Annie Skrevet 19. desember 2007 #1 Skrevet 19. desember 2007 Prinsessa som går i 4 klasse, kom hjem og fortalte at flere i klassen visstnok hadde kjøpt julegave til henne. Hva gjør jeg nå? Jeg aner ikke hvor mange, eller for hvor mye.... Kan selvfølgelig vente til hun har kommet hjem i morra og se om hun har fått noen, for så å reise rundt med dem i helgen.... Men hvor mye skal vi kjøpe for? HJEEEEEEELP!!!
Lilith Skrevet 19. desember 2007 #2 Skrevet 19. desember 2007 (endret) Kan du ringe foreldrene til disse klassekameratene og høre med dem hvor mye de har lagt i gavene? Edit: Eller var det kanskje sånn at du ikke visste hvem som hadde kjøpt til datteren din, ja ... Da ville jeg nok ventet, tror jeg, til du får vite hvem det gjelder Endret 19. desember 2007 av Lilith
Gjest Gjest Skrevet 19. desember 2007 #3 Skrevet 19. desember 2007 Stress! Jeg tror kanskje jeg hadde droppet å kjøpe ettersom det ikke er noe som er avtalt _før_ de har gått og kjøpt gave Det kan fort bli veldig mange man skal kjøpe til... Evt hadde jeg gitt et gavekort i bokhandel på 50 kr, eller noe sånt...
Gjest Gjest Skrevet 19. desember 2007 #4 Skrevet 19. desember 2007 Husker vi drev å styret med noen gaver til hverandre på den alderen. Men det var da virkelig noe vi ordnet selv, ikke noe foreldrene måtte bekymre seg over.. Hva med å la henne fikse dette selv og ikke blande deg?
Annie Skrevet 19. desember 2007 Forfatter #5 Skrevet 19. desember 2007 Kan selvfølgelig be henne styre det selv, men jeg må vite hvor mye penger hun trenger å ha med seg. Tror jeg skal undersøke de gavene som kommer, så får vi gi tilsvarende tilbake.
Gjest Gjest Skrevet 19. desember 2007 #6 Skrevet 19. desember 2007 Kan selvfølgelig be henne styre det selv, men jeg må vite hvor mye penger hun trenger å ha med seg. Er det å la henne styre det selv? Vi brukte bare av lommepengene våre, vi. Fikk ikke noe ekstra til dette (så prisnivået ble deretter, 5-10 kr pr gave og sånt). Det er vel også noe av poenget med lommepenger; at man skal lære seg å styre "egen økonomi"
Annie Skrevet 19. desember 2007 Forfatter #7 Skrevet 19. desember 2007 Hun får ikke lommepenger. Derfor må jeg sende med henne.
Brukernavn Skrevet 19. desember 2007 #8 Skrevet 19. desember 2007 Jeg stemmer for at du som mamma sjekker hva som er inne i gavene og hjelper prinsessa med å kjøpe for tilsvarende vinn-vinn for alle
Gjest Gjest Skrevet 19. desember 2007 #9 Skrevet 19. desember 2007 Hun får ikke lommepenger. Derfor må jeg sende med henne. Da synes jeg det er på tide. Når hadde du tenkt hun skulle begynne å lære økonomistyring i praksis?
Annie Skrevet 19. desember 2007 Forfatter #10 Skrevet 19. desember 2007 Da synes jeg det er på tide. Når hadde du tenkt hun skulle begynne å lære økonomistyring i praksis? Da foreslår jeg at du gjør som du vil med dine barn, så gjør vi som vi vil med våre.
Gjest Begonia Skrevet 19. desember 2007 #11 Skrevet 19. desember 2007 Jeg stemmer for at du som mamma sjekker hva som er inne i gavene og hjelper prinsessa med å kjøpe for tilsvarende vinn-vinn for alle Jeg hadde gått for samme løsning. Og jeg tror faktisk at jeg hadde sørget for å ha et par prinsesse-gaver ekstra på lur. For plutselig dukker det opp noen du ikke hadde regnet med. Og jeg har selv opplevd å få uventede gaver, og følt hvor ekkelt det er å ikke ha noe å gi tilbake...
Wildy Skrevet 19. desember 2007 #12 Skrevet 19. desember 2007 (endret) Jeg har to jenter på barneskolen, og de gir og får gaver fra alle jentene i sin gruppe. Det jeg har gjort er å utstyre de med 250,- kr hver, slippe de løs på et kjøpesenter for så å gå å ta en kopp kaffe. De hundrelappene er det de har disponibelt,det må bli til gave til alle i gruppen( de er 12 og 13 jenter i gruppene). Når de så er ferdige med lista si er posene fulle av viskelær, blyanter, små lipglosser,klistremerker osv osv. I år klarte faktisk begge å ha igjen litt penger etterpå. Her er det ikke lov egentlig å dele ut gaver på skolen selv om mange gjør de. Vi tar heller en kjørerunde en ettermiddag, med grundig planlegging av ruta. Det er jo litt hyggelig med disse smågavene, jentene legger mye omtanke i hvem som skal få hva og hva som passer til den enkelte. Endret 19. desember 2007 av Wildy
Gjest nextlife Skrevet 19. desember 2007 #13 Skrevet 19. desember 2007 Åh, dette er et evig problem hvert år her i huset. I år har vi kjøpt biletter til nærmeste badeland til veninnene, jeg kjøpte en hel bunke slik at vi har hvis det kommer uforutsette gaver. Det er jo uansett noe vi kan bruke selv dersom det blir noen til overs
Gjest Gjest Skrevet 19. desember 2007 #14 Skrevet 19. desember 2007 Jeg spurte jenta mi (12 år) hva gavene hun har kjøpt til sine venner kostet, og de lå på 20-40 kroner pr. gave. Totalt i år har hun brukt ca 200 kroner (til 7 klassevenninner) Veldig mye av det hun har kjøpt, og selv får, er kjøpt på Nille, euro-pris, eller jysk, men ellers er det en del hjemmelaget også. Hårstrikk/spenner, brevpapir, små pyntefigurer, juleting, penal, kopper, lip-gloss, øyenskygge, barneparfyme osv... er ting hun har fått. Jeg har bare en regel; hun får ikke kjøpe sminke til venninnene, ellers bestemmer hun selv. Ut over dette har jeg liggende et lite "lager" av smågaver for sikkerhets skyld... for eksempel om hun får fra noen hun ikke har avtalt å bytte gaver med, eller har glemt å kjøpe til.
Gjest Tulipa Skrevet 19. desember 2007 #15 Skrevet 19. desember 2007 Det verste jeg visste når barna var små var slike "overraskende" julegaver som de hadde halvveis avtalt på skolen. Mine fikk lov til å kjøpe gaver til en eller maks to kompiser - å kjøpe til 10-12 stykker hadde vært uaktuelt. En ting om man finner ting til 10 kroner stykket - men hvor lenge er det nok?
Gjest Mayamor Skrevet 19. desember 2007 #16 Skrevet 19. desember 2007 Gutten min avtalte i fjor at han og en klassekamerat skulle kjøpe gave til hverandre. Så skulle de bytte gave og gutten min ringte flere ganger uten at det passet etc for den gutten. 2 dager før jul måtte vi bare kjøre inn og avlevere gaven. Min gutt fikk aldri gave igjen. Det er han fornærmet over selv et år senere da de hadde avtalt dette og han synes dette var lumpent. Så mitt råd er å ikke glemme noen barnet får gave av. Her bruker barna ca 50,- på hverandre i gaver, men de avtaler seg i mellom (og det er kun den ene gangen det ikke har gått bra...). Tipset om badebillett var jo en god idè.
mia83 Skrevet 19. desember 2007 #17 Skrevet 19. desember 2007 Da synes jeg det er på tide. Når hadde du tenkt hun skulle begynne å lære økonomistyring i praksis? Selv har jeg ALDRI fått lommepenger! Og jeg er blitt veldig økonomisk likevel! Klarte å lære det selv om jeg ikke fikk lommepenger gitt...
Gjest Gjest Skrevet 19. desember 2007 #18 Skrevet 19. desember 2007 Min datter går i første klasse og har kjøpt gave til de to som hun er nærmest. Vi har kjøpt en gavepakning med lebepomader og glitter på Vita.. Perfekt for jenter i den alderen syntes jeg - og det koster ca 40 kr. Det viktigste er å huske på de. Jeg har et par esker til på lur - i tilfelle. Men det er ikke avtalt hvem de skal kjøpe til osv... Jeg er mer for denne metoden: man gir gaven et par dager før siste skoledag - så har de andre mulighet til å ordne noe om de skulle ønske det. Men jeg er obs på at min datter ikke skal tro at hun MÅ få noe tilbake. Det er gleden ved å gi som er stas - ikke å gi for å få noe tilbake..
Gjest Tulipa Skrevet 19. desember 2007 #19 Skrevet 19. desember 2007 Min datter går i første klasse og har kjøpt gave til de to som hun er nærmest. Vi har kjøpt en gavepakning med lebepomader og glitter på Vita.. Perfekt for jenter i den alderen syntes jeg - og det koster ca 40 kr. Det viktigste er å huske på de. Jeg har et par esker til på lur - i tilfelle. Men det er ikke avtalt hvem de skal kjøpe til osv... Jeg er mer for denne metoden: man gir gaven et par dager før siste skoledag - så har de andre mulighet til å ordne noe om de skulle ønske det. Men jeg er obs på at min datter ikke skal tro at hun MÅ få noe tilbake. Det er gleden ved å gi som er stas - ikke å gi for å få noe tilbake.. Jamen, for de foreldrene hvor ungene mottar uten at de har kjøpt gave tilbake er det ikke akkurat like stas .. Jeg syntes det var et stressmoment og det er mer enn en gang vi har måttet kjøre ut sent på kvelden lille julaften for å finne et sted hvor vi kan få kjøpt en CD, el .. Jeg bestemte da at gaveutveksling må avtales i god tid på forhånd - jeg ønsker ikke at sønnen min skal gi og andre foreldre føle samme stresset som jeg har selv har følt noen år ...
Gjest JennaC Skrevet 19. desember 2007 #20 Skrevet 19. desember 2007 Prinsessa som går i 4 klasse, kom hjem og fortalte at flere i klassen visstnok hadde kjøpt julegave til henne. Hva gjør jeg nå? Jeg aner ikke hvor mange, eller for hvor mye.... Kan selvfølgelig vente til hun har kommet hjem i morra og se om hun har fått noen, for så å reise rundt med dem i helgen.... Men hvor mye skal vi kjøpe for? HJEEEEEEELP!!! Jeg får stadig vekk julegaver av bekjente jeg ikke har kjøpt til selv, derfor har jeg som regel et lager på 4-5 gaver liggende. Da jeg gikk på barneskolen kjøpte jeg gaver til rundt 100 kr til de fire bestevenninnene mine i klassen. Det hendte ofte at jeg fikk diverse smågaver av andre jenter, men da hadde mamma heldigvis noen smågaver på lur. Jeg tror det er greit å ha et ekstra lager i tilfelle noen skulle dukke uventet opp med en presang. Jeg merket, også i den alderen, at det var veldig godt å ha en gave å gi tilbake...
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå