Gå til innhold

Kastrering av hannkatter

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har akkurat fått en hannkatt som er ca 8 uker gammel. Når er det vanlig å kastrere dem? Den andre vi har ble ikke kastrert før han var ca 6 måneder...

Hva er vanlig praksis hos dyrleger?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Når man får seg kattunge:

-den skal være 12 uker når man får den

-pass på at den har fått nødvendig ormekurbehandling, kattunger får orm av mora

-første vaksine ved 12 uker, så 4 uker etterpå og deretter en gang i året

-kastrering fra 5-6 mnd. De fleste dyrleger ønsker at steinene har falt litt ned siden det gjør inngrepet mye lettere. Men ingen grunn til å vente til katten er kjønnsmoden

-samtidig med kastrering må katten ID-merkes (chip eller øretatovering)

-katten må ikke slippes ut før den er ferdig kastrert og merket

Håper dette var litt oppklarende i forhold til å få seg kattunge :) :katt:

Gjest Gjest rangi
Skrevet

Kjære vene, katten kan da godt slippes ut før den blir kastrert. Det er vanlig å kastrere katter når de er 6-7 mnd. Den trenger forøvrig ikke å revaksineres hvert år.

Skrevet

Men hvordan blir det med hannkattens utvikling hvis man kastrerer den før den blir skikkelig kjønnsmoden? Jeg har forstått at katter som kastreres før dette ikke vil utvikle det typiske hannkattpreget med bredt hode og større kropp, og blir mer "androgyne", i mangel av bedre ord.

Jeg mener også det er helt feil å holde katten konsekvent inne til den er mange måneder gammel. Det er et dyr, og de har behov for å være ute, lære seg omverden og trene seg selv opp.

Skrevet
Men hvordan blir det med hannkattens utvikling hvis man kastrerer den før den blir skikkelig kjønnsmoden? Jeg har forstått at katter som kastreres før dette ikke vil utvikle det typiske hannkattpreget med bredt hode og større kropp, og blir mer "androgyne", i mangel av bedre ord.

Jeg mener også det er helt feil å holde katten konsekvent inne til den er mange måneder gammel. Det er et dyr, og de har behov for å være ute, lære seg omverden og trene seg selv opp.

En av mine kastrater var kastrert for tidlig, og han hadde ikke hannkatt preg i det hele tatt. Dessuten hadde han litt problemer med urinvegene. Det sies at hannkatter kan få problemer med urinvegene hvis de blir kastert for tidlig, da de trenger testosteronpåvirkningen for å utvikle seg skikkelig.

Og, slipp da ut den stakkars katten:)

Så, på dette området er jeg helt ening med deg Tabris:)

Skrevet
En av mine kastrater var kastrert for tidlig, og han hadde ikke hannkatt preg i det hele tatt. Dessuten hadde han litt problemer med urinvegene. Det sies at hannkatter kan få problemer med urinvegene hvis de blir kastert for tidlig, da de trenger testosteronpåvirkningen for å utvikle seg skikkelig.

Det er en myte. Jeg leste en undersøkelse for ikke så lenge siden hvor man hadde undersøkt hannkatter som var kastrert da de var henholdsvis 7 uker, 7 måneder og etter at de var kjønnsmodne og man fant ingen signifikante forskjeller. Kastrerte hannkatter er uansett mer "androgyne" enn sine artsfrender med intakte testikler og får oftere problemer med nyrer og urinveier. Da jeg spurte veterinæren, var svaret det samme, d.v.s. at det egentlig ikke spiller noen stor rolle når katten blir kastrert.

Personlig ville jeg ikke ha sluppet ut en katt på egenhånd som ikke var kastrert siden det ikke alltid er like lett å vite om den er kjønnsmoden eller ikke. Så vidt jeg har forstått bør heller ikke kattunger slippes ut alene for tidlig fordi stedssansen deres ikke er ferdig utviklet, men følger man litt med og f.eks. er ute sammen med katten er det jo ikke noe problem.

Skrevet

Det er det jeg mener - man kan godt være ute med katten, men jeg synes det blir helt feil å bare ha katten inne. Enkleste løsning for en selv, men det går ut over katten. Igjen et eksempel på at man setter egne ønsker over kattens behov.

Interessant med den undersøkelsen. Jeg får sjekke litt mer om akkurat det etterhvert.

Skrevet

Jeg har aldri hatt noen problemer med å slippe ut kattene mine som kattunger, man hiver den jo ikke bare ut, lukker døra og setter seg i godstolen... Eller, det har iallfall ikke jeg gjort. Jeg har fulgt lillepusene ut på plena når de har vært hos meg en ukes tid. Tar med meg en leke og leker litt med den ute så den får lufta seg litt et par ganger eller fler hver dag. Ikke noe problem.

Ang kastrering, så har min dyrlege sagt noe annet enn Leos, så derom strides de lærde åpenbart.

Skrevet

Bare søke på nettet på "early neutering" så finner du info om tidlig kastrering. Norge ligger langt bak når det gjelder dette området. Veterinærmedisin i Norge er preget av at dyr er mat (jf at dyrevernnemda er underlagt mattilsynet), og at man ikke skal gripe inn i naturen. Men hva når det å gripe inn i naturen er til det beste for det enkelte dyr og hele populasjonen?

Det er også viktig å skille mellom primære og sekundære kjønnstrekk. At hannkattene ser mer muskuløse ut skyldes at de har testosteron i kroppen. Disse kjønnstrekkene vil forsvinne når testosteronet forsvinner (altså når man kastrerer). Særlig har man sett på disse kinnposene som hannkatter kan få. dette er helt typisk noe som forsvinner når katten uansett blir kastert.

Det som imidlertid også har blitt pekt på er at testosteron påvirker veksten. Dvs at når katten blir kjønnsmoden og får produksjon av testosteron stoppes lengdeveksten. Noen har derfor påstått at tidligkastering fører til såkalte "kjempekatter", dvs katter som vokser seg veldig lange. Man har bare klart å finne at dette maksimalt vil kunne dreie seg om 1-2 cm. Dvs ubetydelig. Og undrer meg at de som påstår at de begrunner sine synspunkter med ikke å gripen inn i naturen, i bunn og grunn peker på kosmetiske hensyn? Om katten ser muskuløs ut eller ikke spiller jo ingen rolle så lenge den er frisk!

Og tilstoppet urinrør forekommer like ofte på de som er tidligkastrert eller kastrert etter kjønnsmodning. Kastrerte katter er generelt mer utsatt for dette, men dette kan man være med å forebygge ved riktig kosthold og forhindre overvekt. Men tidligkastrering er altså ingen faktor her.

Og ang det å ikke slippe ut ukastrerte katter: hvordan skal man få bukt med problemet med løskatter og uønskede kattunger hvis man ikke forhindrer videre formering? En kattunge kan bli kjønnsmoden tidligere enn man tror. Har sett kattunge på 6 mnd som selv ble drektig. Og hannkattene er like mye med på formeringen, så ingen unnskyldning å slippe ut en ukastrert hannkatt.

Er generelt forundret over hvordan så mange skal uttale seg om kattehold uten på noen måte kunne begrunne påstandene sine. Det er lett å sitte på et nettforum å slenge ut påstander. Men tenk gjennom om de rådene dere gir her kan være med å påvirke hva andre gjør. Og det kan ha store konsekvenser, siden det finnes folk her i landet som prøver å forhindre ytterligere formering av katter så man på sikt kan få bukt på løskattproblematikken i Norge.

Noen linker:

google søk

early neutering

norsk huskattforening

undersøkelsen tidligere referert i tråden

Gjest Juleferie
Skrevet

Men er der noe som tyder på at kattene tar skade av å leve innendørs?

