Gå til innhold

Frekt med ketchup

Gjest TS

Anbefalte innlegg

Gjest Bellatrix
Med utgangspunk i når det opprinnelige innlegget ble postet, kan det jo ha dreid seg om julemiddag - og det har man aldri ketsjup på.

Har du aldri ketchup på eller har man aldri ketchup på? ;)

Smak og behag er forskjellig. Selv bruker jeg bare ketchup på pølser, ostesmørbrød og hamburgere, men andre får spise ketchup på hva de vil for meg. Ikke har jeg tenkt at ketchup er harry heller.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Morsom tråd!

Jeg føler at debatten dreier seg om ketchup vs anti-ketchup, mens det jeg ville reagert på er at man spør om tilbehør som ikke er satt frem. Når jeg er bedt bort til middag eller er på restaurant spør jeg aldri etter noe som ikke er ment til retten. Det er respektløst overfor kokken. Er det virkelig mange som spør etter en annen dressing eller saus til maten de får servert?

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noen ganger MÅ man bare spørre etter ting som burde vært satt frem.

Slikt som salt og pepper. Helt essensielt.

Angående ketchup: Jeg ser an maten og vertskapet/"kokken". Noen ganger spør jeg etter det, andre ganger ikke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror det er plastikkflasken i seg selv som er harry, ikke selve ketchupen, gitt at den er laget av kun tomatråvarer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noen ganger MÅ man bare spørre etter ting som burde vært satt frem.

Slikt som salt og pepper. Helt essensielt.

Jeg salter og peprer omtrent ALDRI når jeg er på besøk. I allefall ikke om det ikke står salt og pepper fremme. Folk som krydrer før de har smakt maten gjør det kun av uvane, ikke pga smaken- og dét er ikke hyggelig mot vertskapet!

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Betyr dette at "Sweet Chili Sauce" også er harry, i og med at det representerer Asias svar på ketchup (det står i produktteksten)?

Hvis man bruker det i hytt og pine på samme måte som noen bruker ketchup, så ja!

Den har sin plass, akkurat som ketchup.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis man bruker chili saus og ketchup på ribbe, fisk og pølse i lompe, så er man harry.

Jeg bruker ikke chili saus og ketchup på ribbe, fisk og pølse i lompe.

Jeg er ikke harry.

Er dette et logisk gyldig resonnement? Hvorfor/hvorfor ikke?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis man bruker chili saus og ketchup på ribbe, fisk og pølse i lompe, så er man harry.

Jeg er ikke harry.

Det er ikke gyldig fordi man kan være harry av helt andre grunner.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er ikke harry.

Ketchup er aldri harry. Sitter på potter, ja da er du Harry. Du tok den :ler:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Med fare for å spore av debatten nå, så tør jeg påstå at når ketchup ikke var spesielt vanlig i noen av de arbeiderklassehjemmene jeg besøkte som barn (og vi omgikkes jo tross alt ikke de høyere lag av folket) må det være tale om mer enn enkelttilfeller. Jeg kan da ikke ha vært innom såååå mange enkelttilfeller :klø: .

Tror Mysan har rett, ketchup er nok en østlandsgreie heller enn en arbeiderklassegreie.

Nei, nei, nei. Kan ikke å ha sett en eneste kjøleskapsdør i nord uten ketsjupflaske. Hadde barndomsnaboer som nesten bare spiste fiskepinner og stekte egg med ketsjup, selv om det lokale fiskemottaket lå hundre meter unna.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg var å spiste middag hos et familiemedlem jeg ikke har hatt noe særlig kontakt med og som jeg egentlig ikke kjenner (de er fra mann min sin familie som han kjenner litt) i går.

Sønnen min spurte om de hadde noe ketchup til maten. Da nermest eksploderte damen i huset (hun som laget maten) og sa at sånt spørr man ikke om, ble fornærmet og skjelte ut min sønn noe voldsomt. Jeg ville ikke ødelegge familiemiddagen med krangling så gadd ikke å si noe, sa bare at de sikkert ikke hade, spiste viderre og pratet.

Men jeg skjønner ikke hva som var så galt med å spørre om det. Er det frekt å spørre etter ketchup? Hverken jeg eller min mann har hørt om noe lignende.

Selvsagt gikk hun over streken. Man skjeller da ikke ut middagsgjestene sine, uansett alder.

Men. Ja. Jeg mener ikke å være slem, men jeg ville blitt sint på guttens foreldre. Ketsjup er typisk sukkerbombe, og å være avhengig av å ha sukker på maten når man er tretten lover ikke godt i min verden. Hvis man ser bort fra det helsemessige, er fremdeles det viktigste igjen, nemlig at man ikke venner seg til andre smaker.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Den tråden fikk meg til å lure på hvordan det står med sennep?

Hmmm. det er jo faktisk litt merkelig, for selv om man gjerne bruker sennep og ketchup sammen, blir gjerne den ene sett på som harry og den andre som forfinet, hvorfor det? men når det er sagt er jeg ikke veldig glad i ketchup, men sennep har jeg gjerne både i og på maten. Sennepssaus til kjøtt er jo kjemepgodt, mens ketchupsaus ikke akkurat lyder fristende.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har du aldri ketchup på eller har man aldri ketchup på? ;)

Smak og behag er forskjellig. Selv bruker jeg bare ketchup på pølser, ostesmørbrød og hamburgere, men andre får spise ketchup på hva de vil for meg. Ikke har jeg tenkt at ketchup er harry heller.

Synes heller ikke at ketchup er harry, men kan skjønne at vertinnen kanskje ble litt fornermet over at man hadde tenkt å helle ketchup over julemiddagen hennes. Skjønt overreaksjon er jo en betegnelse som slår meg.

Har opplevd folk som har hatt ketchup på de utroligste ting. Risengrynsgrøt, for å nevne én ting. :roll:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest_mamma1_*

Hadde ikke tenkt å blande meg inn i ketchup-debatten, men klarer ikke å holde kjeft...

Det er en 13 år gammel unge det er snakk om, la gutten få ha ketchup på hva som helst. Hadde min sønn som nå er 12 fått kjeft fordi han spurte etter dette, så hadde jeg tatt med meg gutte og gått hjem. Jeg hadde nok mest sannsynlig fortalt vertinnen hva jeg syntes om opptredenen hennes også.. Jeg synest det er helt utrolig hva folk får seg til å si og gjøre...

Ketchup er harry?? Når ble noe slags mat harry?? Det viser vel bare tanketomheten til folk.

Jeg hadde nok reagert dersom jeg hadde lagd en bedre middag og en voksen spurte etter ketchupen, men jeg hadde nok bare vitset med det og latt han fått ketchupen.

Det er lov å reagere på sånne ting, men bare når det gjelder voksne. Det er ingen sin business hva andre sine unger har på maten sin, dette må da være foreldrenes sak. Slik som hun sa hun lenger oppe at hun hadde blitt sint på foreldrene fordi ketchup er forferdelig usunt, masse sukker osv. Herregud, det får være grenser...... Er det da ditt problem??

Sønnen min var ganske hekta på ketchup i en periode, det var omtrent eneste måten han orket å spise på.

Nei, kjære vene. At en unge spør om ketchup er da ingenting å ta på vei for...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Hvorfor ikke bare si til den stakkars 13-åringen: "Nei, beklager, det har jeg ikke".

Problem løst.

Og jeg er enig at ketchup kan ødelegge god mat. Grillkrydder likeså. Men det må være opptil hver enkelt å bestemme om h*n vil ødelegge maten med dette.

Som tidligere nevnt, det er ikke noe problem for vertskapet å slenge ut en hvit løgn for å forhindre at folk ketchuperer maten dems. Hvis dette er et problem for dem altså.

Endret av Supraspinatus
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Eurydike
Hmmm. det er jo faktisk litt merkelig, for selv om man gjerne bruker sennep og ketchup sammen, blir gjerne den ene sett på som harry og den andre som forfinet, hvorfor det? men når det er sagt er jeg ikke veldig glad i ketchup, men sennep har jeg gjerne både i og på maten. Sennepssaus til kjøtt er jo kjemepgodt, mens ketchupsaus ikke akkurat lyder fristende.

Det er forskjeller på sennep (tror dette er tatt opp tidligere i tråden også). De to hovedkategoriene vi gjerne tenker på, i hvertfall her i Norge, er fransk sennep (Dijon) og pølsesennep.

Førstnevnte er veldig syrlig (masse vineddik), sistnevnte er søt. Dijon-sennep finnes i mange varianter tilsatt feks estragon, rosépepper eller honning, den feks brukes i vinaigrette, og er et naturlig innslag i klassisk, franskinspirert matlaging. Følgelig er den ikke harry. Pølsesennepen med masse sukker i, derimot, går hånd i hånd med sin følgesvenn ketchupen. Den smaker annerledes enn fransk sennep, den har andre bruksområder og vekker (antakelig) andre assosiasjoner.

Men nå er det nå engang sånn at all sennep er bitter til en viss grad, pga bitterstoffene i selve sennepsfrøene. Så pølsesennepen vil derfor aldri bli barnas foretrukne universalsaus på alt fra fårikål til fiskepinner. Og det er kanskje litt av forklaringen på at det ikke betraktes som like stigmatiserende å velge sennep som ketchup?

Jeg fikk forresten en gang servert en salat med vinaigrette som inneholdt pølsesennep. Til den "restauranten" går jeg aldri igjen. Det var ingen kulinarisk høydare, for å si det sånn. :sprettoy:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For meg er det greit at folk spiser ketchup til hva de vil.

Det er ikke greit å kjefte på gjester for slike ting, SÆRLIG ikke barna deres. Bare svare nei om man vil.

Jeg blir litt lei meg når noen pepprer og salter maten før de smaker på den, etter de har smakt er det helt uproblematisk da alle har forskjellige preferanser. Men det er ingen big deal - tenker vel omtrent det samme om ketchup eller andre smakstilsettninger.

Selv ville jeg aldri bedt om ketchup på besøk hos andre. Ketchup er en overveldende smak, og jeg føler at det ville bli å si: "maten smaker ikke godt" eller "maten er smakløs" "ketchup smaker bedre enn dette".

Jeg synes det er en forskjell på mat jeg lager hjemme selv og mat som andre har lagt omtanke og krefter i å lage til meg :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...