Gå til innhold

jeg spiser så lite

Fremhevede innlegg

Gjest utlogget
Skrevet

Ehm, leste tråden din Milkyway, og ville ikke kuppe den men ting du skriver der passer meg også.. (og god bedring)

Altså... I det siste har hatt problemer med å spise, har kanskje vært sånn i en måned, og har hatt sånne perioder før, men jeg lurer på om noen med kjennskaper til spiseforstyrrelser kan svare meg..

Altså, jeg er tynn. Hele livet har folk sagt at jeg er tynn, så det er ingen tvil om det. Men saken er jo at jeg knapt spiser. På lørdag spiste jeg et rundstykke og to boller, dette var kombinert med en ni timers dag på jobb.. Det var bare et (ekstremt) eksempel.. Men det er sånn matvanene mine har vært i det siste.. Jeg er helt åpen om det, og ønsker ikke at det skal være sånn. Jeg er sulten og mett samtidig, og tanken på mat er til tider kvalmende..

Er dette noe som kan høres ut som spiseforstyrrelser? Syntes det er skummelt men jeg regner med at dette bare er en forbigående fase. Jeg vet jeg er tynn, så det er ikke noe problem. Og fordi jeg er sulten spiser jeg mer søtsaker, selvom jeg merker at lysten på det også er ganske svunnen.. Har ikke spist en eneste karamell i jula :tunge1:

Det jeg lurer på er om noen har det likt, om det har vært forbigående (som jeg håper) eller at dette kanskje er begynnelsen på et problem..(vil ikke at det skal være det, det er nok forbigående!!) Vet jeg er tynn, skal ikke folk med spiseforstyrrelser ha et forvrengt bilde av seg selv der de ikke er så tynne?

Vet ikke hva jeg vil frem til.. Ønsker meg matlysten tilbake og alle en god jul..

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg har heller ikke matlyst for tiden, men jeg spiser likevel siden alternativet er å bli slapp, dårlig og miste muskler (jeg er veldig tynn). Jeg spiser en del usaltede nøtter blandet med youghurt, siden jeg ikke trenger å spise så mye av dem for at kroppen skal holde seg i gang (inneholder mye fett). Spiser også en del egg og fisk. Da får jeg i meg både proteiner og fett. Prøver også å spise minst fire måltider hver dag. Bare sett opp tidspunkt for når du skal spise.

Jeg klarer ikke spise sjokolade eller drikke brus jeg heller, men det er like greit siden det inneholder mye dårlig fett og sukker.

Gjest =tentacle=
Skrevet

Det finnes spiseforstyrrelser, det finnes dårlig matlyst, og det finnes elendige matvaner som ikke er psykiske forstyrrelser, og direkte latskap i forhold til å få i seg riktig og nok mat.

Mat handler ikke bare om kaloribalanse mellom hva en spiser og hva en forbruker, man trenger masse næringsstoffer og det får man ikke på boller og rundstykker.

Når man ikke spiser jevnt med regelmessige måltider, er det fort gjort å venne seg til å ikke spise og ignorere sultfølelsen eller døyve den med snop eller junkfood. Det trenger ikke bety at man er syk, men det er en veldig dårlig måte å komme seg gjennom dagene på. Holder man på slik lenge, blir kroppen, forbrenningen og immunforsvaret i dårligere forfatning, enten man blir tynnere av det eller ikke.

Når ikke matlysten er på plass naturlig, må man spise måltider til faste tider og la fornuften velge type og mengde mat i stedet for lysten. Da kommer også gjerne appetitten i rute igjen etterhvert. Får en ikke skikk på det med enkle midler over en periode, bør man søke lege og finne ut om det er en fysisk eller psykisk årsak til appetittløsheten.

Dårlige matvaner, hoppe over måltider og jobbe i helgene forbinder jeg litt med de første årene etter at en har flyttet hjemmefra og ikke foreldrene sørger for gode vaner lenger. I så fall er det bare å skjerpe seg ;) (Det gjorde jeg ikke selv, og det angrer jeg på, ble ikke syk, men kunne hatt mer energi over flere år, og helt sikkert trivdes bedre og fått gjort mer.)

Skrevet

Dårlig matlyst kan ikke sammenlignes med spiseforstyrrelser. Lider man av spiseforstyrrelser er man veldig opphengt i mat, og tenker konstant på det. Teller kalorier, planlegger måltidene, stresser hvis man har spist over det planlagte osv. Dårlig matlyst rammer så og si alle en eller annen gang i livet, og det er nok forbigående. Prøv i hvertfall å få i deg kaloririk mat når du først spiser, gjerne nøtter.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...