går pg er sulten, men heller ikke for mett...skulle du få et matkick er måltidserstattere ypperlige for dempe suget etter mat da det fyller opp magen.

Vil også som sagt ta sink tabeletter....jeg begynte for noen dager siden og har ikke hatt et eneste godtkick siden:)

Drikk også minimum et stort glass vann til hvert måltid(dette inkluderer shaker)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vet av erfaring at det kan være fristende å øke vekter når er ikke lenger kjenner noe særlig motstand, men om du bare vil vedlikholde og stramme musklene og ikke øke i volum, så må du være forsiktig med hvor mye vekter og styrke du tar. Lette vekter, flere repitisjoner er da min anbefaling. Det er viktig at du spise nok, men riktig.

Vil anbefale deg å spise minst mulig poteter, ris, pasta etc, da dette har mye karbohydrater i seg. Det er også viktig å vite at en må ha fett i kroppen for å forbrenne fett, men du må spise riktig fett. En hånfull nøtter, kjøtt stekt i litt olivenoje f.eks. Vær tilbakeholden med melkeprodukter, osteprodukter.

Holde deg til fisk og kylling, masse grønt, mye vann og te. Spis masse fiber, som sagt er grovt knekkbrød mye bedre enn brød(alt som er deigete lager mer slam i tarmer og mage)

En fin diett er f.eks:

Frokost:

3 grove knekkebrød med magert pålegg

Lunsj:

3 grove knekkebrød med magert pålegg

Mellommåltid:

Frukt eller salat(eller måltidserstatter eks. Noka Shake)

Middag:

En kyllingfilet eller fisk med masse grønnsaker og gjerne flatbrød ved siden av

Kveldsmat:

2 knekkebrød eller måltidserstatter(Noka Shake f.eks)

Det er viktig at du ikke går pg er sulten, men heller ikke for mett...skulle du få et matkick er måltidserstattere ypperlige for dempe suget etter mat da det fyller opp magen.

Vil også som sagt ta sink tabeletter....jeg begynte for noen dager siden og har ikke hatt et eneste godtkick siden:)

Drikk også minimum et stort glass vann til hvert måltid(dette inkluderer shaker)

Her er det altfor lite proteiner. Proteiner stimulerer vektnedgang og er mettende. Meieruprodukter kan man spise, men de magre variantene (skummet melk, yogurt dobbel 0%, ost med 10% fett).

Denne dietten har alfor mye knekkebrød, og alt for lite proteiner og sunt fett.

grei frokost m/knekkebrød, med megert pålegg, men anbefaler da egg, ost og skinke osv og ta en ss udos choise ved siden av.

lunsj: omelett av eggehvite m/kesam, skinke, champinjong, osv, ha en god salat eller grønnsaker v siden av, me litt advokado (for fettets skyld)

mellom: cottage cheese m/ en dæsj kesam og flytende natreen etter smak, og kanel eller 70% sjokoladepulver.

eller ost og skinkerull, (ta et salatblad og rull ost, skinke og oppkuttet drue og kos deg.

Middag helt greit; kjøtt med grønnsaker. Men både fisk, fugl, karbonadedeig , hare, viltkjøtt og svin er greit.

Kveldsmat burde bestå av så lite karbohydrater som mulig. Så her gjerne en kyllin eller egg og skinkesalat. eller en liten omelett av eggehvite.

Det er osgå utrolig mye variasjoner man kan gjøre her i kostholdet, man kan ikke spise det samme hver dag.

Men husk at de mest karbohydratrike måltidene burde være frokost og rett etter trening.

Spis frokost som en konge, lunsj som en prins og kveld som en fattigmann.

til syvende og sist så skal ett riktig kostholdet holde i massevis, masse proteier og sunt fett, med karbohydrater iform av grovt brød, belgfrukter, salat og grønnsaker ved siden av.

Masse vann!!! (En kopp te (gjerne grønn te) etter hvert måltid senker også GI på maten du har spist, så det senker insulinfølsomheten i det du har spist, som er fordelaktig)

Masse lykke til med deg, hilsen en som har trent seriøst og aktivt med vekter i mange år, og kan dette med kosthold :jepp:

Ett tips:

¨¨¨¨¨¨¨¨

Proteiner :Kylling, Fet fisk , makrell i tomat, tunfisk, egg, karbonadedeig, soyabønner, viltkjøtt, svin, hare, kanin, kalkunbacon, cottage cheese , kesam og magre meieriprodukter.

Sunnt fett: advokado, nøtter, olivenolje (ekstra virgin), rapsolje og litt økologisk peanuttsmør innemellom hvis du er glad i det=)

Karbohydrater: Grovt brød (som f.eks de ferdige skivene fra fedon l.), fiberrik, grønnsaker, grov pasta, villris og belgfrukter (linser, bønner osv, spess soyabønner)

Gå Inn på WWW.IFORM.NO, der får du vite ALT du trenger og vite for og få de reultatene du ønsker! =)=)=)=)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vil også som sagt ta sink tabeletter....jeg begynte for noen dager siden og har ikke hatt et eneste godtkick siden:)

Sink tbl????

Mot gotteri sug?

Jeg har hørt Krom,men mulig j må prøve sink da?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sink skal bedre immunforsvaret og krom skal stabilisere blodsukkeret og demper søtsug hos en del.

Men en skal heller ikke undervurdere placeboeffekten, for den er sterkere enn mange tror.

Endret av Saeria
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest_gjest_*

Hvis du skal prøve en kur, så prøv Cambridgekuren eller Nokadietten.

Erstatt et eller to eller tre av dagens måltider med en sånn shake, og du ser fort resultater. Min favoritt er Cambridge. Syns den smaker endel bedre enn Noka. Men smak og behag...

Lykke til.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Tusen takk for mange gode svar!

Jeg føler jeg har et greit kosthold- mye likt det dere anbefaler men likevell står vekten stille! Vet jeg ikke skal se bare på vekten men det var det med klærne..

Tror nok jeg satser på å bytte ut et par måltid med en shake av et slag så får vi se hva som skjer.

Igjen takk for alle svar!

Synne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Cluet er å spise færre kalorier enn du forbrenner. Spiser du 500 kcal mindre enn behovet ditt (eller forbrenner 500 ekstra under trening) vil du i snitt gå ned ca 1/2 kg i uken (1 kg fett = 7000 kcal).

På www.somebody.no finner du en kalkulator som beregner behovet ditt, og du finner der næringsinnholdet i ca 8.000 ulike matvarer! Anbefaler deg å prøve det!

Det med å "ikke spise karbohydrater på kvelden" har ingen betydning for vekta, selv om det er en populær myte.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Cluet er å spise færre kalorier enn du forbrenner. Spiser du 500 kcal mindre enn behovet ditt (eller forbrenner 500 ekstra under trening) vil du i snitt gå ned ca 1/2 kg i uken (1 kg fett = 7000 kcal).

På www.somebody.no finner du en kalkulator som beregner behovet ditt, og du finner der næringsinnholdet i ca 8.000 ulike matvarer! Anbefaler deg å prøve det!

Det med å "ikke spise karbohydrater på kvelden" har ingen betydning for vekta, selv om det er en populær myte.

Det har da heller ikke blitt sagt at man IKKE skal spise karbo i det HELE tatt på kvelden, men det er snakk om HVA type man skal velge. Man skal velge salat, eller knekkebrød, lette ting. Ikke ris, pasta , poteter osv.

Det er snakk om at hvis hun ønsker og gå ned i vekt burde hun holde seg til det, nettopp pga energinivået er lavere om kvelden/natten, og spiser man raske karbohydrater før man legger seg, er kjangsen for at det enenergioverskuddet går til fettlagring.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
Annonse

[1] Category widget

Gjest Gjest_Synne_*

Da har jeg starten min på en aldri så liten slankekur.. Håper på noen tilbakemeldinger om hvordan jeg har lagt opp løpet mitt. Som nevnt tidligere så er jeg "grønn" på slanking da behover ikke har vært til stede.

Jeg skal fra nå av leve et mye sunnere liv men for å få en kick start har jeg lagt inn noen måltid med shake, dette er såklart bare en overgangsfase da jeg etter en god stund uten sjokolade ikke så noe forandring på hverken vekt eller kropp..

Jeg startet fredag og slik har dagene sett ut:

Fredag: 71 kilo

Frukost: 2 skiver med hamburgerygg

Lunsj: Noka shake

Mellommåltid: Måltidserstatter

Middag: 2 fiskekaker med løk og masse grønsker

Kvelds: Shake

Trening: 12 min gerilja kardio,5 min roing, 45 min styrketrening

Lørdag:

Frukost: Shake

Lunsj: Shake

Middag: Måltidserstatter(Nutrilett meal)

Kvelds: 3 stk Dolly pizza (bursdagsfeiring)

Søndag:

Alle måltid: Shake

Mandag:

Frukost: Shake

Lunsj: Måltidserstatter

Middag: Skinkebiff m/masse grønsaker

Kvelds: 3 skiver med hamburgerrygg og isbergsalat og redikk

12 min gerilja kardio, styrketrening

Tirsdag:

Frukost: Shake

Lunsj: 2 havre knekkebrød med isberg og egg

Mellommåltid: Måltidserstatter

Middag. Shake

Kvelds: Shake, 1 tomat og 2 bunter blomkål med yogurt dip

Onsdag: 69 kilo (jaja vet det er bare vann..)

Frukost: Shake

Lunsj: 2 h. knekkebrød med egg og isberg

Middag: Kyllingwraps

Mellommåltid: Salat(isberg,agurk,paprika ,mais,rødløk,krutonger,skinke,ost)

Kvelds: Shake + en pære

12 min gerilja kardio, styrketrening

Torsdag:

Frukost: Shake

Mellommåltid: måltidserstatter

Lunsj: Shake

Middag: Karbonader med grønsaker

Kvelds: -har jeg ikke bestemt enda:-)

Svømming 45 min.

Så er jeg spent, hva synes dere- kan dette fungere?( Problemet mitt er at jeg er så lite flink å regne ut kcal.)

Det jeg tenker er 2-3 måltider med shake i januar så vil jeg etterhvert bytte dei ut med sunn mat.

Håper på tilbakemeldinger fra noen som HAR peiling:-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da har jeg starten min på en aldri så liten slankekur.. Håper på noen tilbakemeldinger om hvordan jeg har lagt opp løpet mitt. Som nevnt tidligere så er jeg "grønn" på slanking da behover ikke har vært til stede.

Jeg skal fra nå av leve et mye sunnere liv men for å få en kick start har jeg lagt inn noen måltid med shake, dette er såklart bare en overgangsfase da jeg etter en god stund uten sjokolade ikke så noe forandring på hverken vekt eller kropp..

Jeg startet fredag og slik har dagene sett ut:

Fredag: 71 kilo

Frukost: 2 skiver med hamburgerygg

Lunsj: Noka shake

Mellommåltid: Måltidserstatter

Middag: 2 fiskekaker med løk og masse grønsker

Kvelds: Shake

Trening: 12 min gerilja kardio,5 min roing, 45 min styrketrening

Lørdag:

Frukost: Shake

Lunsj: Shake

Middag: Måltidserstatter(Nutrilett meal)

Kvelds: 3 stk Dolly pizza (bursdagsfeiring)

Søndag:

Alle måltid: Shake

Mandag:

Frukost: Shake

Lunsj: Måltidserstatter

Middag: Skinkebiff m/masse grønsaker

Kvelds: 3 skiver med hamburgerrygg og isbergsalat og redikk

12 min gerilja kardio, styrketrening

Tirsdag:

Frukost: Shake

Lunsj: 2 havre knekkebrød med isberg og egg

Mellommåltid: Måltidserstatter

Middag. Shake

Kvelds: Shake, 1 tomat og 2 bunter blomkål med yogurt dip

Onsdag: 69 kilo (jaja vet det er bare vann..)

Frukost: Shake

Lunsj: 2 h. knekkebrød med egg og isberg

Middag: Kyllingwraps

Mellommåltid: Salat(isberg,agurk,paprika ,mais,rødløk,krutonger,skinke,ost)

Kvelds: Shake + en pære

12 min gerilja kardio, styrketrening

Torsdag:

Frukost: Shake

Mellommåltid: måltidserstatter

Lunsj: Shake

Middag: Karbonader med grønsaker

Kvelds: -har jeg ikke bestemt enda:-)

Svømming 45 min.

Så er jeg spent, hva synes dere- kan dette fungere?( Problemet mitt er at jeg er så lite flink å regne ut kcal.)

Det jeg tenker er 2-3 måltider med shake i januar så vil jeg etterhvert bytte dei ut med sunn mat.

Håper på tilbakemeldinger fra noen som HAR peiling:-)

godt du skal bytte ut shakene snart, til sunn mat. Håper bare ikke for din del at nåe du begynner og spise mat at du vil legge på deg igjen. Det er egentlig like greit med en gang og lære seg og spise ordntlig og sunt og gå ned på den måten.

But anyway, du får ikke i deg sunne fettsyrer, som er ett must når du skal ned i vekt. Omega 3-6-9.

Det får du i deg med advokade, tran, udos`choise, olivenolje, rapsolje og nøtter. Jeg lover deg, det vil hjelpe MASSE!!

Jeg er en ivrig treningsfanatiker som kjører kosthold til punkt og prikke, både veier, måler og regner ut kcal, og vet hva jeg skal ha i meg, og MÅ ha i meg. Så jeg vet hva jeg prater om.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 år senere...
Gjest lei av kilone, slappheten og trø

heisann:) Håper jeg får svar!:)

Jeg er en tennåring på 16år som veier 67kilo og er 165 høy.

Jeg fikk netopp vite at jeg har polycystisk ovarialsyndrom (PCO). Jeg vet det kan føre til overvekt å jeg er ganske redd! Jeg har alltid vært kraftig og får ikke til å gå ned i vekt. Har kutet ut sukker, hvetemel og melk i perioder, men har ikke lykkes. Jeg trener spinning to ganger i uken og styrke to ganger i uken, så 4 dager til sammen. Målet mitt er og gå ned de 7 kiloene så jeg veier 60kilo, men hvordan skal jeg klare det? Har prøvd forskjellige slankekurer men funker jo ikke på meg!

Har vært masse syk siden jeg var 13år. I januar tok jeg en hårannalyse for og se om det var noe jeg manglet i kroppen, der maglet jeg en del vitaminer som jag nå har fått tabletter, som jeg tar vær dag. Kroppen tok nemlig ikke opp alle vitaminene, så jeg tar nå alt jeg trenger. Har ikke vært så mye syk etter jeg begynte på de, men føler meg fortsatt slapp og trøtt vær dag og har problemer med og være i fokus og konsentrere meg!

For et år siden var jeg hos en naturterapi for og se om de kunne finne ut noe og de sa jeg hadde inntoleranse for hvete, sukker, sitrus, melk og storfekjøtt. Så holdt meg vekke fra det to månder mes jeg gikk på noen dråpe medisin og noen behandlinger. Gikk ikke ned i vekt:( Men har ikke hjulpet er forsatt mye syk og har dorlig forbrenning!

Har gått frem og tilbake fra legen men han finner ikke noe på blodprøvene mine:( Hva skal jeg gjøre gir snart opp! Har jo prøv allt!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest_hansa_*
heisann:) Håper jeg får svar!:)

Jeg er en tennåring på 16år som veier 67kilo og er 165 høy.

Jeg fikk netopp vite at jeg har polycystisk ovarialsyndrom (PCO). Jeg vet det kan føre til overvekt å jeg er ganske redd! Jeg har alltid vært kraftig og får ikke til å gå ned i vekt. Har kutet ut sukker, hvetemel og melk i perioder, men har ikke lykkes. Jeg trener spinning to ganger i uken og styrke to ganger i uken, så 4 dager til sammen. Målet mitt er og gå ned de 7 kiloene så jeg veier 60kilo, men hvordan skal jeg klare det? Har prøvd forskjellige slankekurer men funker jo ikke på meg!

Har vært masse syk siden jeg var 13år. I januar tok jeg en hårannalyse for og se om det var noe jeg manglet i kroppen, der maglet jeg en del vitaminer som jag nå har fått tabletter, som jeg tar vær dag. Kroppen tok nemlig ikke opp alle vitaminene, så jeg tar nå alt jeg trenger. Har ikke vært så mye syk etter jeg begynte på de, men føler meg fortsatt slapp og trøtt vær dag og har problemer med og være i fokus og konsentrere meg!

For et år siden var jeg hos en naturterapi for og se om de kunne finne ut noe og de sa jeg hadde inntoleranse for hvete, sukker, sitrus, melk og storfekjøtt. Så holdt meg vekke fra det to månder mes jeg gikk på noen dråpe medisin og noen behandlinger. Gikk ikke ned i vekt:( Men har ikke hjulpet er forsatt mye syk og har dorlig forbrenning!

Har gått frem og tilbake fra legen men han finner ikke noe på blodprøvene mine:( Hva skal jeg gjøre gir snart opp! Har jo prøv allt!

høres ikke ut som om fastlegen din følger deg godt nok opp angående helsen din.

naturterapi er helt feil stede å starte...du må nok til legen.

du er alt for ung til at noen av oss her bør gi slankeråd, og jeg håper ingen gir deg dette heller.

du må fikse det som foregår inni kroppen din . og det har ingenting med kilo å gjøre!

selv hadde jeg det på "samme" måte(andre symptomer men følte med jevnt over dårlig), og hadde(og har fortsatt) stoffskifteforstyrrelser. men jeg ble ikke trodd fordi jeg var så ung.....

jeg blir også veldig trett av p-piller, så det er verdt på tenke på hvis du bruker det.

jeg vet lite om pco, men jeg tror heller du skal oppsøke din fastlege for å få kostholdsråd som passer akkurat din kropp og dine behov.

husk at kroppen din trenger masse næring!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...