Skrevet

Som rangi sa - at man slipper ut kattungen betyr ikke at man ikke følger med. Det krever mer å følge med en kattunge ut slik at man kontrollerer at den ikke går seg vill, havner i trøbbel enn å bare ha den inne i seks måneder. Men at det krever mer betyr ikke at man bør la være å gjøre det - for kattens del.

Hovedproblemet med alle uønskede kattungekullene i dag er at folk ikke steriliserer/kastrerer de voksne kattene sine. Hvis alle hadde gjort det, så hadde problemet vært så og si løst. Det er der hovedvekten ligger, ikke i de få som blir kjønnsmodne tidligere enn gjennomsnittet. Og jeg mener faktisk at hvis alle/de fleste hadde kastrert/sterilisert sin katt i kjønnsmoden alder, så hadde det at alle de fikk gå ute før den tid vært verd de få kattungekull som kom uventet fordi noen kom i kjønnsmoden alder før man trodde.

Skrevet
Men er der noe som tyder på at kattene tar skade av å leve innendørs?

De tar ikke skade av det i den forstand at de lider. Men de vil jo miste noe grunnleggende og vesentlig i sitt liv - det å løpe fritt ute. Og jeg krever mer av et bra dyrehold enn at dyret ikke tar skade og ikke lider.

Mer enn det vil jeg ikke svare i denne tråden, for da ramler vi inn i enda en innekattdebatt. ;)

Skrevet

Vi har snakket med en del dyrleger i forbindelse med kastrering av våre 2 hannkatter og majoriteten sa at man kunne følge med på når katten begynnte å "få baller". Da var det på tide å kastrer katten. den eldste var 4,5 mnd og den minste var litt over 5 mnd...

Husk at katter ikke har utviklet rettningsans når de er små

Skrevet
Bare søke på nettet på "early neutering" så finner du info om tidlig kastrering. Norge ligger langt bak når det gjelder dette området. Veterinærmedisin i Norge er preget av at dyr er mat (jf at dyrevernnemda er underlagt mattilsynet), og at man ikke skal gripe inn i naturen. Men hva når det å gripe inn i naturen er til det beste for det enkelte dyr og hele populasjonen?

Det er også viktig å skille mellom primære og sekundære kjønnstrekk. At hannkattene ser mer muskuløse ut skyldes at de har testosteron i kroppen. Disse kjønnstrekkene vil forsvinne når testosteronet forsvinner (altså når man kastrerer). Særlig har man sett på disse kinnposene som hannkatter kan få. dette er helt typisk noe som forsvinner når katten uansett blir kastert.

Det som imidlertid også har blitt pekt på er at testosteron påvirker veksten. Dvs at når katten blir kjønnsmoden og får produksjon av testosteron stoppes lengdeveksten. Noen har derfor påstått at tidligkastering fører til såkalte "kjempekatter", dvs katter som vokser seg veldig lange. Man har bare klart å finne at dette maksimalt vil kunne dreie seg om 1-2 cm. Dvs ubetydelig. Og undrer meg at de som påstår at de begrunner sine synspunkter med ikke å gripen inn i naturen, i bunn og grunn peker på kosmetiske hensyn? Om katten ser muskuløs ut eller ikke spiller jo ingen rolle så lenge den er frisk!

Og tilstoppet urinrør forekommer like ofte på de som er tidligkastrert eller kastrert etter kjønnsmodning. Kastrerte katter er generelt mer utsatt for dette, men dette kan man være med å forebygge ved riktig kosthold og forhindre overvekt. Men tidligkastrering er altså ingen faktor her.

Og ang det å ikke slippe ut ukastrerte katter: hvordan skal man få bukt med problemet med løskatter og uønskede kattunger hvis man ikke forhindrer videre formering? En kattunge kan bli kjønnsmoden tidligere enn man tror. Har sett kattunge på 6 mnd som selv ble drektig. Og hannkattene er like mye med på formeringen, så ingen unnskyldning å slippe ut en ukastrert hannkatt.

Er generelt forundret over hvordan så mange skal uttale seg om kattehold uten på noen måte kunne begrunne påstandene sine. Det er lett å sitte på et nettforum å slenge ut påstander. Men tenk gjennom om de rådene dere gir her kan være med å påvirke hva andre gjør. Og det kan ha store konsekvenser, siden det finnes folk her i landet som prøver å forhindre ytterligere formering av katter så man på sikt kan få bukt på løskattproblematikken i Norge.

Noen linker:

google søk

early neutering

norsk huskattforening

undersøkelsen tidligere referert i tråden

Det er lett å finne alt mulig av artikler på internett, men man bør være særdeles kristisk til mesteparten av det man finner. Alle og enhver kan jo legge ut informasjon på nettet. Man må iallfall se på hvem som har publisert og skrevet artiklene før man sluker innholdet rått.

Ang syn på dyr i Norge, så er vel det preget av mer sunn fornuft enn i mange andre land, f eks USA, der det tar helt av. Dyrevernslovgivningen i Norge er streng, noe av det strengeste i verden. Glem aldri at dyr er dyr, og at de fleste av de dyra vi har i Norge faktisk er mat:)

Helt enig med Tabris, at hvis folk kastrerte de VOKSNE kattene sine, så ville problemet med løskatter stort sett vært løst.

Skrevet
Det er lett å finne alt mulig av artikler på internett, men man bør være særdeles kristisk til mesteparten av det man finner. Alle og enhver kan jo legge ut informasjon på nettet. Man må iallfall se på hvem som har publisert og skrevet artiklene før man sluker innholdet rått.

Ang syn på dyr i Norge, så er vel det preget av mer sunn fornuft enn i mange andre land, f eks USA, der det tar helt av. Dyrevernslovgivningen i Norge er streng, noe av det strengeste i verden. Glem aldri at dyr er dyr, og at de fleste av de dyra vi har i Norge faktisk er mat:)

Helt enig med Tabris, at hvis folk kastrerte de VOKSNE kattene sine, så ville problemet med løskatter stort sett vært løst.

problemet er jo at folk ikke kastrerer kattene sine i det hele tatt. Så når man gir bort/selger en kattunge vil den med stor sannsynlighet føre til ytterligere flere kattunger.

Fordelen med tidligkastrering er at man kan kastere katten før den kommer i nytt hjem som kattunge. Det hjelper ikke at dyrebeskyttelsen får nye eiere av kattunger til å underskrive kontrakt på at de skal kastrere katten når den blir 6 mnd når det ikke blir gjort i det hele tatt. Da hadde det vært mye bedre hvis de kunne kastrere katten før den ble omplassert. Samme problemet har jo rasekattoppdrettere som selger kattunger med avlsforbud, stadig folk som avler videre trass i en kontrakt de har undertegnet.

Det er jo også fordeler med tidligkastrering: ungt vev gror raskere, dvs at en ung katt som opereres vil komme seg raskere på beina og få et penere operasjonssår. Tidligkastrete hannkatter vil med mindre sannsynlighet få kjønnsspesifikk adferd, typisk urinmarkering. Det er faktisk en del hannkatter som hvert år bli avlivet pga problemer rundt urinering inne. Hunnkattene får mindre fare for pattekreft ved å bli kastrert før første løpetid.

Ja, selvsagt skal man være kritisk til det man finner på nettet. Men synes vel mye av det som støtter tidligkastrering kommer fra rimelig pålitelige kilder. Og ja, de gjør mye rart i USA. Men det er også der de faktisk gjør noe forskning i det hele tatt da. Så man får bare vurdere de kildene man finner. Både huskattforeningen og dyrebeskyttelsen har jo et syn i tråd med det jeg har referert bla.

Gjest Silmarill
Skrevet (endret)

Hankatter blir vanligvis kjønnsmodne når de er ca. 8-10 måneder gamle.

Da merker man at de streifer mer omkring, markerer med

urin, begynner å slåss mer og viser interesse for eventuelle brunstige hunkatter i nabolaget. :rødme:

Det er ingen grunn til å vente lenger enn til katten er 10 måneder med å

kastrere den, mange velger også å gjøre det tidligere. En etablert hankatt-adferd kan være vanskelig å endre, selv ved kastrasjon, dessuten er det mulig at katten vil ha en større følelse av at "noe mangler" etter kastrasjonen hvis man lar den bli eldre.

Les denne linken under her du trådstarter, den er ganske opplysende :)

:katt:

Endret av Silmarill
Gjest Gjest_rangi_*
Skrevet

Det får da være måte på å kastrere tidlig da, hvis kattene skal kastreres før de er 12 uker.... Og jeg tror gjesten her undervurderer norsk og europeisk forskning rimelig mye når h*n påstår at det kun er i USA det foregår seriøs forskning:)

Når katten blir kjønnsmoden avhenger også i stor grad av når på året den er født.

Gjest Silmarill
Skrevet
Det får da være måte på å kastrere tidlig da, hvis kattene skal kastreres før de er 12 uker.... Og jeg tror gjesten her undervurderer norsk og europeisk forskning rimelig mye når h*n påstår at det kun er i USA det foregår seriøs forskning:)

Når katten blir kjønnsmoden avhenger også i stor grad av når på året den er født.

Hvilken gjest skriver at en katt skal kastreres før fyllte 12 uker?

Jeg ser ikke noen som har skrevet det, om noen har skrevet det så er 12 uker veldig tidlig da! Så er enig med rangi.

Skrevet

Jeg mener generelt sett at man skal la dyr få leve så naturlig som mulig. Dette er spesielt viktig da det å eie et dyr som kjæledyr er unaturlig for dyret i utgangspunktet, og derfor bør man legge til rette for dyret (katten i dette tilfellet) så mye som praktisk mulig.

Kastrering av en hannkatt bør man gjøre pga alle de uønskede kattungene som kommer. Jeg liker ikke kastrering, men ser på det som et nødvendig onde nettopp av denne grunn.

Å kastrere en hannkatt er - slik jeg har forstått det (men jeg kan ta feil) - mer dramatisk for en hannkatt enn en hunnkatt. Ikke selve inngrepet, det er lettere for hannkatten, men når det gjelder endringer i utseende og atferd.

Siden dette endrer katten såpass, så mener jeg at det i hvertfall er viktig å sørge for at de andre områdene av kattens liv er så naturlige som mulig. At den får gå ut fra den er liten (men under tilsyn, slik kattemoren ville gjort), at den får gå ut og inn som den vil senere, at den får sunn mat, og oppmerksomhet fra eieren på en måte katten liker, at man forstår kattens kroppspråk og hva den vil, at den tilbringer minst mulig tid i bur osv.

Skrevet
Hvilken gjest skriver at en katt skal kastreres før fyllte 12 uker?

Jeg ser ikke noen som har skrevet det, om noen har skrevet det så er 12 uker veldig tidlig da! Så er enig med rangi.

Gjest skrev at fordelen med tidligkastrering var at katten kunne kastreres før den ble gitt bort/solgt, og siden kattunger vanlgivis gis bort ved 12 uker må jo da nødvendigvis kastreringen skje før dette.

Selv er jeg ingen tilhenger av tidlig kastrering. For hannkattenes del fordi de bør være fullt utvokst først for å få hannkattpreget, dette ser man også på at en del rasekatter som skal stilles ut, som feks Maine Coon ikke kastreres for tidlig, fordi dette trekker ned i forhold til rasestandarden. For hunnkatter er det også en fordel å vente til de er nærmere året, fordi det kan føre til komplikasjoner under inngrepet, dersom de ikke er fullt utviklet.

Som andre her også er inne på mener jeg at hovedproblemet er folk som ikke kastrerer de voksne kattene sine, ikke de få kullene som evt blir til pga katter som blir kjønnsmodne før de er 8-10 mnd gamle.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...