Gå til innhold

Sex og IQ

Fremhevede innlegg

Skrevet (endret)

Tror dere sex og IQ har en sammenheng?

Tror dere på dette?

http://www.gnxp.com/blog/2007/04/intercour...ntelligence.php

Tyler Cowen quotes from a new study testing the relationship between grades and delayed sexual activity.

Last December I passed a paper along to Razib showing that high-school age adolescents with higher IQs and extremely low IQs were less likely to have had first intercourse than those with average to below average intelligence. (i.e. for males with IQs under 70, 63.3% were still virgins, for those with IQs between 70-90 only 50.2% were virgin, 58.6% were virgins with IQs between 90-110, and 70.3% with IQs over 110 were virgins)

Sitat forkortet i hht reglene.

Tabby, mod

Endret av Tabby
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg skal ikke gå inn på om IQ er et godt mål for om man er smart eller ikke.

Men, normalt ligger vel IQ på vanlige personer mellom 90 og 110. (Selv om de mener at målet burde vært høynet pga økt intelligens de siste årene).

(Under det på skalaen og de er mer aktiv - de presterer vel mer på det fysiske da? Ironien i det hele er at IQ tester har med praktiske oppgaver. Når du har lav IQ er du også dårligere til å løse disse oppgavene. Da lurer jeg på hvordan de løser det å ha omgang i sengen som strengt talt er en praktisk oppgave)

Skal man tro klisjeen er nerder mindre aktive en den generelle publiken, men har større IQ.

Samtidig er det vel værdt å spørre hvor stor gruppen over 110 er. Var den stor eller svært liten slår det lett feil ut på gjennomsnittet.

Selv stoler jeg ikke på slike resultater før de virkelig tester hypotesen.

Gjest Veronica Mars
Skrevet (endret)

Mille My:

Angående at "målet burde vært høynet", så stemmer ikke dette, de tilpasser heller testene slik at gjennomsnittet alltid skal ligge på 100.

Befolkningen har også en normalfordeling på IQ-skalaen slik at det er like mange som ligger i gruppen feks. 70-90 som i gruppen 110-130. Så er det like mange som ligger i gruppen 50-70 som i 130-150 osv, selv om disse to gruppene igjen er betydelig mindre enn de to forrige. Som en gausskurve med andre ord. :)

Angående hovedinnlegget har jeg hørt dette mange ganger før, og antar derfor at det stemmer (er det seriøse forskere bør de vel ha spurt nok elever til å ha et representativt utvalg.) Hvorfor kan man vel egentlig bare spekulere i. Men utfra min egen erfaring (som da ikke er et representativt utvalg, og jeg vet heller ikke de nøyaktige IQ-tallene) synes jeg også at det virker som det stemmer. De smarteste og aller dummeste i klassen på ungdomsskolen og videregående debuterte ofte senere enn de som lå mellom middels og lav IQ.

Jeg har en oppfatning av at de smarte var mer opptatt at faren for kjønnsykdommer, og faren for å bli gravid på et uegnet tidspunkt (f.eks i forhold til utdanning), i tillegg til at mange av dem var opptatt av å finne en ordentlig kjæreste, mens de aller dummeste rett og slett ikke får seg noe. De med middels til lav IQ ville ha seg, og brukte muligheten når de fant den.

Endret av Veronica Mars
Skrevet

Innlegget mitt ble vel kanskje litt uklart.

Poenget var vel å spørre om utvalget i undersøkelsen det er snakk om, samsvarte med den generelle befolkningen.

Jeg tviler ikke på at det ligger noe i det, men jeg tror ikke det har med; smarthet = IQ å gjøre.

IQ tester, så vidt jeg har skjønt det, tester praktiske evner (matte kunnskaper som bil a og bil b kjører i så og så mange km/t, hvor lang tid tar det før de møtes) og språkevner (skatt er til hatt som mann er til (a)kan (b) kanne © kurs (d) kone). Det får meg til å synes at det mangler spennvidde.

Det med å nevne at "målet burde høynes" var vel for å forklare mitt eget resultat (over 110) som jeg selv ikke forstår (litt høyt syns jeg). :sjenert:

Gjest Veronica Mars
Skrevet
Innlegget mitt ble vel kanskje litt uklart.

Poenget var vel å spørre om utvalget i undersøkelsen det er snakk om, samsvarte med den generelle befolkningen.

Jeg tviler ikke på at det ligger noe i det, men jeg tror ikke det har med; smarthet = IQ å gjøre.

IQ tester, så vidt jeg har skjønt det, tester praktiske evner (matte kunnskaper som bil a og bil b kjører i så og så mange km/t, hvor lang tid tar det før de møtes) og språkevner (skatt er til hatt som mann er til (a)kan (b) kanne © kurs (d) kone). Det får meg til å synes at det mangler spennvidde.

Det med å nevne at "målet burde høynes" var vel for å forklare mitt eget resultat (over 110) som jeg selv ikke forstår (litt høyt syns jeg). :sjenert:

Vi beveger oss muligens litt ut av trådens tema nå, men...

IQ blir vel et definisjonsspørsmål. Hvis du spør du fleste forskere eller Mensa er vel svaret at IQ er tall på hvor god du er til å trekke logiske slutninger. En Mensa-test har f.eks hverken matte eller språk, du bare finner ut hvilken figur som passer på et bestemt sted ut fra hvilke andre figurer som er der. Dermed har det ikke noe med hva du har lest på skolen, pugget deg til osv, mer med hvor stor evne du har til å forstå og bruke denne forståelsen. I så fall skal vel dette være mer slik at IQ=smarthet enn de testene som mange tror er IQ-tester, dvs matte, språk, hukommelse osv.

Mensa har måttet tilpasse testene sine slik at du må ha flere rett på de samme testene nå enn før for å bli medlem (2% av befolkningen med høyest IQ), fordi folk har blitt smartere.

• 2 uker senere...
Gjest Gjest_Robert_*
Skrevet

Det er lettest å kommunisere med folk som har en IQ nær din egen.

Barn som har en IQ på 130+ eller mer har vanligvis ett språk som ligger 3 år eller mer over gjennomsnittet for deres egen alder. Det gjør at mange\de fleste med veldig høy IQ blir mobbet, og senere "utstøtt" (litt feil ord men kommer ikke på noe bedre).

De blir enstøinger på grunn av at deres tankegang og språk er så forskjellig fra deres jevnaldrende. Dette har ingenting med at de er mindre glade i sosial omgang en deres jevnaldrende. Når de finner andre mennesker med tilsvarende IQ kan de plutselig fint sitte å snakke sammen i timevis uten stopp!

1\90 har en IQ på 130 eller mer. Det vil si at av 3000 personer har en med 130 i IQ rundt 30 potensielle partnere. Mens en med en IQ rundt 100 har rundt 2800 potensielle partnere.

Ble veldig rotete inlegg men håper det går an å forstå noe av det jeg skriver.

Skrevet

Jo høyere IQ jo lettere er det for menn å finne seg en partner, mens det er delvis omvendt for kvinner

Skrevet

Jo, jeg har alltid ment, trodd og tenkt at de som er mer intelligente venter lengre med sex, og har ikke sex som noen av sine hovedmål her i livet, nettopp fordi de er mer intelligente og er mer opptatt av andre mer ambisiøse mål.

Disse betaler en pris i form av mer ensomhet, men de vinner det igjen på andre områder. Og de mer intelligente har jo også sex, men de har det senere og har det ikke som sitt hovedfokus her i verden. Nemlig!

Takk og pris for at en vitenskapelig studie støtter opp om hva jeg alltid har tenkt selv. :) Interessant link du hadde der, TS.

Skrevet

De jeg har møtt i mitt liv som er såkallt "mindre intelligente" er også tilbøyelige til å være mer sexfokusert og i liten grad reflektere over tilværelsen.

Jeg tror derfor at det blir mindre sex på de intelligente, og mer sex på de mindre smarte.

Til gjengjeld tror jeg kvaliteten på sex'n til de intelligente er bedre enn massesex'en til de mindre smarte.

Skrevet

Jeg har grei IQ, men seks vet jeg ikke hva er.

Skrevet

Minre smarte har mest sex, fordi deer nærmest dyrene. De siviliserte og mer intelligente har sex som en lavere pri enn de mer enkle.

Gjest Gjest_Robert_*
Skrevet
Minre smarte har mest sex, fordi deer nærmest dyrene. De siviliserte og mer intelligente har sex som en lavere pri enn de mer enkle.

Tror egentlig alt kommer an på kommunikasjon. Har du høy IQ har du færre du kan kommunisere godt med. Mange med høy IQ har nærmest talt ingen før de begynner å bli voksne.

De ender og derfor opp med mindre sosial erfaring, mindre selvtilitt. Og bruker tid på å finne seg til rette. Har tro på at det er mye det samme etter at man først kommer i gang.

Skrevet
Tror egentlig alt kommer an på kommunikasjon. Har du høy IQ har du færre du kan kommunisere godt med. Mange med høy IQ har nærmest talt ingen før de begynner å bli voksne.

Vi snakker ikke om Einstein her, men om normalt intelligente folk. De har som regel litt erfaring innen/fra de begynner videregående skole.

Tendensen er at normalt intelligente mennesker har sex senere enn de mindre intelligente.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...