Gå til innhold

Frekt med ketchup

Gjest TS

Anbefalte innlegg

Jeg har ikke orka å lese alle 12 sidene, ser ut som om det spora litt av på slutten i hvertfall. Men, min mening er at det er vel ikke værre om ungene tar ketchup på maten, enn at mange voksne tar masse salt og andre krydder på maten. Men det er en smaksak. jeg synes at hver får gjøre som de vil. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hva ville Bourdieu si dersom de fleste innen adel, kongefamilie og annen overklasse faktisk viste seg å like tomatketchup? Ville han da si at de egentlig er arbeiderklasse?

Ja. Haakon Magnus ble en gang knepet i å spise pølse med ketchup. Etter lange avhør måtte han til slutt innrømme at han egentlig var Johnny fra Stovner.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I følge disse linkene er det tomatene, samt at de er varmebehandlet, som gjør kethcup sunt. Sukkeret i ketchupen er fremdeles like usunn.

Det er det selvsagt. Så totalt sett går den kanskje i null - sunne varmebehandlede tomater og usunt sukker. ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som nevnt tidligere i tråden , handler det ikke om hvorvidt man liker et produkt eller ei .

All overdrivelse oppfatter jeg som et undertrykt behov som skal veie opp for noe annet . Det være seg ketchup , mat generelt , handlemani osv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja. Haakon Magnus ble en gang knepet i å spise pølse med ketchup. Etter lange avhør måtte han til slutt innrømme at han egentlig var Johnny fra Stovner.

Kongen og statsministeren ble aldri kalt "Johnny fra Stovner" selv om de spiser pølser med ketchup og sennep. Det var nok andre ting enn pølsespising som gjorde at kronprinsen ble kalt for det: hans utseende...det hadde seg slik at kronprinsens ansikt/utseende hadde sin dobbeltgjenger på Stovner med en som nettopp het Johnny. Du kan derfor ikke belemre pølsespisingen til kronprinsen med denne Johnny.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det var vel egentlig bare det at kronprinsen gjerne presenterte seg som Johnny og sa han kom fra Stovner når han møtte nye folk, rent privat ute på byen.

Mener han sa det selv under et intervju.

Og sånn rent bortsett fra det, så er jeg rimelig sikker på at Gasse, som du siterte og svarte, kødda.

Endret av mysan
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kongen og statsministeren ble aldri kalt "Johnny fra Stovner" selv om de spiser pølser med ketchup og sennep.

Nå er du virkelig ute og kjører her. Statsministeren kommer helt klart fra arbeiderklassen. Han er endatil leder i selveste Arbeiderpartiet. Og kongen er bare en dansk oppkomling. Faren hans måtte til og med ta trikken!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå er du virkelig ute og kjører her. Statsministeren kommer helt klart fra arbeiderklassen. Han er endatil leder i selveste Arbeiderpartiet. Og kongen er bare en dansk oppkomling. Faren hans måtte til og med ta trikken!

Ja, jeg er helt enig med deg i at Torvald og Karin som jobbet som ambassadør og for flyktningrådet er arbeiderklasse. Slike yrker er da arbeidsklasse må vite!

Som du påpeker er naturligvis den tidligere kongen arbeiderklasse. Han måtte jo ta trikken hver eneste dag! Huff, så dårlig stilt det var den gangen. Jaja...bra de selger pølser med ketchup på trikkestasjonene, så får en stakkars kongelig fra arbeidserklassen stilt sin hunger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ditt siste innlegg var snublende ironi i et forsøk på hente deg inn igjen.

For å svare på spørsmålet i tråden:

Jeg hadde vil blitt forundret om noen hadde spurt om ketchup, men hadde ALDRI kjeftet uansett alder eller hvor mye tid jeg hadde lagt ned i måltidet. Jeg synes ikke det er frekt å be om ketchup, men jeg kan synes det er uforståelig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg kan ikke forstå hvorfor hun ble så fornærmet. Noen liker ketchup på maten, sånn er det bare. Kokk eller ikke, hun er den voksne personen her, men i mine øyne oppførte hun seg barnslig. Man trenger ikke og bli fornærmet bare fordi noen spør om ketchup. Hun kunne sagt: det har vi desverre ikke. Men i stedet så ble hun sur og eksploderte på den stakkars gutten.

Jeg har en samboer og 3 barn som liker ketchup på maten og det er verdens naturligste ting og spørre om det når vi spiser hos andre eller ute. Ingen har blitt fornærmet eller sur av den grunn. Ketchup er ikke kun til pølser.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg var å spiste middag hos et familiemedlem jeg ikke har hatt noe særlig kontakt med og som jeg egentlig ikke kjenner (de er fra mann min sin familie som han kjenner litt) i går.

Sønnen min spurte om de hadde noe ketchup til maten. Da nermest eksploderte damen i huset (hun som laget maten) og sa at sånt spørr man ikke om, ble fornærmet og skjelte ut min sønn noe voldsomt. Jeg ville ikke ødelegge familiemiddagen med krangling så gadd ikke å si noe, sa bare at de sikkert ikke hade, spiste viderre og pratet.

Men jeg skjønner ikke hva som var så galt med å spørre om det. Er det frekt å spørre etter ketchup? Hverken jeg eller min mann har hørt om noe lignende.

Nå skriver du ikke hva dere fikk servert da....ved pølser er det greit.

Jeg koker selv og misliker dette stoffet. Når du ser voksne folk griper fatt ien flaske og spruter ned maten uten å ha smakt på den. Enkelte spruter ned maten enten det er biff, stek,ribbe,...eller andre gode kulinariske retter.

Når jeg ser slikt, så er jeg ganske irritert. Det er er rett og slett vulgert.

Dette stoffet er til de grader misbrukt. Opprinnelig var det laget som en smakstilsetning til sauser,men så kom det til Europa.......

Kunne noen tatt diskre en skje på tallerkene.nei da...her roper man etter en flaske, rister godt for så å sprute utover.

tenk over neste gang dere blir bedt på middag. Det ligger omtanke og jobb for at det skal bli.

Det har noe med dannelse å gjøre. Når bordet er dekket, så ser man tilbehøret. Man setter frem det som skal til.

Hvorfor tror dere at enkelte resturanter ikke har dette på border?

Greit til barneselskap og pølser,men kansje en ide å lære barna hva som passer seg/passer ikke?

Det er faktisk ikke mye mat dette stoffet passer til.

Det er bare blitt en vane for noen å sprute det på alle rettr.

samme irriterende er at folk griper saltbøssen før de i det hele tatt har smakt på maten

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Back on track...

Et poeng som er oversett er at man venner seg til en smak. Hvis man pøser salt på alt mulig, blir man lettere immun mot saltsmaken. Ditto med chili. Det er ikke umulig at ketchuppøsere smaker selve retten ganske godt tross alt det søte.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Å bruke ketchup på alt har med tilvenning å gjøre, akkurat som sukker i teen/kaffen osv. Derfor dumt å venne ungene til å bruke det på alt, siden det ikke er særlig sunt.

Jeg hadde ikke blitt sur om noen hadde bedt om ketchup hjemme hos meg, selv om jeg hadde synes det var litt rart hvis jeg serverte mat jeg ikke er vant til å ha ketchup på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

:hoho::rulle:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Helen Parr

Et lite off topic-innlegg fra meg også:

Jeg er helt enig med de som mener man ikke bør venne unger til at alt skal smake søtt. Det tror jeg er uheldig når de faktisk skal lære seg verdien av ulike smaker. Det å utvikle smaken fordrer at man utfordres - og det tror jeg ikke er enkelt dersom man bare er vant til den søte smaken.

Derfor er jeg også imot at ungene mine skal ha jordbær- eller sjokoladesmak på melken de får servert på skolen, selvom det visstnok ikke er mer sukker i disse produktene. For meg dreier det seg om at smaken bør utvikles og at jeg gjør barna mine en tjeneste dersom jeg legger til rette for det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...