Gjest pirjo Skrevet 20. desember 2007 #1 Skrevet 20. desember 2007 Heisan, har brukt Cerazette i et halvt år og egentlig hatt lite blødninger hittil. Men nå har jeg hatt mens i snart to uker. Lysten er også borte stort sett - til fortvilelse for både mannen min og meg, så jeg lurte på å legge inn en spiral isteden. Tenkte da på kobberspiral, for det kan jo hende jeg reagerer negativt på hormonspiral også...? Etter mange år på diverse piller kunne jo kanskje kroppen hatt godt av å slippe å få i seg ekstra hormoner? Lurer bare på om jeg må få tilbake mensen før jeg evt legger inn spiral, noen som vet? Og: Er det veldig ubehagelig/vondt å få lagt inn? Jeg hater nemlig GU... Og: Noen som har positive eller negative erfaringer med noen av spiraltypene?
Saeria Skrevet 20. desember 2007 #2 Skrevet 20. desember 2007 Jeg har hatt kobberspiral og slapp å vente på mensen før jeg satt den inn. Innsettingen var ikke vond i mitt tilfelle. Litt ubehagelig bare, og jeg fikk en liten blødning og litt "menssmerter" etterpå. Det gikk kjapt og greit å få den på plass og legen klippet til trådene fort også. Jeg fjernet min etter litt over et halvt år, fordi spiralen virket irriterende på slimhinnene mine, så jeg hadde småblødninger hver dag fra jeg satt den inn. Dette er ikke noe som skjer med alle da. Ellers var mensblødningene på spiralen kraftigere og menssmertene vondere, men det er normalt når en går på kobberspiralen.
Gjest pirjo Skrevet 21. desember 2007 #3 Skrevet 21. desember 2007 Ok. Får ta mot til meg og bestille time hos lege... Er uansett ikke gøy med null lyst og laaang blødning som liksom aldri tar slutt. Men slik er det visst ofte med Cerazette har jeg forstått.
Saeria Skrevet 21. desember 2007 #4 Skrevet 21. desember 2007 For meg var det stikk motsatt. Jeg hadde null blødninger på cerazette. Lysten var ikke stor da.
Gjest Gjest Skrevet 21. desember 2007 #5 Skrevet 21. desember 2007 Heisan, har brukt Cerazette i et halvt år og egentlig hatt lite blødninger hittil. Men nå har jeg hatt mens i snart to uker. Lysten er også borte stort sett - til fortvilelse for både mannen min og meg, så jeg lurte på å legge inn en spiral isteden. Tenkte da på kobberspiral, for det kan jo hende jeg reagerer negativt på hormonspiral også...? Etter mange år på diverse piller kunne jo kanskje kroppen hatt godt av å slippe å få i seg ekstra hormoner? Lurer bare på om jeg må få tilbake mensen før jeg evt legger inn spiral, noen som vet? Og: Er det veldig ubehagelig/vondt å få lagt inn? Jeg hater nemlig GU... Og: Noen som har positive eller negative erfaringer med noen av spiraltypene? Jeg har nettopp satt inn hormonspiral og syntes det gjorde veldig vondt. Holdt på å besvime. Men det positive er at smertene går veldig fort over! Min gynekolog anbefalte hormonspiral. Jeg hadde tenkt meg kobbersiral fordi jeg har gått på p-piller i veldig mange år. Men gynekologen sa at det var sunnere for kroppen å gå på hormoner enn ikke å gjøre det. Dessuten inneholder hormonspiralen kun det ene hormonet som finnes i mini-pillen. Kobberspiral kan gi sterke smerter, og lange og kraftige blødninger, så gynekologen anbefalte den bare ved spesielle tilfeller til de som ikke kan ha hormoner. Lykke til!
Saeria Skrevet 21. desember 2007 #6 Skrevet 21. desember 2007 Eneste aberet med hormonspiralen er vel at den kun inneholder gestagen. Det er det hormonet som i mange tilfeller er skyld i nedsatt sexlyst.
Gjest pirjo Skrevet 25. desember 2007 #7 Skrevet 25. desember 2007 Å, var ikke klar over at det er gestagen som bidrar til minsket lyst. Det forklarer jo hvorfor både minipiller og kombipiller har virket slik på meg. Kanskje jeg prøver kobberspiral da, og satser på at den ikke bidrar til en hel syndeflod...
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå