Gjest Lilleulv Skrevet 18. desember 2007 #1 Skrevet 18. desember 2007 Mitt nyttårsforsett er å begynne å trene mer, og spise sunnere. Jeg lurer på om noen har noen tips til hva jeg bør spise og sånn for at jeg skal spise sunt.. for jeg gikk rundt i butikken sist og følte meg litt motløs. Salat... hmmm... og så masse kjipe ting :$ Så alt av råd mottas med takk. Har ikke planer om direkte slanking altså. Men kunne tenke meg en flat mage (juhu) og å gjøre om litt fett til muskler og bli atletisk og fin. hehe.. store planer! Håper på masse råd til mat :D
LilleCanCan Skrevet 19. desember 2007 #2 Skrevet 19. desember 2007 kesam, kyllingkjøttdeig med fullkornswrps og masse grønnsaker. fullkorns pai fra Mia. cottage cheese, frukt, ricotta dessert. det er så mye.
Gjest Gjest Skrevet 19. desember 2007 #3 Skrevet 19. desember 2007 Vet ikke hva du spiser og drikker fra før, men samboern og jeg har i hvert fall merket forskjell på "magestørrelsen" (sikkert en kombinasjon av oppblåsthet, væske i kroppen og noe fett?) ved å kutte ut sukkerbrus, kutte ned på lite grovt bakverk (f eks pølsebrød etc...), blandings-kjøttprodukter med mye mel (alt mulig av ferdige kjøttkaker, pølser, snitzler osv), og salte hel- og halvfabrikata. Vi spiser ikke mindre nå, tror jeg, men bruker mer rene råvarer og lager mer fra bunnen (eller: erstatt posesaus med hjemmelagd, eller dropp sausen, bruk sjy og ha mer grønnsaker, sopp osv). Bruker også ofte fullkornpasta framfor fin, naturris framfor hvit ris osv. Og gjerne flere fiske- og kyllingmåltider framfor tyngre kjøtt selv om vi ikke er så flinke på akkurat det... Mange slike endringer kan gjøres ganske enkelt uten å bruke masse tid på matlaging. Magen blir riktignok ikke veltrent bare av dette
Gjest Lilleulv Skrevet 19. desember 2007 #4 Skrevet 19. desember 2007 mye gode tips her!! tenkte jeg skulle starte allerede nå selv om det egentlig er et nyttårsforsett, men jeg har akkurat spist pizza... skjønner at jeg har litt å jobbe med
Gjest Elfrida Skrevet 19. desember 2007 #5 Skrevet 19. desember 2007 Jeg syns det er lettere å finne inspirasjon i kokebøker, matblader og på nettet osv, og så lage handleliste. Jeg har meget sjelden blitt noe særlig inspirert til masse friske og sunne retter av å gå rundt i butikken og stirre i hyllene. I hvert fall i begynnelsen når man skal endre kostholdet er det lurt, for det er ikke såå lett å endre matvanene sine, de har man jo gjerne hatt en stund.
Gjest Gjest Skrevet 19. desember 2007 #6 Skrevet 19. desember 2007 Jeg syns det er lettere å finne inspirasjon i kokebøker, matblader og på nettet osv, og så lage handleliste. Jeg har meget sjelden blitt noe særlig inspirert til masse friske og sunne retter av å gå rundt i butikken og stirre i hyllene. I hvert fall i begynnelsen når man skal endre kostholdet er det lurt, for det er ikke såå lett å endre matvanene sine, de har man jo gjerne hatt en stund. Det er sant, det er lurt å finne noen oppskrifter man får lyst til å prøve (det er mange gode forslag i middagstrådene i matforumet her, både hverdagsretter og mer fancy ting). Kanskje begynne med tilbehøret til noe man pleier å lage, og lage det fra bunnen eller med mer sunne ingredienser. Ellers er hjemmelagde supper gjerne sunne, og lette å lage og variere I dag lagde jeg f eks grønnsakssuppe med røkt kjøttpølse, og hadde egetlig tenkt å lage typisk norsk suppe, men fikk lyst til å ha oppi en boks hermetiske tomater, hvitløk, byggryn og chili i tillegg til løk, kålrot, gulrot og potet.
Jaxx Skrevet 23. desember 2007 #7 Skrevet 23. desember 2007 Det første du kan begynne med, er å luke ut den typiske "drittmaten", som ferdigpizza, godteri osv. Innfør én "spisedag" i uka, eller bare begrens deg, hvis du klarer det (jeg må ha litt gestaporegime for å klare det, så for meg fungerer en spisedag i uka bra). Når du vet at du får spise masse godt om noen dager, er det lettere å legge det tilbake i hylla enn om du bestemmer deg for å aldri mer spise det igjen. Det beste med dette er at det føles så godt å spise sunn og "ren" mat at du gjerne ikke har spesielt lyst på det helt store etegildet på lørdag likevel... Slik er det ihvertfall for meg. Ellers; ha fokus på grønnsaker og kjøtt. Forsyn deg med mindre pasta/ris/poteter (karbohydrater), og bruk masse grønnsaker og mer kjøtt (eller bønner/linser o.l., poenget er å få i seg protein). Et genialt mellommåltid er en boks mager kesam med eplebiter oppi, + Fun Light og f.eks. kanel. Det høres (og ser) ekkelt ut, men er kjempegodt og søtt så det føles som litt "godteri" selv om det er kalorifattig. Wok, fajitas o.l. er kjempebra - da får du litt karbohydrat gjennom ris/lefse, og masse grønnsaker og kjøtt/bønner. Finnes mange alternativer, å se i en kokebok var smart - der ser det jo også kjempegodt ut, og lettere å handle inn riktige ingredienser enn om du må være kreativ mens du er på butikken.
aimee Skrevet 26. desember 2007 #8 Skrevet 26. desember 2007 (endret) Så bra at du setter i gang! Jeg endrer kostholdet mitt for litt over 2 år siden og har aldri angret, jeg fikk masse energi tilbake. Jeg foreslår at du begynner med det enkle og små forandringer først, så blir ikke fallhøyden så stor. - Stek i olje i steden for smør - Bytt ut rømmen med kesam - Spis nøtter i steden for potetgull - Kast alt i skapet som er usunt og fristende Hmm... Kom plutselig ikke på noe mer. Men skal komme tilbake til tråden når jeg har flere tips Ps. Kjøp Shape-Up, der er det masse inspirerende å lese, både om mat og trening! Endret 26. desember 2007 av aimee
Jaxx Skrevet 26. desember 2007 #9 Skrevet 26. desember 2007 Shape-Up er ikke tingen å lese for å få gode tips om trening. Med mindre det har forandret seg det siste året.
aimee Skrevet 26. desember 2007 #10 Skrevet 26. desember 2007 Shape-Up er ikke tingen å lese for å få gode tips om trening. Med mindre det har forandret seg det siste året. Det er jeg helt uenig i, det bladet har gitt meg masse inspirasjon. Men det er jo selvfølgelig helt individuelt hva man liker. Shape-Up har jo ikke bare treningstips, derfor synes jeg det er et fint blad for en som har lyst til å forandre både trenings og matvaner.
Jaxx Skrevet 26. desember 2007 #11 Skrevet 26. desember 2007 Det er veldig ofte faktafeil i det. Det var det ihvertfall før. Det er ikke akkurat noe seriøst treningsblad, men som litt inspirasjon og dameblad er det sikkert greit. Men jeg ville altså valgt noe annet om jeg skulle kjøpe et blad for å lære om trening.
Gjest Lilleulv Skrevet 3. februar 2008 #12 Skrevet 3. februar 2008 Vil bare takke for alle innlegg i denne tråden! Er stadig innom den og henter inspirasjon, prøver spesielt å være flink siden jeg er gravid
Cienna Skrevet 4. februar 2008 #13 Skrevet 4. februar 2008 Jeg måtte endre livsstil pga matintoleranse...Måtte kutte ut poteter, frityrmat, hvite melprodukter, juice, mais, en del frukt osv osv...Jeg spiser masse knekkebrød, flatbrød, tomat, agurk og hvitt kjøtt....som snacks spiser jeg havrekjeks, druer, nøtter og mørk sjokolade. Drikker kun vann, varmt vann med honning kanel.... og av og til kakao... Så jeg spiser lite sukker og fett...men å bare spise sunt hjalp ikke alene...selv om magen ble mindre oppblåst og mindre, så ble den ikke mye flatere...så jeg begynte å gå turer....går 2-3 timer tur hver dag, og du verden som kroppen reagerte...vel...først ble jeg kjempestøl, men etterhvert merket jeg at forbrenningen skjøt til himmels....maten satt seg ikke på meg i det hele tatt....Nå er magen min helt flat...og det kan jeg takke turene for....tar av og til noen øvelser hjemme med ball, men trener ellers ikke noe...
Gjest Lilleulv Skrevet 4. februar 2008 #14 Skrevet 4. februar 2008 Blir ikke noe flat mage på en stund på meg Men har 2 hunder, så er mye ute på tur da!!
Cienna Skrevet 4. februar 2008 #15 Skrevet 4. februar 2008 Hehe....om du er gravid ja...så det nå Men masse turer, litt øvelser på en pilatesball og sunne matvaner, så slipper du iallefall en pese med vekt etter at ungen har poppet ut
Gjest Bolledeig Skrevet 4. februar 2008 #16 Skrevet 4. februar 2008 Hiver opp en handleliste jeg laget som inspirasjon til en del sunn mat: Dette kan alltid være kjekt å ha liggende. På denne måten kan man finne frem en middag/et måltid i en fei, og slipper å gå (grøss) på butikken med tom mage Havregryn Perfekt til enkle frokoster, f.eks havregrøt med vann eller melk, havregryn med melk, etc. Svært billig, og svært næringsrikt Knekkebrød, så grovt du orker Tips til pålegg: 3% Kyllingost fra Kavli Mager leverpostei Kokt skinke Makrell i tomat Agurk, tomat etc. Hvis du er glad i ost, kan vita hjertego være et bedre alternativ, men ha øye med kaloriene, selv om fettet er sunnere Middager: Fullkornspasta og upolert ris. (Uncle Ben´s har brun boil in bag ris) Hermetikk: Champignon Bambusskudd Hakkede flådde tomater (til egne pastasauser) Bønner, jeg liker røde best Asparges ( og andre grønnsaker du liker ) Tomatbasert pastasaus Poteter, hvis du liker det Kesam 1% kan brukes til dipp og som basis til f.eks tzaziki. Høykvalitetsprotein, og nesten ikke noe fett. Poser med singelfryste kylling- eller kalkunfileter Hiv i frysen, og middagen er aldri langt unna I fryseren går også f.eks. fullkornstortillaer, grove pitabrød etc. Kjøp gjerne inn poser med frosne grønnsaker. Wokgrønnsaker er ofte uforholdsmessig dyre i forhold til innhold. Frossen broccoli er like sunt som vanlig broccoli, så hvis du ikke vet helt om du kommer til å spise mye på en gang er dette et tips. Ingen vits å kjøpe grønnsaker ferskt hvis du ender opp med å kaste halvparten av det hver gang. Småtteri som også er kjekt å ha Buljong, til suppe f.eks Chilipasta, hvis du liker sterk mat Soyasaus med redusert salt Wochestershiresaus Poser med schezuan blue dragon tomatsaus. God saus med lite karbohydrater. Mange asiatiske sauser har utrolig mye sukker i seg ++++ posesupper med lite sukker og salt Suppe før middag fyller magen, og er en perfekt anledning til å kunne kjøre på med grønnsaker. I tillegg inneholder de fleste supper få kalorier Kommer mer når jeg får tenkt meg om antar jeg! ☺
Gjest prestekrage Skrevet 4. februar 2008 #17 Skrevet 4. februar 2008 Mitt beste råd: Tenk vanlig mat. Også; hvordan kan du gjøre dette sunnere. Forex bytte vanlig pasta med fullkornspasta, olje istenden for smør, kylling/svin/karbonade i steden for kjøttdeig. Grovt mel (i pizza, vafler, pannekaker, brød etc) i steden for fint mel. Hjemmelagde sauser i steden for posesauser (fpr ex hakkede tomater m div krydder i steden for spagettisaus). Yoghurtdressinger i steden for majonesdressinger. Husk "regelen" om dobbelt så mye grønnsaker som kjøtt!
Gjest prestekrage Skrevet 4. februar 2008 #18 Skrevet 4. februar 2008 PS: legger også igjen ett tips om å abbonere på mailtjenester hos Mega (coop), Matprat og Aprètif- masse inspirasjon! Og enda sunnere blir det om du klare å ta den "hvordan kan jeg gjøre dette enda sunnere"-runden FØR du handler.... Og der kom jeg på enda ett stikkord: planlegging!!! Lag deg ukesmenyer! Det er veldig mye enklere å leve sunt om du har en "plan" å følge- enn om du impulshandler etter jobb!!!
Gjest Bond Skrevet 5. februar 2008 #19 Skrevet 5. februar 2008 (endret) Det som Bolledeig skrev var veldig bra - men jeg hadde anbefalt å kjøpe en stavmikser og lage puresupper selv. Alle butikk-posesuppene smaker egentlig ganske likt (samme gjelder sauser, synes jeg), og nesten alle jeg har sjekket, har hatt ufattelig mye salt i seg (sikkert sukker også). Det er så utrolig enkelt å lage puresupper selv og det tar utrolig lite tid! Mine favoritter av puresupper: - blomkålsuppe med kyllingfile - spinachsuppe med laks - sellersisuppe med annet fisk - gulrotsuppe med karri Alltid muligheter for variasjoner og du kan jo bruke utrolig mange forskjellige grønnsaker, og i stedet for å krydre maten med salt, kan du bruke alle slags urter og i tillegg for eksempel chilli. Endret 5. februar 2008 av mrs_bond
LilleCanCan Skrevet 6. februar 2008 #20 Skrevet 6. februar 2008 (endret) proteinpannekaker fra atkins anbefales! absolutt verdt det. blir god og ganske mett av to stykker bare, det er sunt og det har lite kcal. :gjeiper: Endret 6. februar 2008 av LilleCanCan
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå