Gå til innhold

Frekt med ketchup

Gjest TS

Anbefalte innlegg

for meg handler det ikke om bruken av ketchup men om normale manerer når man får servert mat av andre, dvs. jeg hadde ikke bedt om et glass vin heller selv om jeg kanskje kunne tenke meg det til maten. det er ikke opp til meg hva som serveres til maten, jeg sier takk for invitasjonen og er glad for det som blir servert, men det er kanskje sært????? jeg hadde helt klart fått høre det da jeg var liten hvis jeg hadde bedt noen jeg ikke kjente så godt om noe annet enn det som sto på bordet.....kanskje med unntak av salt og pepper......... men selv det hadde jeg nok ventet en stund med å be om slik at vertinnen kunne komme på det selv....

Ja, dette synes jeg også er et viktig poeng. Det dreier seg om dannelse, noe vi har alt for lite av i dag, synes jeg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hvordan kan det da ha seg at poenget i trådene kommer fram så sent?

Det må du nesten la de som somler veldig og aldri kommer til poenget få svare på. :lur:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest =tentacle=
Det må du nesten la de som somler veldig og aldri kommer til poenget få svare på. :lur:

Tror fortsatt det er du som er for gjerrig med din fortreffelighet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Men du verden så gøy vi har det underveis. :)

Og det er derfor vi er her. Hadde vi hatt det like gøy andre steder, hadde vi vel ikke vært her?

for meg handler det ikke om bruken av ketchup men om normale manerer når man får servert mat av andre, dvs. jeg hadde ikke bedt om et glass vin heller selv om jeg kanskje kunne tenke meg det til maten. det er ikke opp til meg hva som serveres til maten, jeg sier takk for invitasjonen og er glad for det som blir servert, men det er kanskje sært????? jeg hadde helt klart fått høre det da jeg var liten hvis jeg hadde bedt noen jeg ikke kjente så godt om noe annet enn det som sto på bordet.....kanskje med unntak av salt og pepper......... men selv det hadde jeg nok ventet en stund med å be om slik at vertinnen kunne komme på det selv....

Veldig viktig poeng.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg var å spiste middag hos et familiemedlem jeg ikke har hatt noe særlig kontakt med og som jeg egentlig ikke kjenner (de er fra mann min sin familie som han kjenner litt) i går.

Sønnen min spurte om de hadde noe ketchup til maten. Da nermest eksploderte damen i huset (hun som laget maten) og sa at sånt spørr man ikke om, ble fornærmet og skjelte ut min sønn noe voldsomt. Jeg ville ikke ødelegge familiemiddagen med krangling så gadd ikke å si noe, sa bare at de sikkert ikke hade, spiste viderre og pratet.

Men jeg skjønner ikke hva som var så galt med å spørre om det. Er det frekt å spørre etter ketchup? Hverken jeg eller min mann har hørt om noe lignende.

Ketchup er faktisk sundt og mange liker det. Så hvorfor skulle hun klikke på det? For ei hurpe!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Helen Parr
Ketchup er faktisk sundt og mange liker det. Så hvorfor skulle hun klikke på det? For ei hurpe!!

Ketchup er ikke sunt. Det er stappfullt av sukker og inneholder vel neppe noe særlig næring.

Ikke at dette har noe med saken å gjøre, men jeg synes jeg måtte kommentere det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ketchup er ikke sunt. Det er stappfullt av sukker og inneholder vel neppe noe særlig næring.

Har du ikke fått med deg at det finnes tomatketchup uten konserveringsstoffer og sukker?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Helen Parr
Har du ikke fått med deg at det finnes tomatketchup uten konserveringsstoffer og sukker?

Det er bare det at den sukkerfrie varianten inneholder kunstig søtningsstoff og jeg tror ikke dette er spesielt sunt heller.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er bare det at den sukkerfrie varianten inneholder kunstig søtningsstoff og jeg tror ikke dette er spesielt sunt heller.

Kunstige søtningsstoffer finnes i så mange produkter nå i 2007 verden over. Mange drikekr brus light og matvarer light.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kunstige søtningsstoffer finnes i så mange produkter nå i 2007 verden over. Mange drikekr brus light og matvarer light.

Men det er ikke et argument for at kunstige søtningsstoffer er sunne. ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Helen Parr

Jo da, men det betyr ikke at det er bra at man spiser lightprodukter, selvom det er mange som gjør det.

Uansett er ikke ketchup sunt, og ikke et argument i seg selv for å spise kethcup.

Jeg reagerte bare på at det ble skrevet at

ketchup er faktisk sundt

Hvilket ikke er sant.

Endret av Helen Parr
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bare fordi jeg er nysgjerrig sitter jeg nå her med den nye ketchupen til Mills i fanget, den uten tilsatt sukker.

Ingredienser og næringsinnholdet er som følger:

Tomatpuré tilsvarende 190g tomater pr 100g ketchup, vann, eddik, modifisert stivelse, salt, konserveringsmiddel (natriumbenzoat, kaliumsorbat), krydderekstrakt (bl.a. selleri), søtstoff (sukralose).

Næringsinnhold pr 100g vare:

Energi: 42 kcal

Protein: 1,3g

Karbohydrat: 8,0g herav 4.0g sukkerarter

Fett: 0,5g, derav mettet fett: 0g

Kostfiber: 1,0g

Natrium: 0,6g

Dette er nok mer smak enn næring, når vi først kom inn på hvorvidt det er sunt eller ikke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ingen som har nektet på det. Og næringsinnholdet i de tomatene avhenger av hvorvidt de er dyrket økologisk eller ikke, har fått modne i sol eller under kunstig lys osv....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det finnes også forskere som i den senere tid har funnet at det er ingen sammenheng mellom høyt kolesterol og hjerte/karsykdommer, men at medisinene mot kolesterolet derimot tar knekken på mange.

Jeg tror grønnsaker er sunne om de er dyrket økologisk. Ellers tror jeg de er mest til pynt og et greit fibertilskudd.

Til opplysning sitter jeg nå og spiser omelett og pytt i panne, dynkte i ketchup ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Helen Parr
Ikke alle er enig i at det er så usunt - se bare her og her. :ler:

I følge disse linkene er det tomatene, samt at de er varmebehandlet, som gjør kethcup sunt. Sukkeret i ketchupen er fremdeles like usunn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...