Gjest Gjest Skrevet 24. desember 2007 #1 Skrevet 24. desember 2007 Sønnen min på snart 16 år, bor midlertidig hos far, etter langvarige konflikter her hos meg. Han vil sjelden snakke med meg i tlf. bruker ord som hold kjeft. Gidde ikke være hos deg, jeg har samme mor som hitler.. Vise sjelden takknæmlighet. Dette er selvfølgelig ikke bare gutten sin skyld, det har som sagt vært store konflinkter mellom oss i flere år. Så til mitt spm om gave. I går feiret vi jul hjemme hos meg. Han møtte opp sint, og sur. Hadde ikke kjøpt noen gaver til meg eller min familie. Han hadde ikke hatt tid, viste ikke hva noen ønsket seg osv... Brukte en times tid på å prate med han og å vise at vi bryr oss om famlie osv. Fra meg og min familie fikk han en gave som beløp seg til litt over 3000. Han pakket opp, viste noe glede, men ikke at han ville ta gaven med hjem til far. I dag når jeg ringe ville han ikke snakke i tlf. Gadd ikke. Jeg hadde på forhånd sett for meg situasjonen slik den ble. Derfor hadde jeg i tankene en mulighet for å ikke kjøpe noen gave, men sette beløpet rett inn å sparekontoen hans. Han selv var veldig negativ til det, og ville ha gave. Derfor etterkom jeg det, men var veldig i tvil. Antagelig vil ikke gaven bli brukt i det hele tatt. Det var nesten mer for syns skyld.... Kunne dere gjort det?? Altså selvfølgelig gitt han gave på samme størrelsen som søsken, men som et pengebeløp på sparekontoen hans som er sperret til han blir 18.......
LilleBille Skrevet 24. desember 2007 #2 Skrevet 24. desember 2007 Vi har tidvis satt penger inn på konto både i forbindelse med jul og bursdager. OFte har vi gjort dette for det var spesielle ting guttene skulle, som reise ifm. idrett etc. De har likevel fått en liten pakke på julaften. Besteforeldre har ofte gjort det samme. Jeg synes det er bedre å gi penger enn å kjøpe noe de egentlig ikke trenger - bare fordi det skal være pakke. (Gutta mine får penger fra far sin i år - han har ikke klart å finne på noe og han vet at det blir godt mottatt) Så ja - jeg kunne gjort det - men da forklart hvorfor - og også sørget for at han fikk en liten ting for ikke å sitte der på julaften uten en eneste pakke.
Gjest Gjest Skrevet 24. desember 2007 #3 Skrevet 24. desember 2007 Tenåringsbarna i min familie ønsker seg penger. Synes det er fornuftig. Da kan de kjøpe noe de trenger og som blir brukt mye. Synes også dette er fint av hensyn til miljøet.
*Pepperkake* Skrevet 24. desember 2007 #4 Skrevet 24. desember 2007 Ja det hadde jeg kunne gjort. Når han ikke viser at han setter pris på gavene, hadde jeg heller satt inn et beløp på konto, og skrevet forklaringen i et julekort for eks. Nå aner jeg ikke bakgrunnen for uenighetene deres, men han virker fryktelig utakknemlig.
Gjest Stjernedryss Skrevet 24. desember 2007 #5 Skrevet 24. desember 2007 Hvis du gjør dette og skriver et hyggelig julekort er det en god ide. Skriv bare hyggelige ting så han skjønner at du er glad du han. Hva med å skrive: "Hei, jeg visste ikke hva du ønsket deg i år derfor setter inn 3000 kr på kontoen din så du kan kjøpe deg hva du vil. God jul fra mamma!"
Gjest =tentacle= Skrevet 25. desember 2007 #6 Skrevet 25. desember 2007 Han ønsket seg gave, jeg synes du gjorde det riktige. Om han ikke satte pris på gaven, eller om det var vanskelig for ham å vise positive reaksjoner foran dere pga situasjonen, så får det være. Selv om ungdommens omtrent eneste synlige reaksjonsmønster er avvisning og negativitet, sitter det ofte en person i skallet som merker seg omsorgen og det er verdt tusenlapper som ikke kommer til annen nytte. Håper han kommer bra ut på andre siden av denne perioden
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå