Gå til innhold

Fremhevede innlegg

Skrevet

Hvilke lure råd vil du gi til en nybegynner i stryking. Jeg synes aldri det blir fint når jeg stryker gardiner el duker..

ser fint & glatt ut med det samme bare..

• 2 uker senere...
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg har damp-jern, og uten damp sliter jeg skikkelig!

Noen skjorter (jeg har ikke duker) som skal holde seg glatte og fine lenge bruker jeg Verda Spray-stärk. Kjøper den på dagligbutikken.

Stryk alt på vranga, sjekk temp så du ikke ødelegger tøyet, og fyll på med vann. Sett aldri fra deg jernet med varmesiden ned!!! Høres teit ut å gjøre det, men når man først er i gang er det lett å glemme seg! Pass på fingrene dine så du ikke brenner deg.

Skjorter;

starter bak, ene halvsiden, fra nakken og nedover, så skyver jeg tøyet litt, så den andre halvdelen oxo blir fin.

Gjenntar det samme foran, først ene halvdelen øverst på halsen og brystet, mellom knapper, så den andre siden.

På kragen følger jeg alltid sømmen, da blir bretten alltid perfekt. Klemmer litt ekstra, viktig at dette blir gjort pent!

Armene, følg sømmen på innsiden av armen, start øverst ved skulderen, og slutt nederst ved håndleddet, som oxo skal strykes, enten rett over eller ta spissen på jernet inn i armen ved håndleddet, slik at det er rett og pent... Det er litt tricky dette med armene. Jeg legger alltid armen rett, og stryker med hånden, slik at den ikke er brettet under!

For du må jo snu hele å stryke på andre siden av armen oxo, kjenn med hånden først, stryk med hånden om noe har brettet seg, så kan du gå over med jernet.

God regel, følg sømmene.

• Liker 1
Skrevet

Leste ikke alt det Wonders skrev, men om du ikke har dampstrykejern kan du bruke en spayflaske med vann. Ellers bruker mamma en spary som gjør at det holder seg bedre, men det bruker hun bare til bunadsjortene, og den lukter ikke så godt at jeg ville sprayet det over alle gardiner og silkt :tunge1:

Skrevet

Jeg dynker alltid duker og ekstra vriene plagg som bunadskjorter. Bruker en sprayflaske med vann og fukter hele duken, deretter legger jeg den i en plastpose som jeg suger luften ut av og lukker tett. Lar det ligge en stund. I tillegg har jeg damp på strykejernet, og sprayer med vann på gjenstridige krøller/bretter i stoffet.

Skrevet

På noen duker syns jeg det er greit å dynke og stryke dem som andre skriver over her. Og så legge dem helt glatt utover til kjølning/tørk. Jeg pleier å legge dem utover sengeteppet. Når dukene er helt kalde stryker jeg dem en gang til, uten å dynke. Særlig vanskelige linduker blir fine på den måten.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...