Gå til innhold

p-piller og mensutsettelse

Fremhevede innlegg

Gjest Gjest_gjest_*
Skrevet

hei!

håper noen kan hjelpe meg!:)

jeg går på pillen, og begynte i forrige uke på tredje brett på rad for å slippe å ha mensen (har lest at tre brett på rad ikke er forstyrrende eller noe).

men, nå har jeg begynt å blø som om jeg har mensen.

vet noen om det er mulig å droppe resten av pillene på brettet slik at den mensen kommer, for så å begynne på nytt brett om en uke, uten at det klusser til noe; kan jeg ha sex uten å bekymre meg over å bli gravid?

for slik det er nå så virker det jo som om kroppen min tror at jeg skal ha mensen uansett.

håper noen kan svare meg, vil helst ikke gå og småblø i en måned. :rødme:

Videoannonse
Annonse
Gjest Wolfmoon
Skrevet

Det er mulig at det varierer etter type p-piller, så jeg svarer utfra Yasmin som jeg bruker.

Så lenge jeg ikke har opphold som er lengre enn 7 dager, etter å ha brukt p-piller i minst 7 dager så er jeg beskyttet mot graviditet. Det betyr at når du har tatt piller i mer enn 7 dager, så kan du fint ha et opphold på 7 dager før du er ferdig med det brettet du driver på.

Jeg har av og til hatt samme problemet som deg med at jeg begynner å blø før jeg er ferdig med et brett når jeg utsetter mensen (har funnet ut at jeg ikke kan ta mer enn to brett uten mensen imellom). Når jeg da begynner å blø, så slutter jeg rett og slett å ta pilla i 7 dager, før jeg begynner på igjen som vanlig (enten på det påbegynte brettet, eller på et nytt).

Skrevet

Det er nok en vesentlig forskjell om man har monofasepiller (alle pillene med likt innhold) eller trefasepiller (somregel har da de tre ulike fasene forskjellig farge på pillene, med altså ulikt hormoninnhold i de ulike fargene)

Med trefasepiller kan du ikke gjøre slikt, men med trefasepiller er det ikke i utgangspunktet mulig å utsette mensen på den måten heller (med trefasepiller skal man kun utsette mensen ved å ta de SISTE pillene på et nytt brett, og dem er det ikke mer enn 10 av) så jeg antar du har enfasepiller, og da går det sikkert greit.

Men kluss er du nok ikke garantert å slippe. Det er ikke alle kropper som liker at man "roter" for mye med pillene. Men det er individuelt.

Skrevet (endret)

Jeg går på monofasepiller (Microgynon), og spiser tre og tre brett i strekk uten pauser for å slippe mensen. Tar jeg derimot flere enn tre brett på rad får jeg småblødninger som varer helt til jeg tar en ukes pause. Hadde liksom sett for meg at jeg skulle slippe mensen helt, men det går altså ikke. Etter fire-fem måneder begynner jeg å blø uansett, derfor stopper jeg etter tre brett for å være på den sikre siden. Dette er jo veldig individuelt, så du må prøve deg frem. Det ser ut til at tre brett på rad er for mye for deg, men kan hende går det med to...?

Og forutsatt at det er monofasepiller du går på, skal det være helt trygt å ta pause (og ha sex) når som helst, bare du har tatt piller sammenhengende i minst 21 dager først. Du kan gjerne spise halvannet brett, ta pause, spise halvannet brett osv, hvis det passer deg best.

Endret av Miel
Skrevet

takk for hjelp! :)

jeg går også på microgynon, og det samme skjedde forrige gang også; de to første brettene er det ingen problemer med, men det tredje blir jo bare rot.

digg å vite at jeg bare kan stanse opp nå!

miel, du sier at du går på pillene uavbrutt i enda flere måneder - jeg hørte med legen min, og jeg har sjekka ut nettsider, og de fleste (alle de jeg har sjekka ut) sier at en ikke bør ta flere enn tre brett på rad. hvorfor husker jeg ikke, men det var en grunn til det (den var god nok til at jeg fulgte rådet, men det kan hende det ikke er noe viktig.

Skrevet

Men når du fr rot på det tredje brettet er det like greit om du bare tar to i strekk da, vel? S slipper du rot og uplanlagt mens i det minste (det er jo en absolutt fordel med piller, du kan planlegge/vite når mensen kommer)

Gjest Gjest_gjest_*
Skrevet
Men når du fr rot på det tredje brettet er det like greit om du bare tar to i strekk da, vel? S slipper du rot og uplanlagt mens i det minste (det er jo en absolutt fordel med piller, du kan planlegge/vite når mensen kommer)

jess!

trodde det var noe i veien forrige gang, at det var et engangstilfelle, men innså denne gangen at tre brett på rad funker ikke hos meg.

:)

Skrevet
takk for hjelp! :)

miel, du sier at du går på pillene uavbrutt i enda flere måneder - jeg hørte med legen min, og jeg har sjekka ut nettsider, og de fleste (alle de jeg har sjekka ut) sier at en ikke bør ta flere enn tre brett på rad. hvorfor husker jeg ikke, men det var en grunn til det (den var god nok til at jeg fulgte rådet, men det kan hende det ikke er noe viktig.

Nei, det er jo nettopp det jeg ikke gjør, det funker ikke med mer enn tre brett i slengen for meg, skrev jeg. :icon_smile: Jeg har forsøkt å ta flere, men det går altså ikke.

Skrevet

Jeg pleier også å utsette mensen et par måneder(går på microgynon). Er nå i begynnelsen av 3. brett uten å ha hatt pause, og merket plutselig at jeg har begynt å blø litt. Var litt i går morges, og litt i dag tidlig.

Skal til Berlin fra 27.-30. desember med typen, og vil absolutt slippe å ha mensen da.

Lurer derfor på om noen har erfaringer med om det bare er noen få mellomblødninger som kommer til å komme, eller om det kommer til å øke for hver dag jeg tar pillene uten å ha mensen?

Hvis jeg slutter med pillene i morgen, vil mensen starte på onsdag, og da er jeg jo ikke ferdig til jeg skal til Berlin :/

Skrevet

Min erfaring er at småblødninger er nettopp det - småblødninger. Og for meg varer de gjerne bare et par dager. Så jeg ville fortsatt på brette, og håpet på det beste. :) Du har jo strengt tatt ikke noe å tape, ettersom alternativet er å HELT SIKKERT ha mensen.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...