Nelle Skrevet 14. april 2008 #21 Skrevet 14. april 2008 Olivenolje, matolje, egg, honning o.l, HJELPER ikke på slitt hår, det gjør KUN en hårklipp! Disse sakene gir kun en kosmetisk forbedrelse, tørt hår blir ikke sunt igjen, matvarer inneholder ingen ting som kan bygge opp og/eller reparere et tørt, skadet hår. Det er det bare en ordentlig hårkur som kan gjøre. Oljer legger seg utenpå håret, derfor blir det blankere og glattere. Og det er ikke å anbefale til et tynt nordisk hår. kan tenke meg at det er fint i et tykt/grovt utenlandsk hår. For å få det ut, kan jeg anbefale å kjøpe renseshampo, og ta i shampo før vann som før er skrevet her. Zalo funker også... Ville aldri brukt Zalo i håret!! Olje i håret kan funke fint for noen, men greia er å prøve seg frem for å finne ut hva som funker for ditt hår. Men bruk aldri olje i vått hår, som flere andre her sier. Hvis du vil teste ut olivenolje, så ha det i tørt hår, pakk det gjerne inn, la virke over natta og ta i sjampo FØR vann når du skal vaske ut. Ellers sies det at rapsolje har en fin rensende virkning på hodebunnen. Ta litt rapsolje i fingrene, og masser hodebunnen. La virke litt, og bruk samme metode som for olivenolje når du skal vaske ut. For å få ut olje (eller andre produktrester) fra håret anbefaler jeg følgende supre metode: Rør ut en teskje natron (fåes i alle matvarebutikker, de selges i små poser) i en kopp lunkent vann. Væt håret, hell blandingen over hår/hodebunn, masser forsiktig inn i hodebunnen, la virke i 2 minutter, og skyll grundig. Som en avslutning på denne "kuren" kan du helle en nesten full halvlitersflaske med lunkent vann tilsatt 1-2 ts eplecideredikk over håret. Skyll godt, og avslutt med å skylle i så kaldt vann som du klarer. NB! La ikke edikken komme i kontakt med natronblandingen, og sørg for å ha skylt ut natronblandingen godt før du bruker edikk. Hvis håret ditt kjennes tørt og pistrete, så KAN det skyldes store mengder produktrester som har lagt seg utenpå håret. Dette kan være rester av hårskum/gele, voks, sjampo, balsam etc. Det finnes mange tilsetningsstoffer i disse produktene som bygger seg opp i håret over tid, og jevnlige rensekurer er absolutt å anbefale. Metoden med natron og eplecideredikk er superbillig, og supereffektiv. Men: som ved andre rensekurer; bruk det ikke for ofte - da vil det slite/tørre ut håret ditt på sikt. Ellers kan du også prøve olje kun i tuppene. Jeg har selv hatt god nytte av hvetekimolje til dette formålet - kjøpte det i en life-butikk (eller var det vita?). Det er en liten hvit flaske med grønn skrift (husker ikke hva merket heter). Etter å ha vasket håret og håndkletørret tar jeg noen få dråper i håndflaten, gnir dette inn i fingertuppene og gnir dette igjen inn i hårtuppene. Er håret ditt særdeles tørt/skadet/fliset kan nok klipp være en god løsning, men du kan jo forsøke disse metodene først. Et annet tips kan også være å sjekke om sjampoen og balsamen du bruker inneholder silikoner eller ikke. Gjør de det, kan du forsøke en rensekur med natron/eplecideredikk, og så bytte til sjampo/balsam som ikke inneholder silikoner for å se om dette hjelper. Ta alltid en rensekur før du prøver noe nytt slik at du lettere kan vurdere virkningen av de nye produktene! Og husk: Det er ikke nødvendigvis de dyreste og flotteste produktene som er de beste. Jeg kjenner mange som har slikehår i rumpelengde og som aldri ville kunne drømme om å ha kommersielle hårprodukter i håret sitt. Lykke til :-) Klem :-)
Nelle Skrevet 14. april 2008 #22 Skrevet 14. april 2008 Jeg må kommentere noe mer i dette innlegget... Olivenolje, matolje, egg, honning o.l, HJELPER ikke på slitt hår, det gjør KUN en hårklipp! Disse sakene gir kun en kosmetisk forbedrelse, tørt hår blir ikke sunt igjen, matvarer inneholder ingen ting som kan bygge opp og/eller reparere et tørt, skadet hår. Det er det bare en ordentlig hårkur som kan gjøre. Dette er feil. Det er svært mange som bruker blandinger av ulike såkalte "matvarer" jevnlig, og som har langt større utbytte av dette enn av kommersielle hårprodukter. Man skal også huske på at det du omtaler som "ordentlige hårkurer" svært ofte inneholder tilsetningsstoffer og/eller silikoner som, på sikt, har en nedbrytende effekt på håret. Før