Gjest Gjest Skrevet 19. desember 2007 #1 Skrevet 19. desember 2007 Det sies jo at katten er husets herre og eieren bare er gjest. Mulig jeg er litt rar, men jeg vil ikke ha et dyr i huset som "bestemmer" over meg og la det gjøre som det selv vil. Jeg vil ikke ha kattene (2 stk) på kjøkkenbenken, bord og i senger. De er flinke når jeg er hjemme, men så fort jeg går ut av huset er det fritt fram. Da gjør de som de selv vil. Hvordan skal jeg noensinne få de til å slutte? Er det noen metoder som virker? Har lest at man kan bruke spruteflaske med vann. Er det effektivt?
Trampe Skrevet 19. desember 2007 #2 Skrevet 19. desember 2007 Jeg har to, og den ene er akkurat slik du beskriver. Den andre er smartere, og viser respekt for reglene vi har i huset. Den har til og med lært å sitte i ro på matta og vente til matfatet er fylt før den kaster seg over maten! Jeg føler også at jeg har prøvd "alt" når det gjelder kjøkkenbenken. Men så snart jeg snur ryggen til er hun oppå der. Jeg har laget høye lyder for å skremme henne, sprutet med vann, grabbet tak i henne og satt henne kjape ned på gulvet med et "NEI". Jeg har også kost masse med henne når hun er på kjøkkenet uten å være på benken. Men resultatet er ei katt som er veldig flink til å holde seg på gulvet når jeg er i nærheten, mens hun hopper ned med en gang jeg kommer inn døra. Det verste er at hun river ned ting som er på benken, blomsterpotter og slikt... hun har ødelagt adventsstaken vår. Jeg vet ikke helt hva som kan gjøres, jeg vil gjerne ha noen gode råd jeg også..
Gjest Elfrida Skrevet 19. desember 2007 #3 Skrevet 19. desember 2007 Hm, gjør dere det veldig interessant å være der? Masse oppmerksomhet og spennende ting som skjer i forbindelse med kjøkkenbenken? Mange katter liker å ligge et høyt sted hvor de har oversikten over det som skjer, eller kan titte ut av et vindu, har de slike alternativer? Jeg har bare lempet katten ned uten å si noe hver gang hun har vært der oppe, og nå er hun der omtrent aldri. Nå er ikke katten min av den 'uskikkelige' typen som raser ned ting og gjør slikt hun vet hun ikke får lov til, så jeg vet ikke om det virker på andre katter.
Trampe Skrevet 19. desember 2007 #4 Skrevet 19. desember 2007 Vi har vinduer fra gulv til tak ellers, med balkong utenfor, så der får de ikke sett stort. Kjøkkenvinduet er eneste stedet de kan sitte og kikke ut, så det er nok grunnen til at hun hopper dit. Men hun vet så godt at hun ikke får lov.. Når jeg svinger opp veien inn til oss ser jeg ofte katteører i vinduet, men når jeg åpner ytterdøra kommer hun løpende og later som ingenting. Utspekulerte vesen..
Gjest Elfrida Skrevet 19. desember 2007 #5 Skrevet 19. desember 2007 Hva med et kattestativ ved stuevinduet, som er høyt nok til at hun kan sitte øverst og se ut derfra?
Trampe Skrevet 19. desember 2007 #6 Skrevet 19. desember 2007 Da velger jeg heller katt på kjøkkenbenken om jeg må. Jeg synes de kattestativene er gruelig stygge, og vil ikke ha noe sånt i stua mi!! 1
Tabris Skrevet 19. desember 2007 #7 Skrevet 19. desember 2007 Du kan jo ha kattene ute når du ikke er hjemme?
la Flaca Skrevet 20. desember 2007 #8 Skrevet 20. desember 2007 Vi har vinduer fra gulv til tak ellers, med balkong utenfor, så der får de ikke sett stort. Kjøkkenvinduet er eneste stedet de kan sitte og kikke ut, så det er nok grunnen til at hun hopper dit. Men hun vet så godt at hun ikke får lov.. Når jeg svinger opp veien inn til oss ser jeg ofte katteører i vinduet, men når jeg åpner ytterdøra kommer hun løpende og later som ingenting. Utspekulerte vesen.. Får kattene lov til å gå ut, eller er kjøkkenvinduet det eneste de har å underholde seg med om dagen?
Gjest Gjest_Happy_* Skrevet 20. desember 2007 #9 Skrevet 20. desember 2007 Mulig jeg er litt rar, men jeg vil ikke ha et dyr i huset som "bestemmer" over meg og la det gjøre som det selv vil. da kan du ikke ha katt! hvis du skal være så sta og stå opp mot kattens instinkter så får du jammen meg skaffe deg en hund istedenfor! egoist!
Gjest Tnita Skrevet 20. desember 2007 #10 Skrevet 20. desember 2007 Jeg har samme problemet! Jeg bor nå med åpen kjøkkenløsning slik at det ikke er et eget rom hvor jeg kan lukke en dør. Og hver gang jeg gjør noe på kjøkkenet, så løper hun opp på benken etterpå for å se hva spennende som har skjedd der. En gang gikk hun til vasken hvor det sto et tekrus og drakk rett fra det! (Det sto vann oppi) Jeg har lært henne at det ikke er lov å gå opp dit, og hun løper ned fra benken med en gang jeg sier "Nei, gå ned fra benken!" Men like etterpå løper hun opp på benken igjen så jeg bruker mye tid på å løfte rampekatten ned fra benkene og si "nei, ikke lov". Hun får heller ikke gå opp på stuebordet, og da sier jeg det samme og da løper hun ned fra det, men er opp på det like etterpå likevel. Hun får lov til å gå opp på en skjenk og derfra går hun oppå tv-en og videre opp på et høyt skap og der ligger hun og har oversikten. Det lar jeg henne få lov til, for der er det ikke mat og da er det mer ok. Men kanskje er det vanskelig å skjønne at hun får lov til å gå der, så hvorfor ikke få lov til å gå overalt... Hun får gå overalt hvor hun vil, på soverommet, i senga, i vinduskarmene som er så store at hun kan sove i de, på badet, toalettet... Men ikke på kjøkkenbenken og stuebordet for der spiser vi og lager mat. Katter gjør jo som de vil, men de skjønner veldig mye også så hun løper ned med en gang jeg sier "Nei". Har hørt at det finnes noe som heter "catoff" eller noe sånt, en spray med en lukt katter ikke liker som man kan spraye for at kattene skal holde seg unna. Jeg tror hun vil opp på kjøkkenbenken for å se hva for noe spennende som har skjedd der og kanskje er det noen godsaker liggende der. Hun ser jo at jeg står ved kjøkkenbenken når jeg åpner snacks som shebabokser og lignende til henne. Altså, hun vet nok at hun ikke har lov av meg å gå opp dit, men hun gjør det når hun tror jeg ikke merker det.
Gjest TS Skrevet 20. desember 2007 #11 Skrevet 20. desember 2007 da kan du ikke ha katt! hvis du skal være så sta og stå opp mot kattens instinkter så får du jammen meg skaffe deg en hund istedenfor! egoist! Når man har to katter på størrelse med en liten hund(det er 2 store Maine Coon på 9 kilo hver), MÅ man da søren meg lære de litt folkeskikk, eller "katteskikk" uten å være egoist!!
Gjest Gjest Skrevet 20. desember 2007 #12 Skrevet 20. desember 2007 Når man har to katter på størrelse med en liten hund(det er 2 store Maine Coon på 9 kilo hver), MÅ man da søren meg lære de litt folkeskikk, eller "katteskikk" uten å være egoist!! En liten rettelse; den ene veier 9 kilo og den andre 8,5.
Gjest rikkerikke Skrevet 20. desember 2007 #13 Skrevet 20. desember 2007 Jeg er helt enig i at katter ikke behøver å få lov til å gå på benk og bord, men samtidig må man sørge for at innekatter (som jeg oppfetter at dette er) får mulighet til å se ut/bevege seg over gulvhøyde. Er enig i at kattestativene ikke er spesielt fine, men er det mulig å sette opp en hylle med en liten "stige" opp dit som den kan bruke. Jeg tror det er her det ligger. de vil se ut på andre mennesker/ dyr og fulgler. Dette har aldri vært noe problem med våre katter som har fått lov til å være ute. De var trøtte inne og ville sove og kose i hovedsak.
Gjest Borghild Skrevet 21. desember 2007 #14 Skrevet 21. desember 2007 Jeg har også to innekatter da jeg bor i blikk og mine har heldigvis aldri gått på kjøkkenbenken. Det hender de går på bordet men da bare dytter jeg litt til dem så hopper de ned. De sitter mye i vinduet og på kattestativet. Og sover i sofaen hele dagen. Men det går hardt utover gardinene mine. de elsker å klatre i dem.
Trampe Skrevet 21. desember 2007 #15 Skrevet 21. desember 2007 Vi har av forskjellige grunner ikke hatt kattene veldig mye ute, men de får lov til å gå ut iblant sammen med oss. De skal bli utekatter etter jul, og få komme og gå som de vil. Men de har mange kvadrat å boltre seg på, mange vinduer de kan se ut av. De har mange leker, klorestativer, baller og alt mulig - og ikke minst har de hverandre. De er veldig avhengige av hverandre og leker sammen hele tida. Jeg vil ikke ha noen hyller og stiger i stua mi. Har vinduer fra gulv til tak, og er ikke interessert i å ha noen katteinnretninger midt i dem. Det kan umulig se bra ut. Dessuten bor vi i andre/tredje etasje, og har ingenting spennende utenfor vinduene, annet enn hustak og fjell... Jeg er selvsagt glad i kattene mine, og har kjøpt inn mye til dem, men det er mitt hus og jeg har ikke stygge greier i stua mi på grunn av kattene!
innblikk Skrevet 26. desember 2007 #16 Skrevet 26. desember 2007 da kan du ikke ha katt! hvis du skal være så sta og stå opp mot kattens instinkter så får du jammen meg skaffe deg en hund istedenfor! egoist! det var ingen her som sa noe om å stå opp mot kattens instinkter. jeg tror du hadde reagert på samme måte som alle andre her om din katt hadde hoppet opp på kjøkkenbenken din. det er ikke snakk om at kattene våre får bestemme om de skal være der selv, det er faktisk vår mat og jeg vil helst ikke ha kattehår i maten.
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå