Maria88 Skrevet 25. desember 2007 #1 Skrevet 25. desember 2007 Jeg begynte på Cerazette i begynnelsen av forrige uke. Er livredd for å gå opp i vekt, derfor mente legen min at dette merket ville være ok å prøve. Men jeg blør altså nesten konstant. Jeg vet at dette er en kjent bivirkning med Cerazette, men hvor lenge skal jeg overleve det her? Humøret mitt vil jeg også si har blitt nokså ustabilt... Blir gretten over hver minste ting, og er "litt" overfølsom når det kommer til alt. Har lett for å grine, og vanligvis skal det mye til for at jeg gjør det.. Kan dette ha sammenheng med Cerazette`n? Fikk tak i resept på Loette idag, også lurer jeg på om jeg skal begynne på den med en gang, eller om jeg skal prøve å holde ut lenger på Cerazette? På forhånd tusen hjertelig takk for svar!
vana Skrevet 25. desember 2007 #2 Skrevet 25. desember 2007 Hei! Jeg har ikke noe erfaring med Cerazette, men går selv på Loette. Det tar mye lenger tid en en - to uker før kroppen vender seg til p-piller, så jeg synes du skal forsette, og se om det bedrer seg. Kroppen bruker tid til å venne seg. Ang blødninger vil nok ikke Loette være noe bedre alternativ, da denne er kjent for mellomblødninger. Tok vel oppimot et halvt år, før kroppen min vendte seg til Loette, og begynte å blø på de tidene den skulle, og ikke hele tiden. Hadde jeg vært deg, hadde jeg gitt p-pillen minst en måned, og så sett på det hele på nytt.
Maria88 Skrevet 25. desember 2007 Forfatter #3 Skrevet 25. desember 2007 Tusen takk for svar! Det er nok mulig det er smart å gi det litt tid... Jeg bare blir så gretten av å bruke tamponger i så lang tid. Blir så tørr. Og siden jeg begynte på dem har jeg vært i et virkelig sart humør. Det hele gjør meg ganske fortvilet.
vana Skrevet 25. desember 2007 #4 Skrevet 25. desember 2007 skjønner godt hvordan du har det! akkurat sånn jeg hadde det med loette også. kan trøste deg med at det er tilslutt verdt det, når du kan hoppe over mange mensperioder etterhverandre, og styre sånt selv! lykke til
Maria88 Skrevet 25. desember 2007 Forfatter #5 Skrevet 25. desember 2007 Setter stor pris på forståelsen! Jeg håper virkelig det er verdt det... Med Cerazette skal du enten miste mensen helt eller ha småblødninger. Det gjør også at jeg begynner å lure litt.. At man får mensen er jo en grei måte å vite at man ikke er gravid? Så kanskje er det lurt å velge et merke med vanlige sukkerpiller?
Gjest Gjest Skrevet 25. desember 2007 #6 Skrevet 25. desember 2007 Har du vurdert p-ring? Er jo mindre hormoner i dem? Jeg ble i alle fall veldig fornøyd av å bytte til p-ring etter å ha gått på p-piller i mange år. MYE mindre humørsvingninger. Og veldig mye enklere å slippe å tenke på at man må huske pillen hver dag.
Maria88 Skrevet 25. desember 2007 Forfatter #7 Skrevet 25. desember 2007 (endret) P-ring skal jeg spørre legen min om. Har hørt det skal være litt tungvindt, men jeg skal sjekke ut litt om det. Gjør mye for å slippe å blø som en gris og grine for hver minste ting. Gikk på p-sprøyte tidligere, og det fungerte. Bortsett fra at jeg la på meg over 20 kilo... Kiloene forsvant heldigvis etter jeg sluttet på den, men det var ganske skremmende. Googlet litt, og da leste jeg at bare 20% slipper å gå rundt å småblø på Cerazette... Det likte jeg ikke helt. Jeg er heller ikke helt sikker på hvor lurt det er å miste mensutrasjonen helt på Cerazette. Derfor lurer jeg, er det kanskje lurt å gå på Loette hvor det er sukkerpiller der menstruasjonen kommer? Er ganske fersk på dette met p-piller, så jeg syns det er litt vanskelig å velge. Jeg vil gjerne gi Cerazette tid, men jeg vet heller ikke hvor lenge jeg orker å gå rundt å grine for hver minste ting og blø hver eneste dag... Edit: Kjæresten lurer også på hvorfor jeg er så gretten, og ikke vet jeg hvordan jeg skal forklare hvorfor jeg blør konstant... Å ha sex mens man blør er helt uaktuellt for meg, og skal jeg vente i flere mnd blir ikke det noe særlig heller... Endret 25. desember 2007 av Maria88
Gjest pirjo Skrevet 25. desember 2007 #8 Skrevet 25. desember 2007 Jeg har brukt Cerazette i litt over et halvt år etter å ha brukt vanlige p-piller i maaange år. Gikk og småblødde i et par uker da før det til slutt ga seg. Kroppen trenger nok litt tid til å venne seg til pillen. Hadde jeg vært deg, så hadde jeg bitt tenna sammen og ventet litt til. Etterpå har jeg nemlig kun hatt litt brun utflod et par dager annenhver måned. Alt i alt er jeg veldig godt fornøyd med å slippe unna østrogenet som er i vanlige p-piller og p-ring. Lykke til!
Maria88 Skrevet 25. desember 2007 Forfatter #9 Skrevet 25. desember 2007 (endret) Jeg skal gjøre mitt beste og prøve i 2 uker. Gir det seg ikke da går jeg fra forstanden, og da bytter jeg med en gang. Ikke er de noe til nytte heller, da sex ikke er aktuellt for meg mens jeg blør.. Jeg kjenner at denne Cerazette`n frustrerer meg mer enn den er til hjelp. Ikke vet jeg hvordan jeg skal forklare kjæresten det hele på en forståelig måte heller... "Jeg griner for ingen ting og blør konstant pga denne p-pillen..." Hvordan forklarer man sånt? edit: Tusen takk for lykkeønskningen! Endret 25. desember 2007 av Maria88
Gjest Gjest Skrevet 27. desember 2007 #10 Skrevet 27. desember 2007 P-ring skal jeg spørre legen min om. Har hørt det skal være litt tungvindt, men jeg skal sjekke ut litt om det. Gjør mye for å slippe å blø som en gris og grine for hver minste ting. Gikk på p-sprøyte tidligere, og det fungerte. Bortsett fra at jeg la på meg over 20 kilo... Kiloene forsvant heldigvis etter jeg sluttet på den, men det var ganske skremmende. Jeg synes ikke det er tungvindt med p-ring. Bare å putte den inn, la den sitte i tre uker, ta den ut og så sette inn en ny etter en uke. Kjenner ikke at den er der i det hele tatt (samboeren kjenner den av og til når vi har sex, men opplever det ikke som plagsomt. Men hvis man vil kan man ta den ut når man har sex uten at det har noe å si for beskyttelsen). Jeg pleier å få mobilen til å si ifra når jeg må bytte, sånn at jeg ikke skal glemme det. Er veldig glad for at jeg byttet p-pillene ut med p-ring, men det er jo selvsagt veldig forskjellig fra person til person hvordan man reagerer på forskjellige typer hormonprevensjon.
Filur Skrevet 28. desember 2007 #11 Skrevet 28. desember 2007 Slik forklarer du det til kjæresten: "Jeg griner for ingen ting og blør konstant pga denne p-pillen..." Har ikke erfaring med Cerazette, men jeg ble skummel å være sammen med da jeg gikk på Loette. Sexlysten forsvant fullstendig, og jeg har aldri vert så forbannet, verken før eller siden.. Lo lenge etterpå da jeg var hos legen og forklarte problemet. (Familielege som har kjent meg siden jeg var baby). "Verken du, din mor eller dine søstre er kjent for å være være rolige, avbalanserte kvinner, så jeg tror ikke du trenger å fyre enda mer oppunder. Jeg skiver ut resept på nytt merke for deg, jeg"..
Maria88 Skrevet 3. januar 2008 Forfatter #12 Skrevet 3. januar 2008 (endret) Slik forklarer du det til kjæresten: Har ikke erfaring med Cerazette, men jeg ble skummel å være sammen med da jeg gikk på Loette. Sexlysten forsvant fullstendig, og jeg har aldri vert så forbannet, verken før eller siden.. Lo lenge etterpå da jeg var hos legen og forklarte problemet. (Familielege som har kjent meg siden jeg var baby). "Verken du, din mor eller dine søstre er kjent for å være være rolige, avbalanserte kvinner, så jeg tror ikke du trenger å fyre enda mer oppunder. Jeg skiver ut resept på nytt merke for deg, jeg".. Nå har da den vanvittige blødningen stoppet! Mistet også sexlysten helt en liten stund, så jeg ble litt småredd. Var så gretten og frustrert at det skulle ikke vært lov. Men nå har det faktisk gått tilbake til normalen! Kjæresten har vært forståelsesfull og super. Den forklaringen der var egentlig veldig grei. Er kjempetakknemlig for alle svarene jeg fikk i tråden, og jeg er glad jeg gav Cerazette`n en sjanse. Nå kunne jeg ikke vært mer fornøyd. Jeg synes ikke det er tungvindt med p-ring. Bare å putte den inn, la den sitte i tre uker, ta den ut og så sette inn en ny etter en uke. Kjenner ikke at den er der i det hele tatt (samboeren kjenner den av og til når vi har sex, men opplever det ikke som plagsomt. Men hvis man vil kan man ta den ut når man har sex uten at det har noe å si for beskyttelsen). Jeg pleier å få mobilen til å si ifra når jeg må bytte, sånn at jeg ikke skal glemme det. Er veldig glad for at jeg byttet p-pillene ut med p-ring, men det er jo selvsagt veldig forskjellig fra person til person hvordan man reagerer på forskjellige typer hormonprevensjon. Tusen hjertelig takk for forklaringen! Nå ser det endelig ut til at det har ordnet seg med Cerazette`n. Så fortsetter på den. Men veldig greit å vite om flere alternativer. Endret 3. januar 2008 av Maria88
Diezel Skrevet 5. januar 2008 #13 Skrevet 5. januar 2008 Googlet litt, og da leste jeg at bare 20% slipper å gå rundt å småblø på Cerazette... Det likte jeg ikke helt. Jeg er heller ikke helt sikker på hvor lurt det er å miste mensutrasjonen helt på Cerazette. Jeg er en av de 20 %ene - det er helt fantastisk.. Slippe kavet med bind og tamponger helt Jeg synes også det hørtes litt skummelt ut å ikke ha mensen i det hele tatt, så jeg snakket med en prevansjonslege om dette. Han sa at den menstruasjonen man ar når man går på p-piller er kunstig - altså man utsetter kroppen for ekstra stress ved å ha den. I tillegg er Cerazette en mini-pille (selv om man har samme tidsmargin å ta pillen som en vanlig p-pille). Det vil si at den ikke inneholder Østrogen og er dermed sikrere i forhold til å få blod propp. Det hender jo ikke så mange, men man vet aldri.. Hadde en venninne som fikk det helt ut av det blå, hun holdt på å dø - heldigvis gikk det bra.. Legen anbefalte denne pillen på det sterkeste. Lykke til
Maria88 Skrevet 5. januar 2008 Forfatter #14 Skrevet 5. januar 2008 Jeg er en av de 20 %ene - det er helt fantastisk.. Slippe kavet med bind og tamponger helt Jeg synes også det hørtes litt skummelt ut å ikke ha mensen i det hele tatt, så jeg snakket med en prevansjonslege om dette. Han sa at den menstruasjonen man ar når man går på p-piller er kunstig - altså man utsetter kroppen for ekstra stress ved å ha den. I tillegg er Cerazette en mini-pille (selv om man har samme tidsmargin å ta pillen som en vanlig p-pille). Det vil si at den ikke inneholder Østrogen og er dermed sikrere i forhold til å få blod propp. Det hender jo ikke så mange, men man vet aldri.. Hadde en venninne som fikk det helt ut av det blå, hun holdt på å dø - heldigvis gikk det bra.. Legen anbefalte denne pillen på det sterkeste. Lykke til Håper virkelig det fortsetter sånn for meg og. Nå er jeg helt blødningsfri, og det kjennes helt fantastisk! Jeg ble også nyskjerrig på dette, så ringte legen min her om dagen, og hun sa også det du sier. Så langt er jeg superfornøyd med Cerazette`n. Har ikke fått noe "oppsatt" matlyst som jeg fikk da jeg gikk på p-sprøyte, og det er et stort pluss for meg. Det å minimere sjansene for å få blodpropp er jo uten tvil en bonus.
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå