Gå til innhold

katten spyr!

Anbefalte innlegg

Skrevet

Vi har 2 katter å den ene ( eller begge) spyr på natten.

Nesten hver natt ligger det spy på gulvet når vi står opp.

Hvert sånn nå i nesten 2 uker.

Vi vet ikke hvilken av de 2 kattene det er siden vi aldri sett dem gjøre det.

De virker friske å leker å spiser akkurat som vanlig.

Dette er innekatter så det kan ikke være noe de blitt dårlige av ute heller.

Leste et sted at katter kan spy hvis man stenger dem ute fra soverommet på natten å tenkte det var det, for vi har akkurat startet med det etter et langt oppehåll med stengt dør.

Men inatt hade vi døren åpen å de spydde allikevel.

Jeg er gravid å ska føde første barn i Mars, kan det ha noe med det å gjøre?

Noen som opplevd noe lignende?

Blir vanskelig å ta til veterinær ettersom vi ikke vet hvilken katt det gjelder...

De er 2år gamle

Hjelp!!

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Har noen av dem nedsatt allmenntilstand? Er det blod i oppkastet? Eller hårballer?

Hvis oppkastet bare består av våte hårballer, så er vel det rimelig normalt - men jeg trodde ikke de gjorde det hver natt? Har de noen leker som loer som de kanskje kan få i seg?

Skrevet

[Nei, som jeg skrev så virker de må helt fint begge to.

Det er ikke hårballer i spyen.

Spyen har samme fage som maten.

Den ene katten er ofte litt nervøs av seg å tisser noen ganger steder der hun ikke ska, så har en følelse av at det er hun som er blitt dårlig.

Men skjønner ikke av hva.. :gråte:

Skrevet

Kan du ikke skille kattene ad en natt slik at du finner ut hvem av dem som kaster opp?

Skrevet

Det kan være en mageinfeksjon. Min hund hadde noe slikt. Hun kastet opp nesten daglig i en periode, selv om allmenntilstanden hennes var som vanlig. Hun fikk et middel som roet mageirritasjonen sammen med antibiotika. Kanskje det er noe slikt? Du bør ta kontakt med dyrlegen, forklar at du har to katter og ikke vet hvilken som kaster opp - kanskje dyrlegen kan gi noen råd uansett.

Skrevet

Ja mageinfeksjon høres det litt ut som kanskje.

Får ta å ringe veterinæren.

Blir vanskelig å skille dem for da betyr det at den ene må være på soverommet hele natten å da kan hun ikke gå på do eller spise. ( de småspiser døgnet runt)

Men en natt kan vel kanskje gå... Får tenke på det.

Men synes det også er rart at den som er dårlig ikke går ned i vekt.

de er velig små så ved andre tillfeller de spist lite ( ved sterilisering ) så har vi merket fort å tydelig at de blitt mindre..

Får ringe veterinær etter jul.

Takk for svar

Gjest ¤bella¤
Skrevet

kan være at de har fått orm. Lenge siden siste ormkur?

Skrevet

Det beste ville være om du fikk ordnet en time hos veterinær før jul, slik at katten som evt. var syk kunne få antibiotika (eller annen behandling) som han/hun kunne ta gjennom julen. Det kan være vondt å gå lenge syk. (Selv om katten ser frisk ut, så kan den fortsatt ha vondt. Katter er ofte hardføre dyr som ikke legger seg ned og lider selv om de har smerter).

Gjest Silmarill
Skrevet (endret)
kan være at de har fått orm. Lenge siden siste ormkur?

Dette var det første jeg tenkte på også!

Husk at innekatter også skal ha ormkur da ormegg ligger latent i kroppen fra fødselen av!

Om det er lenge siden kattene har fått ormkur så gi dem dette.

Er alle vaksinene tatt?

Har du forsøkt å byttet fòr?

Spiser den ene (eller begge) for fort ? ("konkurerer" med hverandre om hvem som skal få i seg mest)

Katten din kaster opp mer enn normalt, så noe galt er det!

Få time hos veterinær du!

Lykke til med pjuskene dine :)

Endret av Silmarill
Skrevet

[Ja de fikk siste orm kur i våres, har sjekket i oppkastet å ser ikke noe rart... bare most mat liksom...

Har hatt samme mat i en hel evighet.

Har sluttet å gi dem "ekstra" ting som egentlig ikke er kattemat, men det hjelper ikke det heller.

Ettersom de fikk ormkuren da så kan det vel ikke være orm nå?

Eller?

Syns så synd på pusen....

Skrevet

Hvis de ikke har fått ormekur siden i våres kan de fint ha fått orm i etterkant.

Gjest Silmarill
Skrevet

Innekatter eldre enn 6 mnd. skal ha ormkur helst 2 ganger i året, så katten din kan ha orm nå. Vanligvis så blir dem generelt dårlig dersom de har hatt orm lenge, men du sier at den virker pigg! Uansett gi en ormkur nå!

Du sier at du har hatt samme fòret i en evighet og der kan også problemet ligge! Bytt fòr til kattene.

Pass på at de ikke spiser for fort (som jeg skrev i forrige innlegg)

Skrevet

Ja leste akkurat på nettet at hvis kattene deler matskål kan det hende at de stresseter...

det høres ut som om det kan være sånn.

Oppkasten er samme farge som maten å for meg høres det da ut som om den kommer opp fort etter de spist..

Ellers endrer den vel litt farge pga magesyren.

Prøver med 2 matskåler nå å ser om det bare er det.

Det er jo rart at de bare spyr på NATTEN synes jeg...

Å de virker helt friske å livlige..

Ska også kjøpe nytt for. det er bare et sånt prosjekt for de er veldig kresne :fnise:

takk allesammen for ideer å svar! :goodbye:

Skrevet
Ja mageinfeksjon høres det litt ut som kanskje.

Får ta å ringe veterinæren.

Blir vanskelig å skille dem for da betyr det at den ene må være på soverommet hele natten å da kan hun ikke gå på do eller spise. ( de småspiser døgnet runt)

Men en natt kan vel kanskje gå... Får tenke på det.

Men synes det også er rart at den som er dårlig ikke går ned i vekt.

de er velig små så ved andre tillfeller de spist lite ( ved sterilisering ) så har vi merket fort å tydelig at de blitt mindre..

Takk for svar

Hvorfor i alle dager skal du vente til etter jul med å ringe veterinæren??? Det er jo altfor lenge til, da kan det være forsent. Den katten som spyr får ikke nok næring i seg så lenge maten kommer opp igjen hele tiden.

Bestill time så fort som mulig. Man skal ikke la dyrene sine være syke i ukesvis før man gjør noe, det er uansvarlig!

Skrevet (endret)
[Nei, som jeg skrev så virker de må helt fint begge to.

Det er ikke hårballer i spyen.

Spyen har samme fage som maten.

Den ene katten er ofte litt nervøs av seg å tisser noen ganger steder der hun ikke ska, så har en følelse av at det er hun som er blitt dårlig.

Men skjønner ikke av hva.. :gråte:

Hvis katten tisser utenfor kassen og spyr kan det absolutt være et tegn på urinveisinfeksjon. Jeg ville tatt en tur til dyrlegen nå før juleferien. Ikke usannsynlig at det behøves antibiotika.

Må legge til at som det sies tidligere i tråden skal man ikke vente med å oppsøke hjelp når dyr viser tegn til å være syke, det kan fort bli alvorlig og kanskje for sent. Da katten min hadde uvi viste han ikke andre tegn enn oppkast én gang, og dårlig matlyst i 3 dager. Jeg følte meg som en hypokonder, men tok han med til dyrlegen. Da ble det vurdert å legge han inn neste dag dersom han ikke viste dramatisk bedring av antibiotikaen. Han var skikkelig syk. Det sier litt om hva som kan ligge under overflaten. Slikt skal tas på alvor.

Endret av la Flaca
Skrevet
Hvorfor i alle dager skal du vente til etter jul med å ringe veterinæren??? Det er jo altfor lenge til, da kan det være forsent. Den katten som spyr får ikke nok næring i seg så lenge maten kommer opp igjen hele tiden.

Bestill time så fort som mulig. Man skal ikke la dyrene sine være syke i ukesvis før man gjør noe, det er uansvarlig!

Som jeg skrivit nå flere gangr så spyr en av de på natta, men IKKE på dagen!!!!!!

Å de spiser hele tiden, alltså er jeg helt sikker på at de får i seg den næring de trenger, de hade dessutom gått ned veldig mye i vekt nå hvis de hade spydd opp ALL mat.

Er ikke helt sikker på at det er urinveisinfeksjon for hun springer in til et eller annet hjørne å tisser, det er ikke sånn at hun ikke rekker å nå sandkassa for det er for seint. Hun har hatt urinveisinfeksjon før å da merket vi det fordi hun sprang til kassa i ett, men det kom ikke noe.

Skrevet

Jeg ville dratt med kattene til dyrlegen før jul.

Skrevet
Som jeg skrivit nå flere gangr så spyr en av de på natta, men IKKE på dagen!!!!!!

Å de spiser hele tiden, alltså er jeg helt sikker på at de får i seg den næring de trenger, de hade dessutom gått ned veldig mye i vekt nå hvis de hade spydd opp ALL mat.

Er ikke helt sikker på at det er urinveisinfeksjon for hun springer in til et eller annet hjørne å tisser, det er ikke sånn at hun ikke rekker å nå sandkassa for det er for seint. Hun har hatt urinveisinfeksjon før å da merket vi det fordi hun sprang til kassa i ett, men det kom ikke noe.

Jeg skjønner ikke hvorfor du sitter og spekulerer på dette selv, stedet for å få det sjekket. Nå har du ikke mange dagene igjen før det er juleferie heller.

Og du vet jo at noe ikke er som det skal!?

Det er forresten slett ikke sikkert at katter som har uvi gjør forsøk på å komme seg på do hvis de blir orntlig dårlige, da skvetter de hvor det skal være.

Jeg syns du har ventet lenge nok med å oppsøke vet nå.

Gjest ¤bella¤
Skrevet

Jeg hadde drat til dyrlegen med en gang. Gjør det så fort jeg tror det er noe galt med mine to små pusejenter.

Hvorfor vente?

Gjest Silmarill
Skrevet

Hei igjen,

Om katten din ikke spyr hele døgnet og kun om natten så er nok katten din syk på en eller annen måte! En katt som har spydd hver natt i 2 uker har det ikke bra.

Selvom den nå får ormkur så er det ikke sikkert at det er det som er årsaken.

Min personlige mening heller til at det ikke er det som er grunnen, fordi en katt blir generelt uvel av å ha orm. Den blir syk (som oftest) i den forstand at den ikke orker å vaske seg, og heller ikke orker å spise! Ormkur bør du uansett gi da det er en stund siden du gjordet det sist.

Selvsagt kan det være stresseting (konkuranse om å ta til seg mest mat) som jeg tidligere nevnte, og det er bra at du nå gir dem hver sin skål. Gi det gjerne i hvert sitt rom også, så den ene ikke er redd for at den andre skal ta fra begge fatene!

Dette vet du sikkert, men ha alltid tørrfor tilgjengelig!

Mange bakterie- og virusinfeksjoner kan gi oppkast og alvorlige problemer med fordøyelseskanalen. Hvordan er avføringen?

Den katten som ikke tisser i kassen sin, har den aldri gjort det?

Om det er noe den har begynt med de siste 2 ukene så er det et tegn til deg om at noe er galt med den! Den prøver å fortelle deg noe.

Langvarig oppkast er ikke å spøke med, så jeg vil anbefale deg et veterinærbesøk - på det aller sterkeste.

Tenk deg selv hvor sår og øm den blir i halsen, og hvor sliten den blir i kroppen av å brekke seg tilstadighet!

Skjønner ikke hvorfor du ikke kan ta kattene med til veterinæren?

Om økonomien ikke strekker til akkurat nå , så ber du bare om å få tilsendt en regning så betaler du senere!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...