Gå til innhold

mobil til barn

Anbefalte innlegg

Skrevet

Gutten min på 12 får sin første mobil til jul. Har bestilt djuice control der vi må betale 200 kr i mnd. får da 30 gratis sms + at det han ikke bruker i ringetid en mnd blir overført til neste. det vi er litt i stuss på er om han skal få betale noe av dette selv. han får 200 kr mnd i lommepenger fordi han har plikter i hjemmet han må gjøre hver uke. er det for mye forlangt at han betaler f.eks 50 kr i mnd selv? hvordan gjør dere dette? en annen ting: jenta mi på 10 får ikke mobil til jul. jeg ser ikke behovet og vil også holde igjen med henne 1-2 år til. tipper det blir ramaskrik på julaften, men vi har kjøpt en annen gave hun virkelig ønsker seg. hadde også blitt urettferdig i forhold til storebroren som har venta så lenge. har ikke lyst å kjøpe fordi "alle andre har" når behovet ikke er til stede. må også nevne at vi har en gml mobil de har fått låne med seg når de har vært på turer/overnattinger e.l. syns dere jeg er for striks?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Mine har alltid fått mobilregninga i tillegg. Nå har de begge et abonnement til 200 kr pr mnd. Jeg har jo stor nytte av at de har mobil. Selve mobilen blir gitt i bursdagspresang/julepresang.

Skrevet

Ja det blir nok ramaskrik fra lillesøsteren. ;)

Her får gutten min (11 år) kun kontantkort. Jeg kjøper 2-3 på 200,- i året. Han kjøper resten av sine lommepenger ved behov. Har fri familie, så der bruker han ikke penger. Hadde han hatt abonnement, ville han hatt et langt høyere forbruk. Han bestilte en del ringetoner og annet krimskrams som kostet flesk, men jeg har sagt opp muligheten til å bestille det - så nå varer kontantkortene lenger. :)

Skrevet

Jeg synes vel egentlig at 12 er for sent å få mobiltelefon i 2007 bare fordi man "ikke ser behovet". Det er litt som de som ikke hadde tv da jeg var liten fordi foreldrene ikke så behovet. Neivel, men det blir sett rart på av de andre barna allikevel.

Man kan kanskje ri prinsippene sine i andre sammenhenger enn akkurat dette.

Skrevet

Hei!

Er helt enig med trådstarter sine prinsipper. Hvorfor kjøpe bare for å kjøpe når behovet ikke er til stede? Trådstarter ser vel best selv hvilke behov barna hennes har.

Skrevet
Neivel, men det blir sett rart på av de andre barna allikevel.
Det å skille seg ut er ikke nødvendigvis en ulempe for et barn.

Jeg var for en tid siden på en reunion for ungdomsskolen, og snakket med en del folk i løpet av kvelden. Det viste seg at de som hadde hatt det aller tøffest på skolen var de populære som alltid måtte ha det siste og ikke skille seg ut på noen måte. Det er en vond og slitsom sirkel å komme i, og ære være de foreldre som gir barn selvtillit nok til å stå i mot litt gruppepress.

Skrevet

Nå har jeg ikke barn, men føler ikke at det var så innmari lenge siden jeg var det selv ;)

Jeg kjøpte mobiltelefon da jeg var 15 (dette før det ble noe alle hadde). Jeg sparte lommepenger og hadde en liten jobb til jeg fikk nok penger, og har alltid betalt hele telefonregningen selv. Det foreldrene mine derimot gjorde var å øke lommepengene mine litt. Hver gang jeg fikk ny "fast utgift" fikk jeg mer i lommepenger. Fikk etterhvert ganske mye penger, men måtte da regulere alle utgiftene mine selv.

Jeg synes guttungen skal være med og betale for mobilen, om du så øker lommepengene hans for at han skal få råd. En ganske vanlig ting er å betale en fast sum, og at barnet må betale alt de bruker over det (nå har dere jo en fast sum på abonomentet, men jeg regner med at det er mulig å bruke over det?).

Og datteren din får bare finne seg i at hun ikke får en mobil på noen år enda. Jeg kan ikke skjønne hva en 10-åring skal med den. Som andre sier, så er ikke det at alle andre har noen grunn til at din datter også absolutt må. Hun er nok ikke den eneste 10-åringen uten mobil, skal du se.

Skrevet

Gutten min fikk mobiltelefon fra da han var 9 år.

Grunn: vi bor 5 km fra nærmeste venn og 6 km fra skolen. I tillegg skulle han ta buss til og fra far som bor 20 minutter unna med buss. Godt for ham å kunne ha en mobil slik at både far og mor kan få tak i ham. Han spurte selv etter mobil, og da fikk han min gamle som lå i skuffen og var litt utdatert. I høst sparte han til ny mobil: far betalte 1/3, jeg 1/3 og han selv 1/3. Telefonen kostet 900,- og er ikke siste skrik, men det bryr (takk lovet) ikke gutten seg om. Jeg vet at noen forventer ny mobil en gang i året, men det er helt uaktuelt for vårt vedkommende. Men vil barna dette, får de selv spare... ;)

Skrevet

Før når jeg hadde kontantkort på mobilen betalte jeg alle utgifter selv, men da bodde jeg og hjemme, og var ikke like avhengig av å ringe med mobilen.

Nå har jeg det siste året hatt netcom young talk, som har en fast sum på 200 kr pr mnd. Det har pappa betalt, faktisk! Han gjorde det fordi det var "lettest" ifølge han :ler: ..tror nok han kun ville være snill!

Men jeg har brukt langt mer enn 200 kr pr mnd da, så det har jeg betalt selv.

Nå har jeg bestilt et nytt abonnoment til mobilen, one call, og det kommer jeg til å betale selv, fordi nå er jeg "gammel" nok til å få regningen til meg selv(det var ikke mulig før, siden jeg verken var gammel nok eller hadde minibankkort/nettbank).

Nå var jeg riktignok veldig heldig, siden pappa betalte 200 kr pr mnd det siste året for mobilen min, tviler på at det er vanlig for 17 åringer?

(..fikk litt dårlig samvittighet for det da :sjenert: )

Skrevet

Min datter på snart 16 år har Djuce controll, jeg betaler de 200,- som abonnementet koste pr mnd. Bruker hun mer enn det må hun selv betale kontantkort.

Min sønn på 11 år har kontantkort, jeg kjøper kort til han når han trenger det, men vanligvis er det faren hans som betaler tlf bruken hans. Dette får han utenom lommepenger, men han bruker tlf veldig lite så det blir ikke store utgiftene.

Skrevet
Før når jeg hadde kontantkort på mobilen betalte jeg alle utgifter selv, men da bodde jeg og hjemme, og var ikke like avhengig av å ringe med mobilen.

Nå har jeg det siste året hatt netcom young talk, som har en fast sum på 200 kr pr mnd. Det har pappa betalt, faktisk! Han gjorde det fordi det var "lettest" ifølge han :ler: ..tror nok han kun ville være snill!

Nå har jeg bestilt et nytt abonnoment til mobilen, one call, og det kommer jeg til å betale selv, fordi nå er jeg "gammel" nok til å få regningen til meg selv(det var ikke mulig før, siden jeg verken var gammel nok eller hadde minibankkort/nettbank).

Nå var jeg riktignok veldig heldig, siden pappa betalte 200 kr pr mnd det siste året for mobilen min, tviler på at det er vanlig for 17 åringer?

Det er vel ikke så uvanlig. Mine foreldre betaler de fleste av utgiftene mine, blant annet mobilbruk. Nå jobber jeg ganske mye da, og får deler av beløpet dekket av arbeidsgiver, men tidligere betalte foreldrene mine hele beløpet.

Skrevet

Tror ikke du skal bekymre deg om akkurat det. Jeg betaler mobilbruk for 17-åringen min, og mine søsken betaler for sine barn så lenge de går på skole, det være seg videregående eller høyskole. ;)

Skrevet
Gutten min på 12 får sin første mobil til jul. Har bestilt djuice control der vi må betale 200 kr i mnd. får da 30 gratis sms + at det han ikke bruker i ringetid en mnd blir overført til neste. det vi er litt i stuss på er om han skal få betale noe av dette selv. han får 200 kr mnd i lommepenger fordi han har plikter i hjemmet han må gjøre hver uke. er det for mye forlangt at han betaler f.eks 50 kr i mnd selv? hvordan gjør dere dette? en annen ting: jenta mi på 10 får ikke mobil til jul. jeg ser ikke behovet og vil også holde igjen med henne 1-2 år til. tipper det blir ramaskrik på julaften, men vi har kjøpt en annen gave hun virkelig ønsker seg. hadde også blitt urettferdig i forhold til storebroren som har venta så lenge. har ikke lyst å kjøpe fordi "alle andre har" når behovet ikke er til stede. må også nevne at vi har en gml mobil de har fått låne med seg når de har vært på turer/overnattinger e.l. syns dere jeg er for striks?

aKKURAT. gir bort julegabe som mottaker skal ha utgifter på......

Gjest Veronica Mars
Skrevet (endret)

-slettet-

Endret av Veronica Mars
Skrevet

Synes du ikke det gjør noe at foreldrene dine betaler deler av dine utgifter når du er 26 år??

Skrevet

At man betaler mobilregningen mens ungene er små er en ting, men som noen her sa at de betaler for "unger" på videregående, og høyskole ( og for henne som er 26 og gift) er langt over kanten etter min mening. Når skal ungene lære seg å ta ansvar for egen økonomi, dersom foreldrene skal betale regningene? Mobilregning er faktisk en av de første faste regningene en ungdom får, og hvis de ikke skal ta ansvar for den selv på et gitt tidspunkt så skjønner jeg ikke når de skal lære seg økonomisk ansvar.

Jeg vil nok betale mobileregninga (til en hvis grense) frem til de er ferdig med ungdomsskolen hvis de ikke har egen jobb, men etter den tid vil jeg nok forvente at de tar ansvar for denne utgiftenselv.

Og jeg vil ikke øke lommepengene tilsvarende, av den grunn. Økniong i lommepenger får eventuelt komme av økt innsats fra barnets side.

Gjest Veronica Mars
Skrevet (endret)

-slettet-

Endret av Veronica Mars
Gjest Veronica Mars
Skrevet (endret)

Jeg mener er at det er forskjell på hvordan barn bruker telefonen. Hvis man skal ringe til mange venner, sende meldinger og ha det gøy med telefonen er det jo naturlig at det kommer av egne lommepenger, eller at man må tjene det opp. Hvis man derimot har telefon for å ringe og si at man kommer hjem til middag eller for å berolige mamma når man er på hyttetur synes jeg ikke nødvendigvis at foreldre trenger å være så strenge på at barna skal betale alt selv.

Endret av Veronica Mars
Skrevet
Synes du ikke det gjør noe at foreldrene dine betaler deler av dine utgifter når du er 26 år??

Ja, det samme tenker jeg. Jeg er selv 26 år og ville aldri latt mine foreldre betale regningene mine på fast basis.

Gjest Veronica Mars
Skrevet (endret)

-slettet-

Endret av Veronica Mars

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...