trodde jeg at man MÅTTE bruke dyre kommersielle produkter for å få et fint hår (jeg trodde på det frisørene sa), og brukte tusenvis av kroner på ulike sjampoer, balsamer og hårkurer. Disse produktene gjorde aldri noe for håret mitt. Et av de beste "matvaretriksene" mine, som har gjort langt mer for håret mitt enn de dyreste og flotteste hårkurer, er natronblandingen med eplecideredikk som jeg beskriver ovenfor, i tillegg til en vaskemetode bestående av aloe vera gele, sirup og silikonfri balsam. Sistnevnte vaskemetode er en av de aller aller beste jeg noen gang har prøvd, og langt bedre (for mitt hår) enn noe kommersiell sjampo jeg har prøvd opp igjennom. Høres rart ut at man kan vaske håret med sirup, men det funker! Liza: Det er mulig du er frisør, og da er det selvsagt naturlig å anbefale kommersielle produkter. Folk er imidlertid forskjellige, og nordisk hår er faktisk også forskjellig. I tusenvis av år har kvinner brukt ulike "matvarer" (les: naturprodukter) for å stelle håret sitt, og det er jo ikke sånn at i alle disse tusen årene hadde kvinnene begredelig hår - helt frem til de kommersielle produktene ble oppfunnet i vår tidsalder. Som sagt: Jeg kjenner mange som har rumpelangt silkehår, så vakkert at man kan miste pusten av å se på det - og de ville aldri drømme om å bruke hverken kommersielle sjampoer, balsamer, hårkurer og ulike stylingprodukter - fordi de sier at det ødelegger håret deres. 1
Nelle Skrevet 14. april 2008 #23 Skrevet 14. april 2008 Jeg bruker olje mot tørr hodebunn, og der hjelper det i hvert fall. (Med frisørmamma er jeg fullstendig klar over at splittede tupper ikke kan repareres. ) Et annet godt tips for tørr hodebunn: Masser en god mengde aloe vera gele (renest mulig, jeg bruker 98% - den skal ikke være tilsatt smertestillende stoffer etc) i hodebunnen, pakk inn i plastfolie, la virke en time, skyll ut. En annen ting (det var noen som nevnte det å børste håret her): Bruk aldri, aldri hårbørste i vått hår. Hvis du må gre det, bruk en grovtagget kam - helst uten "(støpe)sømmer", og helst i tre (ikke plastikk - de har som regel "sømmer"). Når du børster tørt hår, bruk en børste med naturbust. Såkalte "føhnbørster" og andre plastikkbørster/syntetiske børster sliter unødig på håret. Man kan også bruke en børste med villsvinbust for å hjelpe tørt hår. Dette er ikke en børste beregnet for å børste ut eventuelle floker, men en børste som er beregnet for å fordele hodebunnens naturlige og pleiende fettstoffer ut i håret.
Gjest Gjest_Renate_* Skrevet 10. august 2009 #24 Skrevet 10. august 2009 For all del IKKE bruk zalo i håret!!! Det er et oppvaskmiddel som IKKE er beregnet til hår! Bruk en mild shampoo, vask det to ganger slik at skjellagene åpner seg godt, å deretter en hårkur eller god balsam som du blander litt olje eller serum sammen med...når du har skyllet ut hårkuren/balsamen og latt håret tørke, ta noen få dråper med olje eller serum og fordel jevnt i tuppene, ikke bruk for mye, da blir det fort fett...å ikke vask håret for mye...stuss det regelmessig, hver tredje måned er ideelt, hvis du har frisyre, hver sjette uke...
Gjest Gjest Skrevet 3. februar 2010 #25 Skrevet 3. februar 2010 Olivenolje er glimrende for hår som er tørt. Jeg har brukt massevis av frisørkurer, men prøvde olivenolje for noen dager siden. Det ble litt fett dagen etterpå (jeg vasket bare med shampo en gang) men nå er det mykt og fint. Jeg innbiller meg at det kan være lurt spesielt i kaldt snøvær sånn som nå. Og det er jo haugevis av dyre hårprodukter som inneholder olivenolje og skryter av det - billigere på butikken
Gjest Gjest Skrevet 3. februar 2010 #26 Skrevet 3. februar 2010 Olivenolje lukter og vanskelig å få ut av håret. Bruk heller jojobaolje, da blir håret mitt aldri fett etterpå, selv om jeg kun vasker med balsam (Balsam-metoden). Bruker man olivenolje er det et lurt triks å bruke så kaldt vann så mulig til å begynne med. Jo varmere vann, jo vanskeligere blir det å få det ut...
Gjest takk! Skrevet 17. mai 2010 #27 Skrevet 17. mai 2010 jo, jeg sitter meg RAPSolje i håret nå, sittet i en hel natt,,, jeg ser det er delte meninger, men gjort er gjort.. og når en med frisørmamma skriver at olje FUNKER, velger jeg å stole på den personen..
Gjest minime Skrevet 23. mai 2011 #28 Skrevet 23. mai 2011 har tørt hår som jeg fikk etter en omgang me striper (min første og siste gang) men det er bare en flekk mitt på hode og det hjelper IKKE å klippe det, det gror faktisk ut like brusete og grovt :S har prøvd mange hårkurer så nå skal jeg prøve olivenolje
hederlig Skrevet 10. september 2011 #29 Skrevet 10. september 2011 (endret) Bumper denne gamle tråden litt, jeg! Nå har jeg nettopp prøvd "Olivenolje-trikset" og venter spent på at håret skal tørke. Sliter med en ganske tørr hodebunn og enda tørrere og slitte tupper. Ser forøvrig nå at jeg burde google det FØR behandlingen og ikke etter, for jeg tok først vann i håret også tok jeg shampooen i til slutt. Selvom håret nå fremdeles er tørt kan det virke som det er mye olje som ikke ble vasket ut, ja. Har selv erfaring med at håret mitt har blitt mer og mer usunt, jo dyrere og "bedre" produkter jeg har prøvd ut. På tide å utforske en mer naturlig løsning, og se om noe kan redde mitt lange hår som er livredd for ett frisørbesøk. Endret 10. september 2011 av hederlig
Gjest Nanette Skrevet 24. september 2011 #30 Skrevet 24. september 2011 Skal den varmes først, olivenoljen?
Gjest Maria Skrevet 14. mai 2013 #31 Skrevet 14. mai 2013 Olivenolje er dritbra! Funker fett for meg, har fått tykt og langt hår nå. Leste også noe om at eggeplomme blandet med olivenolje skulle gi svært bra resultat for ikke minst et glansfullt hår, som hårkur.
Besserwisseren Skrevet 15. april 2016 #32 Skrevet 15. april 2016 Olivenolje fungerte absolutt ikke på meg! Jeg fulgte en nettside til punkt og prikke, og neste dag var håret mitt kjempe fett! Og selfølgelig hadde jeg ikke tid til å dusje før jobb, og endte opp med å gå på jobb lignende på en uteligger, med en halvparten av håret mitt 80% olje og 20% dry shampoo. Ikke meningen å være aggressiv, men dette er virkelig ikke for alle.
AnonymBruker Skrevet 15. april 2016 #33 Skrevet 15. april 2016 9 minutter siden, Besserwisseren skrev: Olivenolje fungerte absolutt ikke på meg! Jeg fulgte en nettside til punkt og prikke, og neste dag var håret mitt kjempe fett! Og selfølgelig hadde jeg ikke tid til å dusje før jobb, og endte opp med å gå på jobb lignende på en uteligger, med en halvparten av håret mitt 80% olje og 20% dry shampoo. Ikke meningen å være aggressiv, men dette er virkelig ikke for alle. Du svarer på et innlegg fra 2013 😂 Anonymkode: a1e0c...90e
Besserwisseren Skrevet 15. mai 2016 #34 Skrevet 15. mai 2016 Den 15. april 2016 at 18.11, AnonymBruker skrev: Du svarer på et innlegg fra 2013 😂 Anonymkode: a1e0c...90e Ja, jeg vet det. Noe annet innlysende jeg allerede vet og ikke bryr meg om som du vil si? Du klager jo på en kommentar på et innlegg fra 2013, ved skrive en kommentar på et innlegg fra 2013. Det beviser jo bare at det fortsatt er folk som leser dette forumet og muligens kan finne det spennende. Det vil jo si at det kan være hjelpsomt å lese om dette fra flere vinkler og få svar på ting du kan lure på. Du har selfølgelig all rett til å skrive det du vil, men etter å ha lest din såpass urellevante kommentar, konkluderer jeg med at du må være en ganske umoden kvinne. 1
AnonymBruker Skrevet 24. oktober 2018 #35 Skrevet 24. oktober 2018 På 15.5.2016 den 17.10, Besserwisseren skrev: Ja, jeg vet det. Noe annet innlysende jeg allerede vet og ikke bryr meg om som du vil si? Du klager jo på en kommentar på et innlegg fra 2013, ved skrive en kommentar på et innlegg fra 2013. Det beviser jo bare at det fortsatt er folk som leser dette forumet og muligens kan finne det spennende. Det vil jo si at det kan være hjelpsomt å lese om dette fra flere vinkler og få svar på ting du kan lure på. Du har selfølgelig all rett til å skrive det du vil, men etter å ha lest din såpass urellevante kommentar, konkluderer jeg med at du må være en ganske umoden kvinne. Og jeg sitter i dag i 2018 å leser om dette 😅 like aktuelt i dag som den gangen 😊 Anonymkode: b43ae...a70 3
AnonymBruker Skrevet 22. november 2019 #36 Skrevet 22. november 2019 På 24.10.2018 den 3.58, AnonymBruker skrev: Og jeg sitter i dag i 2018 å leser om dette 😅 like aktuelt i dag som den gangen 😊 Anonymkode: b43ae...a70 Og jeg leser om det i snart 2020💎 Anonymkode: f3213...83a
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå