Gå til innhold

mobil til barn

Fremhevede innlegg

Skrevet

Datteren min måtte betale regningen selv av stipendpengene da hun gikk på videregående. Nå er hun 21 år og jeg betaler mobilregningen hennes da hun periodevis har lite med penger. Når hun jobber 100% så må hun betale den selv.

Vi har Netcom Familie så regningen kommer til meg uansett. Jeg ser ikke noe galt i å sponse henne på denne måten. En fordel for meg også fordi hun kan holde kontakt med meg og søskene. Her snakker vi om 200 kr i måneden og det blir jeg ikke fattig av.

Videoannonse
Annonse
Gjest Blondie65
Skrevet (endret)

Trådstarter: Jeg synes du gjør helt rett i å gjøre forskjell. Det skal være slik at dersom den ene må vente til han er 12 år med å få noe så bør den andre vente like lenge. Det var en av de mest såre forskjellsbehandlingene min far og mor gjorde, at den eldste måtte vente til rett alder og neste mann i rekken fikk de samme godene bare fordi det var vanskelig å gjennomføre "forskjellsbehandlingen".

Man trenger ikke skape et behov som ikke er der, bare for å unngå "bråk" fra barnet som ikke får det samme.

Endret av Blondie65
Skrevet

synes du gjør rett i å gjøre forskjell.

Det absolutt værste jeg viste var når jeg og lillebror fikk noe samtidig som jeg hadde ønsket meg i flere år, og som jeg hadde "sørre rett på".

Er ikke helt enig regningsproblemattikken din.

Jeg hadde kontantkort den første perioden hvor mamma betalte de kortene hun følte jeg trengte, ble vel ca 500kr i halvåret eller noe slik, ville jeg ringe for mer, og gud hjelpe meg, det ville jeg, så måtte jeg betale kontantkort selv.

Var mitt første møte med økonomisk administrering og fikk fort og smertelig ærfare at penger ikke vokser på trær.

Må få legge til at min eneste ærfaring med barn er at jeg selv var et, og mentalt sett fortsatt er et :D

Skrevet

Synes absolutt du skal betale de 200 kronene i måneden. Det er jo en del av utgiftene til telefonen.

Skrevet
Men herregud, hvis dere virkelig synes at det er forkastelig at en far bruker et par hundre kroner i måneden på sin voksne datter så gjør gjerne det, men det er da fullstendig irrelevant for tråden.

Tror nok du bør forsøke å roe deg ned litt...Nå ble nå dette engang diskutert og vi må vel få lov å komme med noen synspunkter, uten å få et såpass umodent svar tilbake?

Gjest Veronica Mars
Skrevet
Tror nok du bør forsøke å roe deg ned litt...Nå ble nå dette engang diskutert og vi må vel få lov å komme med noen synspunkter, uten å få et såpass umodent svar tilbake?

Det var da et helt konkret tilbakesvar på det dere skrev? Jeg synes det er mer umodent å kverulere på små kommentarer som ikke har noe med trådens tema å gjøre jeg da. Og for at det forhåpentligvis ikke skal bli flere avsporinger her sletter jeg det jeg skrev.

Skrevet

Så lenge faren og Veronica Mars synes ordningen er grei, ser jeg ikke problemet.

Skrevet
Det er vel ikke så uvanlig. Mine foreldre betaler de fleste av utgiftene mine, blant annet mobilbruk. Nå jobber jeg ganske mye da, og får deler av beløpet dekket av arbeidsgiver, men tidligere betalte foreldrene mine hele beløpet.

For nittenåringer som jobber mye er det aldeles ikke vanlig at foreldrene betaler de fleste av utgiftene, og særlig ikke mobilbruk.

Skrevet (endret)
For nittenåringer som jobber mye er det aldeles ikke vanlig at foreldrene betaler de fleste av utgiftene, og særlig ikke mobilbruk.

De aller fleste venninnene mine får da finansert mobilbruk med hjelp av foreldre. ;) Jeg tror ikke det er "så" uvanlig at mange syttenåringer, (jeg svarte Estrella, om du ikke la merke til det), får dekket deler av mobilutgiftene av foreldrene sine. Selv får jeg dekket de fleste utgifter til jeg begynner å jobbe 100%.

Endret av JennaC
Skrevet

Vi har to unger med mobil, eldstejenta har abonnement til 200kr mnd, mens gutten har kontantkort. Han bruker mobilen så lite at vi må oppdatere det slik at ikke det skal slutte å virke.

Vi betaler begge to.

Skrevet (endret)

Her fikk barnet mobil med abonnement da h*n sluttet på SFO. Greit og praktisk å holde litt kontroll på hva barnet gjør i de mange timene jeg fortsatt er på jobb, og at vi kan få kontakt med hverandre om vi trenger det. Vi ringer gratis til hverandre, men SMS, og samtaler til andre koster.

Jeg fryktet misbruk, men satte opp klare regler for mobilbruken før h*n fikk den. H*n fikk en enkel mobil uten kamera og fargeskjerm. Jeg så ikke nødvendigheten av dette da mobilen kun skulle brukes til å ringe med og sende SMS. Dette gikk helt strålende, og h*n brukte aldri mer enn 200 kr. pr. mnd... Dette var helt til faren gav barnet en nyere mobil med fargeskjerm og kamera. Jeg satte også da opp klare regler og konsekvenser dersom disse ble brutt. En dag kom regningen.. Den var på over 700 kr. Jeg ble mildt sagt forbanna, ba om en forklaring, forklarte konsekvenser og drog inn denne mobilen for en mnd. H*n hadde lastet ned spill, var forklaringen. Da h*n fikk mobilen tilbake var jeg igjen veldig tydelig på regler for mobilbruk. Dette er flere mnd'er siden, og reglene har ikke blitt brutt. Jeg stoler på at h*n har lært av erfaringen.

Jeg hadde tatt med i beregningen at misbruk ville forekomme en eller annen gang. Slik er barn. de tøyer og bryter regler, men jeg var klar på konsekvensene i forkant og sto for det jeg hadde sagt. Det ser sålangt ut til å ha fungert :)

Så mitt råd til dere som vil gi barna mobil: Sett opp klare regler for bruk, og konsekvenser av misbruk FØR du gir dem mobil. Dersom disse reglene blir brutt, så MÅ konsekvensene følges opp.

TS: Jeg tviler på at barnet vil bruke mer enn 200 kr. dersom dere på forhånd snakker om regler for bruk. Ikke ringe til kamerater og snakke tull i timevis; dra heller på besøk. Bruk mobilen til raske beskjeder. Send SMS til mor, så ringer hun deg opp igjen. Dersom de 200 kr. er brukt opp før neste mnd. må han enten betale selv, eller vente til neste mnd. Jeg hadde ikke hatt noe imot å betale de 200 kr., men ville sett på alt over 200 som uvettig bruk, og han måtte da betalt resterende selv. Du kan uansett ringe HAM dersom han er tom for ringeminutt.

Endret av CeeCee

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...