Gå til innhold

Hvordan sorterer dere søppel der du bor?


Gjest Catwoman

Anbefalte innlegg

Gjest Catwoman

Her ha vi begynt med nytt søppelsystem nå.

Tidligere har vi bare skilt ut papir, i tillegg til miljøstajsoner for glass/metall osv.

Nå har vi fått med plast og matavfall også.

Plast hives i blå pose, mat i grønn pose og restavfall i vrengt bærepose - alt går i samme dunken ute. Papp har egen dunk. Synes systemet virker ganske smart, håper det vil fungere også.

Hvordan er det der du bor?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Blondie65

Her sorterer vi glass og metall til returpunkt. Og så sorterer vi ut papp og papir i eget søppelspann. Resten går i restavfallet. Det er i gang et prøveprosjekt med plastsortering så det kommer nok etterhvert.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest nextlife

Her jeg bor har vi sortert søppel i mange år, 10-12 vil jeg tippe.

Vi har :

Restsøppel : legges i plastpose i egen søppelboks, tømmes 1 gang pr. mnd

Papp/papir : legges direkte i egen søppelboks. Her legges også orange poser med drikkekartonger. Tømmes 1 gang pr. mnd

Matsøppel : Legges i mais,-eller rispose, så i egen søppelboks. Tømmes hver 2.uke. På sommeren tømmes den ukentlig hvis det er veldig varmt.

Plastsøppel: hvis plasten er skitten skylles den, legges i egen sekk som samles inn 1 gang pr. mnd.

Juletre : Hentes 2. uka i januar

julepapir: Legges i egen sekk, hentes 1.uka i januar.

I tillegg har vi 2 miljøstasjoner i nærheten, der vi kan dra å sortere avfall, alt mulig, f.eks glass, klær, trevirke, el.artikler, metall o.s.v.

Tror det eneste som koster noe å levere er usortert avfall.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her sorterer vi:

Restavfall: legges i svart søppelsekk som tømmes hver tredje uke.

Matavfall: legges i brune papirposer i en egen boks i søppelstativet. Tømmes hver uke.

Papiravfall uten lim og plast: Legges i egen orange sekk. I denne sekken skal du legge aviser, ukeblader og annet "rent" papir uten lim og plast. Tømmes hver tredje uke.

Papiravfall med lim og plast: Julepapir, konvolutter, telefonkataloger og andre produkter med limt rygg legges i egen Energisekk. Denne tømmes fem ganger i året.

Bleier: legges i egne poser. Tømmes hver uke.

Glass og metall: skal til egne miljøstasjoner

Papp: legges i egne miljøstasjoner.

Plast: Føreløpig ingen sortering.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her har vi 3 søppelspann; en for matavfall, en for papp/papir og en for restavfall. Glass, metall, plast, isopor og klær (Fretex-beholder) må vi på den lokale miljøstasjonen og levere. Over nyttår får vi også pose hjemme til plast.

Når vi kjører og leverer avfall på avfallsmottaket må alt sorteres der. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tigerjente

Jeg syns det var mye lettere å sortere søppel i den gamle kommunen min. Der var returpunktene mye nærmere, siden jeg ikke har bil, er det sjeldent jeg orker å dra med meg plast/metall på bussen eller på en times lang gåtur.

Men, her jeg bor nå sorteres det:

Restavfall i egne dunker, tømmes hver 2. uke, noe som er alt for lite når vi ikke sorterer så mye annet ut.

Papiravfall i egne dunker, tømmes 1.gang i mnd, men jeg tror vi har satt den ut en gang siden vi flytta, papir er greit å fyre med også.

Så også på den nye hentekalenderen at vi kunne skrive en lapp til søppelbilmannen på spannet om vi ønsket papirposer til matavfall, så da blir det kanskje bedre her etterhvert.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Vi har tre dunker - en for restavfall, en for mat og en for papp/papir. Ellers har vi har en miljøstasjon hvor vi kan kaste plast og metall.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har bare to dunker, en for restavfall og en for papir. Glass og metall må resirkuleres i egne beholdere plassert rundt omkring, som oftest utenfor butikker. Matavfall resirkuleres ikke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her sorterer vi:

Restavfall: legges i svart søppelsekk som tømmes hver tredje uke.

Matavfall: legges i brune papirposer i en egen boks i søppelstativet. Tømmes hver uke.

Papiravfall uten lim og plast: Legges i egen orange sekk. I denne sekken skal du legge aviser, ukeblader og annet "rent" papir uten lim og plast. Tømmes hver tredje uke.

Papiravfall med lim og plast: Julepapir, konvolutter, telefonkataloger og andre produkter med limt rygg legges i egen Energisekk. Denne tømmes fem ganger i året.

Bleier: legges i egne poser. Tømmes hver uke.

Glass og metall: skal til egne miljøstasjoner

Papp: legges i egne miljøstasjoner.

Plast: Føreløpig ingen sortering.

Wow! Imponerende.

Er dette en stor eller liten kommune? Landlig eller byaktig?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Restavfall inkl matavfall i dunk.

Papir og papp i egentlig egen kasse, men søppelkassa vår står på vindutsatt sted og grunneier nekter oppmurt/solid stativ (minner meg på å aldri stemme Senterpartiet, er noen dustete grunneiere...), så her må vi evt sortere i egen sekk og sette ut hver fjerde uke, noe vi stadig glemmer.

Glass og metall i miljøstasjon i bygdesentrum, samme med brukte klær.

I tillegg spesialavfall på bensinstasjonen.

Ellers ingenting. Synes ikke det er så veldig bra, på den ene siden er jeg glad til for å slippe å sortere ting i fem-seks dunker/poser/esker på kjøkkenet, på den andre siden er det kjipt at det blir så mye restavfall som man vet kunne blitt sortert... Skulle gjerne hatt et søppelstativ med flere dunker, jeg, ellers hørtes systemet med forskjelligfargede poser i samme dunk lurt ut.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Wow! Imponerende.

Er dette en stor eller liten kommune? Landlig eller byaktig?

Ikke så alt for stor, med 15 000 innbyggere. Det er både by og land her, men det samme gjelder for nabokommunene, så det er litt flere enn bare oss med på denne ordningen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 5 måneder senere...
Gjest Gjest_Thomas_*

Kildesorteringsguiden kan gi svar på hva som gjelder i en bestemt kommune.

Jeg leser lenger opp her at noen leverer elektrisk på gjenvinningsstasjonen en gang i uka. Elektrisk avfall kan også leveres gratis til forhandler av elektriske produkter (for eksempel Elkjøp eller Expert), uten krav om nykjøp :-)

Kristiansand er et eksempel på en kommune som er flinke til å sortere ut mange fraksjoner: Restavfall, Drikkekartong, Papp, papir, kartong, Hageavfall, Farlig avfall, Matavfall, EE-avfall, Tøy og tekstiler. Og alt dette er henteordninger!

mvh

Thomas

Innlegget er endret i henhold til Kvinneguidens regler.

Veslejenta - moderator

Endret av Veslejenta
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bor i liten kommune hvor vi sorterer:

restavfall i bæreposer som hives i grønn sekk og hentes annenhver uke

papir og avfall i to dunker som tømmes annenhver uke

matavfall i biologiske poser som hentes hver uke

plastavfall i gjennomsiktig sekk som hentes en gang i måneden

Glass og metall på miljøstasjon

Lyspærer og batteri på nærbutikken

Elektrisk hos Elkjøp

Øvrig avfall til gjenvinningsstasjon

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Her sorterer vi slik

Matavfall i papirposer til egne dunker som tømmes annenhver uke. Hit går også bleier.

Plast i egne plastposer som hentes engang i mnd

Restavfall i egen dunk som tømmes en gang i mnd

Glass, metall, klær og papir leveres i "småsamlere" som står utplassert rundt om i byen (egne rom for de enklte tingene). Endel har også egne dunker for papir- men dette blir som et tillegg på renovasjonsavgiften.

Hageavfall elprodukter, kartong møbler, treverk etc etc. leveres på miljøstasjonen- som også fungerer som gjenbruk/gjenvinning.

Her kan det også leveres overskytende restavfall (dersom dunken er full)- men da mot avgift.

Endret av Reveal
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest

I Tromsø sorterer vi slik (arrester meg gjerne om jeg husker feil eller har misforstått noe ;) ):

Fem dunker på kjøkkenet.

Grønn pose: Matavfall

Rød pose: Papir

Gul pose: Papp (ikke bølgepapp)

Blå pose: Plast

Vrengt bærepose: Restavfall

I tillegg leveres glass og metall til returpunkt.

Hadde gjester fra et annet sted i landet nylig, og oppdaget da hvor forskjellige sorteringsrutiner man er vant til. Jeg måtte nemlig ta en liten egen sorteringsrunde for å flytte på ting som havnet i feil pose. :)

Håper vi får et felles opplegg for hele landet når noen finner ut hva som er mest effektivt og miljøvennlig. Men det er vel stadig nye prøveprosjekter på gang, så det skjer vel neppe.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest
I Tromsø sorterer vi slik (arrester meg gjerne om jeg husker feil eller har misforstått noe ;) ):

Fem dunker på kjøkkenet.

Grønn pose: Matavfall

Rød pose: Papir

Gul pose: Papp (ikke bølgepapp)

Blå pose: Plast

Vrengt bærepose: Restavfall

PS: Alle disse posene går i samme søppeldunk og hentes en gang pr uke. Posene leses optisk (fargekoder) i avfallsanlegget, og blir på den måten sortert videre til gjenvinning.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Gjest Pia 30.08.08

Vi har:

Egen søppeldunke:

Papir/papp, restavfall, matavfall

Returstasjoner:

Klær, plast, klart glass, farget glass, metall/keramikk/porseleen (tror jeg det var).

Hentes ved spesielle datoer:

Juletre (1 gang i året) og hageavfall (2 ganger i året)

Leveres ved eletriske forhandlere:

Lyspærer/sparepærer, batterier, mobiler/klokker/kameraer og utenfor settes alt av eletriske varer/hvitevarer/brunevarer og kabler.

Fretex (henter eller du kan levere selv):

Klær, møbler o.s.v.

Alt annet må sorteres når det leveres fyllinga.

(og hjemme hos oss sorterer vi også ut alt av ved, og kapper det opp til fyring :) )

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...