Gå til innhold

Undersøkelse av hodet..

Fremhevede innlegg

Skrevet

Kan man be legen om å få MR-undersøkelse av hodet? Eller er det noe han foreslår, hvis han ikke kan sette en dioagnose på symptomer?

Er det lang ventetid? Hva koster undersøkelsen?

Videoannonse
Annonse
Gjest nextlife
Skrevet
Kan man be legen om å få MR-undersøkelse av hodet? Eller er det noe han foreslår, hvis han ikke kan sette en dioagnose på symptomer?

MR brukes som ledd i utredning. Stort sett så er det ikke sånn at man kan "ønske" seg undersøkelser, det er noe legen bestemmer nødvendigheten av.

Ventetiden er ulik, alt etter om det skal gjøres på privat eller offentlig institusjon, og alt etter hvor alvorlig/akutt det er. Ventetiden er som regel kortere hos private. Egenandelen ligger vel på 2-300 kr.

Skrevet

Selfølgelig kan du spørre legen om henvisning til MR, men avhengig av hva som er problemet kan jo legen si at MR ikke vil være nødvendig eller ikke vil kunne vise resultater relatert til ditt problem.

Jeg har vært til MR av andre deler av kroppen etter at jeg ikke ble bedre av fysioterapi. Da gikk jeg til legen og sa at fysioterapeuten hadde anbefalt dette, og da fikk jeg henvisning med det samme. Fikk vel time 2-3 uker etterpå, og egenandelen var 200 kr.

• Liker 1
Skrevet

Hørte om en som hadde mye hodepine, legene har ikke funnet ut hvorfor, men nå har han nylig fått vite at han har svulst.

Ble redd da jeg hørte det. Er frykt en grei nok grunn å oppgi for hvorfor man vil ta en slik undersøkelse?

Da ser de vel ikke bare etter svulst, men ser alt i hele hodet, og finner ut om et eller annet ikke er som det skal?

Skrevet

Under MR ser man "alt" i hodet ja. Men jeg tror det er ytterst skjelden hodepine skyldes svulst, selv om det er skremmende å høre om.

Ellers er CT også en undersøkelse av hodet, bare ikke så "grundig" som MR. Men svulster o.l finner man på CT. MR av hodet brukes ofte ved nevrologiske sykdommer.

• 1 måned senere...
Gjest BjørgS
Skrevet

Skrevet

Jeg ba om MR av hodet, men ble henvist til CT - sannsynligvis fordi jeg er så gammel som 68 år! Det er dyrt med MR... og mange i kø tror jeg og da blir ikke gamle folk prioritert. Jeg hadde håpet på MR for jeg syns jeg har fått røntgenstråler nok (jeg har skader etter 39 strålebehandlinger på kreftsvulst bak nesen/svelget for 12 år siden) - og det er tidligere tatt CT utenat det er funnet noenting, selv om jeg har store smerter, hørselskade og øresus... Men jeg er nok for gammel, det er ikke så farlig om jeg plages - og jeg er jo ikke sykmeldt...

Skrevet (endret)

MR er vel ikke så dyrt? Jeg betalte 200 kr så vidt jeg husker.

Og jeg fikk det etter 3 uker tror jeg. Og ja, det er bare å spørre legen. Jeg spurte fordi jeg har hodepine til tusen nesten hver dag, men legene fant ikke ut hva det var.

:)

Endret av manducabulla
Skrevet
MR er vel ikke så dyrt? Jeg betalte 200 kr så vidt jeg husker.

Og jeg fikk det etter 3 uker tror jeg. Og ja, det er bare å spørre legen. Jeg spurte fordi jeg har hodepine til tusen nesten hver dag, men legene fant ikke ut hva det var.

:)

En MR-undersøkelse av hodet koster minst 4-5 ganger så mye å gjennomføre for sykehuset som en CT-undersøkelse. CT av hodet tar 5-10 min. å gjennomføre, mens en MR av samme hodet kan ta opptil 45 min. Ingen grunn til å gjøre MR-undersøkelse bare fordi man har "lyst". Start med en CT, og utvid med MR hvis det skulle være funn på CT som må undersøkes videre....

Så MR er dyrt, veldig dyrt, og ikke særlig økonomisk å gjøre bare fordi man har lyst...

Skrevet

Mangen sliter med hodepine uten legen finner ut hva det er. Men faktisk kan hodepine komme av at man sliter/knisser tenner uten man er klar over det. Dette kan igjen skape spenningshodepine. Dette vises ikke på MR eller CT. Så hvis man har mye vondt kan det være verdt og ta en tur til tannlegen å få sjekket tannstillingen. Av og til er det bare litt filing av tennene som skal til. All hodepine trenger som sagt ikke være farligt.

Har selv tatt MR av andre deles av kroppen men det var ikke så dyrt, tok bare litt tid og ligge inni maskinen.

• Liker 1
Skrevet
Har selv tatt MR av andre deles av kroppen men det var ikke så dyrt, tok bare litt tid og ligge inni maskinen.

Det at undersøkelsen tar tid, gjør at den er dyrere enn andre undersøkelser. Krever mye ressurser (personale)å kjøre en MR-undersøkelse, så selv om egenandelen ikke er så høy, så er det dyrt.

Skrevet

Jeg betalte bare 200kr på MR; men ellers vet jeg ikke :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...