Gjest clueless Skrevet 21. desember 2007 #1 Skrevet 21. desember 2007 Hva er egentlig forskjellene på disse hesterasene? Og spiller det noen rolle hvor de kommer fra, som gjør at de blir brukt til akkurat det? Har inntrykk av at det er flere norske varmblodser som er travere, enn amerikanske f.eks. Og fullblodser er mest til gallopp, eller? Men hva er halvblods, og hva blir de brukt til?
rangi Skrevet 21. desember 2007 #2 Skrevet 21. desember 2007 Dette er ikke raser i seg selv, men betegnelser på hestetyper. Det går på bygning, temperament og også litt bruksområde.
Gjest Wolfmoon Skrevet 21. desember 2007 #3 Skrevet 21. desember 2007 Wikipedia hadde en grei oversikt her.
Gjest Islending Skrevet 21. desember 2007 #4 Skrevet 21. desember 2007 På Wikipedia sto det at Islandshest og Shetlandsponni er varmblods..... Seriøsiteten er vist ikke helt på topp...
smidja Skrevet 5. januar 2008 #5 Skrevet 5. januar 2008 På Wikipedia sto det at Islandshest og Shetlandsponni er varmblods..... Seriøsiteten er vist ikke helt på topp... Her er det nok kunnskapene dine som ikke er helt på topp. Islandshest og shetlansponni er faktisk varmblodsraser...
dittin Skrevet 6. januar 2008 #6 Skrevet 6. januar 2008 egentlig så forteller det mest om pelstypen hesten har!
Tabris Skrevet 6. januar 2008 #7 Skrevet 6. januar 2008 Pelstypen? Jeg trodde det gikk på temperament og kroppsbygning?
mamut75 Skrevet 6. januar 2008 #8 Skrevet 6. januar 2008 Da jeg drev med hester het Fjordingene og Dølahestene på rideskolen , kaldblodshester , resten het enten dansk varmblods , engelsk fullblods eller irsk og engelsk mix .
mamut75 Skrevet 6. januar 2008 #9 Skrevet 6. januar 2008 Se her , står det at Shetlands ponni er en kaldblods http://www.hesteplassen.no/index.cfm?id=87099
smidja Skrevet 7. januar 2008 #10 Skrevet 7. januar 2008 Se her , står det at Shetlands ponni er en kaldblods http://www.hesteplassen.no/index.cfm?id=87099 Hentet fra artikkelen der: "Det er ikke bare kaldblodstraveren som går under betegnelsen «kaldblods»; alle større hesteraser som er/ser tunge ut, altså; ikke har den edle og lette kroppsbygning som du ser hos en varmblods eller fulblods, betegnes som kaldblods. Eksempler på dette er shetlandsponni, islandshest, nordlandshest, fjording, og dølahest." Hjelpe meg for en beskrivelse. Alle større hesteraser som er/ser tunge ut... hallo...
smidja Skrevet 7. januar 2008 #11 Skrevet 7. januar 2008 Pelstypen? Jeg trodde det gikk på temperament og kroppsbygning? Det gjør det
Gjest Gjest Skrevet 7. januar 2008 #12 Skrevet 7. januar 2008 Her er det nok kunnskapene dine som ikke er helt på topp. Islandshest og shetlansponni er faktisk varmblodsraser... Skal lete lenge etter raser som er mer typisk tunge. Så du tar nok litt feil her.
smidja Skrevet 7. januar 2008 #13 Skrevet 7. januar 2008 (endret) Skal lete lenge etter raser som er mer typisk tunge. Så du tar nok litt feil her. Tro hva du vil, men det stemmer at islandshest og shetlandsponni er varmblodshester Det går ikke på kroppsfasong alene, men på temperament. Endret 7. januar 2008 av smidja
Gjest Gjest Skrevet 7. januar 2008 #14 Skrevet 7. januar 2008 Det går ikke på kroppsfasong alene, men på temperament. Og innblandet blod. Disse hestene har både et typisk temprament og kropp som en kaldblods. Men hvis du absolutt vil være så påståelig så har du sikkert ikke noe mot å vise til linker!?
mamut75 Skrevet 7. januar 2008 #15 Skrevet 7. januar 2008 Jeg har iallefall aldri tenkt på shetlands ponni eller Islands ponni som varmblods . Begge er kraftig bygd og har raggete pels , de shetlandsponniene jeg har sett har vært ganske rampete , men de fleste ponnier er vel generelt mere rampete enn hestene ? Det var iallefall mange flere som ble kastet av på ponnivolte enn på de vanlige timene på den rideskolen jeg var , det var faktisk så mange som ble kastet av av og til at det kunne utarte seg som rene underholdningen av og til
smidja Skrevet 7. januar 2008 #16 Skrevet 7. januar 2008 Og innblandet blod. Disse hestene har både et typisk temprament og kropp som en kaldblods. Men hvis du absolutt vil være så påståelig så har du sikkert ikke noe mot å vise til linker!? Islandshesten har da typisk temperamentet til en varmblods. Skal lete og se litt om jeg finner en link. Du kan også spørre en hvilken som helst person med kjennskap til islandshest
Gjest Gjest Skrevet 7. januar 2008 #17 Skrevet 7. januar 2008 Hvor vidt en hest/ponni er kaldblods, varmblods eller fullblods avgjøres blant annet av området rasen kommer fra da dette vil diktere temperamentet og anatomiske egenskaper som har økt deres sjanse for overlevelse Environmental features of a region, such as the climate and the landscape, foster the development of certain behavioural traits and conformational features which improve the survival chances of resident animals. We can see this effect in the two recognised horse types: the so-called 'hot-blooded' horses (such as the Thoroughbred) and the 'cold-blooded' ones (such as the Clydesdale). These terms do not actually refer to the horses' blood heat but are general labels for their body shapes, temperaments and climatic origins. Hentet fra denne siden. Videre ser man: The cold-bloods developed in the cooler habitats of Europe and Northwest Asia, while the hot-bloods have their ancestral homes in hot, dry regions close to the equator. Thus, an archetypal cold-blood is equipped with a chunky body in order to reduce heat loss, a tendency to increase body weight in times of plenty by the deposition of subcutaneous fat, and the capacity to grow a very thick winter coat. He is the one with a phlegmatic temperament. Også hentet fra denne siden. Både shetlandsponnier og islandshester er dermed typiske kaldblodsraser. Ved gjentatte søk på nettet i engelsk literatur finner man fort ut at det er slik man korrekt deler inn heste-gruppene. Hvorfor wikipedia norge opererer men en grov feil på dette området er uvisst.
Gjest Gjest Skrevet 7. januar 2008 #18 Skrevet 7. januar 2008 Islandshesten har da typisk temperamentet til en varmblods. Skal lete og se litt om jeg finner en link. Du kan også spørre en hvilken som helst person med kjennskap til islandshest Jeg har kjennskap til islandshesten og ville ikke sagt at den har et varmblods temperament. Som du ser så er uansett ikke temperament alene avgjørende for hvilken gruppe man plasserer hester i.
smidja Skrevet 7. januar 2008 #19 Skrevet 7. januar 2008 Og innblandet blod. Disse hestene har både et typisk temprament og kropp som en kaldblods. Men hvis du absolutt vil være så påståelig så har du sikkert ikke noe mot å vise til linker!? Har ikke så veldig god tid til å lete akkurat nå, men her er en link iallefall: Varmblods
smidja Skrevet 7. januar 2008 #20 Skrevet 7. januar 2008 Se her , står det at Shetlands ponni er en kaldblods http://www.hesteplassen.no/index.cfm?id=87099 Jeg sendte de en mail og gjorde de oppmerksom på feilen. De takket for hjelpen og sa det kunne gå litt fort i svingen noen ganger og at de skulle rette det opp
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå