Gå til innhold

bli tynnere

Fremhevede innlegg

Skrevet

Jeg er "en av de få" som sliter med at jeg elsker godteri, og hater å trene. Nå i det sistehar jeg lagt veldig på meg. Jeg klarer ikke la vær å spise søtsaker eller å starte å trene. Jeg prøver, men så varer det max en uke og jeg dabber av. Jeg kan ikke noe for det. Jeg trenger litt tips til hva jeg kan gjøre for å slanke meg.. (mage). Selv de minste tipsa kan være til hjelp.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Kjenner meg såpass mye igjen at jeg ikke kan hjelpe sånn egentlig.

Alt jeg kan si er spis mindre og sjeldnere snop (aka. godteri) kanskje, men ikke kutt det ut. (Belønn deg selv, men ikke for ofte)

Finn deg en til å gi deg et "spark bak" for å komme over "dørstokkmila" slik at du kommer deg ut på tur el.l.

Finn deg en aktivitet du syns er gøy slik at du får lyst til å gjøre det (da føles det ikke som du trener). F.eks. (Mage)Dans, svømming osv.

Sett mål og overvinn dem (f.eks i dag skal jeg gå en tur som er minimum 1 km lang, i morgen skal jeg bare spise en sjokolade evt ingen osv)

Gjest hyggelig
Skrevet

her kjenner jeg også meg igjen.. jeg spyr av treningssentre, jogging og trim, men elsker (dessverre) sjokolade og snop. i "alle år" har jeg likevel karet meg ned på den lokale gymmen for å løpe på tredemølla og pumpe jern. for 6-8mnd siden fant jeg imidlertid ut at nok var nok, og sluttet med all form for trening. dette resulterte i at alle buksene er blitt for små, og gå-ut toppene mine er blitt betydelig trangere :(

som om ikke det var nok fikk jeg et par lee jeans i julegave av typen min som hadde kjøpt den størrelsen jeg hadde i de forrige buksene mine. i dag da jeg prøvde de på, var de for små :( ikke noe hyggelig opplevelse!

så til tross for at jeg er umotivert ser d ut til at jeg er nødt til å begynne å trene igjen og spise litt sunnere.. sukk, skulle ønske jeg var født med superforbrenning, treningslyst og slank midje.. ! :P

Skrevet

jeg har anoreksi så jg har ikke det problemet, men hvis du spiser 4 ganger om dagen og hver 4 time så blir du veldig mett og orker ikke mer har jeg hørt. lag deg en sunn kake eller kjøp sunnsjokolade fra sunnkost og spis med god sammvitighet. ikke kutt utt det søte men spis det kanskje hver helg og velg det sunneste. kos deg, slanking er ikke bare om å være på lett linje hele tiden

Gjest rikkerikke
Skrevet

Jeg har ikke for mange kilo å streve med, men er utrent, og har et kosthold som nok kan ryddes litt i. Jeg prøver å snu det helt på hodet, altså ikke fortelle meg selv hver dag hva jeg ikke skal gjøre (fordi ordet ikke visstnok er et ord som hjernen ikke oppfatter helt ;-), og heller fokuserer på hva som er bra for kroppen min. Det betyr at når jeg går i butikken en ettermiddag og tror jeg har lyst på sjokolade, tenker jeg gjennom en gang til og kjenner etter hva jeg egentlig har lyst på, og ofte er jeg faktisk tørst. Jeg forsøker å si til meg selv at i dag skal jeg spise og gjøre noe som er bra for kroppen min. Man må starte med de små tingene. Mitt mål er å gå en tur (så lang eller kort jeg orker og har lyst til 10 minutter eller 1 1/2 time) hver dag, jeg tenker at små endringer fører til større endringer til sammen. En tur på 10 minutter er bedre enn ingen tur i det hele tatt. Det funker i alle fall i perioder for meg.

Skrevet

For å leke litt streng her, så er jeg ikke enig med deg at du "ikke kan noe for det". Jeg skjønner det er vanskelig altså, men du KAN endre det hvis du vil det nok.

Det er mange sunne metoder å gjøre det på, men jeg ville sett på kostholdet ditt aller først. Hvis du ikke spiser nok og riktig mat gjennom hele dagen, er det lett å bli fysen på drittmat, så å "forebygge" det med skikkelig mat kan være en idé.

Ellers kan du jo spørre deg hvorfor du spiser så mye godteri. Av vane? For å slippe å tenke på noe annet? Det er ikke meningen å leke wannabe-psykolog her, men det er ikke uvanlig å trøstespise uten at man egentlig er klar over det.

Når det gjelder trening, så må du finne på en eller annen aktivitet som er morsomt. Sykling, svømming, dans, aerobic, vekttrening, gåturer... Det spiller ingen rolle, så lenge du får beveget deg.

Og husk også at det tar litt tid før dette blir en vane, så da må du bruke viljestyrken din for alt det er verdt.

