Gjest Kiksara Skrevet 18. desember 2007 #1 Skrevet 18. desember 2007 Jeg mistenker at jeg har blitt smittet med kikhoste..... Skal avvente et par dager til og se, for det kan bare være litt irritasjon, men har vært i kontakt med ei dame som nå har fått påvist kikhoste. Problemet er at jeg jobber på en barneskole og er i mye kontakt med barn. Er det ok? Om jeg ikke hadde visst at denne damen hadde kikhoste hadde jeg sikkert ikke tenkt mer på saken enda uansett? Ble bare så fryktelig usikker her jeg sitter. Om det er det, og hva jeg bør gjøre.... Barna er jo mest sannsynlig vaksinert hele gjengen? Varer denne skiten lenge? Og MÅ jeg ha medisiner?
Gjest Roxie Hart Skrevet 19. desember 2007 #2 Skrevet 19. desember 2007 Hvis du mistenker kikhoste synes jeg du bør gå til lege. Det gjorde ikke jeg, noe som gjorde at sykdommen hang i lenge, samt at jeg ble smittet av ALT i lang tid etterpå. Jeg vet ikke noe om smittefare ift skoleelevene dine, men husk også å tenke på ditt eget beste God bedring!
Chiquita Skrevet 19. desember 2007 #3 Skrevet 19. desember 2007 (endret) Hvor lenge er det siden du har hatt kontakt med denne damen? Jeg tenker sånn i forhold til inkubasjonstiden og om du bør begynne å merke ordentlige symptomer nå, dersom du har fått det. Endret 19. desember 2007 av Chiquita
Gjest Gjest Skrevet 19. desember 2007 #4 Skrevet 19. desember 2007 Det er vel en til to ukers inkubasjonstid på denne sykdommen. Og denne damen har jeg møtt mange ganger i og med at hun jobber tett sammen med mannen min. Vi har også vært på julebord etter at hun begynnte å føle seg litt i dårlig form... Hun fikk påvist kikhosten for et par dager siden da, men hun har vært dårlig et par uker nå. Jeg beggynte i jobben min i høst, og har vært veldig mye dårlig med influensa, diare, osv osv. Blitt smittet av alt, så jeg er så redd for å være mere borte nå. Dessuten er det jo bare i dag, torsdag og fredag igjen, så er det ferie..... Må vel dra innom legevakten etter jobb fredag kanskje da.... I morges nå når jeg våknet har jeg litt mer vanslig forkjølasymptom. Men i går da jeg la meg hostet jeg som en gal, sånn tørr ekkel hoste. Men har sovet ok i natt da.... Huff huff, er prøvere også. Leste at medisinene ikke skal taes under graviditet, men det er litt vanskelig å vite helt da når man prøver hele tiden....
Gjest nextlife Skrevet 19. desember 2007 #5 Skrevet 19. desember 2007 (endret) Tror ikke det er automatikk i at legene gir antibiotika mot kikhoste, pga usikker effekt. Kanskje det holder med en skikkelig hostedempende mixtur og evt annen symptomlindrende behandling? I alle fall, lykke til og god bedring Endret 19. desember 2007 av nextlife
Gjest Gjest Skrevet 19. desember 2007 #6 Skrevet 19. desember 2007 3 av 4 i familien hadde kikhoste på denne tiden i fjor. Mannen var den eneste som fikk antibiotika/pencillin, men det hadde gått for lang tid fra han begynte å hoste, så han hjalp det ikke på. Slik opplevde vi det: Det er ingen sikker dokumentasjon på at medisinene har veldig stor effekt, men skal medisinen ha noen virkning må den gis innen 2 uker etter utbrudd, men det er sjelden at kikhoste blir oppdaget så fort. Den første uken tror en det er snakk om vanlig forkjølelse, og ser det an før en går til legen. Når en da har kommet seg til legen og fått tatt prøven, tar det ofte 3-5 dager før en får svar, og da har de to ukene gått og antibiotika/pencillin er bortkastet... Så hvis du ønsker medisiner, er mitt råd å ta turen til lege med en gang du begynner å hoste dersom du har mistanke om at du er smittet. Ikke se det an! Om hosten varer lenge? Hos mannen varte den i ca 12 uker, men ikke like kraftig hele tiden. Det ble gradvis bedre etter 5-6 uker. Datteren har astma i tillegg til kikhosten, og astmamedisiner kan også hjelpe mot kikhoste (åpner luftveiene), hun hostet vel i rundt 10-12 uker hun også. Mens sønnen hadde et mildere, men mer langvarig forløp. Han sluttet ikke å hoste før uti mai en gang.
Gjest Pasienthåndboka om kikhoste Skrevet 19. desember 2007 #7 Skrevet 19. desember 2007 Smittefaren er størst i begynnelsen av sykdommen, og dersom sykdommen ikke behandles, vil den kunne smitte i 3 uker! Pasienthåndboka om Kikhoste De fleste tilfellene av kikhoste i Norge i dag er heldigvis milde, og går over selv uten behandling. Men hosten kan vedvare lenge, noen ganger mer enn 8 uker. Det er ikke uvanlig at sykdommen kompliseres av "ettersykdommer", som mellomørebetennelse eller lungebetennelse. tror det er best du kontakter legen!
Gjest Gjest Skrevet 19. desember 2007 #8 Skrevet 19. desember 2007 ja - De aller fleste barn er vaksinert mot kikhoste før de fyller 1 år (kombinasjonsvaksine: difteri-tetanus-kikhoste-polio + Hib). Les her: Kikhoste
Gjest Gjest Skrevet 19. desember 2007 #9 Skrevet 19. desember 2007 Hærregud...... Dette gidder jeg ikke ha altså... Ringer legevakta jeg....
Gjest Rødtoppen Skrevet 20. desember 2007 #10 Skrevet 20. desember 2007 Kikhoste er i hvert fall ikke noe morsomt å få. Jeg ble smittet av dette svineriet for 4,5 år siden, hostet og "kiket" i 5 MÅNEDER før hostinga endelig gav seg. Etter det hadde jeg ikke smak og hadde store problemer med å svelge, i hvert fall kald mat. Skikkelig irriterende! Er du i tvil og kan gjøre noe med det - kom deg til legen fort som fy!
Gjest Gjest Skrevet 20. desember 2007 #11 Skrevet 20. desember 2007 Jeg mistenker at jeg har blitt smittet med kikhoste..... Skal avvente et par dager til og se, for det kan bare være litt irritasjon, men har vært i kontakt med ei dame som nå har fått påvist kikhoste. Problemet er at jeg jobber på en barneskole og er i mye kontakt med barn. Er det ok? Om jeg ikke hadde visst at denne damen hadde kikhoste hadde jeg sikkert ikke tenkt mer på saken enda uansett? Ble bare så fryktelig usikker her jeg sitter. Om det er det, og hva jeg bør gjøre.... Barna er jo mest sannsynlig vaksinert hele gjengen? Varer denne skiten lenge? Og MÅ jeg ha medisiner? Nei du bør ikke omgåes barn dersom du mistenker kikhoste. GÅ TIL LEGEN NÅ! Hos legen vil du få en antibiotikakur (dersom legen også mener det er kikhoste, evnt etter prøvesvar), denne hjelper ikke på dine symptomer med den reduserer risikoen for smitte. Noe som er meget viktig, spesiellt i din jobb.
Gjest Gjest Skrevet 20. desember 2007 #12 Skrevet 20. desember 2007 Slik opplevde vi det: Det er ingen sikker dokumentasjon på at medisinene har veldig stor effekt, men skal medisinen ha noen virkning må den gis innen 2 uker etter utbrudd, men det er sjelden at kikhoste blir oppdaget så fort. Man behandler ikke kikhoste for at det skal ha effekt på pasienten, den eventuelle positive effekten er liten. MEN DET ER VELDIG VIKTIG AT MAN FÅR BEHANDLING FOR Å HINDRE SPREDNING. Utsatte grupper kan bli veldig syke av kikhoste og små babyer kan DØ!
Gjest Gjest Skrevet 20. desember 2007 #13 Skrevet 20. desember 2007 Man behandler ikke kikhoste for at det skal ha effekt på pasienten, den eventuelle positive effekten er liten. MEN DET ER VELDIG VIKTIG AT MAN FÅR BEHANDLING FOR Å HINDRE SPREDNING. Utsatte grupper kan bli veldig syke av kikhoste og små babyer kan DØ! Dette er riktig, men det er sjelden kikhosten blir oppdaget tidsnok til å hindre videre smitte. En en smittebærer i 2 uker (noen sier 3 uker) etter utbrudd, og vanligvis har en hatt kikhoste lenger enn dette når en kommer seg til legen. (Tror det er langvarig forkjølelse, hoste som har satt seg osv...) Men jeg er enig; er det en mulighetet for at du kan være smittet, kom deg til lege med en gang du begynner å hoste!
Edie Skrevet 21. desember 2007 #14 Skrevet 21. desember 2007 Ja, kom deg til lege! Hadde kikhoste for 7 år siden, og det unner jeg ikke selv min verste fiende. Hosten varte 11 måneder hos meg, men det aller verste var "kun" i 4 måneder. Hoster så man mister pusten og blir blå i trynet og kaster opp. Dette var mitt rituale hver morgen i disse månedene. Kikinga er den verste for man får ikke puste og tror alvorlig talt at man skal kveles.. Jeg måtte passe på å gå av på t-banen på utestasjoner for å kunne kaste opp. Gikk på skole den gang, og måtte sette meg ved siden av en vask, så jeg hadde kort vei tilfelle hostingen førte til oppkast. (samme på jobb egentlig..) Uansett, poenget mitt er at kikhoste kan være helt jævlig å ha, så kom deg til legen og finn ut av det!
Gjest Kiksara Skrevet 22. desember 2007 #15 Skrevet 22. desember 2007 Fikk beskjed på legevakta at de ikke tok den typen test der, og at jeg måtte ta det gjennom fastlegen min. Nå er jo ikke hun tilbake før etterjul, og da er det for sent å starte behandling. Det er ikke vits i etter to uker etter utbrudd, og har ikke så stoor effekt heller annet en å stanse spredning og smitte som allikevel gir seg etter to til tre uker... Hva er da vitsen sier jeg.... Men nå vet jeg ikke om det er det jeg har enda heller da. Hoster ikke så mye nå. Mest på kvelden..... Så jeg vet sannelig ikke..... Satser på at det er vanlig forkjølelse. Og nå skal jeg jo ikke på jobb på en stund heller...
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå