Gå til innhold

Kan mensen "hoppe over" en måned?

Fremhevede innlegg

Skrevet

Nå skulle jeg hatt mensen for tre-fire uker siden, men den har rett og slett ikke dukket opp. Jeg bruker ikke p-piller eller lignende og er ikke gravid. Jeg skal til legen i januar om mensen ikke dukker opp innen da, men er det noen som vet om mensen rett og slett kan "hoppe over" en måned av en eller annen grunn?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Vet ikke hvor "vanlig" det er, men det har skjedd meg en gang. Har aldri tatt så mange unødige graviditetstester i hele mitt liv som i den perioden. Brukte en hel formue.

Skrevet

Det skjedde meg også en gang - rett etter at exen dumpet meg. Jeg var jo livredd for at jeg var gravid, og tok også flere slike tester. Men tror det måtte være pga psykisk stress og nedstemthet etter bruddet. (Var helt ødelagt i noen uker, fysisk og psykisk, etter jeg oppdaget utroskapet)

Skrevet (endret)

Det er mulig at eggløsningen blir utsatt ja, man hopper ikke over en mens, men den blir utsatt siden eggløsningen ikke kommer. Det er mulig også for de med veldig stabil syklus, men ikke nødvendigvis vanlig at den blir utsatt med så mye som 3-4 uker. Siden du er sikker på at du ikke er gravid så antar jeg at du har tatt en test? Hvis det er lenge siden du testet så ville jeg tatt en til, noen tester negativt selv om de er gravid.

Endret av Concertina
Gjest Silmarill
Skrevet (endret)

Årsaken kan være stress, depresjon eller overdreven slanking/trening.

Det kan også være nedsatt virksomhet i skjoldbruskkjertelen, men da er du gjerne trett, slapp, og fryser lett i tillegg.

Som Concertina skriver så bør du graviditetsteste deg en gang til om det er lenge siden du gjordet dette.

Kanskje du skal ta en tur til legen om den ikke kommer snart!

Endret av Silmarill
Skrevet
Det er mulig at eggløsningen blir utsatt ja, man hopper ikke over en mens, men den blir utsatt siden eggløsningen ikke kommer. Det er mulig også for de med veldig stabil syklus, men ikke nødvendigvis vanlig at den blir utsatt med så mye som 3-4 uker. Siden du er sikker på at du ikke er gravid så antar jeg at du har tatt en test? Hvis det er lenge siden du testet så ville jeg tatt en til, noen tester negativt selv om de er gravid.

Gravid kan jeg ikke være så den er i hvert fall sikret. :)

Men ja Simarill, jeg skal ta en tur til legen over jul hvis mensen ikke dukker opp...Jeg har opplevd det en gang før også i stressperiode, men da var den bare forsinket i 4-5 dager..Ikke uker.

Takk for svar dere...Da vet jeg ihvertfall at sånt kan skje, så slipper jeg å bekymre meg altfor mye i ferien nå :)

Skrevet

Jeg opplever å "hoppe over" dersom jeg er svært stresset eller trist - da bestefaren min døde og da jeg dumpet eksen feks.

• 5 år senere...
Skrevet

jeg lurer på en ting er det normalt at mensen hopper over en månad for jeg hadde mensen sist i januar og nå i februar har jeg ikkje hatt den og eg er redd for at eg er gravid vet noen hva eg kan gjøre ?

Skrevet

Den kan som skrevet over hoppe over en mnd dersom du har vært gjennom endel stress.

Ta en graviditetstest. Kommer ikke mensen tilbake på 3 mnd, og er du ikke gravid, dra til legen.

Anonym poster: 4079cac8686991ef6deee335c1be5532

Skrevet

jeg lurer på en ting er det normalt at mensen hopper over en månad for jeg hadde mensen sist i januar og nå i februar har jeg ikkje hatt den og eg er redd for at eg er gravid vet noen hva eg kan gjøre ?

Ta en test selvfølgelig!!!

Skrevet

Ta en test selvfølgelig!!!

Skrevet

Ja, det kan skje. Risikofaktorer for utsatt eggløsning (og dermed mens) er stress, kronisk angst, mye trening, rask vekt oppgang eller nedgang. Det kan være lurt å ekskludere graviditet om du er i tvil.

Selv pleier jeg å ha spesielt lange sykluser på vinteren, nå sist tok det 60 dager før jeg fikk mens igjen. Men jeg vet av erfaring at jeg har generelt sett litt lengre sykluser enn det som er normalt (36-40 dager).

Skrevet (endret)

.

Endret av Lille Solstråle
Skrevet

Jeg gikk uten mensen fra jeg var 19 til jeg var 23 på grunn av en cyste. Det vat visst helt normalt og ufarlig. Så dukket den plutselig opp igjen etter mange år. Den kan også bli borte på grunn av vektforandring, overvekt, undervekt og som det nevnes stress osv. Om den ikke dukker opp på et par måneder ville jeg gått til lege.

Anonym poster: 03855378d6f8d48fdcb71a20f964b54d

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...