Gjest Skattebetalern Skrevet 19. desember 2007 #1 Skrevet 19. desember 2007 Har sett litt rundt på nettet, men klarer ikke finne noen bestemmelser på det med halv skatt i desember. Har man rett til halv skatt? Hva skjer da, hvis man har krav på halv skatt, og arbeidsgiver ikke utbetaler? Må man eventuelt få det i januar da, hvis man ikke vil vente til juni? Da ender man jo opp med 2 halve skattelønninger.
Gjest Gjest Skrevet 19. desember 2007 #2 Skrevet 19. desember 2007 Hvilken grunn oppgir arbeidsgiver for å ikke trekke halv skatt?
Gjest Blondie65 Skrevet 19. desember 2007 #3 Skrevet 19. desember 2007 Skattebetalerloven § 10.2 2. Lovbestemt feriegodtgjøring og vanlig lønn i ferien skal være fritatt for forskottstrekk. Skattepliktige med månedsbetaling kan fritas for trekk for en måned i ferietiden om sommeren og for en halv måned før jul. Skattepliktige med uke-, dag- eller timebetaling kan fritas for trekk i 4 uker i ferietiden om sommeren og for 2 uker før jul. KAN ... står det. Det er likevel en ting å si om dette: det er vanlig at trekktabeller er laget slik at de trekker skatt for hele året ibergnet de 6 ukene som her er nevnt med skattefritak. Dvs. at hvis du blir trukket for dette så får du det igjen på skatten året etter av skattemyndigheten (ikke arbeidsgiver).
Gjest Blondie65 Skrevet 19. desember 2007 #4 Skrevet 19. desember 2007 Hvis arbeidsgiver har gjort feil og må rette det må det rettes på 2007-året, det kan IKKE rettes i januar (da kommer det på 2008). Dermed betaler du for mye i 2007 og for lite i 2008.
Gjest Gjest Skrevet 19. desember 2007 #5 Skrevet 19. desember 2007 Det spiller vel ingen trille om arbeidsgiver trekker full eller halv skatt i desember.. Du betaler jo til sist like mye skatt uansett.. Selv pleier jeg å be om å bli trukket 100 % skatt i desember, pga det er flat rente på det man får tilbake på skatten (dvs uavhengig av når på året det ble innbetalt)
Gjest Gjest Skrevet 19. desember 2007 #6 Skrevet 19. desember 2007 Hvilken grunn oppgir arbeidsgiver for å ikke trekke halv skatt? Ingen.. Han svarer ikke på telefonen lengre.. Har lovet at han skal etterbetale den halve skatten i 2 uker nå, også sagt at overførsel er foretatt men det har ikke skjedd. Og nå er han altså ikke mulig å få tak i lenger. Takk for svar. Ser da stygt ut til at vi kan gå jula i møte med litt mindre penger, hvis vi ikke har krav på dem.
Gjest Blondie65 Skrevet 19. desember 2007 #7 Skrevet 19. desember 2007 Det spiller vel ingen trille om arbeidsgiver trekker full eller halv skatt i desember.. Du betaler jo til sist like mye skatt uansett.. Selv pleier jeg å be om å bli trukket 100 % skatt i desember, pga det er flat rente på det man får tilbake på skatten (dvs uavhengig av når på året det ble innbetalt) 100% skatt? Altså null i utbetaling i lønn? Da har du bedre råd enn meg.
aline Skrevet 19. desember 2007 #8 Skrevet 19. desember 2007 Ser da stygt ut til at vi kan gå jula i møte med litt mindre penger, hvis vi ikke har krav på dem. dere skal jo få normal utbetaling uansett, men det er klart det er kjipt å ikke få de ekstra pengene før i juli på skattepengeutbetaling. Høres ut som en rimelig uproff sjef? Er det en seriøs bedrift der du jobbe 100%? Ville stilt meg meeeget skeptisk til den slags tull med lønner og trekk.
Gjest Gjest Skrevet 19. desember 2007 #9 Skrevet 19. desember 2007 dere skal jo få normal utbetaling uansett, men det er klart det er kjipt å ikke få de ekstra pengene før i juli på skattepengeutbetaling. Høres ut som en rimelig uproff sjef? Er det en seriøs bedrift der du jobbe 100%? Ville stilt meg meeeget skeptisk til den slags tull med lønner og trekk. Det er tredje gangen det er tull med lønna nå, så januar blir oppsigelsesmåneden. Det er ikke noe stort selskap, kun en som driver det med kun to ansatte. Normal utbetaling har vi fått, og det er klart man kunne vente til juli, men det går rykter om at han skylder penger til flere, og da er det best å få de pengene man har rett på iallefall, før han blir slått konkurs.
Gjest Gjest Skrevet 19. desember 2007 #10 Skrevet 19. desember 2007 100% skatt? Altså null i utbetaling i lønn? Da har du bedre råd enn meg. Tull!! Å ha god øknomistyring betyr ikke at man har "god råd".. Å uttale deg så bastant om en situasjon du ikke kjenner ødelegger bare din egen troverdighet.. Latterlig!
Gjest Gjest Skrevet 19. desember 2007 #11 Skrevet 19. desember 2007 Ser da stygt ut til at vi kan gå jula i møte med litt mindre penger, hvis vi ikke har krav på dem. "Litt mindre penger" får du vel ikke. Du får bare ikke "litt mer penger". Stor forskjell!!
Gjest Blondie65 Skrevet 19. desember 2007 #12 Skrevet 19. desember 2007 Tull!! Å ha god øknomistyring betyr ikke at man har "god råd".. Å uttale deg så bastant om en situasjon du ikke kjenner ødelegger bare din egen troverdighet.. Latterlig! Jeg har ikke råd til å ha 0 lønn i desember, men siden du tydeligvis har det pga din gode økonomistyring så all ære til deg. Jeg trodde imidlertid du hadde skrevet feil og mente at du trakk vanlig skatt, ikke 100 % som du skrev. Jaja ... my bad.
Gjest Gjest Skrevet 19. desember 2007 #13 Skrevet 19. desember 2007 Jeg har ikke råd til å ha 0 lønn i desember, men siden du tydeligvis har det pga din gode økonomistyring så all ære til deg. Som sagt så har man ikke "god råd" bare fordi man har bygget seg opp en buffer. Har man en buffer klarer man å takle at inntekter og utgifter kommer på "umatchende tidpunkter". Mengden penger som går inn og ut påvirkes ikke av dette "systemet" og man har altså ikke "bedre råd". Jeg trodde imidlertid du hadde skrevet feil og mente at du trakk vanlig skatt, ikke 100 % som du skrev. Nei, det stemmer det jeg skrev, jeg blir trukket 100 %. Jeg vet om flere som har valgt dette. Anbefales!
Gjest Blondie65 Skrevet 19. desember 2007 #14 Skrevet 19. desember 2007 Det er tredje gangen det er tull med lønna nå, så januar blir oppsigelsesmåneden. Det er ikke noe stort selskap, kun en som driver det med kun to ansatte. Normal utbetaling har vi fått, og det er klart man kunne vente til juli, men det går rykter om at han skylder penger til flere, og da er det best å få de pengene man har rett på iallefall, før han blir slått konkurs. Hvis du har fått lønnslipper for 2007 der det står at han har betalt inn skatt da skal du få disse skattepengene igjen i juli fra SKATTEETATEN, ikke fra bedriften. Så i juli er det ikke noe problem, problemet er nå. Skatt han trekker fra de ansattes lønn SKAL gå inn på en egen skattetrekkskonto. Denne betaler han inn til skattemyndighetene på forfallsdato for dette. Han bryter loven hvis han tar av dette til drift da det er DINE penger som han har avsatt til skatt på DINE vegne. Han kan altså ikke spare penger ved å la være å betale deg ut halv skatt, fordi alle skattepenger trukket fra de ansattes lønn SKAL gå inn på særskilt konto. Så hvis det er denne typen motivasjon (for å redusere lønnsutbetalingene) han har for å ikke gi halvskatt da er det ugler så det synger i mosen her. Bruttolønnen din er den samme uansett, spørsmålet er om den halve skatten skal gå til skattekontoen eller til din konto.
Gjest Blondie65 Skrevet 19. desember 2007 #15 Skrevet 19. desember 2007 Nei, det stemmer det jeg skrev, jeg blir trukket 100 %. Jeg vet om flere som har valgt dette. Anbefales! Jeg er en person med en inntekt. Jeg har ingen mulighet til å ta ut 0 lønn i en hel måned i året. Ikke søren. Jeg har nemlig ingenting å spare meg opp med for å komme på forskudd. Jeg planlegger skatten min jeg også slik at jeg får litt penger igjen, det gjør jeg ved å forhøye inntektsbeløpene på søknad om skattekort (og jeg følger med hele året og skifter skattekort 3-4 ganger om nødvendig) slik at jeg får igjen penger.
Gjest Gjest Skrevet 19. desember 2007 #16 Skrevet 19. desember 2007 Jeg har nemlig ingenting å spare meg opp med for å komme på forskudd. Dersom du til enhver til MÅ bruke opp ALT du tjener så lever du deffinitivt over evne. Hva gjør du om uforutsette utgifter dukker opp? Drar du aldri på ferie eller unner deg noe utenom det nødvendige?
Gjest Gjest Skrevet 19. desember 2007 #17 Skrevet 19. desember 2007 Takker Blondie65 for opplysende og fornuftige svar, samt "gjest" for den fine påminnelsen om hvor altfor enkelt noen har det i dette landet. Jeg har på ingen måte noen mulighet for å kunne gå hele desember uten noe utbetalt. Det jeg vanligvis får, holder som regel akkurat til faste utgifter, mat og andre småutgifter. Derfor ville de halve skattepengene hjulpet en god del på julegavehandelen +alle andre unødvendige utgifter jula medfører. (Og selvsagt uforutsette tannlegeutgifter som bare _måtte_ komme nå :-/ )
Gjest Gjest Skrevet 19. desember 2007 #18 Skrevet 19. desember 2007 Jeg planlegger skatten min jeg også slik at jeg får litt penger igjen Suverent! Da har du jo bufferen din der, da! Sett til sides det du får tilbake på skatten!
Gjest Gjest Skrevet 19. desember 2007 #19 Skrevet 19. desember 2007 samt "gjest" for den fine påminnelsen om hvor altfor enkelt noen har det i dette landet. Ja, klart det. Er man så dum at man tilpasser forbruket til inntekten og lever nøktern og sparsommelig så "har man det enkelt".. Jippiaiai..!
Gjest Blondie65 Skrevet 19. desember 2007 #20 Skrevet 19. desember 2007 Suverent! Da har du jo bufferen din der, da! Sett til sides det du får tilbake på skatten! Det jeg får igjen på skatten hvert år går til ferie. Det er slik jeg har planlagt. I tillegg har jeg et budsjett jeg forholder meg til når det gjelder utgifter, dvs. at jeg vet hvilke utgifter jeg får når. Det betyr også at slike ting som NRK avgift og andre abonnementer settes det av penger til slik at jeg har til det den måneden regningen kommer. Hele min økonomiplan er basert på at uforutsette ting unngås da jeg ikke har så mye å rutte med. På sikt er drømmen å spare meg opp en buffer, men det kommer til å ta lang tid fordi jeg bare kan sette av litt hver måned.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå