Gå til innhold

Tilbehør til pinnekjøtt

Anbefalte innlegg

Skrevet

Vi bruker bjørkepinner i bunnen av gryta, og de greinene får en eller annen ansvaret for å gå ut og skjære i skogen om formiddagen på julaften. Viktig del av tradisjonen. De delene av slekta som har flyttet til storbyer klager fælt over at det er så kronglete å få tak i bjørkekvister, men vi kødder ikke med tradisjonen, og tar ingen snarveier på det punktet. Og det er ingen, så vidt jeg veit, som vil innrømme at de evt bruker stålrist.

Tilbehør er kålrabistappe og poteter, og så må man selvsagt ha øl og akevitt til.

Etter julemiddagen så kan man gjøre mye rart med pinnekjøtt, men selve middagen MÅ være som beskrevet ovenfor.

Skrevet (endret)

Min bestemor pleide å lage løksaus til pinnekjøttet, kjempegodt, så det gjør jeg avogtil. Steke det i ovnen liker eg IKKJE, da blir det så tørt syns eg. Ellers er det på juleaften kun gode poteter, kålrotstappe med masse smør og litt fløte og godt øl som gjelder...en bittiliten akevitt for fordøyelsen etterpå;) også må pinnekjøttet være røkt..

Endret av gladidag
Skrevet

Jeg er fra vestlandet og _må_ ha pinnekjøtt i julen, men kan til nød klare meg uten på julaften om jeg får det første juledag....

Liker best røkt pinnekjøtt som er dampet; pleier kjøpe bjørkekvister, firkanta pinner man får i pakker på mange dagligvarebutikker, som legges i kryss i bunn av kjelen. Etter at pinnekjøttet er ferdig dampet er det nydelig å gi det en kjapp tur under grillen i stekeovnen, bar så det får brunet seg litt og ikke blir tørt.

Så _må_ jeg ha kålrabistappe, mandelpotet og kanskje noen julepølser eller medisterkaker til.

Angående spesielt tilbehør så jeg en oppskrifte hvor pinnekjøttet var dampet på juleøl i stede for vann og hvor kålrabistappen også inneholdt søtpotet. Så litt spennende ut! :)

Skrevet
:spise: ja det har eg og sett... så skal prøve å øldampe det..bare ikke på juleaften
Skrevet

Jeg skjønner jo at de som bruker pinner damper kjøttet, men jeg er nå ikke så sikker på at det blir så mye ekstra smak pga tørre bjørkepinner. Vi koker kjøttet og det går så greit. Etter at det er stekt litt til slutt smaker det så godt atte.

Øldampa saueribbe høres originalt ut. Kanskje det bør prøves?

Gjest Blondie65
Skrevet
Jeg skjønner jo at de som bruker pinner damper kjøttet, men jeg er nå ikke så sikker på at det blir så mye ekstra smak pga tørre bjørkepinner. Vi koker kjøttet og det går så greit. Etter at det er stekt litt til slutt smaker det så godt atte.

Øldampa saueribbe høres originalt ut. Kanskje det bør prøves?

Jeg har smakt kokt pinnekjøtt som ikke har vært i ovnen. Det smakte dårlig.

Skrevet

Jeg hadde absolutt ingen tradisjoner ift pinnekjøtt, hadde knapt smakt det før min kjære her for et par år siden lurte på om jeg kunne lage det en gang i jula. Og ubevandret som jeg var i pinnekjøttets verden ble det litt forskjellig tilbehør. Broccoli,rosenkål, poteter, gulrøtter,rødkål, kålstuing( ungene er veldig glad i det),kålrabistappe, tyttebær og flatbrød. Har etterhvert prøvd meg på mer tradisjonelle utgaver, men da protesterer både kaill og unger, skal det være pinekjøtt skal det være alt!

Pinnekjøttmiddag her er lang "momse"-middag hvor alle spiser det de liker best, og mye oppvask etterpå. Men veldig godt, da. Selv om de med tradisjon for pinnekjøtt antagelig hadde steilet om de kom til bords!

*vet jeg klusser fælt med mat-tradisjoner her, men det har nå blitt sånn..... *

Skrevet
Ristene eller pinnene er for at kjøttet ikke skal ligge i vann. Man har rist (jeg har aldri brukt pinner tror jeg) i bunnen av pannen og vannet står da kun til risten og så etterfyller man med vann. Dermed dampes pinnekjøttet.

Jeg har aldri smakt steikt eller ovnsgrillet pinnekjøtt.

PINNEKJØTTET VAR FOR EN DEL ÅR SIDEN FORBEHOLDT VESTLENDINGER,men nå skal alle østlendinger ha det også. Derfor blir det for lite kjøtt. Spesielt i år, siden det er levrt inn15 5 mindre slakt.

så de lafer vel sine egne tradisjoner. har hørt de som spiser pinnekjøtt med potetstappe. jaja....hver sin tradisjon.

man skal ikke kødde med tradisjoner

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...