Gå til innhold

Hvor mange fylker grenser egentlig Oslo til?


Gjest Gjest_trådstarter_*

Anbefalte innlegg

Gjest Gjest_trådstarter_*

Hvor mange fylker grenser egentlig Oslo til?

Jeg trodde det bare var Akershus vi grenset til, men Madde på P4 sa vi grenser til 3 fylker!

Hvem andre er det vi grenser til?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Silmarill
Hvor mange fylker grenser egentlig Oslo til?

Jeg trodde det bare var Akershus vi grenset til, men Madde på P4 sa vi grenser til 3 fylker!

Hvem andre er det vi grenser til?

Det trodde jeg også :sjenert:

Foruten Akershus må grensen "gå gjennom" marka da til de to andre fylkene :klø:

Er i alle fall 3 Oslo grenser til.

Hvem andre enn Akershus Heloise?

Jada, jeg er driiiitdårlig i geografi (mine gode sider :fnise: )

Endret av Silmarill
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det trodde jeg også :sjenert:

Foruten Akershus må grensen "gå gjennom" marka da til de to andre fylkene :klø:

Hvem andre enn Akershus Heloise?

Jada, jeg er driiiitdårlig i geografi (mine gode sider :fnise: )

Se på bildet jeg linket til over din post, men tror ikke det er helt riktig.. Men på de bildene jeg fatn på den siden, var det 3. Men bare det ene der som viser navn også. Sitter på jobb så jeg kan ikke gjøre veldig mye research akkurat nå ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Fant dette etter et google-søk:

"Oslo grenser til:

- Akershus i sør, øst og vest.

- Buskerud i nord.

- Oppland i nord"

Da stemte det litt utydelige kartet jeg fant på Wikipedia også :) Supert!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her er det litt mer oversiktlig, men tyd det den som kan :) Er i alle fall 3 Oslo grenser til.

http://no.wikipedia.org/wiki/Bilde:Norway_counties.svg

Det kartet der er jo ikke rett... Ikke vet jeg hva som er rett, men i følge det bildet (og alle andre jeg finner på nett forøvrig...) ligger Akershus kun på østsida av Oslo, da jeg bodde i Asker, altså vest for Oslo bodde jeg da vitterlig også i Akershus.... :sjenert:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Silmarill
Fant dette etter et google-søk:

"Oslo grenser til:

- Akershus i sør, øst og vest.

- Buskerud i nord.

- Oppland i nord"

Dette er nok riktig, men hvordan i huleste kan jeg forlate Oslo i bil (lovlig) uten å kjøre gjennom Akershus?

Er det gjennom skogen(marka) som jeg skrev i det første innlegget mitt her i tråden da eller?

Men, Buskerud i nord hvor er det? :klø:

Endret av Silmarill
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Silmarill
Danskebåten?

:fnise:

Genialt svar - og det er jo faktisk lovlig også :fnise:

----

Akershus ligger rundt indre Oslofjord og omslutter Oslo med unntak av skogstrekningene i Nordmarka der Oslo har felles grense med Buskerud og Oppland. Derved deles Akershus i to atskilte deler.

Står det i linken under her

http://www.fjalar.no/reiseguide/artikkel.a...;artikkel=10292

Da er ikke jeg så dårlig i geografi alikken da jo :Hehe: fordi da må man gjennom en skogsti for å komme ut av Oslo uten å gå/kjøre gjennom Akershus!

;)

Endret av Silmarill
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest_Trådstarter_*

Så mange svar :) Tydelig at ikke jeg var den eneste som stusset på dette.

Akershus er en grense vi kjørende fra Oslo må gjennom Om vi går gjennom skauen på et bestemt sted eller to bestemte steder. Først da kan vi gå til to andre fylker uten å krysse Akershus!

Takk for svar og oppklaring Silmarill og dere andre :bukke:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Gjest_gjest_*

Oslo grenser ikke til Oppland i nord. Må gjennom Nittedal og Hakadal for å komme til Oppland. Fylket starter på Stryken. Lunner kommune er første kommunen du kommer til.

Så det så:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Oslo grenser ikke til Oppland i nord. Må gjennom Nittedal og Hakadal for å komme til Oppland. Fylket starter på Stryken. Lunner kommune er første kommunen du kommer til.

Så det så:)

Joda, Oslo grenser i Oppland ved Sandungen. Husk at Akershus består av to deler, med Asker og Bærum i vest og resten i øst. Det er i hullet mellom disse delene at Oslo grenser til Oppland (Lunner) i nord og Buskerud (Ringerike) i nordvest.

Det er til og med mulig å kjøre på privat skogsbilvei direkte fra Oslo til Oppland, dvs. på veien som går rundt Sandungsvannet.

Men det er tydeligvis ikke mange friluftsmennesker fra Oslo her. Skiløypen fra Sandungen til Katnosa krysser Oslo/Oppland-grensen. Grensen ligger på toppen av Kirkeberget, dvs. rett før den siste bratte nedoverbakken til Sandungen når man kommer fra Opplandsiden, slik man vanligvis gjør på ski. Hvis jeg husker rett, står det også en eller annen form for skilt med Oppland fylke på ved Katnosa.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 år senere...
Annonse

[1] Category widget

Hvor mange fylker grenser egentlig Oslo til?

Jeg trodde det bare var Akershus vi grenset til, men Madde på P4 sa vi grenser til 3 fylker!

Hvem andre er det vi grenser til?

Oslo grenser bare til Akershus så Madde sa feil.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...