Gå til innhold

Trening, jeg vil men jeg er vettskremt...

Fremhevede innlegg

Gjest Utlogget Bruker
Skrevet

Jeg logget ut for å skrive dette, for jeg synes det er litt flaut og litt dumt :sjenert:

Jeg har kjempelyst til å trene, på studio, noen ganger i uka. Jeg må ha mosjon, jeg sitter på jobb og jeg sitter hjemme og kroppen begynner å gi meg signaler på at noe må skje snart...

Jeg gikk ned 10 kg, men har gått opp igjen 5, og vil ikke opp igjen til det jeg desvere gikk opp til sist gang. Og ryggen min klager høylytt (har mye smerter i ryggen), så nå er jeg redd for at hvis jeg ikke gjør noe snart, så kan jeg ende opp med enda flere plager som jeg aldri kan bli kvitt, og såpass mange kilo at jeg bare kan drømme om å gå de av meg igjen.

Typen min sier jo hele tiden at "det skal ikke så mye til for at du skal komme i god form!", og at "Når jeg flytter skal jeg kjøpe apparater som du kan bruke når du vil" etc., etc. Men han flytter ikke på lenge, og det kan godt hende det ikke skal så mye til for meg å komme i form, men hvordan!

Jeg har tenkt lenge på å melde meg inn på et treningssenter... Men jeg har litt angst. Jeg liker ikke å bli sett, jeg vil ikke at folk skal legge merke til meg.

Er det noen som vet om noe alternativ for de som er litt sjenerte? Noe studio som ikke er så "crowded"? Eller andre annerledes alterlativer?

Har tenkt på personlig trener, men det har jeg bare ikke råd til..

Må komme i bedre form, men selvom jeg vet om så mange måter å gjøre det på, greier jeg bare ikke ha selvdisiplin nok til å trene hjemme og faktisk fortsette med det. Føles så håpløst.

Noen gode tips?

- Sjenert

Videoannonse
Annonse
Gjest Frk Åberg
Skrevet (endret)

Nå vet jeg ikke hvor sjenert du er, men mitt inntrykk er at man glir ganske så gdt inn i mengden når man er på treningsstudio. De fleste har nok med seg selv og sin egen trening. Med mindre man skiller seg veldig ut ved å ha på seg skinnjakke, være usedvanlig oversminket, lage rare lyder, eller andre ting som er nevnt i tråden om rare ting man har sett på treningsstudio. Så lenge man har på seg treningsklær og trener vanlig, blir man ikke lagt spesielt merke til.

Kan det evt. være et alternativ å bare gå på timer, og stille seg bakerst i rommet? Man blir ganske usynlig da.

Endret av Frk Åberg
Skrevet

hva medå sette opp en treningsplan over øvelser du kan gjøre, og drive med det hjemme... gjerne til musikk du liker

Skrevet
Jeg har tenkt lenge på å melde meg inn på et treningssenter... Men jeg har litt angst. Jeg liker ikke å bli sett, jeg vil ikke at folk skal legge merke til meg.

Er det noen som vet om noe alternativ for de som er litt sjenerte? Noe studio som ikke er så "crowded"? Eller andre annerledes alterlativer?

Du blir faktisk ikke sett. Folk er opptatt med sitt og legger lite merke til andre, noen er litt opptatt av å bli sett, men folk er ikke der for å stirre på andre.

Jeg hadde akkurat samme 'problem' før jeg startet å trene, og det som fikk meg i gang var at jeg startet sammen med en venninne. Det var liksom litt tryggere når man var to som var nybegynnere. Vi trente sammen lenge, og etter hvert var det helt greit å gå alene når den ene ikke kunne osv. Nå trener jeg for det meste alene.

Kanskje du kan trene sammen med samboeren din i begynnelsen?

Gjest Blondie65
Skrevet

Ingen bryr seg om hvordan andre ser ut på trening. De aller fleste som går på treningsstudio går dit for å trene og mange har et vektproblem når de begynner. Så det er "bare" å rive ned den muren med en gang og slutte å bruke det som unnskyldning.

Utover det vil jeg anbefale deg å gå tur. Helst med noen herlige motbakker i begynnelsen av runden, og helst minst 45 minutter på hver tur. Motbakkene får opp pulsen din samt at du vil merke fremgangen når du gjør dette regelmessig.

Har hørt flere eksperter si at trening hjemme uten instruktør som regel ikke blir hardt nok for vektreduksjon. Det er dessverre nøyaktig den erfaringen jeg har selv. Men det er ikke like vanskelig å motivere seg for en tur. I disse mørketider er det bra å komme seg ut midt på dagen i helgene også slik at man får glede av litt dagslys. God musikk på øret og marsj av sted.

Gjest AnneShirley
Skrevet

Jeg hadde også store vegringer mot å trene "synlig". Så jeg startet med å stille meg bakerst i aerobic-klasser, så begynte jeg etter hvert å trene i strykerom på "rare tider" med lite folk (f.eks fredag kveld og tidlig søndag morgen).

Etter hvert har jeg blitt tryggere på situasjonen og oppdaget at "de andre" er mer opptatt av sin egen trening enn av meg.

Bare du kommer over kneika gå "alt så meget bedre" ;)

Det med å gå tur er også ypperlige forslag. Det kan du gjøre mens du "manner deg opp" til å begynne å trene i studio og i tillegg til studiotreningen når du har begynt med den.

Skrevet

Ja, i disse dager er det stille på treningsstudioene. I januar blir det en helt annen dans, for da kommer alle nyttårsforsett- og 'slanke-vekk-jula'- folka...så det er kanskje ikke den beste tida å starte på for noen som syns det blir stress med mye folk.

Gjest AnneShirley
Skrevet

Elfrida har et poeng i at januar neppe er det beste tidspunktet å begynne dersom man vil unngå for mange folk.

Jeg begynte i januar i år med å gå turer og gjøre enkle øvelser hjemme. Så begynte jeg med aerobic i februar og styrketrening litt utpå våren.

Kan det være en plan for deg?

Gjest utlogget Bruker, TS.
Skrevet
Elfrida har et poeng i at januar neppe er det beste tidspunktet å begynne dersom man vil unngå for mange folk.

Jeg begynte i januar i år med å gå turer og gjøre enkle øvelser hjemme. Så begynte jeg med aerobic i februar og styrketrening litt utpå våren.

Kan det være en plan for deg?

Det hørtes ikke dumt ut! Hvordan var det med befolkning på studioet da du startet? :)

Jeg må bare si tusen tusen takk for mange fine svar! Er veldig godt å høre at jeg ikke er alene om å føle det slik :)

Noen har foreslått å dra med venninne eller kjæreste, det var planen i første omgang. Men nå har jeg ikke venninner å dra med lenger. Noen ahr flyttet og andre går på andre steder langt unna. Typen er vanskelig å få med på noe som helst, han var motivert men så kom sommeren og da var det andre planer for han. Det er noe jeg må gjøre alene, som er helt greit hadde det ikke vært for "prestasjonsangsten" :P

Takk igjen for svar! Tar gjerne imot flere tips om noen har! :jepp:

- Sjenert

Skrevet

Vet ikke hvor du bor så ikke sikkert dette passer...men hva med et sånt senter: Sirkeltrening , under kontakt ser du hvor de ulike sentrene ligger. Disse er kun for kvinner.

Skrevet

På timer i sal (aerobic, dans, styrke, step, pulstimer osv) er alle opptatt med å se på instruktøren og passe på sine egne saker. Hvis du i tillegg stiller deg litt på siden eller bak så tror jeg virkelig ikke du kommer til å føle deg beglodd. Bra trening også!

(Nå skal jeg ikke påstå at folk ser på deg hvis du trener med apparater eller på kondisjonsmaskiner på studio, men det er en veldig trygg begynnelse med en gruppetime aerobic, instruktøren motiverer jo også.)

Skrevet

Jeg ble glad av å høre dette gitt :fnise: Jeg har også hatt vegringer mot å begynne i treningstudio... Pga av folk kommer til å se på meg... Men egentlig er det jo ikke så mye å se på.. Hehe...

Skrevet (endret)

Jeg hadde også angst mot treningsstudioer før, men det viste seg jo å bare være tull. Det er ingen som ser deg, alle er opptatt med seg og sitt.

Jeg eier ikke koordinasjon, men er med på enkelte slike timer uansett, selv om jeg ikke får til alle trinnene. Som instruktøren sier: Det viktigste er å være i bevegelse.

Så mann deg opp, meld deg inn og pell deg på en time ;)

Edit: Jeg lekker forresten merke til de oversminka jentene. Aldri skjønt vitsen med å pynte seg til trening, etter timen ser man ut som helvete uansett.

Endret av murray
Skrevet

Jeg er også sjenert, og det verste med å begynne var at alt var så nytt for meg på treningsstudioet. Etter at jeg hadde trent noen ganger og kommet "inn i det" så følte jeg mer mye mer sikker. Jeg trener alene, føler meg faktisk mest usynlig da ;) også er det som andre her sier: alle har nok med sitt eget, og de som blir sett blir det som regel fordi de VIL det ;)

Skrevet

Hei!

Jeg begynte i høst, både på timer og å trene styrke på apparater. Var som deg kjempenervøs. Gikk med ei venninne, og første gang feiga vi ut, fordi det var skummelt med alle disse store sterke mannfolka som fleksa muskler.. Men det var bare tull egentlig. Nå er det ikke noe problem lenger. Synes egentlig det er greit at det er en del folk der, da er det lettere å "skli inn". Liker ikke at noen ser på meg når jeg trener. Det har ikke endret seg, jeg har bare innsett at ingen egentlig ser på andre enn seg selv...

Synes det var lettest å begynne på timer, det var ikke så "flaut", annet en at jeg ikke har så god rytme og koordinasjon ;) Selv det kom jeg over etter en gang eller to.

Hvorfor synes dere det er lettere med få folk der egentlig? Føler meg mer synlig som en av få, enn en av mange jeg..

Men uansett, kan kreve litt mot å gå inn første gang, men tro meg, det bli lettere allerede andre gangen! Venninna mi fikk en av instruktørene til å vise henne apparatene, det var veldig greit. Da følte vi at vi visste hva vi holdt på med, og ikke bare fikle med innstillingene selv.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...