Gå til innhold

Noen her som jobber med regnskap?


Gjest entotrefirefemsekssju

Anbefalte innlegg

Gjest entotrefirefemsekssju

Isåfall, hva slags bakgrunn/utdanning har du som gjorde deg kvalifisert til en slik stilling? Søkte du på utlyst stilling, via vikarbyrå?

Jeg har lyst til å utdanne meg til regnskapsfører. Jeg har ett årig utdannelse i regnskap fra før av (yrke-på-ett-år-opplegg), men får ikke jobb med det. Bare masse intervju, men får alltid høre at de verdsetter høyskoleutdanningen høyt... Argh.

Så, lurer litt på om jeg må ta tre år på høyskole for å i det hele tatt kunne ha sjanse på å komme inn på et regnskapsbyrå? Er alle ansatte i byrå stort sett autoriserte regnskapsførere nå? Ingen som er medarbeidere å sitter med punching av bilag etc?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg var regnskapsmedarbeider i et oljekonsern i fem år - punchet bilag, laget rapporter etter månedlig cut-off, hadde ansvar for oppdatering og vedlikehold av kundedatabasen, purringer osv. Jeg hadde ingen høyskoleutdannelse da jeg fikk den jobben, kun Handel og Kontor videregående. Jeg fikk den gjennom et vikarbyrå men ble etterhvert fast ansatt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg jobber som ekstern regnskapfører, har jobbet med regnskap internt tidligere. Og det er helt annerledes å jobbe med regnskap eksternt! Å jobbe med regnskap som ansatt i bedriften kan bli veldig rutinepreget og kjedelig. Typisk punche bilag, purre de samme kundene gjentatte ganger, utarbeide rapporter som ser nesten like ut som forrige måned osv. Å jobbe som ekstern regnskapsfører er mye mer variert: man jobber med mange ulike selskaper, ser hele selskapet under ett og i ulike faser og må også innta rollen som rådgiver.

Jeg har høyskoleutdanning på bachelor-nivå. Og jeg hadde ikke klart å gjøre en god nok jobb uten en slik utdannelse. jeg får stadig spørsmål fra klientene mine jeg må svare på. Særlig skatterettslige spørsmål er det viktig at jeg må kunne svare på. Som regnskapsfører må man hele tiden holde seg oppdatert, og for autorisasjon er det også krav om antall kurstimer pr år. Hvis revisjonsplikten forsvinner vil også regnskapsførerne få en enda viktigere rolle.

Det er stort behov for folk innen regnskap. Men det er altså stor forskjell på arbeidsoppgavene selv om man jobber innen regnskap. Feks går ikke mesteparten av arbeidsdagen min med til bokføring, men det går heller i beregninger, møter admistrativt arbeid mm. Uten utdannelse kan man jobbe med enklere regnskapsarbeid, men skal nok litt til å få selvstendig klientansvar uten ordentlig utdannelse. For å bli autorisert er det jo nå krav om 3 års utdannelse (tidligere var det 2 år).

Bare spør hvis du lurer på noe om yrket :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Meg igjen

Rådgiver og kosulentbit nevner du. Det utgjør en stor del? Jeg er ikke særlig glad i å prate i store forsamlinger. Hvordan foregår denne rådgivningen da? Er det en person å forholde seg til eller må man legge frem diverse ting for styrer eller flere ansatte samlet?

Jeg hadde opprinnelig tenkt meg en jobb i regnskapsbransjen hvor jeg konterte, punchet bilag, lønnskjøringer, arkivering, fakturering og sånne ting.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har jobbet som kontorarbeider/sekretær med regnskap. Har ingen høyskoleutdanning men kun vgs med regnskap.

Fikk jobb som jeg søkte på og har også jobbet gjennom vikarbyråer.

Du sier at du vil jobbe med enkel regnskap og du trenger da ikke og være regnskapsfører for og gjøre dette.

Syns du skal fortsette og søke på kontorjobber og også registere deg på et vikarbyrå.

Det jeg har hørt er at det er vanskelig og finne folk som kan litt regnskap så det er jo et stort pluss for deg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest regnskapsføreren
Rådgiver og kosulentbit nevner du. Det utgjør en stor del? Jeg er ikke særlig glad i å prate i store forsamlinger. Hvordan foregår denne rådgivningen da? Er det en person å forholde seg til eller må man legge frem diverse ting for styrer eller flere ansatte samlet?

Jeg hadde opprinnelig tenkt meg en jobb i regnskapsbransjen hvor jeg konterte, punchet bilag, lønnskjøringer, arkivering, fakturering og sånne ting.

Det er alltid behov for folk til enkelt regnskapsarbeid slik som du ser for deg.

Grunnen til at jeg nevner muligheten for å ta bachelor og å jobbe som ekstern autorisert regnskapsfører er at dette er mer spennende muligheter for deg etterhvert i framtida. Jeg har selv jobbet internt med punching av bilag i et stort firma. Kunne da sitte en halv dag og punche akkurat samme type bilag, samme type fakturaer som skulle inn på samme hovedbokskonto. I lengden ble dette for kjedelig for meg. Hvis jeg ikke hadde hatt utdanning kunne jeg vanskeligere gått videre med mer spennende arbeidsoppgaver slik som jeg har i den jobben jeg har nå, som faktisk krever utdannelse.

Det er jo rekordlav arbeidsledighet i Norge nå. Det fører jo også til at det er mye ledig i regnskapsbransjen, siden folk da søker seg bort fra regnskap. Så jeg er ganske så sikker på at du får jobb, bare fortsette å søke! Mye av jobbene går forøvrig via vikarbyråer også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Gjest_ung mor_*

Jeg jobber med lønn, og enkelt regnskapsarbeid som du nevner her - i en middelstor bedrift. Har fagbrev i kontorfag - men der er det lite en lærer om regnskap - har fått det jeg kan via kurs og opplæring av div. siviløkonomer.

jeg kan ikke tenke meg en artigere jobb - selv om jeg ser at jeg kommer til å videreutadanne meg for å lære enda mer, og ikke minst for å forstå alt bedre :)

Tittel er økonomimedarbeider .....

Søk i vei - er nok mange muligheter der ute :)

Lykke til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest_Sol79_*

Jeg er autorisert regnskapsfører og jobber i et middels stort regnskapsbyrå.

Jeg har 3-årig bachelor i revisjon, og har stort sett fått alle jobbene jeg har søkt på etter at jeg fikk autorisasjon.

Nå er det stor etterspørsel på autoriserte så jeg vil absolutt anbefale deg å ta utdanning, det vil også føre til en god del høyere lønn etter at praksisperioden er over. Regnskapskonsulenter har jeg inntrykk av at det flommer over av, men siden det er mangel på autoriserte så er det jo helt klart et marked for de uten riktig utdanning også. Husk også på at uten autorisasjon vil du hele tiden få begrenset ansvar, og andre medarbeidere med autorisasjon må bruke mye tid på å kvalitetskontrollere arbeidet ditt - og det er ikke ønskelig å bruke tid på den måten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...

Litt gammel tråd, men håper at det er ok at jeg tar den opp igjen ;)

Jeg ønsker også å jobbe med regnskap, har de fagene som må til, dvs 120 studiepoeng, men mangler praksis. Jeg bor i en veldig liten by, og sliter med å få jobb. Jeg får bare til svar i fra firmaene at de ønsker noen som har praksis i regnskap fra før, som kan begynne å produsere med engang. Jeg mangler to års praksis fra å få autorisasjon, og er veldig interessert i å begynne med dette. Det er nesten så ille at jeg sier opp jobben jeg har nå (ikke innenfor økonomi) og melder meg arbeidsledig slik at jeg får sjansen til praksisplass eller vikariat, men jeg vil ikke være uten den faste inntekten jeg har nå... Noen gode råd?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...
Gjest Regnskapsfører
Litt gammel tråd, men håper at det er ok at jeg tar den opp igjen ;)

Jeg ønsker også å jobbe med regnskap, har de fagene som må til, dvs 120 studiepoeng, men mangler praksis. Jeg bor i en veldig liten by, og sliter med å få jobb. Jeg får bare til svar i fra firmaene at de ønsker noen som har praksis i regnskap fra før, som kan begynne å produsere med engang. Jeg mangler to års praksis fra å få autorisasjon, og er veldig interessert i å begynne med dette. Det er nesten så ille at jeg sier opp jobben jeg har nå (ikke innenfor økonomi) og melder meg arbeidsledig slik at jeg får sjansen til praksisplass eller vikariat, men jeg vil ikke være uten den faste inntekten jeg har nå... Noen gode råd?

Kan du ha interesse av å starte i det små deltid hjemmefra ...?

Send en Epost til xxxxxx.

Epostadresse slettet ihht reglene.

Camilla(mod)

Endret av Camilla
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...