Et annet lite tips, er å lage en regel om at hver gang du har lyst på godteri, så MÅ du spise et måltid ordentlig mat først. Hvis du fortsatt har lyst på godteri etterpå, så kan du spise det. Min erfaring er at jeg da ikke lenger har behov for det - men du må selvfølgelig droppe denne metoden hvis du spiser uansett. ;)

Skrevet
Jeg har ikke for mange kilo å streve med, men er utrent, og har et kosthold som nok kan ryddes litt i. Jeg prøver å snu det helt på hodet, altså ikke fortelle meg selv hver dag hva jeg ikke skal gjøre (fordi ordet ikke visstnok er et ord som hjernen ikke oppfatter helt ;-), og heller fokuserer på hva som er bra for kroppen min. Det betyr at når jeg går i butikken en ettermiddag og tror jeg har lyst på sjokolade, tenker jeg gjennom en gang til og kjenner etter hva jeg egentlig har lyst på, og ofte er jeg faktisk tørst. Jeg forsøker å si til meg selv at i dag skal jeg spise og gjøre noe som er bra for kroppen min. Man må starte med de små tingene. Mitt mål er å gå en tur (så lang eller kort jeg orker og har lyst til 10 minutter eller 1 1/2 time) hver dag, jeg tenker at små endringer fører til større endringer til sammen. En tur på 10 minutter er bedre enn ingen tur i det hele tatt. Det funker i alle fall i perioder for meg.

Jeg synes du sier mye bra her.

For det første må man ofte bra tenke seg om to ganger når man har lyst på noe søtt.

For det andre gjelder det å gjøre trening til noe lystbetont. Finne en aktivitet man trives med.

For det tredje har jeg inntrykk av at mange tenker litt enten-eller i forhold til det å leve sunt. Enten trener man 5 dager i uka på sats i noen måneder eller så sitter man hjemme på sofaen hver kveld. Hva med å variere og ikke ta helt av på treningssenteret når man melder seg inn. Det er også bedre å gå en tur enn ikke å gå i det hele tatt. Selvsagt er jo det beste hvis man trener hardt 3-5 ganger i uka. Men mye bedre å trene rolig 2 ganger i uka enn ikke å gjøre det i det hele tatt. Og man må også huske at det tar tid å bygge opp kroppen hvis man aldri har drevet med trening. Så man kan ikke forvente toppresultater etter kun kort tid!

Man skal leve i mange år med den kroppen man har. Derfor må man ta vare på den over tid, ikke kun ha noen skippertak med sunnhet innimellom. Det verste man gjør med kroppen sin er jo type jojo.slanking osv, heller ha et stabilt forhold til sunnhet osv.

Skrevet

Det viktigste for en "godtoman" som deg er å stabilsere blodsukkeret...dette gjøres ved å spise små lette måltider hver tredje time. Sinktabeletter hjelper deg å dempe matlysten og kaneltabeletter stabiliserer blodsukkeret.

Du kan gjerne ha en "spisedag" i uka der du unner deg litt ekstra, men IKKE overspis....ved å holde dette kostholdet vil magesekken krympe, samt at søtbehovet vil forsvinne. Om du skulle bli desperat en dag, kjøp en 86% kakaosjokolade for å dempe det verste anfallet av sukkerbehov.

Hold deg unna hvitt sukker, hvite melprodukter, spis masse grovt knekkebrød. Drikk masse te(fyller opp magen og gjør at du tisser mye så du får ut alle giftstoffer), hold deg unna brus.

Trust me...gjør du dette 31 dager av livet ditt, så vil du merke STOR forskjell...er du en av dem som ikke liker treningsstudioer, kjøp deg en pilates ball og yogamatte og ta noen øvelser hjemme...

Skrevet

Jeg spiste krom for noen år siden når jeg var fryktelig plaget med snopavhengighet... Følte at det hjalp, vet ikke om det var placebo effekten, men det betyr vel ikke så mye så lenge man slutter med godis.

Ellers så kan jeg anbefale en stressende eksamensperiode.... vips 4kilo lettere....

Skrevet

Spis lavkarbo, som utelukker brød og mat med stivelse i?

Skrevet

Jeg kan også anbefale krom, hvis det er søtsuget som er verst. Ellers er jevnlige måltider hver tredje til fjerde time lurt. Velg gjerne litt grov brødmat om du spiser brød, for det metter ekstra. Ta også gjerne et glass vann før middagen, så spiser en gjerne ikke så mye.

Jeg har også slitt med mye spising av snop og chips. Jeg har funnet ut at årsaken er at jeg kjeder meg. Med en gang jeg kjeder meg, kommer søtsuget. Krom hjelper og det gjør jaggu faste måltider også. Det hender jeg spiser litt sjokolade i ukedagene, men da bare en liten bit og ikke en hel plate. Chips forbeholder jeg til helgene.

Jeg skal til og med begynne å trene litt igjen etter jul. Da tar jeg bare med med treningstøy på skolen og stikker innom senteret på vei hjem. En runde på ellipsemaskinen eller deltakelse i en ok treningstime et par ganger i uka vil nok gi meg litt mer overskudd og bedre samvittighet. ;) Får jeg med en klassevenninde, blir det nok lettere å trene litt lengre økter også. Dette kan være et tips til deg om du vil trene en til to ganger i uka.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...