musikkglad Skrevet 19. desember 2007 #1 Skrevet 19. desember 2007 I over 2 år kjempet jeg, jeg vant utrolig mye gjennom kjempingen. Mange nye venne, kontakt igjen ed gamle venner, jeg gjennomførte rusbehandling og ettervern, jeg satte meg på skolebenken jeg igen. Jeg fikk orden på økonomien og fikk meg en leilighet. I går sprakk jeg. Har slitt med enormt sterke rustanker de siste par mnd. Har snakket mye om det, med bl.a legen min. Men jeg ble følte og føler at jeg ikke har blitt tatt på alvor. Følt at folk har tenkt at "Hun har vært rusfri i 2 år nå så det kan ikke være så ille som hun vil ha det til". Vel, så ille var det. Det verste er vel at jeg ikke syns det er så ille idag (har tatt noen piller idag oxo). Jeg syns det bare er positivt for jeg opplevde i noen timer å ha det bra, ingen smerter, hverken fysisk eller psykisk. Har så lyst til å beholde det. Det jeg syns er ille, er å være ærlig med folk og si det som det er. Å stå for det jeg har gjort. Jeg vet at venner og bekjente vil ta stor avstand fra meg og jeg kjenner nå at det vil bli kjempevanskelig å face dem når jeg blir nykter igjen. Dere der ute som sliter med å holde dere rusfrie, ikke ta den første dosen, eller drammen eller den første pilla, VENNLIGST IKKE GJØR DET, BE HELLER OM HJELP.
Gjest bente85 Skrevet 19. desember 2007 #2 Skrevet 19. desember 2007 Vet ikke helt hva jeg skal si.. Men jeg ser at dette er veldig vanskelig for deg, og jeg håper at du kan komme deg på rett vei igjen, og at du ikke faller tilbake mer enn denne ene gangen. Lykke til.
Gjest Gjest Skrevet 19. desember 2007 #3 Skrevet 19. desember 2007 I over 2 år kjempet jeg, jeg vant utrolig mye gjennom kjempingen. Mange nye venne, kontakt igjen ed gamle venner, jeg gjennomførte rusbehandling og ettervern, jeg satte meg på skolebenken jeg igen. Jeg fikk orden på økonomien og fikk meg en leilighet. I går sprakk jeg. Har slitt med enormt sterke rustanker de siste par mnd. Har snakket mye om det, med bl.a legen min. Men jeg ble følte og føler at jeg ikke har blitt tatt på alvor. Følt at folk har tenkt at "Hun har vært rusfri i 2 år nå så det kan ikke være så ille som hun vil ha det til". Vel, så ille var det. Det verste er vel at jeg ikke syns det er så ille idag (har tatt noen piller idag oxo). Jeg syns det bare er positivt for jeg opplevde i noen timer å ha det bra, ingen smerter, hverken fysisk eller psykisk. Har så lyst til å beholde det. Det jeg syns er ille, er å være ærlig med folk og si det som det er. Å stå for det jeg har gjort. Jeg vet at venner og bekjente vil ta stor avstand fra meg og jeg kjenner nå at det vil bli kjempevanskelig å face dem når jeg blir nykter igjen. Dere der ute som sliter med å holde dere rusfrie, ikke ta den første dosen, eller drammen eller den første pilla, VENNLIGST IKKE GJØR DET, BE HELLER OM HJELP. Men som du vet, så kan du ikke beholde det, det blir bare verre og verre. Hvorfor trenger du å si noe tilo andre da, utenom hjelpeapparatet. Du trenger da ikke å si at du har gjort et feilgrep. Gå med hevet hode, dette klarer du.
Gjest Gjest Skrevet 19. desember 2007 #4 Skrevet 19. desember 2007 Hei! Jeg tror det er vanlig å ha noen sprekker da. Du har jo vært utrolig sterk som har klart å holde deg nykter så lenge! Nå tenker du bare at, ok, jeg hadde en sprekk, det trenger IKKE å bety at jeg ikke klarer å bli helt rusfri. I morgen er det en ny dag. Grip sjansen du har til å være rusfri i morgen. Og fortsett å ta det dag for dag. Og snakk for all del med noen om det! Du trenger ikke fortelle det d´til de nærmeste nå med en gang, men det er godt for deg å få fortalt det en gang når du har fått det litt på avstand tror jeg. Og bytt lege om han ikke tar deg på alvor! Ring en krisetelefon og få snakket med noen der om du trenger noen nå med en gang.. Og du, dette klarer du. Bare tenk på alt du har klart hittil!!! Ikke la en dårlig periode ødelegge alt det du har klart å oppnå! Du er sterkere enn du tror. Lykke til....
Maxine Grey Skrevet 19. desember 2007 #5 Skrevet 19. desember 2007 så hadde du klatret ganske langt før du trillet ned - du vet at du må bare begynne å klatre igjen det er slitsomt med disse turene som må tas på nytt men har du egentlig noe valg? jeg vil gi deg en klem - en STOR klem - og et spark bak. kom igjen - en fot foran den andre ...
Smakløs Skrevet 19. desember 2007 #6 Skrevet 19. desember 2007 Henger meg på alt det de andre har skrevet! En sprekk er en sprekk. Det betyr ikke at du er tilbake igjen der du var. For det er du ikke i det hele tatt. Hva lærte du av det som skjedde? Kanskje at du er like "glad i" rusen og du fremdeles må holde deg HELT borte fra den.. Eller at det ga deg skyldfølelse? Tilbakefall er en del av det å bli frisk....prøv å snu det litt om og lær av det som skjedde når du sprakk. Det er en kronglete vei å gå.....2 skritt frem....8 tilbake......10 skritt frem....1 tilbake osv.osv.... La det bli med denne sprekken....ikke gi deg selv "lov" til å sprekke. Fortsett å kjempe! Du er utroooolig flink... :) . Hvorfor føler du at du må fortelle de nærmeste hva som skjedde? Må du det? Hva om du heller forteller at du fremdeles trenger støtte. At hver dag for deg faktisk er en kamp. Hva med å være ærlig på det? Kanskje det vil lette litt av trykket for deg.... EN klem fra meg
Gjest milkyway Skrevet 19. desember 2007 #7 Skrevet 19. desember 2007 Hei. Ville bare si at det var på en måte bra du har en kjip følelse i ettertid over dette, for da vil det ikke friste i framtiden. Iallfall tror jeg ikke det. Selv var jeg dum nok til å ta speed på lørdag, og det resulterte i en 4 dager lang krangel med kjæresten om ting som vi innbilte oss fra psykosene, som "aldri" tok slutt. Nå som vi endelig er ute av det, har vi lovt hverandre ALDRI MER, det er ikke verdt det om det blir en bra rus engang. Bare bortkastet. Det er mye bedre å glede seg over de ekte tingene i livet, enn en mongoloid form som bare ødelegger deg. Lykke til videre!
musikkglad Skrevet 21. desember 2007 Forfatter #8 Skrevet 21. desember 2007 Jeg vile bare takke for støtten fra dere som har innlegg her. Det varmer. Og det er det jeg trenger nå. Støtte. Jeg klarte å holde meg rusfri i hele går, lett? nei det var det ikke. Har så lyst på mer. Men jeg har bestemt meg for å ta en prat med legen idag. Jeg trenger hjelp av et eller annet slag, kanskje aller helst en innleggelse. Har det tungt nå, men jeg er en fighter.....
dagdrømmeren Skrevet 21. desember 2007 #9 Skrevet 21. desember 2007 Du går hele tiden bortover en vei, men noen ganger kommer det en dump, en liten stopp, sånn som nå. Det du må gjøre er å fortsette der du slapp, ikke tenk at nå spiller det ingen rolle for nå har jeg jo sprukket uannsett.... De to rusfrie årene er der selv om du sprakk, og hvis du går inn for det kan det bli x antall nye rusfrie år. Se på det som et feiltrinn du kan lære noe av, og fortsett på den lange veien du allerede har kommet så langt på. Masse lykke til!
Gjest Moonshadow Skrevet 21. desember 2007 #10 Skrevet 21. desember 2007 Jeg har selv vært rusmissbruker i flere år. Jeg er nå rusfri men veien git har vært lang og tung. Mange ganger har jeg sluttet og mange ganger har jeg falt tilbake. Hver gang jeg falt tilbake ble tign enda verre en gangen før. Dette var nok mest fordi at jeg tok hver sprekk som ett utrolig stort nederlag, og i stedet for å prøve og unnga flere sprekker kjørte jeg meg helt ned igjen hver gang. Men det er som de andre her sier. Det ligger i å ikke se en sprekk som verdens undergang. Kjemp heller for at det ikke skal bli flere. Dette klarte jeg til slutt og innse og det er nok det som gjeør at jeg er rusfri i dag. Jeg lot ikke de siste sprekkene få ødellege alt jeg hadde oppnåd. Lykke til. Du vet selv at du kan klare det, du har jo allerede klart deg i to år. Det skal du være stolt av.
Gjest rikkerikke Skrevet 21. desember 2007 #11 Skrevet 21. desember 2007 All rsepekt til deg for at du har klart TO ÅR!!! 104 uker, og tenk bare hvor mange dager og timer og minutter du har klart deg uten!!! Det er ikke sikkert du kan forvente at nettverket ditt skal forstå hvilket valg du må ta hver eneste dag, og innimellom sikkert hvert eneste minutt. Har du ingen behandlingskontakter fra tidligere utover legen din? Ring dem, om det er avrusningsinstitusjon, behandling, poliklinisk eller annet sted du har hatt kontakt med. Ring en du har hatt kontakt med før som kjenner deg og dine bragder. Du har helt sikkert masse å hente der og kan få konkrete tips og støtte som de vet kan hjelpe deg på veien nå. En sprekke er som sagt over en del av veien fremover. Du har lært å stoppe, det er den kunnskapen om hva som skal til du må hente frem nå! og LYKKE TIL
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå