Gå til innhold

katten spyr!


Gjest Plopp

Anbefalte innlegg

Hei alle!

Intressant å se så engasjert alle blei!

Takk for alle inspill fra dere som har en ide om hva som kan være feil!

Jeg er altså et voksent menneske som bare trengte noen råd, ikke massa mas om at jeg MÅÅÅÅÅ ta dem til veterinær, det kan jeg alltså avgjøre selv når jeg mener det trengs.

Har lest masse på internet å pratet med flere som har katt å det er et vanlig faktum at katter spyr uten at det trenger være noe alvorlig feil.

Som oftest er det en helt naturlig forklaring.

hade de rast ned i vekt å virket dårlige generellt hade jeg sett på det med andre øyne. Men de spiser alltså på dagen å avføringen er helt normal, så ser ikke anledning til å bli helt hysterisk.

Igår byttet vi mat å satte frem 2 skåler å inatt har de ikke kastet opp.

:-)

Prøver gjerne å endre litt ting først før jeg tar dem til veterinær!

Hvis de ikke blir bedre nå så tar jeg dem etter jul.

Håper dette var godt nok svar til dere som lurt på hva jeg venter på!!

Plopp

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg synes ikke det er bra å vente til over jul uansett. Selv om katten ikke har nedsatt allmenntilstand, så vil det jo uansett - slik andre var inne på - slite på hals og mage med oppkast så ofte. Jeg kan ikke se noen grunn til at det å kaste opp maten hver natt skal være naturlig og normalt heller. Å kaste opp muserester eller hårballer ofte kan være normalt, men ikke å kaste opp vanlig mat. Da er det et eller annet som er galt. Det trenger ikke være noe alvorlig, men noe er det - og da synes jeg det mest ansvarsfulle som dyreeier er å gå til dyrlegen nå siden det er noen fridager som kommer snart.

Men det er uansett bra at de ikke har kastet opp i natt.

Endret av Tabris
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ok Tabris, jeg har skjønt nå hva du mener om saken!

:-)

Katter kan bli vanlig syk akkurat som oss uten at det er noe alvorlig for det.

Jeg kjenner kattene min godt å har merket før når de vært dårlige,

da de forandret atferd.

men sånn er det altså ikke denne gang!

Synes dere som skriver at man er dårlig å uansvarlig katte eier fordi at jeg mener noe annet enn dere går litt over grensa.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er uansvarlig å unnlate å oppsøke vetrinær når alt tyder på at kjæledyrene dine ikke er friske.

I åpningsinnlegget ditt lurer du på om de kaster opp fordi de ikke får være på soverommet, eller fordi du er gravid.(???) Det sier litt om hvor lite du forstår av situasjonen. Men nå har du fått god hjelp og oppklaring her, og mange som ber deg innstendig om å ta med dyrene til vetrinær. Blant annet fra en dyrepleier. Følger du ikke det rådet da tolker jeg det som er arroganse som kan gå ut over dyrene dine.

Nå skal jeg ikke si mer, men håper du tar til vettet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ikke snakk om at det nødvendigvis er alvorlig, det er snakk om at katten faktisk kan ha det vondt og at du ikke vil gå til dyrlegen for å fjerne smerten når du vet at noe høyst sannsynlig er galt og at den antagelig har vondt. Ja, det synes jeg er uansvarlig.

Endret av Tabris
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er uansvarlig å unnlate å oppsøke vetrinær når alt tyder på at kjæledyrene dine ikke er friske.

I åpningsinnlegget ditt lurer du på om de kaster opp fordi de ikke får være på soverommet, eller fordi du er gravid.(???) Det sier litt om hvor lite du forstår av situasjonen. Men nå har du fått god hjelp og oppklaring her, og mange som ber deg innstendig om å ta med dyrene til vetrinær. Blant annet fra en dyrepleier. Følger du ikke det rådet da tolker jeg det som er arroganse som kan gå ut over dyrene dine.

Nå skal jeg ikke si mer, men håper du tar til vettet.

Hmmm. ja det er mange som tydeligvis tror de er katt eksperter å trur at bare for at sin egen katt gjør noe så gjør ALLE katter sånn... :nei:

Det var ei jente som skrivit om sin katt ( i et annet forum ) som spydde for de stengte henne ut av soverommet på natten. Hvis ikke du vil tro på denne person så er det helt greit, men jeg kan vel få tro på det jeg vil.

Å en på jobben sin katt stakk av når hun blei gravid å kom aldri tilbake igjen...

Derfor tenkte jeg på det med at jeg er gravid.

Men at du ikke visste at dyr kan bete seg sånn,

det synes jeg sier litt om hvor lite DU forstår av situasjonen.

Jeg har virkelig fått med meg nå at de som svarer her mener jeg ska til veterinæren med en eneste gang å det er greit.

Men det jeg lurte på i mitt innlegg var HVA det kan være som feiler henne!!!

Ikke om dere synes jeg er en god kattemor eller ikke...

Sånn, da kan dere skrive akkurat samme til meg en gang til, som dere skrivit maaange ganger nå! :jepp:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Men du svarer likevel på siden. Uansett om katten ikke er syk, uansett om den skulle spy av en mental årsak (noe jeg tviler på), så kommer man ikke bort fra det faktum at all spyingen vil tære på kattekroppen og gjør hals og bryst sår.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men du svarer likevel på siden. Uansett om katten ikke er syk, uansett om den skulle spy av en mental årsak (noe jeg tviler på), så kommer man ikke bort fra det faktum at all spyingen vil tære på kattekroppen og gjør hals og bryst sår.

Ja jeg svarer når dere skriver til meg, men kan jo selvfølgelig bare slutte med det.

Du har helt rett Tabris i at halsen blir sår av å kaste opp å jeg setter stor pris på at du skriver sånne inlegg. Det ER ikke allt man tenker på selv.

(Å hvis alle dere andre alltid tenker på ALLt så er det fint for dere, men jeg er ikke sånn dessverre..)

Men siden hun mår bra i øvrig så vil jeg alltså se det litt an for jeg reiste til veterinær...

Å ville bare førhøre meg litt om andres opllevelser ang dette først.

Men blir bare så forundret over de som sier at jeg er så uansvarlig.

Det var i grunn det jeg reagerte på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er sånn sett store ord å si at man er uansvarlig, og jeg forstår at du reagerer på det. Men det er litt vanskelig å la være å mene det når noe er galt med katten - og den uansett antagelig er vond og sår pga all spyingen, i det minste - og du likevel vil se det an til over jul (som jo faktisk er en uke til). Det synes jeg er altfor lenge for en katt (eller et menneske, for den saks skyld) å gå uten i det minste å få behandling for den såre halsen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er sånn sett store ord å si at man er uansvarlig, og jeg forstår at du reagerer på det. Men det er litt vanskelig å la være å mene det når noe er galt med katten - og den uansett antagelig er vond og sår pga all spyingen, i det minste - og du likevel vil se det an til over jul (som jo faktisk er en uke til). Det synes jeg er altfor lenge for en katt (eller et menneske, for den saks skyld) å gå uten i det minste å få behandling for den såre halsen.

Ja du har en god poeng Tabris.

Jeg "hører" det du skriver.

Må innrømme at jeg ikke tenkt på at hun blir sår i halsen..

Hun er jo fin form ellers å spiser som vanlig så...

Skrev alltså i det første inlegget mitt nesten 2 uker å nesten hver natt..

Nå till Mandag så har det gått akkurat 2 uker siden første gang.

Å det har ikke hvert HVER natt... Det har hvert NESTEN hver natt.

( å hvorfor jeg skrev nesten 2 uker når det egentlig bare er litt over 1 uke har jeg ikke noen god forklaring på... Kanskje bare føltes sånn ut.. ) :sjenert:

Så fikk vi hvertfall klarhet i det.

:)

Men nå spydde hun/dem ikke inatt etter 2 skåler å ny mat, så det kan jo helt enkelt ha hvert så enkelt..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Er det mulig

Så nå har katta plutselig spydd i bare én uke, og ikke to? Og det er sikkert på grunn av fóret? Jaja, sånn kan det gå når man ikke får den responsen man ønsker.

Du vet selvfølgelig at man ikke skal bytte fòr på dagen, men gradvis? :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så nå har katta plutselig spydd i bare én uke, og ikke to? Og det er sikkert på grunn av fóret? Jaja, sånn kan det gå når man ikke får den responsen man ønsker.

Du vet selvfølgelig at man ikke skal bytte fòr på dagen, men gradvis? :)

Vi har satt frem både gammel å ny for ja.

Hva tror du at jeg ville få for respons mener du?

Jeg ville få noen råd om hva det kunne være...

På MANDAG er det 2 uker ja. ( natt til mandag ) Begynte å tenke på det når noen her nevnte at etter jul har det gått veldig lang tid.

Du antyder at jeg lyver nå eller siden du skriver "plutselig" bare spydd 1 uke...

Det blir jo over en uke det uansett.... skjønner ikke hvorfor du reagerer på dette nå?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har satt frem både gammel å ny for ja.

Tror det siktes til at man skal blande litt av det nye fóret i det gamle, og øke mengden etter hvert over mange dager. ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Tror det siktes til at man skal blande litt av det nye fóret i det gamle, og øke mengden etter hvert over mange dager. ;)

Å? Vi har 2 skåler med gammel mat nå å 1 med ny.

De spiser av begge :-)

Men hvorfor ska man blande? Er det noen spesiell anledning?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Å? Vi har 2 skåler med gammel mat nå å 1 med ny.

De spiser av begge :-)

Men hvorfor ska man blande? Er det noen spesiell anledning?

oki. Trodde det var ganske elementært. Men det er selvfølgelig for å sørge for at katten ikke får i seg mer enn foreks. 20% av det nye fóret den første dagen, og så øker man til 100% etter ei uke for eksempel. Slik at magen greier overgangen uten problemer. Hvis du ikke blander risikerer du at katten spiser 100% nytt fór i ett måltid.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

oki. Trodde det var ganske elementært. Men det er selvfølgelig for å sørge for at katten ikke får i seg mer enn foreks. 20% av det nye fóret den første dagen, og så øker man til 100% etter ei uke for eksempel. Slik at magen greier overgangen uten problemer. Hvis du ikke blander risikerer du at katten spiser 100% nytt fór i ett måltid.

hehe.... Nei det er nok ikke elementært det for alle nei..

Har sett på dem når de har spist, å de har spist først av den gamle maten å så litt av den nye så da løste det seg jo uansett.

:-)

Forresten så finnes det VELDIG mange meninger om hva som er bra å ikke bra, riktig å galt osv...

Et bra eksempel er melk, som man kan diskutere i en hel evighet frem å tilbake om det e ok eller ikke ok for katt... ( alltså vanlig melk som vi drikker )

Selv er jeg oppvekst på landet å har nok en litt annen syn på dyr enn mange andre her i forumet merker jeg.

Uansett så har jeg bestemt meg for å ringe til vet nå når de åpner halv 5, så får vi se hva de sier!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Uansett så har jeg bestemt meg for å ringe til vet nå når de åpner halv 5, så får vi se hva de sier!

:-D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest SynneMarie

Vil bare si,at jeg har EN gang vært så dum og ikke gått til dyrlegen med en gang. Det var da storepus var syk. Men han virket ikke syk,bare kastet opp litt nå og da (han er utepus,så jeg tenkte det var på grunn av mus e.l.). Så ble han litt slapp,men det gikk over. Helt til han plutselig bare la seg oppe på soverommet,så fort han kom inn. Var ikke kosete som han pleide osv... Som sagt,det tok tid før han ble sånn. Men da var han jammen syk. Han hadde blitt bitt av en annen katt,noe som jeg ikke kunne se (for såra er bitte,bitte små og han halta ikke før den dagen jeg tok han med til legen). Men han hadde fått infeksjon som hadde spredd seg og han var så sinnsykt dårlig stakkar. Han måtte da være inne i 12 uker (og det er ikke bare-bare med en "utekatt" alså :sjenert: ). Men det var jammen første og siste gangen jeg har vært så treg til å ta dyrene mine til legen. Jeg spør ofte her inne på forumet,dersom jeg lurer på noe. Men det er gjerne så fort jeg har oppdaget det,eller kun etter dager. Så bærer det til dyrlegen så fort som mulig. Vet du har hørt og fått mye kritikk nå. Men ville bare fortelle deg dette,for at du skal forstå at det er fordi vi tenker på det stakkars dyret,som ikke har det bra. Du hadde aldri venta like lenge med å ta barnet ditt til legen vil jeg tro (og håpe) . En ting til,som dyrlegen sa til meg,er at katter ikke viser smerte fordi de ser det på som en svakhet. Derfor kan de gå leeenge og være syke og bare bli værre,før de i det hele tatt viser tegn til det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

:-D

Da har jeg pratet med veterinær å forklart situasjon.

( sa for sikkerhets skyld DATO på første natt de kastet opp, så hun ikke skulle missførstå... :roll: )

Hun spurte masse spørsmål, de fleste av den typen som har kommit opp her, avføring, hårboller, farve osv osv..

Hun sa at det er sikkert ikke noe farlig, det er veldig vanlig at katter spyr.

Men det KAN jo være noe allvorlig.

Men siden de ikke spytt inatt å ingen av dem gått ned i vekt ( det var viktig )eller virker syk så syntes hun faktiskt jeg kunne avvakte litt å se hvordan det gikk inatt å neste natt.

Så da gjør jeg det.

Å hvis de kaster opp igen så tar jeg dem til veterinær med en gang. ( det er åpent i jul der )

Synes det er litt trist her på kvinneguiden for folk er ofte så veldig hissige.

Man skriver vel her for å få råd eller hjelp ikke sant!

Mange vil jo si sin mening, men jeg mener da at man kan svare saklig å normalt.

Er lett å "gjemme" seg bak et kallenavn på internet, har svårt å tro at de fleste er sånn i virkeligheten...

Det var litt utenom tema... men allikevel..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...