Gå til innhold

Fremhevede innlegg

Skrevet

Hvis jeg spiser ostesmørbrød av tre skiver med smør, og ca 5 skiver gulost på hver, og to skiver skinke eller salami på hver, og ketchup - er jeg usunn da? :P Brødet er forresten tynne skiver kneip.

Det blir jo en del proteiner, blir det ikke?

Videoannonse
Annonse
Gjest Morgan le Fay
Skrevet

...og masse fett, og endel raske karbohydrater. Nei, det er ikke så veldig sunt, dessverre.

Skrevet

Søren... :sjenert: Hvordan kan man gjøre det litt sunnere da?

Gjest Morgan le Fay
Skrevet

Bytt ut brødet med et som er grovere, kutt ut smøret (bruk gjerne for eksempel sennep i stedet?), bruk skinke i stedet for salami, og kanskje ost med litt mindre fett, eventuelt færre osteskiver.

Skrevet

Bruk grovt brød, tynne skiver, ei osteskive av magerost-typen og ei skinkeskive i stedet for å lasse på med pålegg og smør... Sunnere blir det jo uansett.

Skrevet

Syns ikke det virka så himla usunt jeg...man må jo se kostholdet i sammenheng. Spiser man bare slikt så er jo ikke det optimalt (enten brødskivene er varme eller kalde forøvrig).

Skrevet

Trenger du smør og så mye ost da?

Helt ureletart til ditt spørsmål, men denne tråden minnet meg om en KG-klassiker hvor noen lurte på om ost er mer fetende når den er varmet opp :fnise:

Skrevet

Trenger og trenger... :sjenert: Det er jo osten som er det beste da. :fnise:

Skrevet

- Grovt brød bestående av flere kornsorter (havrebrød, flerkornbrød eller speltbrød)

- Ketchup uten sukker

- Synnøve lett-hvitost

- Gilde kokt skinke

Dersom man lager to skiver ostesmørbrød av dette er en det ikke verre enn en vanlig brødskive man ellers ville ha hatt med i nistepakken/ kjøpt i kantinen/bakeri i lunchen.

Skrevet

Jeg har lest at alle lett-produkter (som lettost) inneholder mer sukker/salt i kompensasjon, så det er ikke sunnere.

Skrevet
Jeg har lest at alle lett-produkter (som lettost) inneholder mer sukker/salt i kompensasjon, så det er ikke sunnere.

Hva som er sunt er jo blitt et relativt begrep.

Lettost inneholder mindre melkefett og kalorier, og mange foretrekker jo det. Meg selv inkludert. Saltinnholdet har jeg aldri tenkt over, men det kan en lett sjekke ved å lese ingredienslistene.

Skrevet

Det med sukkerinnhold gjelder ikke alle lettprodukter, og i hvertfall ikke lett gulost. Gul ost inneholder så og si ikke karbohydrater (verken den vanlige eller lettvarianten), så jeg har vanskelig for å se hvordan den kan være tilsattt sukker.

Salt derimot, har jeg ikke peiling på. Men det kan da umulig være snakk om så store mengder?

Skrevet (endret)

Kommer litt an på hvilken type smør du bruker, men bruker du et som ikke er laget på transfett eller mettet fett, så er det ganske sunt. Ost inneholder mye proteiner, skinke inneholder mye proteiner. Salami er mest fett, og ketsjup er mest sukker. Likevel bruker du vel relativt lite ketsjup på uansett.

Og det er ikke usunt å spise ting med høy GI hvis du er en normal frisk person. Det kan føre til større svingninger i blodsukkeret, og tidligere sultfølelse.

Grovbrød er sunnere.

Alt i alt handler det om mengden kcal du inntar i løpet av ca et døgn.

edit:typo

Endret av Supraspinatus

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...