Gå til innhold

Å lykkes med mandelpoteter?


Femiline

Anbefalte innlegg

Å stå på julaften for å oppdage at alle potetene er ihjelkokt er ikke noe morsomt. Har kokt mandelpoteter i 2 omganger før, og lærer aldri hvordan jeg skal koke de.. Leste her inne en gang hvordan, men selvfølgelig nå husker jeg ikke det.

Så hvordan lykkes jeg med mandelpotetene?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Signere siste taler, dampkoking er tingen. Og følg godt med de,de er bokstavelig talt "plutselig" ferdig. Men så godt da! Mmmmmm...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dampkoking, og å huske på at de skal koke endel kortere enn andre poteter. Det er lurt å følge med på dem hele tiden fra de har kokt 5-10 minutter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg pleier å la de koke i ca 5 minutter, slår deretter av koketoppen, og lar de trekke i ca. 10 minutter. Funker hver gang.

Det funker fint i følge svigermor ja :Nikke:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hvis man klarer å få tak i bakemandelpoteter er det mye enklere. da kokes de på samme måte som andre poteter, og omtrent like lenge selv om de er mye større..... og det blir aldri mos av det( selv om potetmos av mandelpoteter er noe av det beste jeg vet)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her kommer supertrikset som funker på alle poteter. Ja faktisk, jeg steg mange hakk på min egen "selvfølelse-som-husmorskala"!!

SALT!

Med nok salt i kokevannet, kan du fosskoke poteter i en time uten å sjekke dem.

Jeg bruker ca en ss. grovsalt sammen med mandelpotetene når jeg koker ca 10 poteter. Mere vann=mere salt, tenker jeg..

Synes ikke potetene smaker salt av det heller. De blir bare hele..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bruker mest mandelpoteter til koking, og gjør ikke noe annerledes enn ved vanlig potetkoking. Koker gjerne med skallet på og har i litt salt i kokevannet. Tar gjerne litt kortere tid med mandelpotetene enn feks Beate, men ellers alt likt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 år senere...
Gjest MissPrada :)

Mitt absolutte beste tips er følgende:

Skrell potetene og la de koke i fire minutter, ikke lenger!

Deretter heller man av vannet og legger et kjøkkenhåndle over potetene i kjelen.

Deretter tart du me kjelen inn på soverommet og pakker den godt inn i dyna, der kan potetene ligge nesten så lenge man vil uten av de blir ødelagte. På julaften kokte jeg de klokke to og de var perfekte klokken fem :)

Deilig å ha en mindre ting å tenke på! Lykke til ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Koker mandelpoteter i ca 8-12 min, avhengig av str. Så heller jeg av vannet og lar de stå hvertfall like lenge som de her kokt. Blir perfekte poteter hver gang. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg pleier å la de koke i ca 5 minutter, slår deretter av koketoppen, og lar de trekke i ca. 10 minutter. Funker hver gang.

Dette funket i allefall strålende for meg på nyttårsaften. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...